چگونه این میلیاردر «شی» را عصبانی کرد؟

میلیاردرهای مرتبط مانند شیائو با آغاز پاکسازی صورت گرفته از سوی «شی جین پینگ» در سال ۲۰۱۳ میلادی در معرض خطر قرار گرفتند زیرا آنان با چندین چهره برتر ارتباط داشتند، این روابط آنان را آسیب‌ پذیر ساخت زیرا شی راه خود را از طریق کنار زدن مخالفانش هموار ساخت.

چگونه این میلیاردر «شی» را عصبانی کرد؟

جیمز پالمر معاون سردبیر فارین پالسی؛ پنج سال پس از ربوده شدن او از هتل «فور سیزنز» در هنگ کنگ توسط یک تیم امنیتی دولتی که او را با ویلچر از ساختمان خارج کردند «شیائو جیان هوا» میلیاردر سابق به اتهامات نامعلومی محاکمه می‌شود. در سال ۲۰۲۰ میلادی شرکت‌های شیائو تجزیه و به عنوان غنایم تقسیم شدند. این مرد ۵۰ساله زمانی زندگی پر زرق و برق و تجملاتی داشت و طبق گزارش‌ها توسط یک جوخه محافظ که تماما متشکل از زنان بود مورد محافظت قرار می‌گرفت. پس او چگونه از آن وضعیت به اینجا رسید؟

ثروتمندان چین اغلب با «غازهای پروار شده» مقایسه می‌شوند: آنان از طریق ارتباطات تغذیه و پروار می‌شوند و در نهایت مصرف خواهند شد. با این وجود، برخی مانند شیائو گونه‌ای بسیار متفاوتی هستند. طوطی‌ها شاید: باهوش، دزد دریایی، و با ظرفیت بالقوه خطرناک بودن برای افشای اسرار.

ثروت اولیه «شیائو» از طریق قراردادهای تجاری به دست آمد زمانی که او فارغ التحصیل باهوشی از یک دانشگاه برتر بود، ارتباطات خانوادگی چندانی نداشت اما به درک و دانش فناوری‌های جدیدی مانند رایانه و هم چنین سهولت در تعامل با شرکت‌های خارجی مجهز بود. با این وجود، در دهه ۲۰۰۰ میلادی او از ثروت ثروتمندترین و مرتبط‌ترین خانواده‌های کشور محافظت می‌کرد.

تحت سیستم مائوئیستی آن خانواده‌ها از زندگی با امتیازات نسبی برخوردار بودند و به مشاغل امنی دسترسی داشتند که یک اقتصاد برنامه ریزی شده می‌توانست برای‌شان فراهم کند. با این وجود، از آنجایی که چین شروع به ثروتمند شدن کرد آنان نیاز به مدیریت دنیای جدید و ناآشنا از طریق سرمایه‌گذاری‌های بالای مالی و بین المللی را احساس می‌کردند.

شیائو یک قربانی نیمه بالقوه بود که با مقام‌های بلندپایه مماشات می‌کرد و روابط سیاسی را به نفع ثروتمندان مدیریت کرده بود.

اگرچه شیائو در بیمه «پینگ» شرکت بزرگی که خانواده نخست‌وزیر سابق «ون جیابائو» در آن سرمایه‌گذاری انجام داده بودند دارای سهام بود اما پول ساز واقعی آن شرکت گروه Tomorrow بود که ریاست آن را بر عهده داشت.

کسب و کار «شیائو» به عنوان یک سرمایه گذار و تثبیت کننده ثروت برای قدرتمندان او را فوق العاده ثروتمند ساخت. در اواسط دهه ۲۰۱۰ میلادی ارزش دارایی او بین ۲ تا ۶ میلیارد دلار بود البته تخمین زدن دقیق ثروت او و این که واقعا چه میزان از آن را کنترل می‌کرد کاری دشوار بود.

میلیاردرهای مرتبط مانند شیائو با آغاز پاکسازی صورت گرفته از سوی «شی جین پینگ» در سال ۲۰۱۳ میلادی در معرض خطر قرار گرفتند زیرا آنان با چندین چهره برتر ارتباط داشتند.

این روابط آنان را آسیب‌پذیر ساخت زیرا شی راه خود را از طریق کنار زدن مخالفان‌اش هموار ساخت. مشتریان شیائو بستگان شی را نیز شامل می‌شدند. با این وجود، این موضوع از او محافظت نکرد بلکه او را در معرض خطر بیش‌تری قرار داد.

شی خود فرزند یکی از بنیانگذاران جمهوری خلق چین است و خانواده او بسیار ثروتمند هستند همان طور که مجموعه‌ای از گزارش‌های رسانه‌هایی چون «بلومبرگ» و «نیویورک تایمز» در سال ۲۰۱۲ میلادی این موضوع را تایید کرده بودند.

در نتیجه، به نظر نمی‌رسید شی با ثروت خانواده‌اش مشکلی داشته باشد. با این وجود، او قطعا با صحبت مردم در مورد آن مشکل داشت. این داستان‌ها به سال‌ها حملات حکومت چین علیه خبرنگاران خارجی دامن زد.

شیائو نه تنها به اعضای خانواده شی کمک کرد تا ثروت خود را تنوع بخشند بلکه حتی در مورد آن با «نیویورک تایمز» صحبت کرد این کار از دید شی نقض عجیب و خطرناک قانون نانوشته و معمول در مورد قدرتمندترین افراد چین محسوب می‌شد.

چین

شیائو مطمئنا از نامطمئن بودن موقعیت خود آگاه بود و پس از به قدرت رسیدن شی بیش‌تر وقت خود را در خارج از سرزمین اصلی چین می‌گذراند. او تنها چند هفته پیش از ربوده شدن شهروندی کانادا و هم چنین پاسپورت دیپلماتیک آنتیگوا و باربودا را در سال ۲۰۰۸ میلادی کسب کرده بود. (شهروندی جزایر کارائیب اگرچه محل اقامت نیست اما انتخاب محبوبی برای ثروتمندان چین قلمداد می‌شود).

میلیاردهای دیگری نیز ناپدیده شده‌اند چه به طور موقت مانند «گو گوانگ چانگ» رئیس فوسون در سال ۲۰۱۵ میلادی و یا به طور طولانی مدت مانند «وو شیائو هوئی» رئیس شرکت بیمه غول پیکر دیگری که پیش از آن که به اتهام کلاهبرداری محاکمه شود در سال ۲۰۱۷ میلادی ناپدید شد (وو با نوه «دنگ شیائو پینگ» رئیس جمهور سابق چین ازدواج کرده بود و در سال ۲۰۱۵ میلادی از او طلاق گرفت که ممکن است اشتباه بزرگ‌اش بوده باشد).

با این وجود، مانند بسیاری از ثروتمندان چینی که به خارج از کشور سفر می‌کنند شیائو نتوانست به طور کامل از پکن جدا شود. او پایگاه خود را در هنگ کنگ ایجاد کرد که در آن زمان هنوز از لحاظ نظری تحت سیستم قانونی خود بود اما به شدت در برابر امنیت چین آسیب‌پذیر به نظر می‌رسید. در نتیجه، او یکی از چندین فراری و ناراضی شد که توسط دستگاه امنیتی دولتی به سرزمین اصلی بازگردانده شد.

همه این موارد این پرسش را ایجاد می‌کنند: چرا دادگاه اکنون برگزار می‌شود؟ البته هیچ محدودیتی برای مدت زمانی که می‌توانید فردی را ناپدید کنید وجود ندارد. این محاکمه ممکن است نمایشی از قدرت شی در حالی باشد که او برای بیستمین کنگره حزب در پاییز آماده می‌شود جایی که قدرت او به طور رسمی برای دوره سوم بی‌سابقه تثبیت خواهد شد.

چین

با این وجود، ممکن است مذاکرات پیرامون شیائو به دلیل ارتباط او به طور غیرمعمول زمان زیادی به طول انجامد. او به دلیل آگاهی از این که پول کجاست و به دلیل توانایی بالقوه‌اش برای شهادت دادن علیه افراد دیگر با اهرم قدرت بسیار بیش‌تری در مقایسه با قربانیان عادی نظام سیاسی چین به زندان رفت.

در حالی که سیستم بازداشت چین وحشیانه است شیائو احتمالا در زمره زندانیانی که شکنجه می‌شوند قرار نخواهد داشت. مقام‌های سابق و ثروتمندان با رفتار نسبتا سبکی مورد برخورد قرار می‌گیرند. آن چه که او به آن متهم می‌شود و این که کدام یک از مقام‌های پیشین به دلیل ارتباط با او در معرض خطر قرار خواهند گرفت واقعیت‌های بیش‌تری را آشکار خواهند ساخت.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها