معرفی انکوباتور ، آون و شیکر آزمایشگاهی

شرکت آرمان نو اندیشان بهسان با نام تجاری بهسان در راستای آشنایی و معرفی بیشتر تجهیزات و دستگاه های آزمایشگاهی ، در این مقاله به معرفی برخی از مهمترین و پر کاربردترین دستگاه های آزمایشگاهی می پردازد.

معرفی انکوباتور ، آون و شیکر آزمایشگاهی

انکوباتور آزمایشگاهی چیست؟

انکوباتور آزمایشگاهی یک کابین عایق گرم است که برای رشد و نگهداری کشت های میکروبیولوژیکی یا سلولی استفاده می شود. انکوباتور آزمایشگاهی دمای مطلوب، رطوبت و محتوای گازی اتمسفر داخل را حفظ می کند. بسیاری از انکوباتورهای آزمایشگاهی دارای یک تایمر قابل برنامه ریزی هستند که ممکن است در دماها و سطوح مختلف رطوبت تنظیم شود. اندازه انکوباتورهای آزمایشگاهی از واحدهای رومیزی گرفته تا سیستم های بزرگ به اندازه یک کمد متفاوت است.

انواع مختلف انکوباتور آزمایشگاهی

انواع مختلفی از انکوباتورهای آزمایشگاهی وجود دارد، از جمله انکوباتورهای حمام خشک با بلوک های تک یا دوتایی، واحدهای نیاز اکسیژن بیولوژیکی (BOD) ایده آل برای مطالعات حشرات یا گیاهان، انکوباتورهای تکان دهنده، کوره های هیبریداسیون، بیو راکتورها و طیف گسترده ای از محفظه های نمونه آزمایشگاهی.

ثقفثفثق

موارد استفاده از دستگاه انکوباتور

انکوباتورها کاربردهای گسترده ای در زمینه های مختلف از جمله کشت سلولی، مطالعات دارویی، مطالعات هماتولوژیک و مطالعات بیوشیمیایی دارند که برخی در زیر آورده شده است:

  • از انکوباتورها برای رشد کشت میکروبی یا کشت سلولی استفاده می شود. همچنین می توان از انکوباتورها برای حفظ و نگهداری کشت میکروبی استفاده کرد تا بعداً مورد استفاده قرار گیرند.
  • برخی از دستگاه های انکوباتور برای افزایش سرعت رشد موجودات استفاده می شود که دارای سرعت رشد طولانی در محیط طبیعی هستند.
  • انکوباتورهای خاص برای تولید مثل کلونی های میکروبی و در نتیجه تعیین نیاز اکسیژن بیوشیمیایی استفاده می شود.
  • انکوباتورها همچنین برای پرورش حشرات و جوجه کشی تخم ها در جانورشناسی استفاده می شوند.
  • انکوباتورها همچنین شرایط کنترل شده ای را برای نگهداری نمونه ها قبل از پردازش در آزمایشگاه ها فراهم می کنند.

عهخعهخع

فور یا آون های آزمایشگاهی چیست؟

فور یا آون آزمایشگاهی از سری دستگاه ها و تجهیزات استانداردی هستند که در اکثر آزمایشگاه های بالینی، پزشکی قانونی، الکترونیک، پردازش مواد و تحقیقاتی یافت می شوند. آون های آزمایشگاهی دمای یکنواخت و کنترل دقیق دما را برای گرم کردن، پخت، تبخیر، استریل کردن و سایر عملکردهای آزمایشگاهی صنعتی فراهم می کنند. دمای آون از دمای محیط تا بالای 300 درجه سانتی گراد متغیر است.

انواع آون های آزمایشگاهی

  • آون دیجیتال استاندارد : ساخته شده برای فرآیند گرمایش و خشک کردن، کنترل دقت دما و ایمنی را ارائه می دهد.
  • آون سنگین : معمولاً در کاربردهای صنعتی برای آزمایش خاک/دانه ها و خشک کردن نمونه های بیولوژیکی استفاده می شود.
  • آون با دمای بالا : آون های سفارشی ساخته شده با دمای بالاتر از 500 درجه سانتی گراد. عایق اضافی دیوارها و درهای فر.
  • آون خلاء : این نوع از آون که به آن آون های خشک کن نیز می گویند برای حذف رطوبت از اشیاء بدون پختن آنها استفاده می شود. گرما از دیواره های جانبی تولید می شود و به پمپ خلاء خارجی نیاز دارد تا محیطی با فشار کم ایجاد کند که اکسیداسیون را در طول خشک شدن به حداقل می رساند.
  • آون همرفت با هوای اجباری : این نوع از آون که به آن آون های همرفت مکانیکی نیز می گویند، با کمک فن دمنده، هوای گرم در اطراف محفظه آون رانده می شود. این باعث ایجاد توزیع یکنواخت هوای گرم و گرم شدن سریع و زمان بازیابی می شود. نکته قابل توجه این است که گرمایش همرفت می تواند به دلیل نیروی فن باعث خشک شدن بیش از حد شود.
  • آون جابجایی گرانشی : هوای گرم به طور طبیعی زمانی که منبسط می شود بالا می رود و نسبت به هوای اطراف خود چگالی کمتری دارد. این آون ها جایگزین کم هزینه ای برای آون های همرفتی اجباری هستند.

آیا می توان از فر یا آون به عنوان انکوباتور آزمایشگاهی استفاده کرد؟

از آنجایی که هر دو این محصولات گرما تولید می کنند، اغلب به اشتباه آون و انکوباتور آزمایشگاهی را یکسان فرض می کنند یا سعی می کنند برای یک عملکرد استفاده شوند. با این حال، تفاوت این است که یک آون یا فر معمولاً دمایی بین 93.3 تا 316 درجه سانتیگراد تولید می کند، در حالی که دمای یک انکوباتور آزمایشگاهی معمولاً از 15.6 تا 48.9 درجه سانتیگراد متغیر است.

بنابراین نمیتوان از آون آزمایشگاهی به عنوان انکوباتور آزمایشگاهی استفاده کرد، زیرا اکثر آون ها دمای پایین به اندازه کافی ندارند که برای استفاده به عنوان انکوباتور مناسب باشد.

صثقصثق

شیکر آزمایشگاهی چیست؟

شیکر آزمایشگاهی از سری دستگاههای آزمایشگاهی است که برای مخلوط کردن، ترکیب کردن یا هم زدن مواد در یک لوله یا فلاسک با تکان دادن آنها استفاده میشود. شیکر آزمایشگاهی عمدتا در زمینه های شیمی و زیست شناسی استفاده میشود. یک شیکر حاوی یک تخته نوسانی است که برای قرار دادن فلاسک ها، لیوان ها یا لوله های آزمایش استفاده میشود. شیکر آزمایشگاهی در هنگام مواجهه با مواد با حجم زیاد یا زمانی که به هم زدن همزمان نیاز است، انتخاب ارجح است.

انواع حرکات شیکرهای آزمایشگاهی

حرکات شیکرهای آزمایشگاهی شامل حرکتهای دورانی، رفت و برگشتی، چرخشی، الاکلنگی و زاویه دار و لرزشی هستند. شیکر ها در ابعاد گوناگونی جهت قرار گرفتن ارلن، بالن، پلیت یا میکرو پلیت را دارند. در آزمایشگاهها معمولا از چندین دستگاه شیکر با قابلیت های متفاوت استفاده میشود. انواع خاصی از شیکرها قدرت گرمادهی تا دمای خاصی را دارند. در برخی آزمایشات دما اهمیت فراوانی می یابد و باید تا درجه خاصی سرد و یا گرم بشوند.

انواع مختلف شیکر آزمایشگاهی

  • شیکر ورتکس : شیکر ورتکس یا شیکر لوله یک دستگاه معمولا کوچک است که برای تکان دادن یا مخلوط کردن نمونه های داخل لوله و ویال های کوچک استفاده می شود. شیکر ورتکس از نظر تنظیم سرعت بسیار متغیر است، زیرا سرعت تکان دادن را میتوان با چرخاندن یک سوئیچ به طور مداوم در حین تکان تغییر داد.
  • شیکر صفحه ای : شیکر صفحه ای دارای یک تخته میز است که به صورت افقی نوسان می کند. مایعاتی که قرار است هم زده شوند در لیوان‌ها، شیشه‌ها یا فلاسک‌های ارلن که روی میز قرار می‌گیرند یا گاهی در لوله‌های آزمایش یا ویال‌هایی که در سوراخ‌هایی در صفحه قرار می‌گیرند، نگهداری می‌شوند.
  • شیکر اوربیتالی : شیکر اوربیتالی دارای حرکت تکان دهنده دایره ای با سرعت آهسته (25-500 دور در دقیقه) است. این محصول در آزمایشگاه های میکروبی جهت تهیه محیط کشت مناسب است. برخی از ویژگی های آن این است که لرزش ایجاد نمیکند و در مقایسه با سایر انواع شیکر حرارت کم تولید می کند که آن را برای کشت میکروب ها ایده آل می کند.
  • شیکر انکوباتور : شیکر انکوباتور (یا شیکر حرارتی) را میتوان ترکیبی از انکوباتور و شیکر در نظر گرفت. شیکر انکوباتور توانایی تکان دادن و در عین حال شرایط بهینه را برای انکوباتور میکروبها یا تکثیر DNA حفظ میکند. این مدل شیکر بسیار مفید است، زیرا برای رشد یک سلول، به اکسیژن و مواد مغذی نیاز است که نیاز به تکان دادن دارند تا بتوانند به طور مساوی در محیط کشت توزیع شوند.
  • شیکر خورشیدی یا روتو شیکر : شیکر خورشیدی یا روتوشیکر به دلیل قابلیت چرخش صفحه با زاویه های متفاوت نسبت به خط افق یکی از پرکاربرد ترین شیکر های آزمایشگاهی است.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها