دبیرکل جدید اوپک:

سیاست های غلط عامل افزایش قیمت نفت است

دبیرکل جدید اوپک عقیده دارد سیاست‌های غلط در صنعت نفت و گاز و کمبود سرمایه‌گذاری در این بخش دلیل اصلی افزایش قیمت نفت است، نه اقدامات اوپک.

سیاست های غلط عامل افزایش قیمت نفت است

هیثم القیس، گفت: سیاست‌گذاران، قانون‌گذاران و سرمایه‌گذاری ناکافی در بخش نفت و گاز مقصر بالا رفتن قیمت انرژی هستند نه اقدامات اوپک.

کمبود سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز به‌دنبال سقوط قیمت نفت در اوج بحران کرونا به‌شدت ظرفیت مازاد تولید اوپک را پایین آورده و توانایی این گروه برای پاسخ‌گویی سریع به اختلال در عرضه نفت را کاهش داده‌است.

شدت گرفتن نگرانی در مورد عرضه نفت به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین باعث شد قیمت نفت خام برنت در ماه مارس به اوج 147 دلار در هر بشکه برسد. قیمت نفت از آن زمان کاهش‌یافته اما هنوز هم برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها در سراسر جهان بسیار گران است.

هیثم القیس که در اول ماه اوت به ریاست اوپک رسید در یک مصاحبه آنلاین گفت:«اوپک را سرزنش نکنید. مقصر سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران خودتان هستند، چون اوپک و کشورهای تولیدکننده نفت بارها و بارها برای افزایش سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز تاکید کرده‌اند».

آژانس بین‌المللی انرژی ماه گذشته اعلام کرد سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز 10 درصد نسبت‌به سال گذشته میلادی افزایش‌یافته، اما هنوز هم بسیار پائین‌تر از سطح سال 2019 است. این آژانس اضافه کرد کاهش ناگهانی صادرات نفت روسیه را باید با افزایش تولید از مناطق دیگر جبران کرد.

دبیرکل اوپک همچنین کمبود سرمایه‌گذاری در بخش پالایش و پتروشیمی را مقصر افزایش قیمت نفت اعلام کرد و گفت اعضای اوپک ظرفیت پالایشی خود را جهت جبران کاهش فعالیت پالایشگاهی در اروپا و آمریکا افزایش داده‌اند.

القیس گفت:«ما نمی‌گوییم که دنیا تا ابد با سوخت‌های فسیلی زندگی خواهد کرد، اما نمی‌توان سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی را یک‌دفعه متوقف کرد».

وی تاکید کرد اوپک برای اطمینان از عرضه کافی نفت در دنیا به‌وجودآمده است، اما اگر اهمیت سرمایه‌گذاری نادیده گرفته شود، این کار برای اوپک بسیار چالش‌برانگیز و سخت خواهد شد. وی امیدوار است سرمایه‌گذاران، مؤسسات مالی و سیاست‌گذاران این مسئله را جدی گرفته و آن را بخشی از برنامه‌های آینده خود قرار دهند.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها