افزایش حداقل ۲۰ درصدی تولید برنج/ ممنوعیت واردات برنج برداشته شد

معاون دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی گفت: امسال حداقل ۲۰ درصد افزایش تولید برنج داشته‌ایم و حتی گزارشاتی به ما رسیده که بیشتر هم می‌تواند باشد.

افزایش حداقل ۲۰ درصدی تولید برنج/ ممنوعیت واردات برنج برداشته شد

امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت گرانی برنج با حضور  مجید حسنی مقدم معاون دفتر بازرگانی داخلی کالا های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و مختاریانی نایب رئیس انجمن وارد کنندگان  پرداخت.

 سوال: علت دو برابر شدن قیمت برنج چیست؟

حسنی مقدم  معاون  دفتر بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی: دوم سوم نیاز ما از تولید داخل است و یک سوم که حدود نود هزار تن هست از واردات تامین می‌شود.ممنوعیت واردات برنج برداشته شده است.

هر چه از فصل برداشت فاصله می‌گیریم چون عرضه کم می‌شود قیمت افزایش می یابد از سوی دیگر  بازار خارجی و داخلی مکمل یکدیگر هستند اما با هم تفاوت دارند. از دو هفته قبل چون وارد بخش کشت شدیم که این اقدام خود زمینه ساز کاهش  قیمت و  نزولی  شدن آنها می شود.

برنجی که وارد شده  قابل مقایسه با برنج داخل نیست از لحاظ کیفیت اما باعث می‌شود نیاز بازار برطرف شود.

سوال: وضعیت تولید برنج به چه سمتی در حال حرکت است؟

حسنی مقدم  :  پارسال مشکل خشکسالی داشتیم ولی امسال شرایط بهتر شده است. امسال در تولید داخل وضعیت خوبی را داریم و قیمت ها هم نزولی است.  باید دغدغه بازار را از کشاورز بگیریم و بهره وری را بالا ببریم.

برداشت با کمباین افزایش پیدا کرده،در شالی کوبی ها مدرن سازی به سرعت در حال انجام است.

سوال: شما علل جهش قیمت برنج ایرانی در یک سال اخیر چه می‌دانید؟

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایرانی : برنج هایی که  هم اکنون در بازار است برای شهریور پارسال است و از شهریور به بعد هیچ اتفاقی نیفتاد که بگوییم هزینه ای انجام شد و قیمت برنج بالا رفت.

کشاورز برنج خود را به ناچار پیش فروش می‌کند و آن واسطه هایی که خریداری می‌کنند با قیمت بازی می‌کنند. یا کشاورز برنج را با قیمت بالاتری می‌فروشد که این کار اصولی و درستی نیست.

سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟

حسنی مقدم: ما بر قیمت های بازار نظارت داریم.برنج داخلی ارقام مختلف دارند. کیفیت برنج در نقاط مختلف کشور فرق دارد پس نمی‌توان همه برنج ها را با یک قیمت به فروش رساند.

انشالله در سال جدید به زودی قیمت اعلام خواهد شد .سال گذشته قیمت منصفانه بود و در عمده بازار ها انجام شده. همینطور که عرضه اضافه می‌شود قیمت ها نزولی است.

سوال: آیا امسال واردات به ثبات رسیدن بازار برنج کمک می‌کند؟

مختاریانی نایب رئیس انجمن وارد کنندگان : سال گذشته حدود چهل درصد کاهش تولید داشتیم و جلوی واردات هم گرفته شد. وقتی ۴۰ درصد کاهش وجود داشته اگر جلوی واردات گرفته شود قطعا قیمت بالا خواهد رفت.

اما امسال شرایط بهتری داریم.ما یک مقدار تولید داریم و مقداری هم واردات نیاز داریم.با توجه به اینکه در کشور های هند،پاکستان و ...هم سال خوبی بوده برای برداشت ما پیش بینی می‌کنیم که واردات خوبی هم بتوانیم داشته باشیم.

متاسفانه ما به آمار ها توجهی نداریم و طبق سیاست های یکساله انتخاب می‌کنیم .

سوال: در سال چند بار قیمت ها تغییر می کندو امسال چند درصد قیمت ها افزایش می یابد؟

حسنی مقدم : این موضوع را من رد می‌کنم ما در سال چند بار قیمت ها را تغییر می‌دهیم. ساختار بازار و توزیع ما نیاز به اصلاح دارد.قیمت سال ۱۴۰۱ قطعا تغییر می‌کند. امسال حداقل ۲۰ درصد افزایش داشته و حتی گزارشاتی به ما رسیده که بیشتر هم میتواند باشد.

سوال : آیا ممنوعیت واردات برداشته شده است؟

حسنی مقدم: هر سال ما این مسأله را داشتیم.امسال به این نتیجه رسیدیم که این ممنوعیت فصلی را برداریم و بیش از اندازه واردات انجام نشود.

سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟

برزلی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان : ما امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش عملکرد داریم. پیش بینی های ما نشان می‌دهد که ما امسال می توانیم شاهد کاهش قیمت باشیم و استان گلستان می‌تواند برنج استان های دیگر را هم تا حدودی تامین کند.

ما کشت قراردادی،بیش از دوازده هزار هکتار داشتیم.  برنامه هایی مثل لایه روبی قنات ها داریم.

  سوال :در استان  گیلان وضعیت تولید چگونه است؟

محمدی رئیس جهاد کشاورزی گیلان : علاوه بر محدودیت های منابع آبی با رعایت زمان بندی همه ابزار ها زیر کشت رفتند.پیش بینی ما این است که بیست درصد افزایش تولید داشته باشیم.

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایرانی : این چهل درصد می‌شود هشتصد هزار تن اگر ما انقدر کاهش داشتیم یک فاجعه می‌شد ما پارسال بیست درصد کاهش داشتیم نسبت به سال نود و نه که  با بارندگی ها زیاد و ...کشت بسیار زیادی داشتیم.

ما ده ها ساله که وقتی مرداد را تمام می‌کنیم،همیشه قیمت برنج افت شدید پیدا می‌کرد چون عرضه زیاد می‌شود و تقاضا تغییر نمی‌کند.

نیاز کشور ۳ میلیون تن است. دو میلیون کسری داریم که باید خودمان تامین کنیم.

هم در گیلان هم در مازندران این موضوع کاشت افزایش پیدا کرده است و در برخی جاها ما دوباره کشت هم داشتیم.

با توجه به این صدها هزار تن برداشت میشود قطعا قیمت پایین خواهد آمد.  حدود هشتصد هزار تن کسری داریم که می‌توان در هر موقع از سال وارد کرد اما موکول شده به این چهار ماه.

سوال: نظر شما در این خصوص چیست و دولت چه اقدامی باید انجام دهد؟

حسنی مقدم: ما به عنوان دولت سعی می‌کنیم که کمترین تاثیر را در قیمت بازار بگذاریم.اگر احساس کنیم که به ورود دولت نیاز است حتما ورود می‌کنیم.

ما به عنوان وزارت جهاد کشاورزی باید به تمام ابعاد قضیه فکر کنیم یعنی اگر کمبودی وجود داشته باشد باید واردات انجام شود و قیمت مصوب سال ۱۴۰۱ را هم به زودی اعلام می‌کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محمدی
    0

    خواهشن اینقدرقیمت دروغ اعلام نکنندبیان درمغازه هاگشتی بزنندتاببینندماچی میکشیم کرایه خانه هایک تابدوازپانصدهزارتومان رفت روی دومیلیون به بالاتکلیف مامستاجرین باکارگریه آزادچیه من خانمم الان بخاطربچه هام وکرایه خانم مجبورم بابچه کوچیک برم بنایی چون کاردیگی نیست کمیته هم ازخودکارمنداش بیشترنمیشه خودشون روبیشترنمیتوانندسیرکنندچه برسه به ما صدای ماروبه گوش این بحساب ریاستهابرسونیدمن یک زن باپای پلاتینی امروزمجبورشدم برم بنایی کجابریم درمون روبه کی بگیم دولت آخوندی بسه تاکی میخواین خون مابدبخت بیچاره هاروبمکین خسته شدیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها