ورق لاستیکی و کاربردهای آن

وجود مقاومت بالا در پلیمرهای لاستیکی ایجاد شده در دهه های اخیر، علاوه بر خاصیت ارتجاعی آنها، موجب شده تا استفاده های جدیدی برای محصولات پلیمری تعریف شود. یکی از انواع کاربردهایی که برای ترکیبات مختلف لاستیکی تعریف شده، پوشش هایی است که به منظور عایق استفاده می شوند.

ورق لاستیکی و کاربردهای آن

محصولاتی که به این جهت تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرند، ورق لاستیکی و یا Rubber Sheet نام دارند. طیف وسیعی که انواع ترکیبات پلیمری، برای تولید قطعات و محصولات لاستیکی استفاده میشود تنوع این کالا را تا حد زیادی بالا برده. استفاده از این محصولات غالبا در پوشش های سقف، کف و دیواره های ساختمان، سازه و دستگاه های مختلف است. این تولیدات، به تناسب کاربری مورد نظر، دارای ضخامت های مختلفی هستند. در تولید برخی از انواع ورق لاستیکی، از مواد الیافی، مانند نخ، کتان و ابریشم جهت ایجاد مقاومت کششی و سختی بافت استفاده می شود. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی و شناخت انواع ورق لاستیکی و کاربردهای آنها بپردازیم.

 

ویژگی های ورق لاستیکی

علاوه بر خاصیت ارتجاعی موجود در انواع پلیمرهای لاستیکی،ورق های تولید شده از آنها، با توجه به نوع مواد اولیه تولید و ترکیبات خاص پلیمری در آنها، در برخی خصوصیات عملکردی متفاوت خواهند داشت. به عنوان مثال ورق لاستیکی ضد اسید، با پلیمر EPDM، که دارای خاصیت مقاومت در برابر اسید و حلال های شیمیایی است، تولید شده. که این ترکیب برای برخی تولیدات دیگر مناسب نیست. برخی از آنها مقاومت حرارتی بالایی داشته و در دامنه دمایی وسیعی، عملکرد خوبی دارند. از این مواد در تولید عایق های صدا و حرارت استفاده میشود. در این بین تولیداتی هستند که علاوه بر ترکیبات پلیمری حاوی بافت های الیافی بوده که همین امر استحکام بیشتری به آنها بخشیده. به عنوان مثالی دیگر، ورق های سیلیکونی، به علت نفوذ پذیری پایین و مقاومت در برابر مواد و حلال های شیمیایی گزینه مناسبی برای استفاده تولیدی در مجاورت مواد غذایی هستند.

 

انواع ورق لاستیکی و کاربرد آنها

صنعتگران فعال در حوزه مواد پلیمری، از تنوع این ترکیبات در جهت برآورده کردن نیازهای مختلف مصرفی و تولیدی، بهره گیری کرده و محصولات مختلفی را در جهت انواع کاربری تولید کرده اند. با توجه به ویژگی های عنوان شده، به چند نمونه از انواع این تولیدات اشاره خواهیم داشت. 

عهخعهخ

عایق های الاستومری: نوعی از ورق لاستیکی هستند، که در تولید آنها از EPDM استفاده شده. این پلیمر مصنوعی، به جهت مقاومت منحصر به فردی که در برابر گرما، اکسیژن و اوزون دارند، در ساخت ورق های لاستیکی عایق صدا، حرارت و رطوبت کاربرد فراوانی دارند. از خواص فیزیکی این ورق های پرکاربرد میتوان به جلوگیری از هدر رفت حرارت تا 75 درصد و جلوگیری از خروج صدا اشاره کرد. ضخامت های 6، 9، 13، 19 و 25 میلیمتر، همچنین عرض یک متری، ابعاد این محصولات پرکاربرد در بازارهای کشور هستند. این تولیدات در دو نوع فویل دار و چسب دار تولید شده که این مساله کاربری آنها به شدت تسهیل کرده. استفاده در عایق های بدنه خودرو، دیوار و مکان های پر سروصدا، از انواع کاربری این نوع ورق هاست.

 

ورق پلی یورتان: ورق های لاستیکی PU مخفف، Polyurethane یکی دیگر از انواع ورق لاستیکی است، که استحکام کششی بالا، چقرمگی و مقاومت نسبت به سایش، از جمله خواص فیزیکی آن است. این محصول به دلیل برخورداری از ویژگی های عنوان شده، بعلاوه خاصیت ضربه پذیر بودن، در صنعت تراشکاری به جهت تولید قطعاتی مثل پکینگ و گردگیرها استفاده میشود. ترکیبات پلیمری این دسته از ورق های لاستیکی زیست تخریب پذیر و زیست سازگار بوده و به همین جهت استفاده زیادی در صنایع مختلف از جمله صنایع بهداشتی دارند. تولید این دسته از ورق های لاستیکی، در ضخامت های 1 تا 50 میلیمتری و عرض 1 متر، میباشد.

 

ورق سیلیکون: از بارزترین ویژگی این تولیدات مقاومت بالا در دامنه دمایی وسیع است. به عبارت دیگر ورق سیلیکون و دیگر محصولات تولید شده با این ترکیب پلیمری، در گستره دمایی بین 40- تا 270+ عملکرد خوبی دارند. انعطاف پذیری و استحکام کششی از دیگر خصوصیات موجود در این ورق های لاستیکی است. این محصول در دو دسته ساده و مسلح تولید میشود که در نوع اول مواد پلیمری مورد استفاده در تولید، به صورت خالص بهره گیری شده، ولی در نوع دوم ورق لاستیکی برای مقاومت بیشتر، مسلح به پارچه فایبرگلاس میشود. ابعاد استاندارد در تولید این محصول، ضخامت 0.5 الی 30 میلیمتر و عرض های 100، 120 و 150 سانتی متری میباشد.

 

ورق ضد اسید: ورق EPDM، با نام تجاری ورق لاستیکی ضد اسید از جمله انواع ورق لاستیکی است. مهمترین خاصیت موجود در این محصول، مقاومت بالا در برابر حلال های شیمیایی که موجب خوردگی می شوند، است. علاوه بر این، پلیمر EPDM مخفف Ethylene  Propylene Diene Monomer Rubber، مقاومت دمایی بالای داشته که همین امر باعث عملکرد مناسب این محصول در شرایط محیطی و شیمیایی سخت میشود. پوشش های مخازن حاوی اسید و دیگر سیالات خورنده از بیشترین کاربردهای این دسته از ورق های لاستیکی میباشد. ضخامت 0.2 الی 50 میلیمتر و عرض های 100، 120، 150، و 170 سانتی متر، سایزهای استاندارد موجود در بازار هستند.

 

ورق ضد روغن: یکی دیگر از اقسام ورق لاستیکی، ورق های ضد روغن هستند که علاوه بر خاصیت های عمومی در لاستیکها، مقاومت بالایی در برابر حرارت تا 120 درجه سانتیگراد دارد. آب بندی و درزگیری شیارهای روغنی و کاربری در پوشش مخازن و دستگاه های روغنی تا حرارت مشخص شده از انواع موارد بکارگیری این محصولات است. ترکیب پلیمری مورد استفاده در ساخت این دسته از ورق های لاستیکی NBR مخفف Nitrile butadiene rubber می باشد. این پلیمر علاوه بر ضد سایش بودن، به دلیل آب دوست نبودن، گزینه مناسبی برای استفاده در محیط های روغنی با دمای بالا است.

 

ورق نئوپرن: ورق لاستیکی نئوپرن با نام تجاری ورق های CR دسته ای دیگر از ورق لاستیکی هستند. پلیمر استفاده شده در تولید ورق های پرکاربرد کلروپرن (Chloroprene Rubber)، است که در ضمن فرایند تولید با بافت های الیافی مقاوم سازی میشوند. این محصول علاوه بر استحکام مکانیکی بالا، دمای ذوب مناسبی برای استفاده های مکانیکی در محیط های گرم دارد. مقاومت حرارتی در این الاستومر 140 درجه سانتیگراد میباشد. ضمن اینکه این محصول در برابر انفعالات شیمیایی بسیار مقاوم است. صنایع خودروسازی و تولید ماشین آلات صنعتی از مصرف کنندگان ورق لاستیکی نئوپرن، برای تولید انواع تسمه های انتقال قدرت، هستند. ابعاد این محصول، ضخامت 0.5 تا 50 میلیمتری و عرض های 100، 120،150 سانتی متری هستند. ورق های لاستیکی مصنوعی، طبیعی، منجید دار کتان و شیفر، گوشتی و ضد سایش از انواع دیگر ورق های لاستیکی هستند که با ترکیبات پلیمری و ابعاد مختلف، کاربری های متنوعی دارند.

 

خرید ورق لاستیکی 

با توجه به نقش پر رنگ محصولات و قطعات لاستیکی از جمله ورق لاستیکی در کیفیت صنایع مختلف، مراجعه به تولید کنندگان معتبر و استفاده از محصولات با کیفیت، از اولویت های مهم در مراحل تولید می باشد. شرکت نوین صنعت با سابقه ای طولانی و تجربه زیاد در زمینه تولیدات لاستیکی و پلاستیکی، رابر لاینینگ و نوار لاستیکی یکی از مراجع بزرگ و معتبر تولید و عرضه این محصولات، در کشور میباشد. برای کسب مشاوره در زمینه خرید و بکارگیری قطعات مختلف لاستیکی و همچنین اطلاع از تنوع خدمات و محصولات قابل ارائه در این شرکت، میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها