منطقه آزاد کیش کجاست؟

احتمالا تا کنون اصطلاح منطقه آزاد به گوش شما خورده است. مناطق آزاد تجاری، مناطقی هستند که در هر کشوری برای انجام فعالیت‌های تجاری در نظر گرفته می‌شوند و قوانین خاص خود را دارند. این مناطق مشمول برخی از قوانین گمرکی و مالیاتی نیستند و همین موضوع آن‌ها را برای یک سفر توریستی نیز منحصر به فرد می‌کند. کیش، یکی از مناطق آزاد ایران است که همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند، در این مطلب قصد داریم ببینیم منطقه آزاد کیش کجاست؟

منطقه آزاد کیش کجاست؟

از منطقه آزاد کیش چه می‌دانید؟

کیش، جزیره‌ای است که در قلب خلیج فارس قرار گرفته. این جزیره از توابع شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است. کیش دارای شکلی تقریبا شبیه به بیضی و مساحت حدودا ۹۲ کیلومتر مربع است.

از گذشته جزیره کیش مکانی برای مراودات تجاری بین ایران، هند و سایر کشورها بوده است. به عنوان مثال، صید مروارید در این جزیره رایج بوده و همچنان هم به آن پرداخته می‌شود. در گذشته تجارت در این جزیره بیشتر در حوزه مروارید بوده است. اما امروزه تجارت در این منطقه آزاد در زمینه‌های مختلفی همچون پوشاک، مواد غذایی، صنایع برقی و الکتریکی، مواد شیمیایی و غیره انجام می‌شود. اکنون برندهای لوکس و معتبر جهانی در کیش شعبه دارند و در مراکز خرید کیش می‌توانید این برندها را خریداری کنید. برای یک سفر به یاد ماندنی به این جزیره زیبا می‌توانید با تور کیش همراه شوید و از سفر خود لذت ببرید.

2

در این منطقه آزاد تجاری می‌توانید بدون پرداخت عوارض گمرک، کالاهای مختلفی را به صورت وارداتی به کشور بیاورید یا کالاهایی را بدون قوانین دست و پاگیر پرداخت گمرک و عوارض به کشورهای دیگر صادر کنید. ضمن این که بعد از وارد کردن برخی از کالاها می‌توانید آن‌ها را برای مدتی مشخص در انبارهای منطقه نگهداری کنید و مجددا به نقاطی دیگر صادر کنید. کسانی که طرح راه‌اندازی منطقه آزاد را مطرح و از آن حمایت می‌کردند، معتقد بودند که تجارت آزاد بین‌المللی یک حرکت سودآور است که برای همه کشورها رفاه به همراه دارد. البته تجارت آزاد به توزیع ثروت و درآمد در جهان نیز کمک می‌کند ولی به زیرساخت‌های مختلفی در هر کشور هم نیازمند است.

 

منطقه آزاد کیش چه امکاناتی دارد؟

همانطور که گفتیم، منطقه آزاد نیاز به زیرساخت‌هایی دارد. برای راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری که عموما در شهرهای بندری راه‌اندازی می‌شود نیاز به اسکله‌هایی برای بارگیری کشتی‌های سنگین، راه‌اندازی فرودگاه‌ها و ترمینال‌های مناسب، ارائه مجوز به هواپیماهای مسافربری که از خارج از کشور وارد می‌شوند، ایجاد انبارها در منطقه آزاد و تجهیزات رفاهی و خدماتی مختلفی چون بیمارستان، فروشگاه و غیره وجود دارد. کیش تمامی این امکانات را داراست! شما می‌توانید اقامتی لذت‌بخش در هتل های کیش داشته باشید.

 

آب و هوای منطقه آزاد کیش چگونه است؟

کیش دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است و در بهار و تابستان گرم و شرجی است. از طرفی در پاییز و زمستان آب و هوای بسیار معتدل و مطبوعی دارد. یکی از بهترین زمان‌هایی که باید به کیش سفر کرد پاییز و بهار است. چرا که در این زمان هوا به قدری در کیش خوب است که انگار در زمین نیستید. البته در تابستان نیز به دلیل برگزاری جشنواره تابستانی کیش این جزیره بسیار شلوغ می‌شود و در زمستان هم می‌توانید در این منطقه خوش بگذرانید اما دیگر خبری از شنا و آفتاب گرفتن نیست. چون نسیم خنکی از دریا می‌وزد که هوای سرد ایجاد می‌کند. جزیره کیش معمولا خشک و کم باران است و باران‌هایی هم که در این جزیره می‌بارد، سیل آسا است.

می‌توانید به این جزیره زیبا سفر بکنید و از جاذبه‌های آن لذت ببرید. اگر بخواهیم درباره پوشش‌ گیاهی کیش سخن بگوییم باید گفت که در این جزیره باغ‌‌های نخل خرما، درختان بومی کهور ایرانی و کنار و درختان غیر بومی دیگر مانند کهور پاکستانی که به سمر معروفند، اکالیپتوس، آکاسیا، کنوکارپوس و ابریشم وجود دارند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در گذشته جزیره کیش پر از تاکستان بوده است ولی امروزه خبری از آن‌ها نیست. نام درخت لور را نیز که بسیار کمیاب است شاید شنیده باشید. این درخت هم در کیش می‌روید و رشد می‌کند. گیاهانی که در جزیره کیش رشد می‌کنند در مقابل خشکی هوا و کم آبی مقاوم و قابل تحسین هستند. می‌توانید برای خرید بلیط کیش ارزان به سایت و یا اپلیکیشن سفرمارکت مراجعه کنید و از این جزیره دیدن کنید.

3

منطقه آزاد کیش چه جاذبه‌های گردشگری دارد؟

جاذبه‌های گردشگری کیش بی‌شمارند و در یک یا دو سطر نمی‌توانیم درباره آن‌ها صحبت کنیم. کیش دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی است که شاید با یک بار سفر به این جزیره نتوانید تمام آن‌ها را ببینید. اما مهم است بدانید که جزیره کیش به ‌غیر از دریا و آب‌‌های تمیز و سواحل کم ‌عمق، جاذبه ‌های دیدنی متنوعی دارد که در ادامه تعدادی از بهترین و زیباترین مکان‌‌های آن را برای شما نام خواهیم برد. این جاذبه‌ها می‌‌تواند مقصد سفرهای خانوادگی و دوستانه شما باشد. همچنین ساحل جزیره کیش اگر بهترین منطقه ساحلی ایران نباشد، بی‌شک در دسته زیباترین سواحل کشور قرار دارد. ساحلی طلایی ‌رنگ، آفتابی و درخشان با آب ‌هایی نیلگون و آسمانی فیروزه ‌ای که محیط بسیار شگفت انگیزی را برای سفرهای توریستی فراهم آورده است. شاید به همین دلیل است که جزیره کیش را مروارید خلیج‌ فارس می‌نامند! در آخر راه‌های دسترسی به جزیره کیش بسیار متنوع هستند و بستگی به انتخاب شما دارند که چطور همراه تور کیش می‌شوید. برخی از جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش به شرح زیر هستند:

  • ساحل مرجانی جزیره
  • نمایشگاه دائمی استاد کیومرث صیاد
  • آب انبار سنتی
  • کشتی یونانی
  • اسکله بزرگ تفریحی کیش
  • مساجد
  • مجموعه درخت سبز
  • پارک دلفین
  • باغ پرندگان
  • شهر زیرزمینی کاریز
  • لاک پشت‌های دریایی
  • آکواریوم
  • گذر هنرمندان
  • شهر باستانی حریره
  • سافاری کیش

4

آداب و رسوم و فرهنگ مردم در منطقه آزاد کیش چگونه است؟

شناخت فرهنگ مردم کیش جذابیت‌های خاصی دارد که قبل از سفر جالب است اطلاعاتی نسبت به مردم این شهر داشته باشید. به دلیل حمله اعراب به ایران در گذشته، در جنوب ایران و همچنین جزیره کیش بسیاری از هم‌وطنان ما را اعراب تشکیل می‌دهند. این مردم بسیار مهربان هستند و همانند اعراب دیگر لباس محلی مخصوص دارند. لباس مردان عرب، دشداشه همراه با عرقچین است. خوب است بدانید که بومیان کیش اهل سنت هستند و عید قربان و عید فطر از مهم‌ترین روزهای سال برای آن‌هاست. آواز در میان این مردم از محبوبیت خاصی برخوردار است و نوعی ساز محلی دارند که در واقع نوعی طبل است. شغل مردم کیش ماهیگیری، دامداری، دریانوردی و بازرگانی بوده و هست. در گذشته به صید مروارید هم می‌پرداختند ولی امروزه دیگر خبری از صید مروارید نیست. در کیش یکی از مواردی که باید حتما امتحان کنید، غذاهای محلی و خوشمزه این جزیره است که اکثر آن‌ها از ماهی تهیه می‌شوند و بسیار خوشمزه هستند. با خرید بلیط کیش همین حالا می‌توانید تمام این موارد را تجربه کنید.

 

چطور به منطقه آزاد کیش سفر کنیم؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند در مورد جزیره کیش حائز اهمیت باشد روش سفر است. قبل از هر چیزی بدانید که شرایط مسافرت زمینی و هوایی به کیش برای تمام مسافران و گردشگران داخلی به راحتی فراهم است. علاقه‌مندان می‌توانند برای مسافرت به کیش یکی از دو شیوه گفته شده در بالا را انتخاب کنند. در ادامه شیوه مسافرت زمینی – دریایی و مسافرت هوایی به جزیره کیش نیز موجود است تا شما بتوانید با توجه به شرایط خود یکی از روش‌ها را انتخاب کرده و سفری به یادماندنی را تجربه کنید.

 گزینه اول سفر زمینی به کیش است که یکی از مهم‌ترین عوامل محبوبیت مسافرت زمینی -دریایی به جزیره کیش امکان استفاده از وسیله نقلیه شخصی و امکان گشت و گذار در مسیر انتخابی و جذاب این منطقه است. اگر بخواهید از تهران به سمت بندرعباس بروید تقریبا یک مسافت ۱۳۰۰ کیلومتری پیش رو دارید و در این مسیر می‌توانید در شهرهای جذابی چون یزد، سیرجان، کاشان، اصفهان، مرودشت و شیراز اقامت موقت داشته باشید. در ادامه پس از رسیدن به بندرعباس یک مسافت ۲۸۰ کیلومتری هم برای رسیدن به بندر چارک خواهید داشت و در بندر چارک شناورهای مسافربری و باری بسیار متنوع و زیادی را مشاهده خواهید کرد که با دریافت مبلغی عالی شما را در یک مسافت ۳۲ کیلومتری به جزیره‌ کیش می‌رسانند.

اما گزینه بعدی شما سفر هوایی با تور کیش است که مسافت طی شده در مسافرت هوایی بسیار کم‌تر از مسافرت‌های زمینی است. شما در یک سفر هوایی از تهران تا کیش باید مسافتی ۱۰۴۳ کیلومتری را بگذرانید که یک ساعت و ۴۸ دقیقه بعد به این مقصد می‌رسید و البته در این صورت در فرودگاه تهران وارد هواپیما می‌شوید و در فرودگاه کیش و در مقصد مورد نظر پیاده خواهید شد. در این روش هر چند مسافت مورد نظر به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند اما شما را از مزایای مسافرت در جزیره کیش با استفاده از وسیله نقلیه شخصی محروم می‌کند. البته در نهایت حق انتخاب با شماست.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها