فیلتر دائمی شبکه های اجتماعی خارجی؛ تکرار ماجرای تلگرام، این بار برای اینستاگرام

شرایط برای فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتس آپ فراهم شده است. مهمترین نمود این فیلترینگ، حذف اپلیکیشن این دو شبکه اجتماعی از بازار و مایکت است.

فیلتر دائمی شبکه های اجتماعی خارجی؛ تکرار ماجرای تلگرام، این بار برای اینستاگرام

به گزارش خبر فوری، فضای ملتهب یک ماه اخیر و اعتراضات مختلف پس از فاجعه مهسا امینی در شهرهای ایران سرانجام باعث فیلتر برخی شبکه های اجتماعی خارجی من جمله دو پیام رسان محبوب یعنی اینستاگرام و واتس آپ شد.

اگرچه قاعده این است که فیلتر این دو پیام رسان بعد از آرام شدن اوضاع و کاهش التهابات و اعتراضات رفع شود اما برخی معتقدند فیلتر این دو برنامه دائمی است و وزارت ارتباطات حتی بعد از آرام شدن اوضاع هم فیلتر این دو شبکه پیام رسان را بر نمی دارد.

دلایلی برای این گمان وجود دارد که به آنها می پردازیم.

دلایلی که نشان می دهند فیلتر اینستاگرام و واتس آپ دائمی است

این گمان (یعنی دائمی بودن فیلتر اینستاگرام و واتس آپ) از آنجا تقویت می شود که پیش از این و در التهابات و اعتراضات سال ۹۶ نیز تلگرام فیلتر شد اما این فیلترینگ حتی بعد از آرام شدن فضای سیاسی و اجتماعی کشور هم ادامه یافت و تا امروز نیز تداوم دارد. همچنین بعد از آغاز اعتراضات سال ۸۸ سه شبکه اجتماعی مهم یعنی فیسبوک، توییتر و یوتیوب به صورت دائمی فیلتر شدند و حتی بعد از پایان اعتراضات نیز به حالت اول بازنگشتند. حالا بسیاری معتقدند این اتفاق برای اینستاگرام و واتس آپ نیز خواهد افتاد و این دو برنامه احتمالا فیلتر دائمی شوند.

شواهد دیگری وجود دارد که این گمان را تایید می کند. کافی است به مفاد طرح صیانت توجه کنیم.  باز شدن فضا برای شبکه های اجتماعی داخلی و جایگزینی آنها با شبکه های خارجی یکی از ایده ها و اهداف این طرح است. همچنین، در طرح اولیه صیانت، محدودیت هایی برای شبکه های خارجی فراهم شد که این محدودیت ها  شامل اینستاگرام و واتس آپ هم می شوند.

یکی دیگر از نشانه های فیلتر دائمی واتس آپ و اینستاگرام، تاکید دائمی جریان سیاسی حاکم و حامیانشان بر محدودسازی شبکه های اجتماعی است. این اصرار حتی در بیانیه طرفداران امت رسول الله که در سالروز وفات حضرت محمد (ص) در میدان انقلاب اسلامی تهران جمع شدند، بازتاب پیدا کرد. یکی از مفاد این بیانیه سر و سامان دادن عاجل به شبکه های اجتماعی توسط وزارت ارتباطات بود که احتمالا شامل فیلترینگ دائمی واتس آپ و اینستاگرام هم بشود.

به نظر می رسد شرایط برای فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتس آپ فراهم شده است. مهم ترین نمود این فیلترینگ، حذف اپلیکیشن این دو شبکه اجتماعی از بازار و مایکت است.

شغل هایی که از بین می روند

طبق برآوردها چند میلیون نفر در داخل کشور به نوعی از اینستاگرام درآمد کسب می کنند. مشخص است که فیلتر اینستاگرام باعث بی کار شدن یا کاهش درآمد چند میلیون انسان می شود و این در حالی است که ایران در شرایط بد اقتصادی به سر برده و تورم گلوی اقتصاد ایران و شهروندانش را می فشارد.

با این حال، به نظر می رسد دولت همچنان الزامات فضای امنیتی را بر رونق اقتصادی شهروندان ترجیح می دهد. این امری است که یک بار در سال ۹۶ و بعد از فیلتر تلگرام به وقوع پیوست. بر اساس برخی گزارش ها، در ماه های نخست فیلتر تلگرام، روزانه حداقل ۱.۵  میلیارد تومان به اقتصاد کشور آسیب وارد می شد. فیلتر تلگرام باعث نابودی شغل های فراوان، تعطیلی کسب و کارهای مجازی و تعدیل شدید نیروی کار گشت و نهایتا تعداد بیکاران را زیاد کرد. با این حال، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای امنیت کشور و وزارت ارتباطات هرگز فیلتر تلگرام را برنداشتند و حتی در این زمینه جدالی داخلی نیز پیدا نکردند.

حالا با فیلتر اینستاگرام و واتس آپ ضررهای مالی بیشتری به اقتصاد ایران وارد خواهد شد. با بسته شدن دائمی این دو شبکه تقریبا تمام راه های ارتباطی بی واسطه بین کاربران شبکه های اجتماعی بسته می شود و از آنجا که شبکه های داخلی نیز ظرفیت پذیرش یک دهم کاربران ایرانی را ندارند، احتمالا کسب و کارهای آنلاین از بین رفته و ضربه شدیدی خواهند دید.

با این وجود، امید است که با آرام شدن اوضاع، مسئولان ذی ربط بار دیگر معیشت و اقتصاد را فدای مسائل سیاسی نکنند و با رفع فیلتر اینستاگرام و واتس آپ اندک روزنه موجود برای کسب و کارهای آنلاین را نبندند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 70
  • موسوی
    13

    حالا همی کارا رو کنین تا مردم بازم اغتشاش کنن،، شما خوشتون میاد مردم و انگولک کنین

    نظرات شما -
    • دانیال
      21

      خواهر خودتم میکشتن اغتشاشگر حساب میشدن گاگول؟
      خودخواه ساندیسخور یه سری از نون خوردن افتادن باشه جایزه بگیر نظامی روزیتو میدن ساندیستو میدن حداقل دهنو ببند احضار نظر چرت نکن ابله

    • برگشت به عقب
      14

      یه زمانی حمام ممنوع شد
      یه زمانی قند
      یه زمانی شطرنج
      یه زمانی پاسور
      یه زمانی ویدئو
      بعد ماهواره
      حالا هم اینترتت......
      کلا شما ملاها در پیشرفت علم کوچکترین نقشی که نداشتید
      ماشاالله در پسرفت تکنولوژی حرف اول را میزنید

  • نازنین
    7

    ببینید چیشده که روزی ما افتاد دست قوزی

    نظرات شما -
    • محمدبیگ
      0

      ببین چی شد که روزی
      افتاده دست قوزی!!!!

  • ناشناس
    6

    قطعا همین گونه هست که میفرمایید بعد از حذف اپلیکیشن های قبلی هیچ کس مطالبه ای در این زمینه نداشت و اون ماجرا به باد فراموشی سپرده شد
    حال نیز باگذشت زمان مردم بااین محدودیت هم کنار میان
    در واقع ما از ابتدا یاد نگرفته ایم که چه حقوقی داریم و اگر ازما دریغ شد چگونه باید مطالبه کنیم تنها چیزی که خوب یاد گرفتیم این بود که درمقابل کاستی ها خودرا وفق داده و امیدوار باشیم که بد از بدتر نشود

  • ناشناس
    6

    راستی خوب از کره شمالی و چین وروسیه کمونیست ها کلا یاد گرفتید کاش سیاست اختلاسگیری و غارت نکردن مملکت برای اعراب هم یاد می‌گرفتید کاش سیاست بازاریابی برای یادگیری جوانان هم یاد می‌گرفتید تاکی فیلتر درضمن گدا زاده های شما مثل گرگ وال استریت پسر فلانی وپسر فلانی که از فیلتر کردن میلیون ها دلار پول درمیاره دارید دفاع میکنید حتما کمی هم به شما میده حالا بگو مرگ بر آمریکا

    نظرات شما -
    • ناشناس
      55

      اصلا معلوم است چی نطق کردی ،قرصات خوردی

    • به ناشناس ۹:۰۶
      7

      خیلی خوب و قشنگ گفته. تو نفهم تشریف داری
      نمیخاد بخودت فشار بیاری گلابی مغز فندقی

  • البرزی
    1

    بیکاری

  • احمد اندروژ
    36

    باید فیلترش کنن شتر سواری دولا دولا نمیشه اصلا هر تصمیمی که تا الان به خاطر ترس از خشم ملت انجام ندادن عملی کنن یا ملت قبول میکنن یا تکلیف و روشن میکنن حکومت باید جامعه رو از این جنگ فرسایشی روحی نجات بده اینستاگرام مانند لیوانی اب خنک در جهنم ایران است لطف این و هم ندید یا مرگ یا ازادی

    نظرات شما -
    • على تركمانى
      33

      مرگت به جهنم نه آزادی برهنه وبی بندباری.

    • تاجدار
      7

      بله یا مرگ یا آزادی

  • م
    4

    شاید این پایان راه باشد دهن کجی ولجباز با مردم تا میتونین برای خود دشمن بتراشبن همین راه راادامه بدین خودتون تیشه به ریشه زدین دیگه به دشمنی خارجیا احتیاجی نییت شاید سرنوشت شما هم قرار اینجوری تمام بشه

  • FD 1287
    4

    دوستان عزیز. پسرخانم خزعلی ( معاون رئیسی)که بعلت فقروبیکاری به کانادارفته بودچندتا وی پی آن خوب داره بخریدواستفاده کنیدحالاهی بگیدمسئولین به فکرمانیستند.

  • ناشناس
    6

    صد رحمت به کره شمالی و طالبان

  • روحی
    2

    این مردم هستند که دوباره بایدپول بدن به لوازم اینترنت ماهواره ای . فقط چه کسایی وارد کردن خداعالم.
    اون دنیا

  • محمد
    51

    خدا روشکر .باید زودتر فیلتر میشد.
    مردم ادمهای بی استعداد و عقب مونده رو فالو میکردن. اونها هم پولهای میلیاردی به جیب میزدن.
    کارهای بی معنی و احمقانه ، ویدیوهای بی معنی و بی ارزش واسه مردم شده بود جالب و مهم.
    خدا رو شکر فیلتر شدو این بساط احمقانه جمع شد.

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      خودت احمقا رو دنبال کردی ک برات جذاذب بوده و توی اکسپلور اومده وگرنه ما داشتیم وسیله میساختیم و میفروختیم پهن مغز هایی امثال تو ان ک از تکنولوژی هیچی نمیدونن .

    • Mex
      0

      تو خوبی

  • Tara
    33

    تمام در امد ما از طریق اینستاگرامه نه شبکه های داخلی ما از خرج زندگی بیفتیم کی جبرانش میکنه لعنتیا ،ما چ تقصیری داریم یه مشت الاغ دیگه رفتن تو شلوغی و جوگیر شدن ما چرا باید از زندگی بیفتیم خدا بزنه کمرتون

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      کسب و کارت خوب باشه مردم قله قافم بری میان دنبالت
      چرا به جای اینستا کسب و کارتون و نمیبرین شبکه های داخلی؟

    • 11

      یه سوال دارم از مخالفهای قطع اینستا
      شما تو پیجت یه پست از سردار سلیمانی بزار دقیقا یک روز بعد پاک میشه و بعد از تکرار پیجت از دسترس خارج میشه
      آزادی بیان اینه؟؟؟؟
      کسب و کارهایی که تو اینستا بودن کوچ کنن تو سبکه های داخلی
      کسی که مشکلی نداشته باشه از جاسوسی نمیترسه مگر اینکه مشکل داشته باشه

  • ناشناس
    2

    مهد حقوق بشر و آزادی بیان چ میکنه!!!!!

  • شیما
    1

    خدارو شکر تو مارو فیلتر کن مذاکرات رو تو خواب ببین

  • شبنم
    2

    خدایا پولی برسان تا ازین جهنم خلاص بشیم

  • امیرعلی
    6

    لعنت به شماها که مردم رو 1400 سال به عقب بردید با این دینتون

  • متفاوت
    1

    موادمخدر رو اگر ممنوع نکنندکه نمیتوانند تجارت کنند.ولی اگر ازاد باشه مردم خودبخود ماهیت ان را با اگاهی میفهمند و درصد اعتیاد هم کمتر میشه.تجارهمیشه از نا اگاهی مردم حتی توسط علمای نا اگاه سود جویی میکنند.

  • ناشناس
    3

    اولا کانال های ماهواره ای نقش اصلی را داشتند که به لطف زحمت چندساله صدا و سیما و دادن پاس گل به انها بود. دوم اصلاحاتی باید برخورد با فساد، تبعیض و... انجام بشود و خودی و ناخودی را یکسان ببیند. سوم کشور در شرایط بحرانی مذیران با تجربه و کاردان نیاز دارد.

  • حسین
    9

    خب خداروشکر برگشتیم به دوران ارامش و بی خبری

  • ناشناس
    2

    فلسفه ایجاد این اغتشاشات بهانه پیدا کردن برای فیلتر واتساپ و اینستاگرام بود گرچه اینستا که در مرحله اول فیلتر خواهد شد، هدف اصلی کنترل مردم است.

  • پاگنده
    5

    ی دو سه سال صبر کنید ایلان ماسک کارا را درست می کنه . علم و تکنولوژی مثل بلدوزر داره از رو همه چی رد میشه و جلو میره و هیچ حکومتی هم یارای مقابله با اونو نداره . ایلان ماسک کاری می کنه که دیگه احتیاج به خطوط همراه داخلی نباشه . سیاست گزاران باید فکری به حال اون زمان بکنند .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      شتر

  • ناشناس
    0

    اینستاگرام و تلگرام فیلتر کنید گندکارهای خودتون اختلاس ۹۲ هزار میلیاردی و سیسمونی ها و کالاهای از آمریکایی مسمولان فیلتر کنید صدای مردم خفه کنید ننگ‌بر شما باید کی از این کشور طالبان و کره شمالی رها پیدا می کنیم

  • ناشناس
    0

    هنر دیگه ای که ندارید جز فیلتر و جاسوسی از ملت

  • سعید
    0

    وضعیت شیلتر شکن ها چی میشه؟ اونا هم دیگه آزاد نمیشن ؟ چون هر چی فیلتر باشه رو میشه با شیلترشکن و خیلی ارزون بهش دسترسی داشت

  • احمد
    15

    شبکه اینساتگرام شبکه ای است زیر پوستی این چند سال بنیان خانوداه های ایرانی را به هم ریخته درسته خیلی از ما معتاد این شبکه ها شدیم ولی فکری به حال کودکانمان وخودمان باید بکنیم که یله ورها در در این محیط رها شدیم ما پدر ومادر ها بدتر از کودکانمان تخت تاثیر این شبکه ها قرار گرفتم خدا رحممان کند با این دجال خود ساخته...

  • ناشناس
    16

    خب عین ادم بتمرگید سرجاتون که نونتون بریده نشه

  • 23

    وقتی تا تقی به توقی میخوره ،یه مشت اسکل بی شعور میریزن توی خیابون بایدم اینطوری بقیه تاوان بدن ،بجای این فحش و فضیحت باید اعتشاشگرا رو مثل سگ گرفت زد

  • ناشناس
    20

    اتفاقا بهترین فرصت برای شرکت های دانش بنیان جهت تست جایگزین اینستاگرام است مردم و مسئولین اگر به امنیت کشور اهمیت قائل اند باید همکاری کنند تا برای همیشه از شر اینستاگرام خلاص شویم. نگران از بین رفتن شغل های اینستاگرامی نباشید به سرعت در شبکه جایگزین جای خود را پیدا خواهند کرد همانگونه که با فیلتر تلگرام اتفاق افتاد.. 🌿

  • حسین
    6

    اگه فیلترداعمی باشدباردم دوباره بریزن بیرون بدترلج کنیدتافیلترنشود

  • سردار آذربایجان
    2

    این قطع کن اون قطع کن با قطع کردن مملکت را نمیشه اداره کرد البته شما برای قطع کردن آمدید نه برای وصل کردن آمدید لطفا آرام آرام نه بله به صورت باد از مملکت ما برید به مملکت مادری خود یعنی انگلستان اوکی ؟

  • ناشناس
    2

    ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران، خلایق هرچه لایق

  • مرتضی
    3

    فعلا مملکت دست اشغالگرانه

  • w
    8

    دروغ پردازی اینستاگرام و سایر رسانه های ماهواره ای غرب در این ایام به منتهای خود رسید. انان از ایمان ایرانیان وحشت دارند.

  • مصطفی
    1

    دشمن بتراشید مطمئن باشید ظرفیت هر کس حدی دارد

  • کرگدن
    1

    معاویه ۸۳ ساله

  • ناشناس
    0

    چون کره شمالی در بی خبر گذاشتن مردمش از رویدادهای جهانی از ایران جلوتر هست و تجارب ارزنده ای هم در این زمینه ها دارد ،احتمالا نسخه های جدیدی هم در این خصوص به ایران خواهد داد ،ولی آقایان خودتان و مردم را زحمت ندهید جلو نفوذ تکنولوژی را نمیتوان گرفت ،یک زمانی بحث روز سیاسیون ماهواره بود ،اما امروز حتی یکنفر هم در این مورد صحبتی نمیکند،چاره کار قطع و فیلتر کردن نیست ،انسان به آنچه منع شود حریص تر میشود.

  • 🐜
    0

    ترس بزرگترین گناه هست؟ههههههههه پول نفت ملت را بدین ب ملت

  • Mex
    0

    نور بر تاریکی پیروز خواهد شد.
    با این بگیر و ببند ها چیزی درست نمیشه. مملکت لبه پرتگاه قرار گرفته.

  • Pedram
    0

    خسته شدیم اخه چندین ساعت بیکار باشیم و مشتریامون‌بپره بخاطر قطع اینستا و واتساپ ! چرا اخه ب زندگی مردم اسیب میزنین از کسب و کار انداختن ما نمونه ی بارزه خودخواهیه دولتمردانه زورگوئه ! اگه ب فکر درامد مردم‌نیستین بکشین کنار ننگ‌بر شماها ک نمیدونین درامد چندین‌ملیون ایرانی بسته ب اینستا و واتساپه ،هیچ کجاب دتیا با مردمش اینجور رفتار نمیکنن بخاطر تو شلوغی جمع سدن اندک ادمه گول خورده

  • ناشناس
    0

    همانطور که با ورود خودروهای با کیفیت و ارزان قیمتِ خارجی مخالفت کردند و با این کار باعث شدند مردم از سرِ اجبار و ناچاری از خودروهای بی کیفیت و آشغال ایران‌خودرو و سایپا استفاده کنند! همین بلا رو هم دارند سرِ اپلیکیشن‌های خارجی میارند تا مردم برند سراغ آت آشغالهای داخلی!
    و براشون هم اصلاً مهم نیست که این اپلکیشن‌های داخلی ظرفیت پذیرش این همه کاربر را نداره بلکه فقط به فکر این هستند که خوداشون جیب‌هاشون رو به این بهانه پُرکنند مثل شرکت‌های دانش بنیان که با یه اسم میرند کلی وام بلاعوض می‌گیرند!

  • Nima
    0

    اون‌ موقع ک‌شلوغی بود نت وصل بود الان‌ک‌همه جا امن و امانه و صدا از مورچه در نمیاد چرا باید اینستا و واتساپ و تل فیلتر باشن و من نوعی از کار و زندگی دور بشم حق و ناحق نکنید اونم‌تو این‌دوره ای ک با بدبختی مشتری دست و پا میشه کرد برای درامد زایی واقعا خودتون دارین حرص در میارین و ما رو از دخل و خرج زندگی میندازین ،شرافت هم‌خوب چیزیه

  • ناشناس
    0

    گوشیم اندورید 4.2 هست، تا دو هفته پیش (تابستان1401) واتساپم راحت اجرا میشد، تصمیم گرفتم به یکی از انواع ایرانی استفاده کنم، تعدادی از برنامه های داخل ایران بویژه دیروز خواستم استفاده کنم: سروش پلاس، گپ، ایگپ، دکه، نزدیکا،آپارات، روبیکا،... هیچکدام اجرا نشد!
    با الین وضع، چه امیدی به آینده بازار تولدات داخلی است؟!

  • 66
    0

    تمام بچه دبستانیها را با فیل_تر شکن آشنا کردید
    .دیگه سایت ممنو عه ای وجود نداره 😔

  • حاج کاطم
    0

    احسنت بارک الله.فقط گوگل را قطع نکنید

  • Sahar
    0

    چرا بعضی از مسئولین این‌کشور افکارشون‌پوسیدس کدوم ‌کشور تو دنیا واسه اینستا و واتساپ شرط گزاشته ک حالا کشور ما همچین انتظاری داره،مو تو قرن بیستیم نه قرن یک باید خودمون تطبیق بدیم با دیگر کشورا با قوانین دنیا ،اکثر مردم این کشور شغلشون بسته ب تبلیغات تو فضای مجازیه چرا بخاطر یه مشت بازیچه شده ما از کسب و کار بیفتیم اگه اون خدا هست و بهش معتقدین ما رو از اشتغال نندازین

  • 🐜
    0

    اصل حکومت کمونست یعنی همین حکومت و همین سیاست .اینجاست که باید گفت گنجشکک آشی مشی لب بوم مانشین بارون میادخیس میشی می آفتی توحوض نقاشی .لعنت برحزب توده که عباوعمامه را کمونیست کرده لعنت برروسیه وچین کمونیست که حکم میکنندبرحاکمان دست نشانده درایران زمین

  • Armin
    0

    بخدا طاقتمون‌طاق شده یه هفتس نونمون بریده شده تمام‌درامدمون از فضای مجازی و اینستاس ک قطع شده دل و دماغ نداریم‌بدهی داریم‌ امیدمون ب همین‌درامداس تاوانه اشتباهات یه سری ناپخته رو چرا باید ما بدیم اخه این‌چ شرایطیه برای ما درست کردین

  • ناشناس
    0

    اینجا هیچکس به فکر ملت و اشتغال و ... نیست فقط فکر منافع سیاسی و اقتصادی خودشون هستن. خدا لعنتتون کنه که جز خدا هیچکی نمی تونه کاری کنه.
    نمونه اش همین که آمریکا تحریم اینترنت رو برداشت خیلی ها هوار کشیدن چرا اینکار رو کردید!! الکی نیست چندین ساله بعضی ها شدن کاسب تحریم و موافق رفع تحریم ها نیستن

  • Parvaneh
    1

    بدترین ضربه ی اقتصادی ب کشور قطع نت جهانیه وقتی بیشتر مردم خرجشون از نت در میاد این ستم کردن‌ب مردمه زودتر وصل کنین مردمو از این بلاتکلیفی و زندگی سخت در بیارین و با خاطی های اعتراضات اخیر برخورد کنین ک ارامش مردمو ب هم‌نریزن ما از زندگی بی نت نابود شدیم

  • رضا
    0

    آدرس غلط
    اعتراض مردم به فقر، گرانی، بیکاری، اختلاس، رانت خواری، عدم رعایت حقوق مدنی و اجتماعی و ... هست.
    اینها را حل کنید دشمن شما اینتر نت نیست حماقت و زورگوئی شماست فقط همین

  • ناشناس
    1

    سلام / علت ناهنجاری چیست ؟ راند و تندروی نفت از ملی شدن خارج شد. شده ارث تندروها نفت از سر سفره پر زد شد حقوق اعراب از مدیترانه تا نیابتی عراق شکم عرب ها را سیر کردین
    1- دورغ پردازی مسئولین : ملت را چند دهه گمراه کردن
    2- از صداقت و صبور و شکیبایی و معرفت مردم سوء استفاده کردن
    3- هیچ گروه ( کارمندان دولت ؛ کارگران ؛ اصناف و بازاریان ؛ حتی نیروهای مسلح ...) از وضعیت گرانی ، بیکاری ، عدم توانایی در ازدواج ؛ عدم توانایی در اجاره ؛ رهن ؛ خرید مسکن 50متری ، بی احترامی ؛ عدم حل کردن توسط مذاکرات و گفتگو ؛ دشمن تراشی ؛ هیچ همسایه ای با ایران خوب نیست یا اعتماد ندارد . حال کل دنیا دروغگو هستند کل همسایه ها دشمن هستند؟ ، مسئولین ایران تنها کشور درستکارند؟ بقول قدیمی ها ببین با کی می گرده یا ببین دشمنانش کی هستند / ملت را بافیتلتر کردن برخورد و انتقام گیری بیشتر جرحی می کنید و ملت را دور می کنید حتی کاری می کنید ملت اعتقاداتش زیر سوال برود مردم هیچ چیز بزرگی نمی خواهند / لیاقت می خواهند ملت عربستان چگونه حقوق می گیرند چگونه خودرو مسکن و زیست می کنند ارزش پول عربستان چیست ایران چیست ؟ مگر نمی گوئید ما اولیم در چی در پراید مسکن بیکاری قیمت دلار بی ارزشی زحمت و کار پر پر شدن جوانان معتاد هواپیماهای نظامی جادهها هواپیماها کشتی ها مقدار صادرات نفت . مقدار درآمد ارزی کشور در کدام بخش یک هزارم عربستان هستیم البته در سخنوری و حرف زدن حرف زدن منم منم بلدم بلدم صددرصد برادر رئیسی اول جهان است بگذارید ملت از کما گرانی دربیان چرا با اژانس اتمی رو راست نیستید چرا دو دست چسبیدید به اتم مطمئن باشید نه بمب اتم می بینید نه تاج و تخت / اگر خلاف جهت آب شنا کنیم حتی انقلاب را از دست می دهیم و چگونه جوابگوی شهدا خواهید بود کشور باید از طریق برجام تحریم برداشته شود در مهریه مذاکره می کنند به تعداد سکه دست پیدا می کنند در برجام نمی شود هم خر بخواهیم هم خرما را / ما از عراق ، سوریه لیبی و کره شمالی روسیه درس نگرفتیم در صورتی قرآن مجید توسط قصه ها ما را تذکر و عبرت داده کدام کارمان شبیه کشورهای اسلامی زادگاه اسلام بزرگان اسلام است همش دشمن دشمن دشمن آخه ایران 85 میلونی با جمعیت 70میلیونی که خرید پراید دست دو آرزوی محال شده به چه درد کشوری می خورد ایرانی که حداکثر توان تولید نفتش زیر سه میلیون هست حتی اکثر توان گازش مصرف داخلی نمی شود آخه زمان شاه خائن ثروت و درآمد ایران می گفتید انگلیس و امریکا می برد در این نیم قرن انقلاب درآمد نفت و کشور چی شد که ما بی ارزشترین پول داریم نکند مستعمره روس و چین شدیم ؟ مردم 1400 به بعد با سواد و آگاهی دارند نمی توانید فرهنگ ایرانی اسلامی ملت را به سبک بسته و خفقان ملت کره شمالی برچرخانید فرهنگ ایرانی اسلامی اجازه نمی دهد و مطمئن باشید ژن ایرانی هرگز نمی گذارد ایران بشود کره شمالی

  • Ali
    0

    لعنت خدا ب هر چی ادمه بی دین و بی خداست ک یه سری جوونه خامم از راه ب در میکنه میکشه تو خیابون اعتراض تا اینجوری کاسبی ما ک وصل ب نت جهانه و اینستاو تلگرامه بخوابه ،حقی ک از ما تضییع شد تو این قعطی نت بین الملل ب گردن این بی شرفاس ننگ‌بر ادمه بی شرافت خدا براتون بد بخواد

  • Hasan
    0

    کی قراره از شر این محدودیتا خلاص بشیم ب زمین گرم‌بخورن اشوبگرانه بی حجاب ک نون مردمو اجر میکنن اقتصاد ما همینجوری ضعیف بود حالا نت جهانی هم بخاطر این‌دسته قطع شده و ما همچنان از کار و زندگی افتادیم

  • Atefeh
    0

    چ گیری افتادیم خدایی تو این کشور بعد از این همه کسب مهارت برای درامد سازی از فضای مجازی بخاطر یه عده از دنیا غافل نت بین المللی قطع شده و ما همچنان خسته و درمونده از قطع نت ،امید ب خدا ک‌زود وصل کنن

  • احمد
    0

    خبر فوری چقدر ناراحت شده ؟!

  • Ashkan
    0

    مشکل این کشور سیاسیون اونور هستن ک‌دخالت‌میکنن از طریق ماهواره مردمو پر میکنن و میگن ‌ایرانی دوست هستن و تفرقه میندازن اگه اونا رو نابود کنین این کشور دیگه از این جور شورشا تا همبشه راحت میشه

  • کابر
    2

    خیلییم خوب کرد بیخودترین برنامه اینستاگرام است باید زودتر فیلتر میکردن تلگرام که بازه برید از تلگرام استفاده کنید😔

  • ناشناس
    0

    من یک ورشکسته هستم که از طریق تلگرام کالا ها رو میفروختم یکبار بخاطر فیلتر شدن مجدد ضرر کردم حالا هم بخاطر بستن اینستاگرام‌
    مسئول محترم خواهش میکنم به فکر امرار معاش میلیونها نفر که از طریق این دو رسانه کسب روزی میکنند باشید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها