بالاخره چه کسی خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا را در دریا منفجر کرد؟

به گفته دو مقام اطلاعاتی غربی و یک منبع آگاه دیگر، مقامات امنیتی اروپا روز دوشنبه و سه‌شنبه کشتی‌های پشتیبانی نیروی دریایی روسیه را در مجاورت نشتی‌هایی در خطوط لوله نورد استریم مشاهده کردند که احتمالاً ناشی از انفجارهای زیر آب است.

بالاخره چه کسی خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا را در دریا منفجر کرد؟

به نقل از سی ان ان این منابع و دیگران گفتند، مشخص نیست که آیا کشتی‌ها ارتباطی با این انفجارها داشته‌اند یا خیر - اما این یکی از عوامل بسیاری است که محققان به دنبال آن خواهند بود.

یکی از مقامات اطلاعاتی گفت که هفته گذشته زیردریایی های روسی نیز در نزدیکی آن مناطق مشاهده شدند.

سه مقام آمریکایی گفتند که ایالات متحده هنوز توضیح کاملی برای آنچه اتفاق افتاده است، چند روز پس از انفجارها که به نظر می‌رسد باعث سه نشت جداگانه و همزمان در دو خط لوله در روز دوشنبه شده است، ندارد.

به گفته یکی از مقامات نظامی دانمارکی، که تاکید کرد حضور کشتی‌ها لزوماً نشان‌دهنده این نیست که روسیه باعث خسارت شده است، کشتی‌های روسی به طور معمول در این منطقه فعالیت می‌کنند.

این شخص گفت: "ما هر هفته آنها را می بینیم." فعالیت‌های روسیه در دریای بالتیک در سال‌های اخیر افزایش یافته است. آنها اغلب در حال آزمایش آگاهی ما هستند - هم در دریا و هم در هوا.

اما این مشاهدات همچنان ظن بیشتری را متوجه روسیه می‌کند که بیشترین توجه را از سوی مقامات اروپایی و آمریکایی به‌عنوان تنها بازیگری در منطقه به‌عنوان تنها بازیگری که معتقد است هم توانایی و هم انگیزه آسیب‌رسانی عمدی به خطوط لوله را دارد، به خود جلب کرده است.

مقامات آمریکایی از اظهار نظر در مورد اطلاعات اطلاعاتی در مورد این کشتی ها در روز چهارشنبه خودداری کردند.

دانمارک و سوئد هر دو در حال تحقیق هستند، اما بازرسی سایت هنوز انجام نشده است و جزئیات دقیقاً علت انفجارها هنوز مشخص نیست. یکی از مقامات اروپایی گفت که ارزیابی دولت دانمارک در حال انجام است و ممکن است تا دو هفته طول بکشد تا تحقیقات به درستی آغاز شود، زیرا فشار در لوله‌ها نزدیک شدن به محل نشت را دشوار می‌کند - البته منبع دیگری که با این موضوع آشناست. گفت که تحقیقات می تواند از روز یکشنبه آغاز شود.

نخست وزیران دانمارک و سوئد روز سه شنبه علناً گفتند که افشای اطلاعات احتمالاً نتیجه اقدامات عمدی بوده است نه تصادفات، و سرویس امنیتی سوئد روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که نمی توان رد کرد که «یک قدرت خارجی پشت آن است. ” جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز شامگاه سه‌شنبه در توییتی این افشاگری‌ها را «خرابکاری آشکار» خواند.

اما مقامات ارشد غربی تاکنون از نسبت دادن این حمله به روسیه یا هر کشور دیگری خودداری کرده اند.

کرملین علناً حمله به خطوط لوله را رد کرده است. یک سخنگوی این ادعا را "به طور قابل پیش بینی احمقانه و پوچ" خواند.

سی ان ان برای اظهار نظر در مورد حضور این کشتی ها با وزارت دفاع روسیه تماس گرفته است.

تحقیق در مورد نشتی

به گفته منابع اروپایی آشنا با این موضوع، دولت دانمارک رهبری این تحقیقات را برعهده دارد و یک منطقه محروم از پنج مایل دریایی و یک کیلومتر منطقه پرواز ممنوع ایجاد کرده است.

به غیر از سالیوان، مقامات ایالات متحده در نتیجه گیری در مورد افشای اطلاعات بسیار محتاط تر از همتایان اروپایی خود بوده اند.

"من فکر می کنم بسیاری از شرکای ما تشخیص داده اند یا معتقدند که خرابکاری است. من در نقطه ای نیستم که بتوانم این یا آن را به شما بگویم.» یک مقام ارشد نظامی چهارشنبه گفت. تنها چیزی که من در آنجا می دانم این است که فکر می کنیم آب بین 80 تا 100 متر [عمق] در مکانی است که خط لوله است. غیر از این، من هیچ چیز دیگری نمی دانم

اما یک مقام ارشد آمریکایی و یک مقام نظامی آمریکا هر دو گفتند که روسیه همچنان مظنون اصلی است – با این فرض که ارزیابی اروپا از خرابکاری عمدی تایید شده است – زیرا هیچ مظنون قابل قبول دیگری با توانایی و اراده برای انجام عملیات وجود ندارد.

این مقام نظامی دانمارکی گفت: تصور هیچ بازیگر دیگری در منطقه با توانایی و علاقه برای انجام چنین عملیاتی دشوار است.

روسیه درخواست جلسه شورای امنیت سازمان ملل در مورد خط لوله آسیب دیده در این هفته را داده است - چیزی که به گفته یک مقام ارشد آمریکایی نیز مشکوک است. به طور معمول، این مقام گفت، روسیه به اندازه کافی سازماندهی نشده است که به این سرعت حرکت کند، و این نشان می دهد که این مانور از قبل برنامه ریزی شده بود.

اگر روسیه عمداً باعث انفجارها می‌شد، عملاً خطوط لوله خود را خراب می‌کرد: شرکت دولتی روسیه گازپروم سهامدار عمده نورد استریم 1 و مالک انحصاری نورد استریم 2 است.

اما مقامات آگاه با آخرین اطلاعات می‌گویند که اگر مسکو به افزایش هزینه‌های حمایت از اوکراین برای اروپا کمک کند، احتمالاً چنین اقدامی را ارزش آن را دارد. مقامات اطلاعاتی ایالات متحده و غرب بر این باورند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حال قمار است که با افزایش هزینه برق و نزدیک شدن به فصل زمستان، مردم اروپا می توانند علیه استراتژی غرب برای منزوی کردن اقتصادی روسیه روی آورند. یکی از مقامات آمریکایی گفت خرابکاری در خطوط لوله می تواند "نشان دهد روسیه چه توانایی هایی دارد".

روسیه قبلاً اقداماتی را برای دستکاری جریان های انرژی به روش هایی انجام داده است که برای خود درد اقتصادی ایجاد کرده است، اما به اروپا نیز آسیب می رساند. روسیه عرضه گاز به اروپا از طریق نورد استریم 1 را قبل از تعلیق کلی در ماه اوت کاهش داد و تحریم های غرب را به دلیل ایجاد مشکلات فنی مقصر دانست. سیاستمداران اروپایی می گویند که این بهانه ای برای توقف عرضه گاز بود.

یکی از منابع گفت: "آنها قبلاً نشان داده اند که از انجام این کار کاملاً خوشحال هستند." آنها درد اقتصادی خود را در برابر اروپا سنگین می کنند.

خط لوله جدید نورد استریم 2 هنوز وارد عملیات تجاری نشده بود. آلمان چند روز قبل از اعزام نیروهای روسیه به اوکراین در ماه فوریه، طرح استفاده از آن برای تامین گاز را لغو کرد.

مقامات آمریکایی، اروپایی و اوکراینی ماه‌ها هشدار داده‌اند که زیرساخت‌های حیاتی - نه تنها در اوکراین، بلکه در ایالات متحده و اروپا - می‌تواند توسط روسیه به عنوان بخشی از جنگ این کشور علیه اوکراین هدف قرار گیرد.

به گفته دو نفر مطلع از اطلاعات و هشدارها، ایالات متحده در تابستان به چندین متحد اروپایی از جمله آلمان هشدار داد که خطوط لوله نورد استریم 1 و 2 ممکن است با تهدید و حتی حمله مواجه شوند.

این هشدارها بر اساس ارزیابی های اطلاعاتی ایالات متحده بود، اما به گفته مردم مبهم بود - از هشدارها مشخص نیست که چه کسی ممکن است مسئول هرگونه حمله به خطوط لوله باشد یا چه زمانی ممکن است رخ دهد.

سیا از اظهار نظر خودداری کرد.

اشپیگل اولین رسانه ای بود که در مورد هشدارهای اطلاعاتی گزارش داد.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • دادا
    0

    اقای امیر عبداللهیان لوله گاز روسیه را که به اروپا وصل بود منفجر کرده حسودی میکنه به روسیه میگه باید اروپا گاز کشورمارا باید استفاده بکنه نه گاز روسیه را وگفته که دوروزه به اروپا گاز را لوله کشی میکنیم اروپا نگران زمستان نباشند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      این چه نظریه امان از بیکاری

  • ناشناس
    0

    روسیه خفه شو ...چقدر از مایملک ایران را در طول تاریخ متصرف شدی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها