ثبات قیمتی کالاهای اساسی؛ چهار ماه پس از حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها در اواخر اردیبهشت‌ماه امسال هرچند با گرانی در ابتدای امر همراه بود اما در نهایت موجب ثبات قیمت‌ها در طول چهار ماه اخیر شد.

ثبات قیمتی کالاهای اساسی؛ چهار ماه پس از حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی

اجرای طرح مردمی سازی که در راستای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بود، اواسط اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ در کشور اجرایی و در ابتدای امر گرانی مواد غذایی را منجر شد؛ اما رفته‌رفته با گذشت اجرای این طرح و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و کوتاه‌ کردن دست بخشی از دلالان، قیمت‌ها به‌تدریج به ثبات رسید و ما شاهد افزایش قیمت در اکثر کالاهای اساسی و مواد غذایی نیستیم.

البته بخشی از این موضوع به اقدام دولت در حمایت از تولیدکنندگان داخلی به منظور حفظ میزان تولید مربوط بود که عملیاتی شد و ما شاهد وفور کالاها و مواد غذایی در بازار هستیم و تاکنون مردم هیچ کمبودی در تامین مایحتاج خود احساس نکرده‌اند.

در ابتدای امر ستاد تنظیم بازار در طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها پیرو دستور رییس جمهوری نرخ مصوب جدید کالاهای اساسی در گروه کالایی مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات را اعلام کرد که بر اساس آن محصولات با این سقف قیمتی باید به دست مصرف‌کنندگان می‌رسید.

ثبات قیمتی کالاهای اساسی؛ چهار ماه پس از حذف رانت ارز ۴۲۰۰

طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم شیر خام درب واحدهای تولیدی ۱۲ هزار تومان، شیر نایلونی ۱۵ هزار تومان، شیر پاستوریزه بطری یک لیتری ۱۸ هزار تومان، ماست دبه‌ای ( ۲.۵ کیلوگرمی) ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان، پنیر uf  (۴۰۰ گرمی) ۳۷ هزار تومان، روغن مایع آفتابگردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز ۶۳ هزار تومان، روغن مایع ۸۱۰ گرمی سرخ کردنی ۶۲ هزار تومان، هر کیلوگرم گوشت مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان و تخم مرغ ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان شکر نیز ۲۳ هزار تومان تعیین شد.

حال با گذشت بیش از چهار ماه از این موضوع همچنان قیمت کالاهای مذکور طبق نرخ مصوب، گاهی در برخی موارد حتی زیر قیمت مصوب در بازار عرضه می‌شود که بیانگر ثبات بازار است. به طور مثال طی این مدت زمان، گاهی شاهد کاهش قیمت برنج، شکر، گوشت مرغ، تخم مرغ، روغن و حتی لبنیات در بازار بوده‌ایم که این خود نویدبخش اقدام مطلوب دولت سیزدهم در این بخش است.

ثبات قیمتی کالاهای اساسی؛ چهار ماه پس از حذف رانت ارز ۴۲۰۰

بنابراین، طی این مدت علی‌رغم اینکه برخی به دنبال افزایش قیمت مرغ در بازار به بالای ۶۵ هزار تومان بودند دولت توانست با ورود به موقع خود نرخ این محصول را به قیمت مصوب بازگرداند یا حتی در محصولی همچون تخم مرغ قیمت‌ها در بازار طبق نرخ مصوب به فروش می‌رسد تا جایی که اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه در میادین میوه و تره‌بار ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان و تخم مرغ ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

کاهش مجدد قیمت برخی کالاهای اساسی کمتر از نرخ مصوب در بازار

 به گفته «قاسمعلی حسنی» دبیرکل اتحادیه بنکداران، با توجه به افزایش تولید و عرضه مناسب در بازار، شاهد کاهش مجدد قیمت برخی کالاهای اساسی از جمله شکر، روغن، برنج و حتی پنیر معمولی ۴۰۰ گرمی در بازار هستیم به طوری که قیمت پنیر به کمتر از ۳۶ هزار تومان، بسته شکر ۹۰۰ گرمی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج درجه یک شمال کمتر از ۸۵ هزار تومان و انواع روغن با کاهش قیمت‌های ۱۰ تا ۱۵ درصدی روبرو هستند تا جایی که اخیراً قیمت انواع حبوبات نیز کاهش یافته بود.

بنابراین، طرح مردمی سازی یارانه‌ها به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نه‌تنها موجب کوتاهی دست دلالان و سودجویان از بازار کالاهای اساسی شد؛ بلکه با واقعی شدن قیمت کالاها، ثبات نرخ‌ها در بازار را منجر شد و دولت سیزدهم تلاش دارد با وجود حمایت از تولیدکنندگان داخلی بازار را به شکلی مدیریت کند که مصرف‌کنندگان نیز متضرر نباشند یا همانند دولت‌های قبلی مردم با کمبود کالاها روبرو نشوند.

ثبات قیمت ماکارونی در ۴ ماه اخیر 

پیش از این قیمت هر بسته ماکارونی ۵۰۰ گرمی، ۷۰۰ گرمی و ۱۰۰۰ گرمی به ترتیب ۶۳۰۰، ۸۶۰۰ و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود؛ اما در پی اصلاح نظام یارانه‌ای در کشور با اعلام نرخ گندم بخش صنف و صنعت از سوی وزارت جهاد کشاورزی و تعیین نرخ آرد توسط کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی و مکاتبات متعدد انجمن‌های کارخانه‌های ماکارونی مبنی بر درخواست افزایش قیمت محصولات تولیدی به دلیل افزایش هزینه‌های مرتبط از قبیل دستمزد، کرایه حمل، بسته‌بندی با لحاظ آرد ۲۷ درصد سبوس گیری شده حداکثر قیمت مصرف‌کننده انواع ماکارونی رشته‌ای ساده با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده (۵۰۰ گرمی) ۱۷ هزار تومان، (۷۰۰ گرمی) ۲۴ هزار تومان و (۱۰۰۰ گرمی) ۳۴ هزار تومان تعیین شد.

این در حالی است که اکنون قیمت انواع ماکارونی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کمتر از نرخ مصوب نیز عرضه می‌شود به طور مثال ماکارونی ساده (۵۰۰ گرمی) با نرخ ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • پدر
    1

    تنها چيزي كه ثبات داشته حرف مفت بوده و بس

  • ناشناس
    1

    مرغ من دیروز خریدم63 نومن

  • ناشناس
    1

    دوست گرامی چهار روز پیش مرغ گرفتم در شهر مراغه 68هزارتومان تخم مرغ 50 هزار تومان کجا ثبات بوده چای فله 320هزار تومان وغیره

  • ناشناس
    1

    تنها چیزی که ثبات داره مزخرفاته

  • ناشناس
    1

    قيمتها را به بالاترين حد خود رسانديد.!!! نكند توقع داشتيد باز هم توي ٤ ماه قبمتها بالاتر برود ، كه دم از ثبات قيمت ميزنيد . لعنت به اين دولت فريبكار!!!!

  • یدبخت
    0

    دروغ تا کی چرا مزخرف می نوشتید یک کیلو سیب زمینی بیست و سی هزار تومان است هیچ چیز ارزان نمی شود

  • ابی
    3

    باید روحانی برگرده تا دلار و ۵برابر کنه و صف مرغ و گوشت ایجاد بشه. بنزین رو سه برابر کنه و کارخانه ها رو تعطیل کنه....درود بر روحانی...‌‌

  • ناشناس
    0

    الان قیمت مرغ ثبات داره یا تخم مرغ.
    هفته پیش ۶۷۵۰۰بود

  • ناشناس
    0

    عجبا!
    قیمتها رو انقدر بالا بردید افتخار هم می کنید که مثلا فلان کالا هزار تومان زیر قیمت داره فروخته می شه!؟

    حافظمون هنوز ضعیف نشده اون موقع که ارز ترجیحی حذف نشده بود و مثلا مرغ کیلویی تقریبا بیست هزار بود مدام کارشناسان صدا و سیما و مسئولان متذکر می شدند و تأکید می کردند که ای مردم در حق شما داره اجحاف می شه و شما همین الان هم دارین مرغ رو به قیمت دلار سی هزار می خرین و هم چنین کالاهای دیگر رو !

    *حالا این جای سواله چرا با حذف ارز ترجیحی که به گفته ی خودشون اگه همه چیز رو اون موقع به قیمت دلار سی هزار می خریدیم الان با قیمت دلار چند می خریم؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها