شاخص قیمت مسکن طی چهار سال ۸ برابر افزایش یافت/ تورم مسکن در مرداد ۴۰ درصد کمتر از سال قبل

بنا بر گزارش مرکز آمار در مرداد ماه ۱۴۰۱ شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۱۵۴.۷ رسیده است که نسبت به ماه قبل (شاخص ۱۵۱.۹)، ۱.۸ درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت مسکن طی چهار سال ۸ برابر افزایش یافت/ تورم مسکن در مرداد ۴۰ درصد کمتر از سال قبل

مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی از افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر، به انتشار آمار مقایسه‌ای در این زمینه پرداخته است.

بنابر گزارش جدید مرکز آمار ایران از آمارهای مربوط به شاخص قیمت و تورم، در مرداد ماه ۱۴۰۱ شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۱۵۴.۷ رسیده است که نسبت به ماه قبل (شاخص ۱۵۱.۹)، ۱.۸درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم ماهانه

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری، نسبت به ماه قبل می‌باشد. در مرداد ماه ۱۴۰۱ تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ۱.۸ درصد بوده است. تورم ماهانه مرداد ماه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۸.۳ درصد)، ۶.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

2

این درحالی است که نرخ تورم سالانه در ماه مرداد ۱۴۰۱ به نسبت نرخ تورم سالانه در ماه مشابه سال قبل طی یک سال بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است. به عبارت بهتر، رقم ۲۸.۴ درصد تورم سالانه برای مناطق ۲۲گانه تهران در ماه مرداد ثبت شده که این رقم در مردادماه سال ۱۴۰۰ چیزی حدود ۶۸.۵ درصد بوده است.

شاخص قیمت همچنان بالاتر از حد انتظار

در مرداد ماه ۱۴۰۱ شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۱۵۴ واحد رسیده که نسبت به ماه قبل ۱.۸ است. آمار جداول شاخص قیمت منتشر شده نشان می‌دهد که شاخص قیمت در مرداد سال ۱۳۹۷ (چهار سال قبل) در همین ماه ۲۲ واحد بوده که اکنون به این نقطه (۱۵۴ واحد) رسیده که این افزایش نزدیک به ۸ برابری را در این مدت نشان می‌دهد.

3

منبع: پایگاه خبری کارگر ایرانی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • خوشید پشت ابر
    0

    متاسفانه عمدتا شرایطتهران ملاک قرار میدهند، در حالیکه در شهرستانها و حتی شهر بزرگی مثل مشهد شرایط به آن صورتی در تهران نیست.
    در مشهد چهار ملیون نفری، بیش از نمی جمعیت در مناطق حاشیه (خارج بزرگراه صد متری بویژه چراغچی از حدود فرودگاه تا میدان فهمیده )هستند، این محدود حشایه، بویژه نزدیک صد متری اخیرا کارهای عمرانی و بهسازی شده، بجز مناطقی که علی رغم گرفتن هزینه اگو، پیمانکارها اقدام نکردند از جمله انتهای نوید و خین عرب و کشاورز، با این وجود این حواشی قیمتهای مناسبی دارند، آپارتمانهایی حتی زیر متری هفت یا شش میلیون تومان است، براحتی میتوان اپارتمان 50 متری با 300 میلیون تومان خرید، در حالی با مرکز شهر با ماشین کمتر از 20 دقیقه فاصله است
    ناشناس
    پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ ۰۹:۲۷:۱۷
    0 0

    اشاره کردم به آپارتمانهای ارزان 300 میلیون تومانی حاشیه بین فرودگاه تا فهمیده! اما چرا مردم فقیر تا متوسط میروند 300 الی 500 میلیون میدهند خودرو میخرند ولی نمروند آپارتمان بخرند به همین قیمت؟!
    دلیل حاکمیت جو تحریم زده کشور و القئات اجانب و مافیا است، که میخواهند از تحریم همزمان کاسبی و نظام و مردم تحت فشار قرار دهند، این جو باید مسئلان حقیقی دلسوز ملت حل کنند، با تغییر روند دلالی و رانت و انحصار از بارهای کاذبی مثل ارز و خودرو به سمت بازارهای مولد مانند مسکن.
    این ممنوعیت واردات و ایجاد رانت قیمت کارخانه تا بازار خودرو، ضربات مهلکی زده به بازار مولد مسکن، کجای دنیا یک کالای مصرفی مثل خودروی 10 هزار یورویی را 50 هزار یورویی یا خودروی 30 یورویی به 100 هزار یورویی میشود؟!
    معلوم است دستان پلید مافیای و کاسبان تحریم و دشمان اجنبی ضد ایرانی در این جو بازار کاذب نقش دارد
    https://www.khabarfoori.com/fa/tiny/news-2959507

  • خورشید پشت ابر
    0

    در واقع در قضیه گرانی مسکن، مغاطلات زیادی است، حقیقت پشت ابری است در این داستان و مقایسه های نا به جا.
    انچه از گرانی مسکن میگویند عمدتا در تهران و مناطق اعیان نشین و بالاشهری به صاطلاح است. جاهایی دستان مافیای است که پولهای وامهای بانکی مگیرند و برخی بنگاههای غیر دولتی و خصوصی ادعای سود چند صد در صدی دارند! همین گرانی ها است، وگرنه از تنمیه دو سال 1398 با بحران کذایی بنزین در تداوم تورم کذایی تحریم سازان و کاسبان تحریم شروع شده بود، اکثر کالاهای مصرفی مردم از خودرو و لوازم خانگی تا مواد غذایی و بهداشتی تا ده برابر افزایش یافت! در حالی قیمت ارز (مثلا دلار) تقریبا ثابت با قیمت متوسط 25 هراز تومان (نوسان بین 22 تا 28 ه.ت)، در همین مدت قیمت خانه های ویلایی و آپارتمانهای کوچک حواشی شهرهای مانند مشهد کمتراز 300% بوده و گاهی کمتر از 200% و عملا این افراد زیان کردند! در مقابل مثلا تورم و گرانی سایر کالاهای مصرفی! در حالی که اساس خانه و زمین یک کالای سرمایه ای است در تمام دنیا./ اینکه قدرت خرید طبقات کارگر پایین است ناشی تورم سنگین سایر قالام مصرفی و عدم حفظ ارزش پول ملی و وجود بیکاری و کمی دارمد است و نه گرانی!
    قیمت آپاترمان 50 متری 300 میلیون تومانی حاشیه نزدیک بزرگراه صد متریف به دلار میشود ده هزار دلار! کجای دنیای کشورهای به اصطلاح فوب خلیج فارس و ترکیه و اروپا خانه اینقدر ارازن است؟!

  • خورشید پشت ابر
    0

    در حقیقت،در تمام بازارها، بزار عمومی خانه-مسکن در ایران (نه فقط با ملاک عیان نشنیهای تهران) کمترین افزایش و گرانی و تورم داشته و حتی بورس هم از مسکن-خانه طی این سه سال و اندی بیتشر شده کرده (بورس از حدود 300 به دومیلیون و اکنون حدود یک و نیم میلیون واحد رسیده!) یعنی 5 برابر بورسف در حالی خانه-مسکن عمومی در حواشی کلانشهر بین 150% 300% طی حدود چهار سال! در همین مدت همه بازارهای کالاهای مصرفی و سرمایه ای بین 5 تا بیش ده برابر شده است. حقیقت این است مردم دارن دز مینه خوراک و غیر از مسکن هزینه سنگین میدهند و عدم افزایش درامد بیکاری و تورم از کالاهای غیر زا مسکن، موجب کاهش قدرت پس انداز و خرید آنها شده است. جذابیت کذایی و مصنوعی تحریمسازان و کاسبان تحریم در خودرو چنان بالا است، که مردم عادی ترجیح دادند مستاجر بشوند و بروند کوئیک تا دناپلاس بخرند، اما خانه نخرند! این چیزی جز اثرات از اقتصاد بیمار سایست زده نیست!

  • ناشناس
    1

    این آمار گرانی مسکن اشتباه است، نباید فقط تهران و مناطق مرفه نشین ملاک باشد، میانگین کل کشور باشد،مسکن(خانه) طی چهار سال اخیر کمترین رشد قیمت داشته، چهار سال پیش(۱۳۹۸) خانه متری ۳ میلیون تومان شده ۶ میلیون تومان یعنی سال ۲۵٪ پر حالی تقریبا همه کالا و خدمات رشد کتوسط ساللنه ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد داشاند و طی چهار سال بیش از ده برابر گران شدند. این گیر دادن به مهمترین موتور اقتصاد کشور یعنی مسگن، سرپوش گذاشتن بر گرانیهای نامعقول سایر گاللها است، عجیب است، مثلا خودروها نا بیش ۴ برابر قیمت جهانی میفروشند، در حالی اشتغال و ارزش نقش خودروسازی در تولید ناخالص ملی حتی یک پرثد نیست ولی ملت بجای خرید خانه میروند خودرو گزان و بنجل میخرند، توطئه مافیا همدست دشکن تحریمچی معلوم است

    نظرات شما -
    • ایرانی
      1

      بیا بقیه اش را هم گران کن تا خیالت راحت باشد.

  • ناشناس
    0

    قانون اساسی مسکن را حق مردم می داند و حقوق اولیه در کشور رعایت نمی شود ؛ بهشت سوداگران در واجبات زندگی مردم و دولت ها و حاکمان در فکر جنگ با آمریکا و اسرائیل

  • ناشناس
    0

    کاربر "ایرانی" ناشناس منظورش این نبوده خانه ها گران کنند|، بلکه دارد میگیود این آمار اشتباه است، خانه ها هشت برابر نشده بجز معدودی جاها،تفاقا تورمش بسیار کمتر بوده، در حقیقت بهترین و منطقی ترین سرمایه گذاری بازار مسکن است که صدها شغل فعال و میلیونها نفر مشغول بکار میشوند و بیشتر مواد و مصالحش در داخل تلید میشود، صنعت ساختمان یک صنعت ملی به تمام معنا است. نه مثل خودروسازی کذایی. منظور این است قیمت آن کالاها ارازن شود، وقتی مردم بجای خرید خودرو و لوازم خانگی و مواد غذایی گران بتوانند پولشان پس انداز کنند میتوالنند خانه بخرند. حتما نباید در مرکز شهر و مناطق عیان نشین باشد.

  • ناشناس
    0

    از محتوای کامنتهای خورشید بشت ابر و امتالش، میتواند حقیقت کتمان شده فهمید، که بر خلاف تبلیغات مافیای دلال کالاهای مصرفی(خودرو، التریکی و لوازم خانگی و...)، بازار مسکن (کالای سرمایه ای سنتی و اصیل جهان) بالقوه زمینه رشد و حذب سرمایه گذاری دارد بخصوص حواشی شهرهای مثل مشهد در محدوده فرودگاه تامیدان شهید فهمیده(بیرون صد متری و نزدیک به مرکز شهر، با فاصله ده دقیقه از حرم)، ان شاءالله دستان پلید مافیا و کاسبان تحریم از کشور کوتاه شود و سرمایه از دلالی کاذب به بخش مولد ساختمان برود

  • علی
    0

    اخه دروع هم حدی داره یارو یک اپارتمان در سوهانک خریده ۵سال پیش به متراژ ۲۲۰ متر نوساز ۲میلیارد تومان الان ان واحد را ۱۰۰ میلیارد میفروشد بعد ۸برابر را ازکجا اوردید بی سوادها مملکت را به تاراج برده و با سو مدیریت و دروغگویی درحال ماله کشی رفتارهای علط خودشان هستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها