آشنایی با نکات مهم و مراحل واردات مواد غذایی

آیا می‌دانستید در حال حاضر 34 کشور در جهان به‌دلیل محدودیت آب و هوایی و اراضی کشاورزی قادر به تولید مواد غذایی مورد نیاز خود نیستند؟ همین مسئله سبب شده است این کشورها برای تامین مواد غذایی و خوراکی روزمره خود به کشورهای بیشماری وابسته باشند.

آشنایی با نکات مهم و مراحل واردات مواد غذایی

آمریکا، کانادا، مکزیک، چین، ژاپن و آلمان از کشورهای صادرکننده مواد غذایی هستند که برای واردات از این کشورهای غنی، باید نکاتی را در نظر داشت. اگر شما قصد وارد کردن مواد غذایی از کشورهای دیگر را دارید، به‌دلیل حساسیت بالای این کار، باید کلیه قوانین و مراحل واردات مواد غذایی را بدانید؛ سپس اقدام به این کار کنید. پس از مطالعه ادامه مطلب با کلیه این نکات آشنا خواهید شد. 

چه مدارکی برای واردات مواد غذایی به ایران نیاز داریم؟ 

اولین قدم برای وارد کردن مواد غذایی و خوراکی، تکمیل مدارک مورد نیاز است. این مدارک به شرح زیر است: 

  1. مجوز واردات؛ اگر این مجوز را نداشته باشید، برای تکمیل مراحل واردات و حمل و نقل بین‌المللی مواد غذایی با مشکلاتی مواجه می‌شوید. در مجوز واردات باید مشخصات شما به همراه سربرگ و مهر و امضای شرکت واردکننده باشد.  
  2. اصل پروفرما؛ در سربرگ این مدرک باید دو تصویر از صاحب برند و شرکت تولیدکننده به همراه مشخصات زیر باشد: 
  • نام کارخانه تولیدکننده و کشور واردکننده 
  • تاریخ و شماره پروفرما 
  • تعداد یا وزن کالا 
  • مبدا حمل و نقل 
  • نام کامل کالاهایی که با پروانه بهداشت مطابقت دارد
  1. اصل پروانه بهداشت

با همراه داشتن مدارک ذکر شده، فرآیند واردات کالا بدون هیچ دردسر و با سرعت بالاتری انجام خواهد شد. 

مدارک لازم برای واردات مواد غذایی چگونه بررسی می‌شوند؟

کارشناسان واردات باید مواردی را برای تایید مدارک شما بررسی کنند که شامل نکات زیر است: 

  • نام شرکت متقاضی واردات مواد غذایی باید با نام واردکننده کالا که در پروانه بهداشتی نوشته شده است، مطابقت داشته باشد. 
  • بررسی تاریخ اعتبار پروانه بهداشتی، در‌صورت اتمام تاریخ پروانه، شخص باید مدارک لازم را به اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی ارسال کند. 
  • نام کالاهای وارداتی درج شده در پیش برگ باید با پروانه بهداشتی تطابق کامل داشته باشد. 

با این بررسی‌ها توسط کارشناسان واردات، مواد غذایی به‌صورت کاملا قانونی و به درست‌ترین شکل ممکن وارد کشور خواهند شد. 

شرایط اخذ و صدور مجوز واردات مواد غذایی به ایران 

پس از تایید مدارک شما توسط کارشناسان، باید مجوزهایی را برای ادامه مراحل واردات مواد غذایی صادر کنند. اخذ و صدور این مجوزها شرایطی دارد که به ترتیب زیر است: 

  • شرایط عمومی و خصوصی مواد غذایی وارداتی باید به‌صورت مکتوب یا الکترونیک در پروفرما درج شود. 
  • نمودار گردش کار و صدور مجوز ورود محصولات غذایی و خوراکی باید توسط شما ارائه شود. 

برای وارد کردن مواد غذایی به کشور چه قوانینی را باید رعایت کرد؟

توجه داشته باشید کلیه موارد ذکر شده و ارائه مدارک به اداره کل فرآورده‌های غذایی و دارویی را باید به‌صورت تکفیک‌شده و حضوری انجام دهید.

بعد از تایید مدارک شما توسط کمیته فنی، برای صدور پروانه واردات مواد غذایی باید مهر جمهوری اسلامی روی آن‌ها زده شود. پس از انجام این مراحل از واردات مواد غذایی می‌توانید به تکمیل مراحل نهایی بپردازید. 

همچنین باید برای واردات مواد غذایی به ایران چه با روش حمل و نقل زمینی یا هوایی و چه از طریق حمل و نقل دریایی، استانداردهای کشور را به‌صورت کامل رعایت کنید. به‌عنوان مثال، یکی از استانداردهای مهم واردات محصولات غذایی در ایران نداشتن الکل در کلیه نوشیدنی‌هاست.

قفغقفغقفغ

انتخاب کشور؛ یکی از نکات مهم در مراحل انجام واردات مواد غذایی 

اگر در انتخاب کشور واردکننده نکات مهم را رعایت نکنید، در همان ابتدای مراحل واردات مواد غذایی با مشکل مواجه خواهید شد. یکی از نکاتی که برای انتخاب کشور واردکننده باید مدنظر قرار دهید، روابط تجاری خوب فی ما بین است. در این صورت فرآیند واردات کالا به هر طریقی از جمله حمل و نقل بین المللی ریلی، دریایی و هوایی به‌خوبی انجام می‌شود. 

برای تعیین قیمت واردات مواد غذایی با کشور وارد کننده به توافق برسید

برای واردات مواد غذایی به کشور، شما باید باکیفیت‌ترین محصول که قیمت مناسبی نیز دارد را انتخاب کنید. اگر قیمت محصولات غذایی وارداتی با محاسبات سازمان غذا و دارو مطابق نداشته باشد، انجام مراحل واردات دشوار و زمان‌بر خواهد شد. 

کیفیت، مرغوبیت و سلامت مواد غذایی وارداتی حرف اول را می‌زند

کیفیت کالا و مرغوبیت مواد غذایی از مهم‌ترین نکات واردات است و در زمان خریداری محصول باید از تاریخ انقضا و سلامت آن مطمئن شوید. در‌صورت وارد کردن کالاهای تاریخ گذشته، مجوز شما باطل شده و متحمل خسارت و جریمه سنگینی خواهید شد؛ بنابراین در خرید کالای وارداتی به برند تولیدکننده، روش تولید و مواد اولیه آن دقت کافی داشته باشید.

درخواست ارسال فاکتور فروش، یکی از مهم‌ترین مراحل واردات مواد غذایی

فاکتور پروفرما از مدارک اصلی واردات مواد غذایی است که شامل اطلاعاتی هم‌چون: تعداد کالا، قیمت یک کالا و قیمت کلی محصولات خواهد بود. یکی از مزیت‌های داشتن فاکتور فروش یا پروفرما این است که در‌صورت نداشتن تطابق آن با قرارداد، می‌توانید کالا را مرجوع کرده و درخواست بازبینی فاکتور دهید. 

مواد غذایی وارداتی باید به‌صورت اصولی بسته‌بندی شوند

برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در طول مسیر، هنگام حمل و نقل و نگهداری در انبار، باید به‌صورت کاملا اصولی بسته‌بندی شوند. بسته‌بندی محصولات غذایی و خوراک باید به‌گونه‌ای باشد که در برابر ضربه مقاوم بوده و از عبور نور آفتاب به داخل آن جلوگیری کند. اغلب بسته‌بندی مواد غذایی بر عهده شرکت تولیدکننده و وارد کننده است. 

قصثقصثقثصق

وارد کردن مواد غذایی با خیال آسوده؛ دریافت مجوز از معاونت غذا و دارو

دریافت مجوزهای مختلف از جمله «مجوز واردات سازمان غذا و دارو» در مراحل واردات مواد غذایی تمام نشدنی است. شما برای ترخیص کالا نیز به یک مجوز از سمت معاونت غذا و دارو نیاز دارید. صدور و دریافت این مجوز نشان‌دهنده صحت و سلامت کالا و رعایت کلیه نکات تا به این‌جای کار است. پس از آن در ترخیص کالا در گمرک نیز به مشکلی بر نخواهید خورد. 

بیمه بودن مواد غذایی وارداتی؛ یکی از نکات و ارکان مهم در مراحل واردات 

بیمه بودن مواد غذایی وارداتی سبب می‌شود در‌صورت بروز هرگونه اتفاق، بیمه پرداخت خسارت را بر عهده گیرد؛ بنابراین داشتن بیمه‌نامه همه محصولات در زمان وارد کردن آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. بیمه بودن کالاها تضمینی برای امنیت مواد غذایی از شرکت تولیدکننده تا زمانی است که کالا به دست شما برسد. 

ترخیص مواد غذایی، مرحله آخر در واردات خوراکی‌ها

با ارائه مدارک و مجوزهای دریافت شده تا کنون، می‌توانید مرحله ترخیص کالا را نیز پشت سر بگذارید. با ارائه مدارک، ماموران گمرک بعد از 5 الی 9 روز شما را از اینکه آیا قادر به ترخیص کالا هستید یا خیر مطلع می‌کنند. در نهایت پس از پرداخت هزینه‌‌های گمرک می‎توانید محصولات وارداتی را دریافت کنید. 

انجام سریع و راحت فرآیند واردات مواد غذایی با هانزا 

یکی از مشکلات اغلب افراد در مراحل واردات مواد غذایی، حمل و نقل کالاها به‌صورت سریع و ایمن است. اما نگران نباشید! شرکت هنزا ناو دریا با تجربه چندین ساله در حمل‌ونقل بار، انواع خدمات حرفه‌ای حمل برای واردات مواد غذایی را با سرعت و ایمنی منحصربه‌فردی به شما عزیزان عرضه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات این مجموعه معتبر می‌توانید به سایت هانزا به آدرس hansanav.com مراجعه کنید یا با شماره ۰۲۱۴۳۳۱۲۰۰۰ تماس بگیرید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها