بلومبرگ: پالایشگاه های اروپا در انتظار نفت ایران

بلومبرگ با اشاره به این که در پی احیای برجام تولید و صادرات نفت ایران به‌سرعت افزایش خواهد یافت، نوشت: پالایشگاه‌های اروپایی که قبل‌ از تحریم‌ها حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام ایران را وارد می‌کردند، از بازگشت نفت ایران به بازار استقبال می کنند.

بلومبرگ: پالایشگاه های اروپا در انتظار نفت ایران

به نقل از بلومبرگ، هنوز هیچ اطمینانی در مورد بازگشت نفت خام ایران به بازارهای جهانی وجود ندارد. اما درصورت احیای قرارداد اتمی برجام، تولید و صادرات نفت ایران به‌سرعت افزایش خواهد یافت.

به‌نظر می‌رسد مذاکرات طولانی‌مدت برای احیای این قرارداد به پایان خود نزدیک می‌شود. آمریکا در حال بررسی پاسخ ایران به پیش‌نویس نهایی این قرارداد است که توسط اتحادیه اروپا ارائه‌شده بود. پاسخ تهران بسیار سازنده توصیف شده‌است.

از نظر خریداران نفت، بازگشت نفت خام ایران در شرایطی که بازار با کاهش شدید بشکه‌های نفت روسیه روبروست به این زودی‌ها اتفاق نمی‌افتد. اتحادیه اروپا هنوز هم حدود 1.2 میلیون بشکه در روز از نفت خام روسیه را از طریق دریا وارد می‌کند که دوسوم واردات آن‌ قبل‌از حمله روسیه به اوکراین است. اما از زمان اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه، واردات نفت این کشور محدودتر شده و بشکه‌های نفت ایران می‌تواند جای خالی آن را پر کند.

پس‌از برداشته شدن تحریم‌های نفتی ایران در 2016 به‌دنبال امضای قرارداد برجام، تولید نفت این کشور بسیار سریع‌تر و کامل‌تر از انتظار تحلیلگران از سر گرفته شد. با توجه به این‌که هیچ نشانه‌ای از آسیب دیدن میادین و تأسیسات نفتی ایران وجود ندارد، صادرات نفت این کشور بازهم می‌تواند به‌سرعت از سر گرفته شود.

در آغاز 2016، تحلیلگران بلومبرگ انتظار داشتند تولید نفت ایران 400 هزار بشکه در روز طی 6 ماه و 675 هزار بشکه در روز پس‌از گذشت یک‌سال افزایش یابد. اما در واقعیت تولید نفت ایران طی 6 ماه از آنچه برای 12 ماه پیش‌بینی‌شده بود فراتر رفت. ایران در آن زمان طی یک‌سال پس‌از برداشته شدن تحریم‌ها، حدود 1 میلیون بشکه در روز به تولید روزانه نفت خود افزود و آن را به 3.8 میلیون بشکه در روز رساند.

با توجه به حجم وسیع نفت خامی که در نفتکش‌ها و کشتی‌های متعدد در اطراف سواحل ایران ذخیره‌شده و آماده ارسال بود، صادرات نفت ایران هم به‌سرعت افزایش یافت. ایران درحال‌حاضر در شرایط مشابه قرار دارد و تخمین زده می‌شود 100 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در ذخایر خود داشته باشد که می‌تواند بلافاصله وارد بازار کند.

حتی اگر نفت خام ایران به این زودی‌ها به آمریکا راه پیدا نکند، می‌تواند خیال خریداران آسیایی مثل کره جنوبی و ژاپن و خریداران اصلی آن مانند چین و هند و حتی خریداران اروپایی را راحت کند.

پالایشگاه‌های اروپایی در مدیترانه که قبل‌از آغاز تحریم‌ها حدود 600 هزار بشکه در روز نفت خام ایران را وارد می‌کردند، از بازگشت نفت ایران به بازار استقبال خواهند کرد چون پس‌از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه همین مقدار از بشکه‌های نفت روسیه را از دست می‌دهند. بنابراین نفت ایران می‌تواند جایگزین منطقی برای نفت اورال روسیه باشد.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها