دیدید حذف ارز 4200 تومانی نه تنها باعث کاهش قیمت نشد بلکه گرانی را بیشتر کرد؟

از نگاه تیم اقتصادی دولت انجام جراحی اقتصادی از طریق حذف ارز ترجیحی و هدفمند کردن یارانه‌ها شاه کلید حل بسیاری از معضلات اقتصاد ایران است.

دیدید حذف ارز 4200 تومانی نه تنها باعث کاهش قیمت نشد بلکه گرانی را بیشتر کرد؟

بر اساس چنین تفکری دولت سیزدهم با بهره‌گیری از امتیاز یکدستی بلوک حاکمیت دست به جراحی اقتصادی با محوریت تک نرخی کردن ارز و به‌جای آن افزایش توزیع یارانه در جامعه گرفت.

اگرچه تاکنون این سیاست حداقل در کوتاه‌مدت در خصوص کنترل تورم و رشد نقدینگی جواب نداده است چراکه برای نخستین‌بار در تاریخ ایران در خردادماه نرخ تورم نقطه به نقطه از پنجاه درصد عبور کرد مضافاً اینکه این راهکار نه‌تنها به کنترل نقدینگی کمک نکرد بلکه به دلیل افزایش قیمت تولید و کاهش تقاضا، تولید کشور را نیز با چالش مواجه ساخت به‌طوری‌ که رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان کنسرو در حوزه رب گوجه‌فرنگی و ماهی از کاهش پنجاه درصدی تولید این دو محصول خبرداد.

بنابراین تا این مرحله رویکرد اقتصادی دولت سیزدهم به نتیجه مطلوب نرسیده است چراکه نه‌تنها سبب کنترل نقدینگی و کاهش تورم نگردیده بلکه به دلیل کاهش سطح تقاضا و به‌دنبال آن کاهش اشتغال در واحدهای تولیدی سبب بروز مشکل در تولید و مهم‌تر از همه امکان بهبود شاخص‌های زندگی مردم به‌ویژه توده‌ها را نیز فراهم نکرده است مضافاً اینکه این طرح پیامدهای منفی در عرصه اقتصاد سیاسی ایران داشته است که شاید مخرب‌ترین آن کاهش نقش طبقه متوسط جدید و حتی مرگ این طبقه به عنوان موتور اصلی توسعه در کشور و وابسته کردن بیشتر مردم به دولت و عدم پاسخگو کردن دولت بوده است.

منبع: اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • سید
    1

    هر گونه دو نرخی چه در ارز چه در خودرو و دیگر کالاها فضای رانتی ایجاد کرده و موجبات رضایتمندی کاسبان تحریم را فراهم می کند.
    دولت آقای رئیسی به درستی ارز 4200 تومانی را حذف کرد و باید به این مسئله متعهد باشد و نوشتن چنین مقالاتی هم او را آزار ندهد چرا که کاسبان تحریم معمولا اینگونه نگارش می کنند.
    به اسم دفاع از تولید می خواهند جیب رانت خواران را پر از پول های بیت المال کنند.
    بیش از 30 میلیارد دلار رانت ارز 4200 تومانی در جیب مفسدین اقتصادی و رانت خواران و دلالان رفت نه تولید کنندگان واقعی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      از نظر این اقا دونرخی فساد و رانت میاره کی از فساد و رانت استفاده میکنه خود مسئولین و اقازاده ها وضعیت تک نرخی کردن ها هم که مردم رو بیچاره کرده پس دولت با همین فرمون که شما میگی متعهد باشه ملتو داره میبره وسط جهنم نوع مواجهه و تصمیم دولت با مشکل و اقتصاد یا نرخ ارز برای مردم مهم نیست مردم نتیجه میخواهند نهداستان اما و اگر و نتیجه که فعلا بدتر از ارز دو نرخی هست و همه چی رو هم به گردن دولت قبل میاندازند بعد از یکسال و مشخص است برنامه ای ندارند و فقط بیفکر حرکت میکنند حرکتی زیانبار و جبران ناپذیر برای کشور و ملت خود و خانواده ها و اقوامشون هم که مشکلی ندارند .

  • ناشناس
    0

    خیلی وقته دیگه اوضاع بهتر نمیشه بدتر میشه ازاولش هم معلوم بود اینجوری میشه

  • جامعه فلک زده
    0

    این حکومت مانند شخصی است که نه گواهینامه دارد و نه رانندگی بلد است ولی یک ماشین شیک و گران قیمت برایش به ارث رسیده و آنرا راه میبرد ،و هر از گاهی به در و دیوار می کوبد ،!!!هر از گاهی که نه ،،هر لحظه !!!! و دارد ماشین نگون بخت را اسقاط میکند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها