طلافروشها می گویند درآمد ماهانه مان کمتر از 9میلیون تومان است؛ پزشکان هم درآمد ماهانه خود را 16میلیون تومان اعلام کرده اند

سرانه مالیاتی ابرازی واحد طلافروشی تنها ۶ میلیون تومان است، در صورتی که مالیات پرداختی برخی کارگران در سال از واحد طلافروشی نیز بیشتر است.

طلافروشها می گویند درآمد ماهانه مان کمتر از 9میلیون تومان است؛ پزشکان هم درآمد ماهانه خود را 16میلیون تومان اعلام کرده اند

در حالی که همه می‌دانند صاحبان مشاغلی، چون طلافروشی، پزشکان و دندانپزشک‌ها درآمدی به مراتب بالاتر از درآمد کارگران دارند، اما بررسی سرانه مالیات ابرازی آن‌ها نشان می‌دهد مالیات پرداختی‌شان گاه از برخی کارگران نیز کمتر است، به طور نمونه سرانه مالیاتی ابرازی واحد طلافروشی تنها ۶ میلیون تومان است، در صورتی که مالیات پرداختی برخی کارگران در سال از واحد طلافروشی نیز بیشتر است.

با رؤیت رقم مالیات اظهاری و ابرازی برخی مشاغل به سادگی می‌توان متوجه شد برخی استفاده‌کنندگان از مواهب اقتصاد ایران نمی‌خواهند مالیات حقه دولت را پرداخت کنند، حال آنکه با زحمت کل دارایی و درآمد سرشار خود را از قبل اقتصاد ایران و تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به دست آورده‌اند.

به نظر می‌رسد دولت باید برای اصناف و صاحبان مشاغل کلاس‌های آموزشی برگزار کند که ارائه خدمات مختلف به جامعه هزینه دارد و دولت‌ها مجبورند برای نگهداری، توسعه و ارتقای زیرساخت‌ها کلی هزینه کنند، حال آنکه بهترین منبع درآمد برای دولت‌ها همین مالیات به شمار می‌رود.

مالیات برخی کارگران به طلافروشی می‌چربد

میانگین سرانه مالیات ابرازی هر واحد طلافروشی در کشور تنها حدود ۶میلیون تومان بوده که از مالیات پرداختی برخی کارمندان و کارگران هم کمتر است.

مالیات ابرازی سرانه پزشکان در سال۱۴۰۰ معادل ۲۱میلیون تومان و همچنین سرانه مالیات ابرازی دندانپزشکان در سال گذشته حدود ۵/۱۶ میلیون تومان بوده است. علاوه بر این آمارهای مالیات ابرازی فعالان صنف طلا و جواهرفروشی نشان می‌دهد میانگین سرانه مالیات ابرازی هر واحد طلافروشی در کشور تنها حدود ۶میلیون تومان بوده است. در میان تمام حوزه‌های مالیاتی، اردبیل با یک‌میلیون تومان کمترین سرانه مالیات ابرازی و استان مرکزی با حدود ۱۷میلیون تومان، بیشترین سرانه مالیات سالانه ابرازی برای هر واحد طلا و جواهرفروشی را داشته است.

کارگر ۲میلیون، طلافروش ۶میلیون

مقایسه مالیات پرداختی کارگران و کارمندان با مالیات مشاغل پردرآمد، رسوب بی‌عدالتی در نظام مالیاتی کشور را به خوبی نشان می‌دهد. با در نظر گرفتن پلکان مالیات بر درآمد در سال گذشته، یک کارگر یا کارمند با دریافتی ماهانه ۵/۵ میلیون تومان، مشمول مالیات سالانه حدوداً ۲میلیون تومانی شده، این در حالی است که یک فرد با دریافتی ماهانه ۲۰میلیون تومان، مطابق پله‌های مالیاتی سال گذشته باید مشمول مالیات درآمد سالانه ۳۲میلیون تومانی شود، با این حال میانگین مالیات ابرازی صنف‌های پردرآمد بسیار کمتر از این رقم است، به عنوان نمونه مالیات ابرازی ۶میلیون تومانی صنف طلافروشان به معنای آن است که فعالان این صنف در اظهارنامه‌های مالیاتی سال گذشته، درآمد ماهانه خود را کمتر از ۹میلیون تومان اعلام کرده‌اند! همچنین مالیات ابرازی 16.5 میلیونی پزشکان در سال گذشته به معنای آن است که فعالان این صنف درآمد ماهانه خود را در اظهارنامه تنها حدود ۱۴میلیون تومان ابراز کرده‌اند.

منبع: روزنامه جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • مانت
    3

    دروغ میگویند ،،،ماهی حداقل ۱۹میلیون طلا فروش و۶۵میلیون دکتر ها هستند

  • م
    0

    سيستم اخذ ماليات به هيچ وجه عادلانه نيست يعني خيلي ها با دروغ و كلك ماليات نميدهد و يا شما را به سمت درو غگويي سوق ميدهد همانطور كه يك كارمند پزشك و كاسب ماليات ميدهند بنا ها كاشيكار ها لوله كش ها و اينچنين صنف ها كه در امد بالايي دارند و هر جور كه ميخواهند دستمزد ميگيرند بايد ماليات بدهند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      وقتی دولت و شهرداری ها به شهروندان خدمات متنوع و مطلوب عمومی ارائه نمی کنند نبایستی توقع بیجا داشته باشند صنوف و کسب و کارها و مشاغل آزاد نیز از پرداخت قسمتی از مالیات فرار نکنند! چاره اساسی جلوگیری از فرار مالیاتی فرهنگ سازی است و نه برخورد قهری و مجبور کردن برخی کسب و کارها و مشاغل خصوصی از طریق وضع قانون به نصب و استفاده از کارت خوان های فروشگاهی در محل کار خود!!!

  • پنجعلی
    0

    الکی میگن

  • .
    0

    جا داره کمیته امداد امام خمینی طلافروشان را که زیر خط فقر هستند را تحت پوشش قرار بده. ثواب داره .

  • ناشناس
    0

    حتما در آمد معلمها و راننده تاکسی و کارگر ها خیلی زیاد است چون اینها مالیات می دهند. متاسفم برای وزارت دارایی

  • ناشناس
    12

    یک زمانی درآمد طلا فروشان، پزشکان عمومی و وکلای دادگستری بسیار خوب بود الآن با این وضع اقتصادی آشفته کشور و همچنین افزایش سرقت دیگر چه کسی طلا می خرد؟! قبلاً در خیابانهای فرعی شهرها مغازه های طلا فروشی را مشاهده می کردیم ولی الآن به دلیل رکود کسب و کار طلا فروشان دیگر خبری از مغازه های طلا فروشی در سطح شهر نیست مگر در بازار یا بازارچه شهرها!!! وضع درآمد شغلی اکثریت پزشکان عمومی و وکلای دادگستری نیز افتضاح است مگر حدود ۵ تا ۱۰٪ اعضاء این صنوف از درآمد نسبتاً خوبی برخوردار هستند! در کسب و کارها و صنوف تناسبی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد! چندین برابر تقاضا، عرضه وجود دارد! مثلاً در یک خیابان فرعی به جای اینکه دو واحد صنفی مشاور املاک یا آرایشگاه و ... با فاصله مکانی زیاد از هم وجود داشته باشد با تعداد زیادی واحد صنفی مشابه در کنار هم یا نزدیک به هم مواجه هستیم و این مورد یکی از عوامل مهم کسادی کسب و کارهاست!

    نظرات شما -
    • چگوآرا
      2

      این جماعت پرشک تو هر کشوری بجز ایران بودند،یک زندگی معمولی داشتن.
      متاسفانه به لطف مافیای پزشکان و سیستم درمان،از امکانات دولتی بهره میبرن و مالیاتم نمیدن؟!ننگ برا دزدان جیب مردم

  • علی
    0

    تقریبآ تمام پزشکان کارتخوان ها جمع کرده و فقط پول نقد قبول می کنند . دندانپزشک برای یک غصب کشی و پر کردن دندان در مدت ۴۵ دقیقه چهار ونیم ملیون تومان می گیرد ولی ادعا می کند در ماه ۱۶ملیون در آمد دارد .

  • جعفر صادق
    0

    کسانی که درآمد بالا دارند با در اختیار گرفتن حسابدار و وکیل به روش قانونی مالیات دور میزنن و یا با پولشویی های فرهنگی و ورزشی معافیت و تخفیف میگیرن، ولی کارگر و کارمند قبل واریز حقوق، مالیاتش کسر شده.

  • ناشناس
    0

    عیب ندارد از جیب کارمند وکارگر وبازنشسته بجاش بدزدید .اینا دیوارشون کوتاهه .

  • ناشناس
    0

    صد درصد هزینه های کشور داری بایستی از محل مالیات تامین شود. متاسفانه مشاغل ازاد بازاری ها و استان قدس. اوقاف ها .و... مالیات حقه نمی دهند . ای کاش دولت به جای اینکه پا روی خرخره مردم بینوا بزاره . از این اصناف و اقشار مالیات درست و حسابی بگیره نه فورمالیته و الکی و با یک تحصن و اعتراض زود حکومت هم می ترسه و ماست ها را کیسه و تسلیم خواست بازاریان می شود. هر ادم کور و بی سوادی میتونه مالیات واقعی انها را تشخیص دهد.

  • امیر1
    2

    با مالیات می توان همه دلالها را کنترل کرد مالیات طلا و ملک و خانه و دلارو ماشین سواری باید ان قدر زیاد باشد که به دلال خرید و فروششان به صرفه نباشد و تنها مصرف کنند بخرد و استفاده کند

    نظرات شما -
    • به امیر
      0

      امیر جان اگه کسی مالیات بده که سودی برای ما داره مزدور

  • ناشناس
    2

    ۱۰۰میلیون را می گویند ۹ میلیون جهت فرار از مالیات

  • بابک
    6

    در تمام کشورهای پیشرفته جهان درصد بالایی از هزینه ای مملکت از طریق مالیات بدست می آید در بعضی کشور تمام مردم شاغل باید در روز معنی که معمولا در نوامبر می باشد اظهار نامه مالیاتی خود تحویل دهند ودر غیر این صورت حتی ممکن به زندان محکوم شوند و آنها که درامد بالا دارند مثلا در آمریکا بیش از ۳۰۰ هزار دلار در سال باید حداقل ۵۰ در صد از درامد خود بعنوان مالیات پرداخت کنند . در اروپا آنهایی که درآمد بالا دارند و نمی خواهند مالیات زیاد بپردازند میتوانند برای کارهای خیریه و یا آبادانی شهرشان و یا کمک به دانشگاه و امثالهم در صدی از در امد خود هزینه و مالیات کمتری بپردازند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      در کشورهای پیشرفته در ازای دریافت مالیات خدمات عمومی باکیفیت نیز ارائه می گردد. در ایران چی خرج پرداخت حقوق و مزایا و پاداش و تسهیلات کلان به مدیران ارشد دولتی می شود!

  • چگوآرا
    0

    پزشک با پول این مردم و مملکت درس بخونه و از امکانات دولتی استفاده کنه و تو مطب پول نقد از مردم دریافت کنه و از منشی تا خودش سر این مردم منت بزارن.
    مایه تعصف هست که کارگر و کارمند قبل از دریافت حقوقش مالیات بده و این جماعت پزشک بخاد از مملکت سواستفاده کنه.
    این جماعت تو هر کشور دیگه بودن یه زندگی معمولی داشتن.ولی ایران شده بهشت دزدان و اختلاص گران

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      نگارش تأسف صحیح است! برو اول آئین نگارش فارسی یاد بگیر بعد بیا در مورد پزشکان اظهار فضل کن!

  • یاغچی ابادی
    1

    این یه دروغ بزرگه،طلا فروش‌ها حداقل سی میلیون تومان در ماه،و پزشکان حداقل صد میلیون تومان در ماه درآمد دارند

  • ناشناس
    1

    اتفاقا آژانس مسکن ها هم همین را میگویند

  • ناشناس
    1

    طلا فروش خریدش هم‌سوده‌.
    فروشش هم سوده.
    عادلانه بخره و بفروشه بیش از ده برابر اینکه گفتن سود میبرن.

  • غلامرضا
    1

    احتمالا راست میگن این اعداد درآمد روزانه اوناست نه درآمد ماهانه

  • ناشناس
    1

    یه صندوقی تحت عنوان کمک به طلافروش و دکتر تشکیل شود تا مردم کمک کنند ..... مسخره ها

  • ناشناس
    0

    جامعه دروغ وریا

  • ناشناس
    0

    کلا دروغ میگن دولت هم خودش میدونه دروغ یه دکتر عادی عادی حداقل برجی ۷۰ میلیون درامدش متخصص حداقل ۱۵۰ تا ۹۰۰ میلیون بستگی به شغلشون داره .پولی که این دکترا میروفن هیچکی نمیروفه.یه روز برید تو مطیب زکیش بسنید میبینید چه درامدی فقط از مطب دارن بغیر از بزمارستان و درامدهای دیگشون

  • ناشناس
    0

    لعنت بر جدوآباد وخانواده از ریزو درشت آدم دروغگو .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها