شینهوا نفت مطرح کرد

جنگ نفتی ایران و عربستان بر سر "اسفندیار"/ میدانی که می تواند ایران را ثروتمند کند

دو کشور اصلی منطقه یعنی ایران و عربستان وارد یک رقابت اقتصادی می شوند. این رقابت اقتصادی بر سر میدان نفتی «اسفندیار» خواهد بود که مدت هاست به علت تحریم ها و تنش سیاسی بین ایران و کشورهای عربی بلااستفاده مانده است.

جنگ نفتی ایران و عربستان بر سر "اسفندیار"/ میدانی که می تواند ایران را ثروتمند کند

به گزارش خبر فوری، ایران و آمریکا در حال مقدمه چینی برای امضای توافق جدید هسته ای هستند و از طرف دیگر، با وساطت عراق، مشکلات موجود بین کشورمان و کشورهای عربی نیز در حال رفع شدن است. در همین رابطه، قرار است امارات بعد از شش سال مجددا سفیر خود را به ایران بفرستد و روابط ایران و عربستان نیز از سر گرفته شود. این شواهد گویای این است که بن بست سیاسی که در سال های اخیر مانع از ارتقای اقتصادی کشور شده بود، در حال باز شدن است.

میدان اسفندیار و نفتی که می تواند ایران را از بن بست خارج کند

با بهبود اوضاع و رفع تنش های سیاسی، احتمالا دو کشور اصلی منطقه یعنی ایران و عربستان وارد یک رقابت اقتصادی شوند. این رقابت اقتصادی بر سر میدان نفتی «اسفندیار» خواهد بود که مدت هاست به علت تحریم ها و تنش سیاسی بین ایران و کشورهای عربی بلااستفاده مانده و سودی را به خزانه ایران نفرستاده است.

بر اساس گزارش ها، نفت میدان اسفندیار قابلیت تولید 532 میلیون بشکه نفت خام را دارد و اگر توسعه آن طبق طرح اولیه که در بهار 1386 تصویب شد، با ظرفیت تولید روزانه 4هزار بشکه به بهره‌ برداری می ‌رسید، با در نظر گرفتن متوسط قیمت نفت در طول سال ‌های گذشته، تا سال 1393 درآمدی معادل حداقل یک میلیارد دلار نصیب کشور می کرد اما این اتفاق نیفتاد تا ایران از این درآمد عظیم محروم شود.

به گزارش تسنیم حالا یکی از مدیران ارشد شرکت نفت فلات قاره ایران گفته که ایران قصد دارد توسعه میدان نفتی اسفندیار را آغاز کند. اما این میدان نفتی چه اهمیت استراتژیکی داشته و چگونه می تواند منجر به رقابت اقتصادی با عربستان شود؟ اهمیت میدان نفتی اسفندیار این است که به یکی از میادین نفتی عربستان  متصل است.

در واقع، میدان نفتی اسفندیار از میدان‌های نفتی ایران است که دارای مخزن مشترک با عربستان سعودی است و بخش عربی آن میدان لؤلؤ نام دارد. این میدان در فاصله 95 کیلومتری جنوب غربی جزیره خارک واقع شده ‌است. اسفندیار در سال 1345 توسط شرکت آیپک کشف شد ولی تاکنون هیچ بهره ‌برداری از نفت آن صورت نگرفته و به‌ علت تحریم و عدم تمایل شرکت‌ ها به حضور در ایران تولیدی نداشته ‌است.

رقابت نفتی ایران با کشورهای نفت خیز عربی

خبرگزاری شینهوا چین در گزارشی به موضوع بهره برداری از میدان نفتی اسفندیار پرداخته و تاکید دارد که این اتفاق می تواند ایران و عربستان را وارد یک تعامل رقابت گونه کند. شینهوا تاکید دارد که با توجه به شرایط رفع تحریم ها، قصد ایران در مورد بهره برداری از اسفندیار جدی است. در همین رابطه، علیرضا مهدی زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات ایران روز شنبه گفت، فاز اول طرح توسعه میدان اسفندیار در ایران که به میدان لولو عربستان سعودی متصل است، طی سه سال آینده اجرایی می شود.

به گزارش شینهوا و به نقل از شانا، طراحی، ساخت و نصب سکوی حفاری چهار حلقه چاه در فاز اول طرح بهره برداری از اسفندیار پیشنهاد شده است.

مهدی زاده تاکید کرده که دستگاه های بهره برداری از نفت اسفندیار پیش از انتقال به جزیره خارک ( پایانه صادرات نفت ایران) در سکویی دریایی نزدیک ابوذر فرآوری می شود.

به گزارش شینهوا، ایران تعداد زیادی میادین نفت و گاز مشترک در خلیج فارس با قطر، عربستان سعودی و کویت دارد اما به دلیل تحریم های آمریکا نتوانسته در توسعه آنها پیشرفت داشته باشد.

حالا با رفع احتمالی تحریم های مربوط به انرژی و انعقاد قرارداد با شرکت ها و برندهای نفتی مهم دنیا، ایران می تواند به راحتی از این میادین نفتی بهره برداری کرده و وارد رقابت اقتصادی با کشورهای نفت خیز عربی و همسایه شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 68
  • ناشناس
    11

    ایران نه...ایران فقط فقیر تر می شود...لبنان، سوریه، یمن، عراق، حماس و مسوولان اما قطعن ثروتمند تر می شوند

  • مسعود
    7

    بهتر بگید میدان نفتی که اختلاسگران را ثروتمندتر میکند ۴۳سال حکومت آخوندی نشون داده هیچ گاه کم یا زیاد شدن تولید نفت فرقی به حال ملت نداشته

  • ناشناس
    4

    خبر فوری اشتباه برداشت کرده آید ،
    منابع نفتی فعلا به نفع دیگران است و مردم ایران تا بحال از آن سود نبرده اند .

  • اله قلی خان
    5

    بهره برداری از میادین نفت و گاز اگر توسط شرکت‌های بزرگ غربی همچون آی پی و شل و توتال انجام بشه نتیجه داره ولی اگه قراره بدهیم به سینوپک چین و گازپروم روس و شرکت های ضعیف ایرانی ،مشت در سندان زدن است .

    نظرات شما -
    • رضا..
      1

      ناشناس به این بی سوادی نوبره. زمانی که شرکت‌های بزرگ نفتی به قول شما نفت را یک دلار می‌خریدند قیمت جهانی نفت یک دلار بود نه اینکه در تگزاس قیمت چیز دیگری باشد! همین شرکت‌های بزرگ زمانی ما در حال شخم زدن زمین‌های کشاورزی و دامداری بودیم با اکتشاف نفت از اعماق زمین فصل جدیدی از توسعه اقتصاد جهانی را رقم زدند.اینکه می‌گویید نفت را در زمان شاه یک دلار می‌بردند هم حرف گزافی است. قرارداد کنسرسیوم بین دولت وقت و چند شرکت نفتی بزرگ دنیا و 50 /50 بود و در سال 52 هم به مدت 20 سال تمدید و سود کشور از عایدی نفت بیشتر هم شد و جهت اطلاع جنابعالی باید عرض کنم ایران در دهه 50 مهمترین عضو اوپک و تقریبا سیاستگذاری و تعیین قیمت با نظر ایران میسر بود. باعث تاسفه که تولید نزدیک به 7 میلیون بشکه نفت را در زمان شاه با تولید کمتر از 4 میلیون بشکه بعد انقلاب که سالهای سال است صادرات و انتفاع کشور از نفت با هزاران مشکل و تحریم و عدم برگش پول دست و پنجه نرم می‌کند مقایسه میکنید!؟

    • ناشناس
      1

      ازاو که وفاداری مَرامش ونجابت مسلکش بودچه ساده دل بُریدیم!! به اون که شرم عذرا فقط توی قصه هاش بود صفای عهد وامِق یه حرف پوچ براش بود چه آسان دل بدادیم روح محمدرضا شاه شادباد

    • 3

      این نخبگانی که شما الان به شرکت هاشون میگید ضعیف اگر به خارج برن و همین شرکت ها رو در اون جا بزنن برای همین شما میشن عزیز بعد فریاد وا اسفا سر میدید که چرا کسی قدر نخبگان رو نمیدونه!

  • کسری
    4

    تیترت عامیانه دوزاریه!!!
    آخه این ۴۰ سال مگه ما بااینهمه ثروت پولدارشدیم حال نوبت اسفندیار.

  • ناشناس
    2

    بهتره بگیم مردم ایران فقیرتر و اختلاس گران و حزب الله و...پولدارتر

  • ناشناس
    1

    با این مسئولین سر در فساد و اختلاس وبی عرضه مثل بقیه ی چاههای نفت مشترک بیشترین بهره و برداشت رو کشور مقابل داره!
    ایران هم ثروتمند نمی شه به نفع جیب های پر نشدنی آقازاده ها و گروهای نیابتی که به دلار حقوق می گیرند و لبنان و عراق و فلسطین ووووووو!
    همین الان هم ایران از فروش مشتقات نفتی که اصلا اسمی ازشون برده نمی شه می تونه خرج چند کشور رو بده!

  • ناشناس
    3

    خدا کنه سفارت عربستان زودتر باز شه ما به سفارتش حمله کنیم تا بعد بشیم ؛ شهر دار ، مشاور رییس جمهور ، مدیر صدا و سیما و... حسابی نونمون بره تو روغن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مثلا معصومه ابتکار که از دیوار سفارت آمریکا بالا رفت؟

  • ناشناس
    0

    همون بهتر افتاده باشه و تولید نداشته باشه ...جون سفیران و مدیران مفت خور میشه

  • ناشناس
    1

    افسوس که دزدان همگی همره این قافله هستندایران وایرانی درفلاکت وسیه روزی میماندوبه چیب خودشان وپاپتی های دنیا مثل فلسطین،لبنان،یمن،سوریه،و..میرود

  • ناشناس
    2

    همش مال عربستان باشه بهتره.باز دولتش از این همه ثروت هوای مردمشوداره.مال دولت ایران بشه نه مشکلی از مردم حل میشه,نه به خودکشوررسیدگی میکنن"نمونش وضعیت جاده ها"......فقط مسولین چپاولگرکه سیرمونی هم ندارن بالامیکشن ومدتی بعدمث اختلاس فولادخبرشوپخش میکنن وآتیش به جگرمردم میزنن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      سیرمونی ندارن اما به جاش سیسمونی دارن

    • ناشناس
      6

      حتی اگر اون نفت توسط عده ای اختلاس بشه بازم بهتر از اینکه که برسه دست عرب های عربستانی! حداقل میدونیم اونایی که اختلاس کردن ایرانین!شما شعارتون آریایی بودنه اما بخاطر مشکلی که با حکومت دارید حاضرید میدان نفتی برسه به عربستان؟

  • ناشناس
    8

    سلام جناب آقای قلی خان ای خاک بر سر ما که شما یار ما هستید البته هیچکدام از این شرکت ها یار ما نیستند ولی اینی که شما می فرمایید اوج ول دادن شما هم هست همه این کشورهای اروپایی و انگلیس و آمریکا از همین پول نفت ماها به اینجا رسیدن بعد شما بیچاره نفهم نمی فهمی زمانی که شاه اعتراض کرد و گفت چرا شما نفت را از ما میخرید یک دلار بعد هر چی به ما میفروشید میدهید 3 دلار بماند از درآمد همین شرکت هایی که شما نام بردید خیلی ما ملت خوابیم نه میخوانیم و نه می بینیم و نه می شنویم برای همین است که 40 ساله ما را برای انرژی هسته 40 ساله میبرن و میارن آخرشم هیمنه زمان شاه همین فرانسه و آلمان میلیاردها دلار و ....... اون آرزوی بعد از 25 سال به دروازه تمدن شاه رسید به اینجا ی خورده بخودتون آگاهی و شعور هم بدید بد نیست بخدااااااااااااااااااا

    نظرات شما -
    • اله قلی خان
      4

      خدا شفات بده

    • امان اله خان
      2

      جلو آینه ایستادی و صحبت میکنی؟! چی میگی نفهمی و بیشعوری خودت رو به دیگران نسبت میدی، اله قلی خان درست میگه.توتال فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی را در ۱۸ ماه به بهره‌برداری رساند ولی فاز ۱۳ و ۱۴ از سال ۸۰ تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند به مدت ۲۱ سال طول کشیده و هنوز هیچ

    • اله قلی خان
      0

      دوست گرامی.اینکه شرکتهای غربی در پیشرفت و به اتمام رساندن پروژه های نفت و گاز نسبت به شرقی ها پیشرو هستند حرف من نیست .پیشرفت قطر و عربستان و حتی روسیه در بهره برداری و استحصال منابع مشترک نفت و گاز با ایران و سود سرشار همسایگان ایران با تکیه بر توان عملیاتی اکتشاف توتال و شل و آی پی ،اضهر من شمس است و با مختصر مطالعه میتونی اطلاعات‌ بدست بیاری ،ضمنا بر خلاف فرمایش جنابعالی من نفهم و بیشعور نیستم شما با مطالعه بیشتر میتونی سطح فهم و شعور خود را ارتقا دهی.شاد باشید و شادزی.

  • رضا..
    0

    خبر فوری تیتر خوبی انتخاب نکردید. ما با داشتن بزرگترین مخازن نفتی در منطقه مثل میدان های عظیم نفتی مارون و گچساران و بی بی حکیمه و اهواز.. و بزرگترین میدان گازی جهان یعنی پارس جنوبی مردمی در تنگناهای اقتصادی و دچار بیکاری و تورم.. هستیم. میدان اسفندیار ما را پول دار نمی‌کند ولی طرز تفکر صحیح و عملکرد عقلانی دولتمردان می‌تواند کشور را در ریل توسعه و پیشرفت برگرداند.

  • ناشناس
    1

    دل را ازکی گرفتیم به کی دل راببستیم به این بن بست افکارچه زجرآوررسیدیم زبام رب ایثارچه ننگ آورپریدیم روح محمدرضاشاه شاد

  • ناشناس
    0

    مگه از میدادین نفتی دیگه پولی تو جیب ملت اومده که این یکی استثنا باشه ، مالیات میدیم - آب برق و گاز و تلفن رو میدیم ، عوارض شهرداری و اتوبان و... میدیم ، منافع برای مسئولین و کشورهای همسایه هست.

  • دانا
    0

    بشکه نفت 145 دلاری در زمان احمدی نژاد فروخته شد ولی چی گیر مردم ایران امد

  • ناشناس
    1

    الان نه بازاری رازی نه کارگر و کارمند نه دیگر مشاغل مانند دانشجویان ارشد و دکترا نه حتی پرسنل نفت و گاز از وضعیت زندگی . ولی آنچه مشخص است این است قطر بزرگترین شریک مخاذن مشترک گاز ( جهان ) با ایران بهترین بهره برداری کرده الان هم تا سال 2025 برای گاز مصرفی اروپا با شرکت های بزرگ جهان قرارداد بسته که هزینه قرار داد خود المان و غیره می دهند یعنی قطر الان فقط دلار می شمارد و یک دلار هم خرج کسترش بهره برداری نمی کند علت : 1- امنیت و پایداری سیاسی در قطر . 2- هدف همه مسئولین قطر یک چیز است اعتدال در بر خورد حتی با طالبان ( عدم دشمن تراشی ) 3- امنیت سرمایه گذاری و تضمین در بانک های جان 4- آزادی عمل و به نوعی قدرت اجرایی 100درصدی به شرکت هایی ک میان برای گاز قطر کار می کنند / الان یا ده سال دیگ کدام شرط برای ایران هست که بیان سرمایه گذاری کنند / شاید مثل زمان خاتمی بیان ولی سرمایه گذاری نمی کنند بلکه مثل کمپانی توتال میاد کار می کند و سود می برد نمیاد از صفر تا صد سرمایه بیاره مثل المان در سودش 30درصد در یک زمان مشخص شریک شود یعنی ایران نه توان دارد دلار ارزی خرج توسعه کند نه بدلیل عدم امنیت پایدار هیچ کشور یا شرکتی پس ن اسفندیار داریم نه قطر عراق و کویت / متاسفانه با دنیا بد تا کردیم شدیم این / تنها را فهماندن به تند روهاست که با تند روی ن توسعه کشور داریم نه امنیت نه کسترش اسلام تا تندی هست حتی من و شما هم از سوپری سر کوچه خرید نمی کنیم چه برسه با سوپری شریک شویم

  • ناشناس
    1

    تبریک به نصراله و بدرالدین و بشار اسدو ....

  • رضا
    0

    اسفندیار ایران راثروتمند نمی کند بلکه
    برخی راثروتمند می کندازجمله حزب اله
    لبنان و.....

  • ناشناس
    0

    فوقش 92 هزارها میشه920هزارها

  • ناشناس
    3

    هر میدان و ....‌ ملت رو ثروتمند نمی کنه حداقل بزارید کشورهایی استفاده کنند که برای رفاه ملتشون هزینه می کنن

  • ناشناس
    1

    بحال مردم هیچی فرقی نمیکنه صدهامیدان نفتی دیگر پیدابشه به حال ما فرق نمیکنه سودش به کیسه آقازاده‌ها ومسئولین بی لیاقت وازِآنطرف هرچی ازف آمد سرازیر کشورهای مثل فلسطین سوریه لبنان یمن وغیره میشه۴۳ سال است که ادامه داره غارت بیت المال

  • عبدالمجید سجادیان
    2

    اگر تمام سرزمین ایران نفت وگاز وطلا باشد به ملت نخواهدرسید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تکبیر واجب شد
      الله اکبر....

  • ناشناس
    1

    متاسفانه درایران مسولین بفکر شکوفایی اقتصاد ایران نیستند یعنی براشون اهمییت نداره علما هم که درگیر حجاب وعلی کریمی هستند

  • علی
    12

    یک سری آلبانی نشین دارن حرف چرت می زنند ما باید تلاش کنیم و حق خودمونو با اکتشاف درست بدست بیاریم
    و به شکوفایی کشور کمک کنیم لعنت به کسانیکه نمی‌توانند
    پیشرفت ایران عزیز ببیند

    نظرات شما -
    • به علی بسیجی
      1

      علی جان بسیجی ساندیس خور

    • اله قلی خان
      0

      از سال ۸۴ و با به قدرت رسیدن احمدی نژادو اعمال تحریم ها تا کنون فقط شرکت های ایرانی با مشکلات مالی و عدم تامین متریال در پروژه ها مشغول بکار هستند و بیلان کار پروژه ها بزرگترین دلیل ناکارامدی دولت های احمدی نژاد و روحانی و رئیسی در امور بهره برداری از منافع ملی کشورمان که دیگران اشتراکی ثروت ایرانیان را میدزدند و غارت میکنند .کشورهایی که از عراق تا بحرین کلا به اندازه استان خراسان و کرمان نیستند.

    • کرمونی
      0

      در عمل کار براید،،با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه، ،مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد،متاسفانه مدیران و حتی وزیران نفت توان و دانش اجماع بین المللی را ندارند و براحتی همه بازارهای منحصر بفرد ایران از قالی و گبه و زعفران تا خاویار و سنگ کنسانتره آهن خراسان تا جنگلهای هیرکانی شمال و معادن غنی کشور را به رقبای دیگر واگذار کرده اند همه نخبه های ما مهاجرت کردند و در وطن دومشان به بالاترین تخصص و پیشرفت آن کشور ها می رسانند و ما منتظریم دولت آقای رئیسی برای سرنوشتمان وکشورمان چه میکنه .

  • عشق منی رئیسی
    6

    دوتا موشک به ریاض دوتا به جده و یکی مکه و یکی مدینه توسط انقلابیون حوثی اسفندیار دو دستی سقوطی بما تحویل میده ، فقط از زور باید استفاده کرد میلیاردها دلار هزینه حوثی کردیم برای همچین روزی

  • ناشناس
    1

    همچین میگه ایران ثروتمند میشه انگار ایران گداست بدبخت ثروت ایران بی نهایت هطتش منتهی دزدش زیادشده همه دولت ومجلسی ها شدن غارتگرفهمیدید.یابازم بگم.

  • ناشناس
    1

    ایران را یا لبنان و فلسطین را؟؟

  • بازنشسته
    1

    ثروتی که به مردم نمیرسه همون بهتر که پیدا نشه ....

  • ناشناس
    0

    با درود وعرض ادب من نه به در آمد این حوزه نفتی میپردازم و نه میگویم ثروتمندتر میشویم یا فقیرتر موضوع را من به صورت دیگر میبینم به این ترتیب که وقتی کل نظرات را مطالعه کردم در هیچکدام از کامنتها نشانه ای از اعتماد عمومی ندیدم و این مورد یعنی از دست دادن سرمایه های اجتماعی که بسیار خطرناکتر از رها کردن یک یا دو حوزه نفتی و یا اقتصادی میباشد

  • مهتاب
    0

    واقعا آدم نظرها رو می خونه دلش برای این کشور و مردمش به درد میاد ؛
    خدایا خودت هر چه زودتر مردم ایران را نجات بده

  • ناشناس
    0

    ایران ثروتمند هست ولی متاسفانه دزد زیاد دارد

  • ناشناس
    0

    مگر دزد هاى خودى وآشنا وهمه كاره مملكت مى گذارند ايران ثروتمند شود

  • وحید
    0

    فکر کنیم ما شروع کردیم به مبارزه ، با شعار خلیج همیشه فارس ، ما شعار می دیم و عربها هم زیر زیرکی ، زیر خلیج همیشه فارس رو خالی میکنن

  • خون جیگر
    0

    دیگی که برای ما نمی جوشه سر سگ توش باشه .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      ما اما میگیم
      دیگی که برای من نجوشه ...
      بگذار برای سگ بجوشه...

  • ناشناس
    0

    مسولین ما تازه بخل می‌ورزند اگر ایرانی ثروتمند بشه .خدایا ما کجا زندگی می‌کنیم. طرف بجای اینکه افتخار کنه ایرانی در رفاه باشه میگه ببینید این همه توی تعطیلات میرن سفر

  • ناشناس
    0

    آخ جون بخور بخور جدید و دزدی های جدید

  • 6

    نشسته اند کامنتهای دروغ وبی ارزش و به نفع استعمارگران می گذارند پیر و پاتالهای آب شنگولی خور در آلبانی

  • ناشناس
    0

    صد سال سیاه نشه

  • ناشناس
    0

    به همین خیال باشید،هرگز سرمایه گذار بلند مدت به ایران نخواهد امد،باید سیاست های انقلابی‌گری ایران تغییر کند و به یک کشور عادی تبدیل بشه تا ایران و ایرانی روی آرامش بخود ببیند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مردم ناراضی هستند و ناراحت
      آیا کسی هست این مردم را یاری کند ؟؟؟

  • خون جیگر
    0

    خودت رو خسته نکن دنیا رو هم به این چپاولگر آن بدی فرقی نمی کند .

  • ناشناس
    1

    به جیب آخوندها میره

  • ناشناس
    0

    بله همین میدان هم شاه خدا بیامرز کشف کرد .اگه گذاشته بودن ما زوتر از عربستان برداشت از این میدان نفتی را شروع می کردیم .الان عربستان چهل ساله داره از این مخازن مشترک برداشت می کنه. ما هنوز یک لیتر هم برداشت نکردم. ببین وقتی دین بیاد قاطی سیاست چه بر سر ملت می یاد.

  • 0

    روحت شاد محمد رضا شاه

  • ناشناس
    0

    خداییش توایران چنان دزدهای قهاری هستش که اگرتمام کوههاطلاوتمام دریاهاواقیانوسها نفت وگازباشدفقط تویک روزهمه روجاروکش کرده وباخودمیبرند.

  • ناشناس
    0

    کامنت گذاران محترم خودتونو نکشید ،خودتونواذیت نکنید به همدیگر ناسزا نگید مدتهاست عربها با تکنولوژی‌های جدید وحمایتهای امریکاو غرب و.....آنچنان سفره های مشتر ک را اعم از گاز ونفت سالهاست خالی کرده‌اند که هیچی از گاز و نفت برای ما باقی نگذاشته آند اینهایی هم که میبینید مسئولبن دم از توسعه و بهره برداری میزنند همش کشک است وبرای خالی نبودن عریضه،کشمکش پدر گیرهای سالهای طولانی با غرب و آمریکا هر گز نخواهد گذاشت ثروت‌های این مملکت ،احیا وبه بهره برداری به نفع ملت برسد،اگر چیزی هم عاید شود مورد دستبرد ومورد اختلاس توسط دزدان صاحب قدرت حیف وکیل میشود و.....

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      احسنت

  • ناشناس
    0

    اسفندیار که هیچ اگر کورش و داریوش هم باشه ما ثروتمند نمیشیم پس بهتر که نباشه

  • ناشناس
    0

    تمام پول نفت را چپاول کردند در ۴۴ سال این هم مثل چاههای نفتی دیگر

  • امید
    0

    پس این مدیران جهادی کجا هستند که ازاین شرایط تحریم ها که میگن فرصته استفاده کنند واقتصادمقاومتی راجلوببرند....پس تحریمها براقتصادایران تاثیرگداشته وچراآقایانی مانند جلیلی ودوستان کاسبان تحریم ایشون سرخودشون رااززیربرف بیرون نمی آورنداوضاع اقتصادی ایران وضررهای هنگقتی که واردشده راببینند ...؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      این چرندیاتی برای مردم میگن اقتصاد مقاومتی!!

  • ناشناس
    0

    دیگی که برای ما نمی‌ جوشه بذار کله سگ توش بجوشه. خدا به ایران همه چی داده ولی چرا هیچی نداریم؟!همه چی داریم و هیچی نداریم.

  • کریمی
    0

    اقا خوشبحال اقا زادها دمشون گرم پولدار می شوند کشورهای مثلا هم پیمان ایران بخصوص حسن نصرلله که خودش گفت لبنان نفت گاز مجانی قبول کنید ناز می اوردند خوش بحالتان باید اینجور اخبار در لبنان بیشتر نشر پیدا کند تا جشن بگیرند دل ملتو نسوزانید بخاطر خدا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها