راهنمای جامع آهن آلات و کاربرد هر کدام در ساختمان سازی

محصولات فولادی مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی را اغلب با نام مقاطع فولادی می‌شناسیم. این محصولات با ترکیب دقیق آهن به‌ عنوان فلز پایه و دیگر عناصر فلزی یا غیر فلزی یا همان آلیاژ ساخته می‌شوند.

راهنمای جامع آهن آلات و کاربرد هر کدام در ساختمان سازی

محصولات فولادی مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی را اغلب با نام مقاطع فولادی می‌شناسیم. این محصولات با ترکیب دقیق آهن به‌ عنوان فلز پایه و دیگر عناصر فلزی یا غیر فلزی یا همان آلیاژ ساخته می‌شوند. محصولات فولادی از خواص فیزیکی و شیمیایی متنوع و کاربردهای وسیع در صنعت ساخت و ساز برخوردار هستند.

کاربرد گسترده محصولات فولادی نقش مهمی را در قیمت‌گذاری ساختمان به ‌ویژه بخش مسکن بازی می‌کند؛ به‌طوری‌که با نوسانات قیمت برخی از این مقاطع فولادی، نظیر تیرآهن و میلگرد، قیمت مسکن نیز دچار نوسان خواهد شد. در مطلب پیش رو به بررسی محصولات فولادی مختلف و میزان کاربرد آن ها در ساختمان سازی می‌پردازیم.

انواع مقاطع فولادی در ساختمان سازی

پایه و اساس پیشرفت بسیاری از صنایع در دنیا بر فولاد بنا شده است. از مرحله استخراج و خلوص سنگ آهن گرفته تا ترکیب آن با دیگر عناصر و در نهایت تولید مقاطع فولادی گوناگون، همه بخشی از این صنایع عظیم به‌شمار می‌روند.

 

در مروری کوتاه به انواع محصولات فولادی اشاره می کنیم:

  • میلگرد: شامل ساده و آجدار؛ شاخه و کلاف
  • مقاطع I شکل و H شکل مانند تیرآهن
  • مقاطع قوطی شکل مانند  لوله فولادی با مقطع دایره‌ای؛ و قوطی با مقطع مستطیلی و مربعی
  • مقاطع تخت و صفحه‌ای مانند ورق‌های روغنی، گالوانیزه و سیاه
  • مقاطع زاویه‌دار مانند نبشی، سپری و ناودانی

 

کدام مقاطع فولادی بیشترین استفاده را دارند؟

محصولات فولادی در قالب مقاطع فولادی متنوع، تولید و در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شوند؛ با این حال صنعت ساختمان سازی بیش از صنایع دیگر به این نوع محصولات وابستگی دارد.

برای آشنایی بیشتر با پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در ساختمان سازی، باید به کاربرد آن ها نیز نیم نگاهی داشته باشیم:

  • میلگرد
  • تیرآهن
  • قوطی پروفیل
  • لوله
  • ورق
  • نبشی

در اسکلت ساختمان به‌عنوان بخش مهم و شالوده اصلی هر بنا، بیش از هر قسمت دیگری از محصولات فولادی استفاده می‌شود. آنچه مسلم است در این بخش میلگرد و تیرآهن به‌ترتیب جزو بیشترین مقاطع مصرفی هستند و بالاترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند. میلگرد، به‌ویژه انواع آجدار آن، با افزایش قابل توجه مقاومت کششی، به ساخت بناهایی مقاوم و پایدار در برابر عوامل فیزیکی و بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله کمک کرده و اساس ساخت بناهای مدرن امروزی است.

انواع مختلف تیرآهن نیز پس از میلگرد در ساختمآن هایی با اسکلت فلزی کاربرد فراوانی دارند؛ تا جایی که امروزه هیچ بنای مدرنی را بدون این مقطع فولادی نمی‌توان یافت.

پس از میلگرد و تیرآهن، قوطی پروفیل‌ بیشترین آمار مصرف را در ساختمان سازی به خود اختصاص می‌دهد. علاوه بر محصولات فولادی ذکر شده، ورق، لوله و نبشی نیز از مقاطع فولادی پرکاربرد محسوب می‌شوند.

کدام نوع میلگرد در ساختمان سازی استفاده می‌شود؟

ثقففثقف

میلگردها دارای تنوع بالایی هستند که در انواع ساده و آجدار و شاخه و کلاف تولید می شود و مورد استفاده قرار می‌گیرند.هدف از کاربرد میلگرد در ساختمان ایجاد مقاومت کششی بالا و در نتیجه ساخت بناهای مستحکم است.

در این میان انواع میلگرد آجدار به ‌دلیل تولید اصطکاک بالاتر با بتن، کاربردهای بیشتری دارند.

کدام نوع تیرآهن در ساختمان سازی کاربرد بیشتری دارد؟

 

وظیفه اصلی تیرآهن به‌ عنوان یکی از محصولات فولادی، تحمل و انتقال بارهای وارده بر ساختمان است.

در میان انواع تیرآهن، نمونه بال پهن یا هاش که به حرف H انگلیسی شبیه است، مقاومت بالاتری نسبت به دیگر نمونه‌ها دارد. از این نوع تیرآهن در ساختمان های ضد زلزله، و بلند مرتبه یا همان برج‌ های آپارتمانی استفاده ‌های زیادی می‌شود. تیرآهن بال پهن به‌ عنوان ستون حامل نیز در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تیرآهن‌های لانه زنبوری نیز برای سازه‌های ساختمانی سبک کاربردهای فراوانی دارد.

پرکاربردترین قوطی پروفیل در ساختمان سازی کدام است؟

 

از پرکاربردترین قوطی پروفیل‌ ها می توان به فولاد کربنی، گالوانیزه و آلومینیمی اشاره نمود. از پروفیل های نام برده شده در نمای ساختمان و همچنین ساخت درب و پنجره استفاده می‌شود.

لوله در ساختمان سازی چه کاربردهایی دارد؟

نمتنمن

لوله در میان محصولات فولادی، کاربردهای وسیعی در ساختمان‌سازی و تاسیسات وابسته به آن دارد. نیاز به لوله‌کشی در ساختمان، به ‌ویژه در بخش مسکن، کاربردهای انواع لوله را در سال‌های اخیر به‌شدت افزایش داده است. برخی از موارد پرکاربرد لوله‌ها در ساختمان عبارتند از:

  • لوله‌کشی آب گرم و سرد
  • لوله‌کشی شوفاژ و پکیج
  • لوله‌کشی گاز
  • لوله‌کشی فاضلاب

البته باید توجه داشت که به دلیل این تنوع کاربرد، لازم است انتخاب لوله متناسب با مکان و موقعیت استفاده از آن صورت گیرد. 

کدام نوع ورق در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد؟

فغفعغ

ورق‌های فولادی از جمله محصولات کاربردی در ساختمان سازی هستند که اغلب در کارخانجات داخلی و با تنوع بالا تولید می‌شوند.

از انواع ورق‌ های فولادی می توان به ورق ‌های رنگی، گالوانیزه، سیاه، روغنی، اسید شویی و قلع اندود اشاره کرد؛ در این میان ورق ‌های سیاه و روغنی در ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارند.

از ورق ‌های سیاه در قسمت فونداسیون سازه استفاده می شود؛ در حالی که ورق‌ های روغنی و انواع ورق ‌های گالوانیزه به دلیل برخورداری از ظاهر بهتر و مقاومت در برابر اکسید شدن، در بخش نما ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

ورق رنگی نیز که خود نمونه‌ای از ورق‌ های گالوانیزه است در پوشش سطحی بخش‌ های فوقانی و سقف ‌های سبک کاربرد دارد.

کاربرد نبشی در ساختمان سازی چیست؟

نبشی کشی از مراحل اساسی و مهم ساختمان سازی محسوب می شود. نبشی ‌ها از نظر بال ‌ها به دو دسته بال مساوی و بال نا‌مساوی تقسیم می‌ شوند. از این مقطع فولادی در ساخت خرپا، فونداسیون، اتصال تیرآهن به تیرهای باربر و بادبندها استفاده می‌شود.

قیمت آهن آلات چه تاثیری بر ساخت و ساز دارد؟

با توجه به کاربرد وسیع انواع محصولات فولادی در ساختمان ‌سازی، قیمت این مقاطع تاثیر زیادی بر نرخ ساخت و ساز خواهد گذاشت. برای مثال مشارکت دولت در بخش ساخت و ساز مانند مسکن مهر، موجب افزایش تقاضا در بازار مصالح به خصوص آهن آلات شده است. در همین راستا افزایش قیمت ها هزینه نوسازی بخصوص بافت فرسوده را نیز بالا خواهد برد. آنچه در این میان بیشتر به چشم می‌آید، تاثیرات عمیق نوسانات قیمت میلگرد و تیرآهن بر قیمت نهایی ساختمان سازی است و همچنین اگر نیازمند یک مرجعه مطمئن برای دنبال کردن قیمت ها هستید میتوانید قیمت روز آهن آلات در تمامی کارخانه ها را در سایت آهن ملل دنبال کنید.

کلام پایانی

محصولات فولادی مورد استفاده در بخش ساختمان سازی کاربردهای وسیعی دارند. از اسکلت و فونداسیون گرفته تا سقف و نمای سازه، همه و همه با بهره‌گیری از مقاطع فولادی متنوع ساخته می‎‌شوند. استفاده از مقاطع فولادی به ‌شکل کاملا تخصصی و با در نظر گرفتن موارد کاربردی و الزامات ساخت و ساز توسط مهندسین رشته‌های مربوطه و کارفرمایان و دست‌اندرکاران صورت می‌گیرد.با شناسایی محصولات فلزی و استفاده بهینه از آن ها می‌توان ساختمان هایی بادوام، مستحکم و دارای اصول و مشخصات فنی را بر پا کرد.  

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها