روزه گرفتن بعد از عمل اسلیو معده

یکی از سوال هایی که هموطنان عزیزمان درباره عمل اسلیو معده دارند، شرایط روزه گرفتن بعد از انجام آن است.

روزه گرفتن بعد از عمل اسلیو معده

باید بگوییم این به عوامل زیادی بستگی دارد که مهم ترین ان ها اجازه پزشک است. پزشک ممکن است با توجه به شرایط جسمانی شما اجازه آن را صادر کند و شمارا به رعایت نکاتی توصیه کند که در کنار آن ها مجاز به روزه گرفتن باشید.

اما در برخی موارد به هیچ عنوان روزه برای افراد مناسب نیست. ما در این مقاله می خواهیم به هر دو این شرایط و افراد اشاره کرده و خصوصیات آن هارا بررسی کنیم تا آگاهی کاملی از این موضوع به دست بیاوردی. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

  1. آیا روزه گرفتن بعد از عمل اسلیو معده مجاز است ؟
  2. نکات احتیاطی در صورت اجازه پزشک برای روزه گرفتن بعد از عمل اسلیو معده
  3. خطرات روزه گرفتن بعد از عمل اسلیو معده چیست؟

 

آیا روزه گرفتن بعد از عمل اسلیو معده مجاز است ؟

ما مسلمانان باید در ماه رمضان روزه بگیریم. روزه انسان را از بسیاری از بیماری ها و بیماری ها مصون می دارد.

این وظیفه دینی هر مسلمانی است. اما دینی که به این فریضه شرعی اشاره کرده و آن را واجب کرده است، همان دین روزه را برای کسی که از مشکلات سلامتی رنج می ‌برد و دچار مشکلات جسمی، ضعف و بیماری است، جایز نمی ‌داند.

بسیاری از افرادی که این عمل را انجام داده اند باید بدانند که هرگز بدون مشورت با پزشک خود روزه نگیرند. پزشک معمولاً روزه گرفتن بعد این جراحی را تا یک سال یا حتی بیشتر از یک سال و شش ماه توصیه نمی کند.

از آنجایی که معده شما به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته است و نباید خالی باشد و  از طرف دیگر باید داروها و مکمل های تجویز شده توسط پزشک را در طول روز مصرف کنید، روزه می تواند خطر ساز باشد.

روزه گرفتن در چنین شرایطی می تواند عواقب جدی داشته باشد. دقت کنید که می توانید از پزشک خود بخواهید که بعد از عمل، روزه گرفتن را مناسب شرایط شما می داند یا خیر. اما برخی افراد به حرف پزشک خود گوش نمی دهند و فکر می کنند که پزشک آنها با مسائل دینی آشنا نیست.

اما آنها عمیقاً در اشتباه هستند زیرا پزشک شما بهتر از سایرین وضعیت جسمانی شما را می شناسد و اگر شما را از روزه گرفتن باز داشت شک نکنید که روزه گرفتن برای سلامتی شما پس از این عمل مضر است.

اما می توانید از علمای آشنا به مسائل روز هم بپرسید که اگر برای سلامتی ضرر داشته باشد روزه جایز است یا خیر.

اگر مدت زیادی از عمل گذشته باشد، پزشک وضعیت جسمانی شما را ارزیابی می کند و تشخیص می دهد که آیا می توانید روزه بگیرید یا شرایط لازم برای روزه گرفتن را ندارید. همانطور که گفتیم روزه در این شرایط می تواند شما را در خطر مشکلات متعددی قرار دهد. از سو تغذیه گرفته تا اثرات ترک دارو و ظهور عوارضی که به دلیل مصرف دارو و تغذیه مناسب، مهلت وقوع نداشته اند؛ همه و همه، می توانند سلامتی شمارا به خطر بیاندازند.

بلابلابلال

نکات احتیاطی در صورت اجازه پزشک برای روزه گرفتن بعد از عمل اسلیو معده

زمانی که پزشک به شما اجازه می دهد روزه بگیرید، باید یک سری توصیه های غذایی را در این دوره رعایت کنید. سعی کنید حتما برای سحری بیدار شده و غذای مقوی بخورید. هرگز بدون سحری روزه نگیرید. غذایی که برای آن انتخاب می کنید نباید خیلی شور یا شیرین باشد.

خوردن چند عدد خرما با یک لیوان شیر در سحر می تواند مفید باشد و از خوردن غذاهای سنگین یا خیلی چرب در آن وعده خودداری کنید. بسیاری از مردم به اشتباه بر این باورند که اگر غذای سنگین بخورند، در طول روز گرسنه نخواهند شد. این تفکر از آنجا ناشی می شود که آنها بعد از خوردن سحری احساس سیری می کنند.

البته این احساس سیری موقتی و کاذب است و به زودی بعد از خوردن غذاهای چرب احساس گرسنگی شدید می کنید زیرا بعد از این عمل سایز معده کاهش یافته و به سرعت پر می شود.

سعی کنید غذاهایی بخورید که به معده شما فشار وارد نمی کند. همچنین هنگام افطار با عجله غذا نخورید. سعی کنید غذای خود را به آرامی میل نمایید.

در هنگام افطار هم، غذای شما نباید سرشار از چربی یا سنگین باشد و همچنین نباید غذاهای خیلی شیرین یا شور مصرف کنید.

سعی کنید بین شام و افطار فاصله بگذارید و افطار و شام را با هم ترکیب نکنید و از طرفی هیچ یک از این وعده های غذایی را حذف نکنید. یعنی به هیچ وجه بدون افطار یا شام و سحری روزه نگیرید.

 

خطرات روزه گرفتن بعد از عمل اسلیو معده چیست؟

معمولاً پس از انجام این عمل، همانطور که قبلاً ذکر شد، شما مجاز به روزه گرفتن نیستید، مگر اینکه پزشک به شما اجازه روزه بدهد.

اگر روزه بگیرد ممکن است عوارض و خطراتی داشته باشد.

در این دوران، پزشک معمولاً به فرد اجازه نمی دهد که روزه بگیرد زیرا به تازگی جراحی شده و قسمت زیادی از معده او برداشته شده است و نمی تواند غذای زیادی بخورد یا از مایعات و ویتامین ها دوری کند.

معمولاً پزشک به شما اجازه روزه گرفتن نمی دهد، اما اگر روزه بگیرید، ممکن است علائمی مانند سرگیجه، ضعف شدید و درد در پاها و همچنین تنگی نفس یا افتادن روی زمین را تجربه کنید.

در این موارد استراحت کنید، دراز بکشید و پاهای خود را بالاتر از سطح بدن نگه دارید تا خون به اندام فوقانی شما جریان یابد و در صورت بروز هر یک از علائم فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

کمنکگمکگمکگ

بنابراین با مطالعه این مطلب فهمیدید که شرایط و عواقب و نتایج روزه گرفتن بعد از عمل اسلیو معده چیست.

 شما موظف به مراقب از سلامتی خو هستید. لذا پزشکان متخصص و با دانشی همچون دکتر سلیمی که سال ها در این زمینه فعالیت داشته و کار کرده اند، توصیه می کنند از هر اقدام سر خودی بپرهیزید. چراکه ممکن است صدمات جبران ناپذیری برای شما در پی داشته باشد. در پایان این مقاله امیدواریم از مطالعه آن لذت برده باشید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها