وضعیت پیچیده یورو در بازار ارز ایران

یورو در بازار آزاد ارز ایران هزار تومان کمتر از دلار فروخته می‌شود. حال و روز اسکناس اروپا در بازار جهانی طی دو دهه اخیر بی‌سابقه است.

وضعیت پیچیده یورو در بازار ارز ایران

قیمت یورو در بازار آزاد ارز تهران تقریبا هزار تومان کمتر از دلار است. پنجشنبه هفتم مهر هر اسکناس یورو معادل ۳۰ هزار و ۸۵۰ تومان فروخته شد و دلار آمریکا ۳۱ هزار و ۸۶۵ تومان ارزش داشت. در صرافی ملی با اینکه قیمت دلار و یورو روز پنجشنبه برابر بود، اما میانگین نرخ فروش اسکناس اروپا در یک ماه گذشته از دلار کمتر بوده است. از طرفی قیمت دلار نسبت به ابتدای سال حدود ۲۱ درصد رشد داشته، اما بازدهی یورو یک‌سوم اسکناس آمریکایی برآورد می‌شود. وضعیت پیچیده این روز‌های یورو در بازار ارز ایران به تبع وقایع جهانی بوده. ظرف یک ماه گذشته ارزش یورو معمولا کمتر از یک دلار به‌ثبت رسیده و این اتفاق در دو دهه اخیر بی‌سابقه است.

مقایسه قیمت یورو و دلار

قیمت یورو در بازار آزاد ارز تهران حدود هزار تومان کمتر از دلار است. روز پنجشنبه هفتم مهر خرید یورو در بازار آزاد ارز حدود ۳۰ هزار و ۸۵۰ تومان تمام می‌شد و دلال‌ها هر اسکناس دلار را تقریبا ۳۱ هزار و ۸۶۵ تومان می‌فروختند. سقوط قیمت یورو به زیر دلار در بازار آزاد ارز تهران، دقیقا از یک ماه پیش کلید خورد. روز هفتم شهریور هر اسکناس یورو و دلار ۲۹ هزار و ۷۸۰ تومان فروخته شدند و حالا بعد تقریبا یک ماه یورو هزار تومان کمتر از دلار ارزش دارد. در صرافی ملی باوجود اینکه روز پنجشنبه یورو و دلار هردو با قیمت ۲۸ هزار و ۸۱۰ تومان عرضه شدند، اما میانگین نرخ فروش هفتگی و ماهانه یورو نسبت به دلار کمتر به‌ثبت رسیده است. میانگین قیمت یورو ظرف یک ماه گذشته ۲۸ هزار و ۳۸۰ تومان بوده و این رقم برای دلار ۲۸ هزار و ۵۳۰ تومان بوده. در یک هفته گذشته هم دلار به‌طور میانگین ۲۸ هزار و ۶۲۰ تومان فروخته شده درحالی که یورو ۲۷ هزار و ۸۲۰ تومان معامله شده است.

مقایسه بازدهی یورو و دلار

قیمت یورو از ابتدای سال در بازار آزاد ارز تهران تقریبا هفت درصد افزایش پیدا کرده، اما این رقم برای دلار سه برابر اسکناس اروپا محاسبه می‌شود. قیمت دلار آمریکا از روز اول معاملات بازار در سال ۱۴۰۱ تا پنجشنبه هفتم مهر از ۲۶ هزار و ۲۳۵ تومان به ۳۱ هزار و ۸۶۵ تومان رسیده و یورو به‌جای ۲۸ هزار و ۸۱۵ تومان، الان ۳۰ هزار و ۸۵۰ تومان فروخته می‌شود. به این ترتیب بازدهی دلار ۲۱ درصد و بازدهی یورو هفت درصد برآورد می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازدهی یورو از ابتدای سال نسبت به دینار عراق و درهم امارات هم کمتر بوده و اسکناس اروپا فقط از لیر ترکیه اوضاع بهتری داشته است.

مقایسه قیمت یورو و دلار در بازار جهانی

قیمت یورو در بازار جهانی الان معادل ۰.۹۵ دلار ارزش دارد. سقوط قیمت یورو به زیر یک دلار درحالی از ابتدای شهریور امسال رخ داد، که این اتفاق در دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. روز اول آذر سال ۸۱ قیمت یورو و دلار برابر شد و از آن زمان همیشه ارزش یورو از اسکناس آمریکایی بیشتری بوده است. با این حال در ماه‌های گذشته رکود اقتصادی منطقه یورو و نگرانی‌ها درباره عرضه گاز روسیه، جایگاه یورو را متزلزل کرده است. علاوه بر یورو، در روز‌های گذشته پوند انگلیس هم سقوط تاریخی را تجربه کرده است. قیمت پوند الان به ۱.۰۷ دلار رسیده و این رقم کمترین سطح تاریخی این اسکناس به‌شمار می‌رود.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    دلیل کمبود یورو در بازار آزاد و صرافی های ایران چیست ؟ حتی ارز مسافرتی را هم به دلار به متقاضیان پراخت می کنند و می گویند : یورو نداریم ؟؟؟!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها