بازار اجاره عقب نشینی کرد/ پیشنهادهای عجیب مالکان مسکن

با نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل اصلی اجاره، قیمت‌ها به سمت کاهشی شدن می‌رود. پیدا کردن آپارتمان مناسب در این بازار که قیمت گذاری‌ها مبنای خاصی ندارد و هر مستأجر تجربه تازه و متفاوتی از نحوه قیمت گذاری دارد، راحت‌تر شده است.

بازار اجاره عقب نشینی کرد/ پیشنهادهای عجیب مالکان مسکن

بررسی فایل‌های اجاره نشان می‌دهد که مالکان نسبت به هفته‌های گذشته نرخ‌های پیشنهادی مناسب‌تری را برای اجاره پیشنهاد می‌دهند. به نظر می‌رسد مالکانی که هنوز موفق به پیدا کردن مستأجر مناسب برای املاک شان نشده‌اند حاضرند با قیمت مناسب‌تری املاک شان را اجاره دهند.

به گفته یک مستأجر که به تازگی مجبور به جابه جایی شده ، یکی از مالکان شرط افزایش ودیعه در 6 ماه دوم قرار داد به مبلغ 50 میلیون تومان را داده بود، آن هم برای ملکی 50 متری در خیابان پلیس که قیمت رهن 100 میلیون تومان و قیمت اجاره ماهیانه 4 میلیون تومان پیشنهاد شده بود.

مستأجر دیگری از شروط مالک در نگهداری ملک می‌گوید که پس از پیدا کردن ملک با قیمت مناسب، مالک ورود مهمان به آپارتمان را محدود به پدر و مادر کرده بود و اجازه زدن هیچ تابلویی بر دیوار خانه هم داده نشده بود.

بسیاری از مستأجران قراردادهای خود را بیش از سقف اعلام شده مصوب سران قوا تمدید کرده بودند. موضوعی که اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس هم آن را تایید می‌کند و معتقد است این مصوبه به این منظور بود که دولت بگوید این بازار رها نشده و بی تفاوت از کنار آن نگذشته است.

 شاکری می‌گوید: قانونی که سران قوا برای مهار بازار اجاره تصویب کرده‌اند به عنوان قانون کشوری مورد تأکید است و براساس آن سقف افزایش اجاره در تهران 25 درصد تعیین و ضوابط تکمیلی هم برای آن در نظر گرفته شده و نکته دیگری که دراین قانون مورد توجه قرار گرفت تعرفه‌های مشاوران املاک بود.

به گفته او دولت احساس کرده است که نزدیک به 50 درصد از مردم از بازار اجاره لطمه می‌خورند و به عنوان راهکار موقت این دستورالعمل را مصوب کرد، زیرا این نوع مداخله‌ها به صورت دائم امکان پذیر نیست و ضمانت اجرایی هم ندارد اما اگر سازمان تعزیرات متوجه شود می‌تواند ورود کند به تخلف رسیدگی می‌کند، البته اگر کسی شکایت کند.

شاکری می‌گوید:‌ این مصوبه یک ساله است و راه اصلی و دراز مدت برای کنترل بازار اجاره نیست. شما این گونه به مسئله نگاه کنید که دولت نمی‌تواند بی‌تفاوت نسبت به بازار اجاره باشد و باید یک اقدامی انجام دهد، حتی ضمانت اجرایی نداشته باشد باید نگاهش نسبت به این بازار را بگوید ممکن است بر بخشی از بازار این دستورالعمل تأثیری گذاشته باشد. اما این که این مداخله دولت حل کننده مشکلات است محل ابهام است.

او در خصوص طرح مجلس برای بازار اجاره هم می‌گوید :‌ مجلس پیش نویس طرحی آماده کرده بود، سران قوا که این دستور العمل را آماده کردند از فوریت افتاد و قرار شد با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و اندیشکده‌ها طرحی را برای سال آینده آماده کنیم که بتوانیم به عنوان قانون دائمی از آن استفاده شود که هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است.

شاکری تأکید می‌کند: دخالت در بازار به سرانجام نمی‌رسد و راهکار موقت است و نظر کمیسیون عمران مجلس هم مخالفت با دخالت مستقیم در بازار است.

69

منبع: اکوایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • متفاوت
    1

    میدونید ناپلئون چی گفته بود؟گفته بود من از هیچ جنگی هراسناک نیستم جز جنگ فقر وگرسنگی مردم.

  • ناشناس
    1

    یکی از عمده ترین دلیل افزایش اجاره بها، دخالت ستادملی کرونا و بعدا سران قوا در بازار بود. موجرین به دلیل این دخالت در ابتدای قرارداد اجاره بها را طوری پیشنهاد دادند که سال بعد با تمدید اجباری و افزایش ۲۵ درصدی متضرر نشوند. حالا دولت و ستاد ملی و سران قوا نشسته اند و مستاجرین با این گرانی دست و پا می زنند و آقایان مسئول خوشحال از اینکه این بازار را سروسامان دادند و علت گرنی را گفتند دلالی و مشاورین املاک و از اینکه با ید پر توانشان این گره را بازکردند خوشحالند. آقایان خیلی تشکر. من خودم موجرم و ملکی که اسفند ۱۴۰۰ با دو میلیون تومان اجاره داده می شد الان شده ۴.۵ تا ۵ میلیون یعنی از اسفند تا بحال ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

  • ناشناس
    0

    گند بزنند اخوندها

  • ایرانی
    0

    ده سال پیش با پول رهن امروز میشد خانه خرید الان حدود ۴۰درصد مردم خانه ندارند و۴۰ درصد دیگر خانه مناسب ندارند در مملکتی که مردمش بی خانمانند اجتماع سالم نداریم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      سال نود ، یک آپارتمان خریدم ۵۸ میلیون الان فقط سیصد میلیون تمام رهنشه

    • ناشناس
      0

      ۳ سال پیشه با ۱۵۰ میشد خونه خرید الان رهن همون خونه ۳۰۰هستش

  • دیده بان
    0

    خفه شین دروغگوها

  • ناشناس
    0

    ملیون یا میلیون؟؟!!!!

    نظرات شما -
    • حمید
      0

      شما فقط دنبال گرفتن غلط املایی از این و اون هستی درسته ؟؟؟

  • ناشناس
    0

    با سلام بالا رفتن اجاره خانه خود دولت محترم است وقتی ارز ۴۲۰۰قطع میشود وقیمت پنج قلم کالا را خود دولت محترم چندبرابر بالا میبرد به طبع روی پنجاه قلمم کالا تاثیر میگذارد از جمله اجاره خانه در کنار این گرانی وقتی حقوق کارگر وکارمند را متناسب با گرانی موجود بالا نمی برد خوب پر واضح است که یک حقوق بگیر از عهده اجاره بر نمی اید بعد همه مشکلات را به گردن دلال ومشاوراملک ومالک وغیره میاندازد از طرفی تمام مساجر ها که حقوق بگیر نیستند ودرامدهای بیشتر از مالک رادارند وسرمایه شان را جاهای دیگر سرمایه گذاری کردهاند ومیکننند واینطور تصمیمات کلی گرفتن وکلی گویی بیشتر به فرافکنی شبیه است تا حل مسئله از طرفی فشار بیش از حدبه مالک باعث میشود بعض از مالکین از خیر اجاره دادن خانه خود بگذرند اینجاست که ممکن است درکوتاه مدت مستاجر حتی با کرائه بالا دنبال خانه بگردد وپیدا نکند واما اوعا میشود که خانه های خالی را جریمه میکنیم تمام خانه ها که اپارتمانهای مجلل وتعداد زیاد نیستند گه قابل شناسایی باشد کسانی هستند که یک اطاق اجاره دادند دوتا اطاق اجاره دادند آیطتگاه راه پله منتهی به پشت بام را اجاره دادند شما برمایید چقدر مستاجر اینجوری داریم یا یک طبقه خانه را اجاره داده چگونه قابل شناسایست خلاصه به هرجا فشار بیاوری از جای دیگری مشکلاتی برز میکند پس با مواظب تصمیم گیریه باشیم ومشکلات اینده را پیش بینی کنیم تصمیم خلق الساعق غلط است

  • ناشناس
    0

    قبلامی شد از اپارتمانی که خودمان در ان نشسته ایم واملاکی برای ما پیدا نکرده بود برای تمدید سال دیگه باقیمت خیلی کم کدرای گیری بگیریم وقرارداد ببندیم ولی الانه که دولت به طور خودکار درسیستم نرخ تعیین میکنه این امکان نداره واملاکی که هیچ زحمتی برای پیدا کردن خونه ما نکشیده راحت سه چهار ملیون کاسب میشه این قانون دولت نشان از بی توجهی حق ملت داره وباز چند سال قبل بعضی از املاکی ها انصاف داشتن به مستاجر کمتر از صاحب خونه حق زمه می گرفتند وکد رای گیری هم می دادن ولی الانه می گند سیستم این اجازه رو نمی ده لطفا در بعضی جاها دولت دخالت نکنه وبه امورمربوط به خودش که گرانی مسکن وماشبن بی داد می کنه وبانکها بی بزگتر شده اند پول چاپ می کننند رسبدگی کنه بهتره تا نا دانسته مشکلی بر مشکلات ما بیفزاید بابا دیگه کسب جرعت نمی کنه بره بنگاه همه پشت قولنامه قبلی تمدید دستی ودست ویا دست نوشته رو اورند تا این سه چهار میلیون رو ندند تازه خود صاحب خونه هاکهم راضی نمی شند واسه مستاجر ی که در خونه سون نشسته وسال دکم ویا سوم است رو برای تمدید دوباره پول بنگاه بدنند تکلیف مستاجری که بخواد ماشین بخره ویا برای ثبت نام مدرسه بچه اش چیه خودش تقبل کنه پول بنگاه صاحب خونه وخودش رو بده این ظلم نیست شما اومدید ابرو درست کنید زدید چسم ملت رو کور کردید

  • علیرضا
    1

    وضع این قانون ها هیچ تاثیری ندارد...برید سراغ بنگاه ها که اصلا به قانون پایبند نیستن...بنگاه دار همیشه با مالکه و مستاجر همیشه مورد ظلم قرار میگیره.

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      مردم بنده پول هستند نه درستی.بنده درستی میشود یکی.مثل امام حسین.علی.مسیح و....

  • ناشناس
    0

    این حق مردم نیست که زیر پا له میکنید فقط فکر سود و پرکردن جیب خودتان و عده ای خاص هستید نگذارید از این بیشتر مردم بی اعتماد و ناامیدتربشن از شما

  • ناشناس
    1

    دولت که عرضه نداشت انشاالله پاییز کاری بکند .

  • ناشناس
    0

    این توجیه خوبی نیست . مانند این است که کسی دچار تهوع شود و مسئولین بهداشت و درمان کشور بگویند که دهانش را فعلا چسب بزنید ! و بعد بگویند که خواستیم بی تفاوت نباشیم !

  • حمید
    0

    این برازنده ملت ایران نیست که عده ای مستاجر باشند همه مردم شریف ایران مستحق خانه دار شدن هستند این حق اولیه هر ایرانی هست با اینهمه ثروت که داریم

  • مهدی
    0

    تو آصفانم یه خونه داشتم قدیمی داده بودم 10میلیون وبرجی یک وپانصد فروختمش بنگاه داد 150میلیون وبرجی یک وهشصد ....منظور از عقب نشینی اینه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها