چرا تداوم فیلتر اینستاگرام اشتباه است؟

مصطفی انتظاری هروی / مدیرمسئول خبرفوری

چرا تداوم فیلتر اینستاگرام اشتباه است؟

همزمان با اعتراضات اخیر پس از درگذشت مهسا امینی، همان سیاستی در قبال فضای مجازی پیش گرفته شد که کم و بیش در دولتهای محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی تکرار شده بود.

درحالی فیلتر اینستاگرام این روزها با فیلتر توئیتر و فیسبوک و تلگرام مقایسه می‌شود که برخی صاحبنظران اقتصادی هشدار می‌دهند، درآمد ۱۰میلیون خانوار ایرانی به رونق این اپلیکیشن وابسته است؛ چیزی که درباره سایر بسترهای یاد شده در این سطح وجود نداشت.

مشکل اصلی اینجاست که اینستاگرام معادل موفق داخلی نداشته و نمونه‌های ادعایی، فاصله زیادی با این نمونه آمریکایی دارند.

تجربه نسخه‌های داخلی پیام‌رسانها نشان می‌دهد که به‌دلیل نگاه دولتی و حاکمیتی موجود در آنها، مساله رشد اقتصاد خصوصی و اکوسیستم کسب و کارهای غیردولتی شکل نگرفته و ظرفیت بالایی برای کسب درآمد پیش‌بینی نشده است.

همچنین از منظر سیاسی، اینستاگرام با بیش از ۴۰میلیون مخاطب در ایران، ظرفیت زیادی در تخلیه هیجانات و موضع‌گیری‌های اعتراضی غیرخیابانی دارد که نبود آن ممکن است این انرژی تخلیه نشده در فضای مجازی را به فضای غیرمجازی بکشاند.

از یاد نباید برد که استفاده ابزاری جریانات آشوب‌طلب از پلتفورم‌ها برای ایجاد هیجانات کاذب محدود به اپلیکیشن‌های غیربومی نیست و در مواقع بحران، بسترهای داخلی هم می‌توانند تبدیل به طعمه شوند؛ اتفاقی که در دهه هشتاد و با شبکه وبلاگها رخ می‌داد.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد از منظر عقلانیت سیاسی و اقتصادی، ادامه فیلتر اینستاگرام به نفع کشور نبوده و جز ایجاد موج تازه‌ای از نارضایتی، کارکرد دیگری نخواهد داشت.

یادآوری این نکته نیز خالی از لطف نیست که خبرفوری در زمان فیلتر تلگرام نامه هایی را برای تمام مسئولین کشوری فرستاده و راه حل های جایگزین برای عدم فیلتر این پیام‌رسان را ارائه داده بود و عواقب نامطلوب فیلترینگ را تحلیل و گوش‌زد کرده بود اما متاسفانه آن دلسوزی‌ها شنیده نشد و همان سناریوهای اشتباه درحال تکرار است!

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 45
  • سیاوش سلطان
    27

    دکتر الکی بشین بینم باو ، تو اگر پن جا کن بودی ، پن خودت رو جا می کردی !!
    یه سایت فسکنی داری کارت شده سانسور و شیطنت ، نظرسنجی دروغ با دستکاری نظرات مثبت و متفی ، حداقل سایتی دیگه سخنرانی می کردی که مخاطبت تو را نشناسد ، چقدر پورسانت گرفتی تحلیل آبکی بری؟!
    داغ آخر بر تن سانسورچی کوچولو که فکر می کنه زرنگه🔨🔴

  • متفاوت
    18

    ماهیگیری تو اقیانوس هم حال میده ها.ولی حواست باشه زیاد ادامه بدی و نهنگ بگیری اونوقت با محیط زیست طرفی یه وقت میبینی قلاب وکشتی خودت هم ازت گرفتند.

    نظرات شما -
    • 3

      ای بسیجی ساندیس خور

  • ناشناس
    51

    الان بهترین فرصت برای استفاده از پلتفرمها و شبکه های داخلی و حذف ابزارهای کنترلی و باجگیری آمریکاییها(اینستاگرام و...) است. جناب مدیر مسئول هم تحلیل اشتباهی می فرمایند باید از این فرصت برای توسعه شبکه های داخلی بهره برد.

    نظرات شما -
    • 1

      اتفاقاً وقتیکه شبکه خارجی را محدود می‌نمایید جواب عکس میدهد و افراد پلتفرم های داخلی را تحریم خواهند کرد ولی اگر آزاد باشد مردم سراغ برنامه های می‌روند که خدمات بهتر بدهند

  • فتاحی
    52

    همه این بدبختیها رو فضای مجازی بی در و پیکر و بدون قانون سر ما اورده.
    اگه ضابطه مند بشه خوبه والا درش رو گل بگیرید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      همه این بدبختیها از تفکر افراطی اسلامی هست وگرنه طبق فرمایش مولا امام علی راه اعتدال ......چی بگم نرود میخ آهنین درسنگ شما به تفکرات افراطی ادامه بدهید

    • ناشناس
      19

      اینستاگرام تاثیر آن بدی روی دختران نوجوان گذاشته است

    • 1

      اگر متعلق به این زمونه نیستی باید بمیری .

  • ناشناس
    24

    جناب دکتر عزیز! همانطور که مستحضرید شبکه اجتماعی اینستاگرام شبکه ای اجتماعی برای ارسال عکس و فیلم کاربران است نه سایت اینترنتی کسب و کار!!! هر کسی می خواهد کسب و کار اینترنتی ایجاد کند ابتدا باید یک سایت اینترنتی طراحی و اجرا نماید و سپس مجوزهای قانونی لازم برای ایجاد کسب و کار اینترنتی را از مراجع قانونی دریافت کند! آقای دکتر! ما در ایران شبکه اجتماعی اینستاگرام و تلگرام را با سایت اینترنتی اشتباه گرفته ایم!!! اگر در شبکه اجتماعی اینستاگرام یک فردی به بهانه ایجاد کسب و کار اینترنتی از مردم کلاهبرداری کند کدام مرجع قانونی می تواند پاسخگو باشد؟!!! اینجانب مخالف فیلتر فضای مجازی و از جمله هر گونه شبکه اجتماعی در ایران هستم ولی موافق این هم نیستم کاربران به جای طراحی و اجرای سایت اینترنتی و اخذ مجوزهای قانونی برای ایجاد کسب و کار اینترنتی از شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان محلی برای تبلیغ و فروش کالاها و خدمات خود بدون اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح قانونی اقدام کنند!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      11

      تو چقد بیسوادی انگار بجز سایتهای مربوط به داعش وطالبان هیچ کس رو فالو نداری وگرنه میدیدی که خیلی از افراد بخصوص خانمهای خانه دار از پوشاک تا موادغذایی خانگی تا گل وگیاه وخیلی چیزهای دیگه رو از طریق اینستا و گروههای واتساپی میفروشن تا این تورم وحشتناک دوستانت رو بتونن تحمل کنن

    • احمد اندروژ
      17

      بله فهمیدید چی فرمود شبکه اینستا واسه ارسال عکس و فیلمه نه کسب و کار !!!!خیابان محل رفتن به سر کاره نه مسیری برای رفتن به تفریح کلا همه چیز در دنیا تک‌کاربردی علامه های احمقی تو ایران داریم

    • 6

      من از اینیستا گرام یک تراز لیزری وابزار کارم خریدم برام ارسال کردند همون جنس کلاه برداری به ذات کثیف فرد برمیگرده

    • ناشناس
      6

      در کشورهای دیگه هم از شبکه های اجتماعی برای کسب و کار استفاده می شه

    • 7

      خاک تو سر احمقت کنند که وسیله تجارت را فقط سایت می دانی و شبکه های اجتماعی را برای تفریح .
      از بس ساندیس و مفت خوری کردی نمی فهمی.

    • ناشناس
      1

      عضویت در شبکه های اجتماعی در ایران باید قانونمند شود تا برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نتوانند با پروفایل فیک {دروغین و جعلی) هویت اصلی خود را پشت هویت جعلی پنهان و مخفی نمایند. راهکار آنهم اینست که عضویت در تمامی شبکه های اجتماعی خارجی و داخلی از طریق کد ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای مدیران اشخاص حقوقی امکان پذیر باشد.

  • ناشناس
    21

    آقای انتظاری هروی درهرکشوریکه که موضوع به امنیت ملی برمیگردد دولتها برای جاری شدن نظم وامنیت دوباره وظیفه ذاتی دارند که هرمحدودیتی ایجاد کنند حتی درقانون اساسی آمده است که دولت میتواند اعلام حکومت نظامی کند اما هنوز این اتفاق نیافتاده است .حتی درزمان جنگ قوانین ومقررات خاص دوران جنگ وتجاوز را میطلبد مثلا اینکه تجاوزی صورت گرفته وبا توجه به نظر شما اگر لازم به فراخوان منقضی خدمت ها به زیر پرچم باشد نباید اتفاق بیفتد . بیشتر مطالب شما رنگ بوی اصلاح طلبی میدهد . یادمه اوایل انقلاب که شما نبودید نگاههای متفاوتی به قوانین بود که یکی ازآنان بنی صدر بود فروهر بود دکترسنجابی بود ازحوزه شریعتمداری بود هادی نجف آبادی با کتاب شهید جاویدش بود و... سعی کنید منافع ملی را درنظر بگیرید و از مطالبی که وحدت جامعه را خدشه دار و موجب قومیت گرایی میشود پرهیز کنید هرچند ممکن است انعکاسی هم نباشد .

  • ناشناس
    1

    مغز فندقی پس چرا این اتفاقات در دویست و خرده‌ای کشور دیگه که فضایی مجازی خیلی بی در وپیکر تر از کشور ماست اتفاق نمیفته؟نمی خواهید بیدار شید یا منفعت در بیدار نشدنه.

  • نوری
    4

    به نام خدا
    ممنون از مطالب قوی و تحلیل منطقی شما . کاملا درست و منطقی گفتین ادامه ی فیلتر اینستا اشتباهه ، چون بستری رو الان فراهم کرده که حدود یک دهم تا یک نهم از جمعیت کشور در این شرایط خیلی بد اقتصادی از طریق اون نون به خونه شون می برن . کاری که در اصل وظیفه ی دولت و حکومت بوده تا برای این ها کار و شغل درست کنه و حالا خب به هر طریقی با تلاش خوده این مردم فراهم شده .
    اصلا اصلا ساده نیست که یک پیج اینستا گرام رو اون قدر معرفی و تبلیغ کنن که بشه از طریق اون به درآمد رسید . و بعد به دلایل سیاسی فیلتر بشه .
    مطلب دوم - با فروکش کردن موج اعتراضات در شهر های مختلف ، ادامه ی این فیلتر منطقی و غیر الزامی هست . خصوصا این که با شروع مدارس و دانشگاه ها ، بستر اینترنت یک پایه ی مهم در اطلاع رسانی ها ، ثبت نام ها و انتخاب واحد ها و امثال هم می باشد .
    هفته ی پیش یک عکس از چک برای کار بانکی داشتم که واتس آپ فیلتر ، تلگرام قطع ، فیلتر شکن بسته ، ... در آخر به روش های قرون وسطایی صبر کردیم تا شخص همکار مون از مشهد با اتوبوس بیاد تا عکس چک رو حضوری برامون بیاره :(

    نظرات شما -
    • متفاوت
      8

      درمواقع ضروری میتوانید این روش راجایگزین واتس اپ کنید: دریک سایت داخلی مثلا مانند ، کلوپ، که قابلیت اپلود عکس را داشته باشد عکس مدارک موردنظر را اپلود کرده و با طرف مقابل بصورت تماس تلفنی هماهنگی کرده تا از طریق ان سایت سوژه را دانلود کند.وبعد ان را در همان سایت پاک وحذف کنید.به همین راحتی.

  • امیرازگودسیددرویش میدان شوش
    0

    از یکطرف فیلتر میکنند و از یکطرف فیلتر شکن میفروشند واقعا این همه فیلتر شکن روی گوشی های نوجوانان کم سن و سال جای خجالت دارد ایکاش دولت محترم فقط سایت های مستهجن را فیلتر میکردتا والدین کودکان و نوجوانان اجازه نصب فیلتر شکن را به کودکان و نوجوانانشان نمیدانند الآن برای وآتساب و تلگرام باید فیلتر شکن داشته باشی که به نظر میرسد اینکار تبدیل به یک کاسبی پرپول برای مخابرات و بزرگواران فیلتری شده است.

  • ناشناس
    0

    ادامه فیلتر کردن شبکه فعلی و با توجه به اینکه هیچ جایگزینی وجود ندارد عواقب سنگینی را بر حکومت تحمیل خواهد کرد به اجمال به چند نمونه اشاره می‌نماییم.
    ۱ - ایجاد نارضایتی افراد. به علت از دست دادن کسب و کار و زحمات زیادی که افراد کشیدند تا کسب و کار را در اینستاگرام راه بیندازند. که این نارضایتی به دشمنی تبدیل خواهد شد .
    ۲ - اقدام جهت استفاده از فیلترشکن
    ۳- درصورت ورود اینترنت ماهواره‌ای قطعات از آن استقبال گسترده خواهد شد
    ۴- نا امیدی جوانان و زیر سوال رفتن امنیت شغلی
    ۵- انگیزه ورود و بازار سیاه اینترنت ماهواره ای رونق خواهد گرفت

    آقایان فکر نکنند اینترنت ماهواره‌ای گران است و مردم سراغ آن نمی‌روند.
    اینترنت ماهواره‌ای حجمی نیست لذا بصورت اشتراکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت در نتیجه ارزانتر و پر سرعت و غیر فیلتر شده خواهد بود.

  • محسن
    3

    برای این که یکی از منابع مهم درامدی خبر فوری به عنوان یک سایت تجاری (و نه خبری) مختل یا قطع می شود..

  • ناشناس
    0

    حتی سایرسایت ها ها قطع است وسرعت اینترنت کم واینترنت همراه قطع است

  • ناشناس
    0

    در ضمن این ده میلیون هم به کلیه مردم که اعتراض کردن اضافه میشه نون مفت خوری دیگه تمام تاکی غارت واختلاس وبزل بخشش به لبنان وسوریه وعراق اگر راستدنیکید مگه حشدالشعبی برای جی درست کردید برای امنیت ایران بود بزنید به کومله مدافع حرم برای جی بود بزنید به داعش در افغانستان کلیه مرزها را امن کنید با گروه فاطمیون و حشدالشعبی زینبیوون ووو وصدالبتع اون زنا زادهای مسولین گدا زاده هم از خارج بیارید کمک کنند

  • ل
    10

    آسیب های فرهنگی و اجتماعی اینستاگرام و ترویج ولنگاری ها در آن بسیار است. در واقع اینستاگرام ابزار اصلی در دست شیطان بزرگ آمریکاست. اینستاگرام قدرت اندیشه و منطق استدلال را از مردم گرفته و با محتوای بی خاصیت اما سرگرم کننده اش وقت میلیون ها ایرانی را گرفته است. اینستاگرام در مقطع کنونی خود شیطان است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      به اشتباه منفی زدم

    • ناشناس
      1

      شیطان همین شما مفت خور ساندیس خور هستید

  • ناشناس
    0

    فیلتر کردن واتس اپ واینستاگرام از قبل جزوه برنامه های اطاق فکر ضد ایرانی نظام بوده که مردم را تحریک و نون شبشون رو ازشون بگیرن و با یک برنامه از قبل طراحی شده دختره بیچاره رو کشتن تا به اینجا برسونن ،سیاست یک علمه که مردم باید یاد بگیرن که الکی باج ندن .

    نظرات شما -
    • نتیجه کارهای شما
      0

      همونطوری که تلوزیون و رادیو دوربین و ضبط و حافظه رم و آیینه و چراغ قوه و ... در گوشی موبایل همگی جمع شدند و گنجانده شدند بزودی توانایی دریافت سیگنال اینترنت ماهواره ای استارلینک هم به موبایل اضافه میشه مجانی برای ایران ارسال میکنن و کشورهای ... هم هزینش رو میدن

  • Sajad
    1

    بارها اعتراضات تو اکثر کشورای دنیا دیدیم ولی هیچ‌جا نت قطع نشده مثه ایران، اینجوری ب اقتصاد مردم‌ضربه ی شدید زدین و اکثر جوونا تو خیابون ول شدن مثه معتادا و مزاحم‌ناموس مردمن

  • ممد
    0

    به شخم مسئولین دزد که ده میلیون نفر بیکار میشن

  • ناشناس
    0

    از زمانی که لاریجانی قرارداد چندساله با چین بست باید فکر می کردیم ایران داره کمونیسم میشه. سال دیگه اسم کشور میشه جمهوری دموکرات خلق ایران و گوگل هم فیلتر میشه

  • ناشناس
    4

    لااقل بزاریدبرنامه ایرانی دانلود کنیم

  • ناشناس
    1

    شما چند سال پیش باید فکر جایگزین بودید نه الان که مردم دارند از اینستاگرام نون درمیارند. مثل اینه که بگید فروش چاقو ممنوع هست چون بسیاری از جرایم با چاقو است. الان مثل اینه بگید چاقو تحریمه با دست قاچ کنید.

  • علی
    0

    اینستا اگه بده چرا رئیسی و قالیباف و ضرغامی و عبدالهیان و ...... خودشان فعالانه دارند استفاده میکنند

  • Milad
    0

    آسیب شناسی جالبی بود علت های عدم استفاده ی مردم از شبکه های داخلی …و قطعا استفاده از پیام رسان های داخلی بهتر
    به دلیل اینکه افراد خودشون وارد حریم دیگران نمیشن حتی بخاطر ترس مورد خطاب قرار گرفتن و همیشه یک ناظر رو احساس میکنن.
    اما در این بین دولت باید سیاست های بهتری نسبت به مالیات بر درآمد و… بگیره در ضمن واقعا امکان بهبود پیام رسان ها هست که سریعتر و بهتر عمل کنن نیازمند سرمایه گذرای برا ی اصلاح کدها و همینطور سرور های بهتر هستن …همیشه دولت های ما نگاه بی میل و رغبتی به این مسائل داشتن و الان وضعیت اینه … و دقیقا راه حل فیلترینگ نیست انتخاب باید آزاد باشه اما مشوق های بیشتر قطعا باعث میشه افراد میل بیشتری به پیام رسان های داخلی داشته باشن ..و متاسفا هر جا سخن از دولت هست پای رانت هم میاد وسط …هر بار که اینطوری میشه ۴و۵ تا پیام رسان با بودجه های وابسته اضافه میشه حاصل نهار و دور همی مسئولین و فارغ التحصیلی عزیزانشون…..در پناه حق

    نظرات شما -
    • 0

      در تعجبم به کارت ملی یا کارت سوخت می گویید هوشمند , آن وقت مغز مردم هوشمند نیست ؟
      مردم با هوشمندی راه و نرم افزار مطلوبشان را انتخاب می کنند .
      مردم اصلا به شما دولتی ها اعتماد ندارند.

  • حسام
    0

    شما مگه تو اغتشاشات کشته نشده بودید 🤣

  • ناشناس
    1

    آقای انتظاري درست می گویند شنونده ها بی عقل هستند

  • فتاحی
    0

    ایرانی میهن دوست ، ما نیاز به استقلال داریم ، این آقای استاد نظرش وابستگی هستش ، راست میگی پس چرا برای جوانهایی که در دانشگاه چند سال الاف کردی بفکر اشتغالش نیستی؟

  • بهرام
    0

    فقط به اونایی که جواب فتاحی را دادید بگم منطق شما همین است ، جز خرابی مملکت استدلالی ندارید.

  • ناشناس
    0

    پیشنهاد میکنم ساخت و خرید و فروش چاقو و تمامی وسایل تیز در تمامی صنایع . که امکان استفاده از آنها در قتل وجود دارد بسرعت ممنوع شود (از تصمیم گیران رانتی و بیسواد غیر از این نمیتوان توقع داشت )

  • سیمین
    0

    فردا دولت میگه پیشرفت کردیم و کلی اشتغال زایی کردیم با فیلتر اینستاگرام
    فقط مردم رو‌ بدبخت کردید
    و هیچی‌براتون مهم نیست

  • ناشناس
    0

    یکی نیست با مشت بزنه تو دهن این از خدا بی خبرها خاک بر مسئولین مملکت که بخوان اوسار مملکت بدهدند دست این مخ تابها اینا رو رو بدی کاباره و کازینو و دیسکوی زیر زمینی هم میخوان اون وقت شما مسئولین دنبال امام زمانید اصلا چرا کشورو خودتون با دست خودتون نمیدهید به اسرائیل این راحتر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها