وزیر صمت مطرح کرد

واردات خودرو در انحصار خودروسازان نخواهد بود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید براینکه واردات خودرو در انحصار خودروسازان نخواهد بود، گفت: آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شد و هر کس که بتواند شرایط آیین‌نامه را رعایت کند، می‌تواند نسبت به واردات خودرو اقدام کند.

واردات خودرو در انحصار خودروسازان نخواهد بود

سید رضا فاطمی‌امین» درباره اینکه آیا ورود خودرو به بازار بورس مشکل ایجاد نمی‌کند، گفت: سه ساز و کار برای بحث خودرو وجود دارد که یکی قرعه کشی است؛ یک سری خودرو هم خارج ازقرعه کشی عرضه می‌شودچون تولیدشان بالا رفته است.

وی افزود: یک سازو کار دیگر خودرو، بورس کالا است که قیمت پایه دارد و وارد بازار رقابت می‌شود که در این رقابت، قیمت واقعی، کاملا شفاف و مشخص است.

وزیر صمت درباره چرایی انباشت برخی تجهیزات در گمرک گفت: برخی افراد تجهیزاتی را بدون ثبت سفارش، وارد می‌کنند و این کالا در گمرک وجود ندارد و در بندر است. بدلیل اینکه ثبت سفارش انجام نشده در بندر می‌ماند و به گمرک ربطی ندارد.

وی ادامه داد: انباشتی که قبل از گمرک می‌بینیم مربوط به تاجری است که مالش را انبار کرده و ممکن است ببرد، لذا واردات حساب نمی‌شود.

فاطمی امین همچنین درباره اینکه چرا قرعه کشی خودرو که قرار بود ۱۴۰۱ برداشته شود هنوز برقرار است، اظهارداشت: گفته بودم در سال ۱۴۰۱ قرعه کشی حذف می‌شود اما اینطور برداشت شد که از آغاز سال قرعه‌کشی حذف می‌شود و این برداشت صحیح نیست. قرار بر این است که قرعه کشی خودرو در طول سال به تدریج حذف شود که درحال انجام است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره آیین نامه واردات خودرو، تصریح کرد: آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شد و به جای خوبی رسید.

وی افزود: چند قید در این آیین‌نامه لحاظ شده است؛ یکی اینکه وقتی خودرویی وارد می‌شود باید خدمات بعد از فروش داشته باشد؛ همچنین وقتی خودرویی وارد می‌شود باید انتقال فناوری صورت بگیرد.

فاطمی امین تأکید کرد: هر کس این شرایط را ایجاد کند می‌تواند خودرو وارد کند و این منحصر به خودروسازان نیست.

وی با بیان اینکه قرار نیست خودروهای لوکس وارد شود، ادامه داد: واردات خودروهای دست دوم هم طبق قانون ممنوع است.

وزیر صمت درباره اینکه آیا مشخص است که واردات خودروها از چه کشورهایی انجام می‌شود، گفت: بازرگانان مشخص می‌کنند که خودرو از چه کشوری وارد شود و قیدی در این خصوص وجود ندارد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    1

    حتما در اختیار رانت خواران حکومتی خواهد بود

  • سید اصغر
    0

    دراختیار هرکی می خواد باشه غیر از خودروسازان ، ولی از برندهای ژاپنی کره ایی حتی امریکایی باشه که کیفیت آن بلاست و با خرید یک خودرو نو تا هفت هشت سال مشتری به تعمیرگاه نیاز نداشته باشه در عین حال صرفه جویی در مصرف سوخت آن هم برای اقتصاد کشور خوبه هم منافع زیست محیطی داره

  • .
    0

    چینی خیر خیر ، خودروهای چینی در خود چین مشتری نداره و بیشتر ماشینهای در حال تردد در شهرهای چین تماما اروپایی و ژاپنی و کره ایی و آمریکایی است حتی تاکسیهای خطی چین پاساد و گلف است و تاکسیهای هتل تویوتا هیبریدیه درتمام شهر حتی یک ماشین چینی نمی بینی

  • ناشناس
    0

    باواردات خودروی با کیفیت و استانداردبه کشور حداقل ۵۰درصد در تصادفات جادهای کشور از مرگ و میر کاسته خواهدشد.انشاالله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها