ورق تورم در ونزوئلا برگشته/ چرا ایران ونزوئلا نمی شود؟

ونزوئلا، کشوری با دارا بودن بزرگترین ذخایر نفت جهان که در ایران به داشتن ابر تورم سنگین شهره یافته است و هرگاه سیاستمداران کشور می‌خواهند جهنمی را نام ببرند که از شکل گیری آن در ایران جلوگیری کرده اند ونزوئلا را مثال می‌زنند.

ورق تورم در ونزوئلا برگشته/ چرا ایران ونزوئلا نمی شود؟

رضا پرستار خرمی- تورم در این کشور از 40 درصد در سال 2013 به 62 درصد در سال 2014 و سپس 121 درصد در سال 2015 و 254 درصد در سال 2016 رسید. اما این پایان کار نبود و ونزوئلا رقم تورم 130 هزار درصدی که حتی در داستان‌های افسانه‌ای هم غیرممکن به نظر می‌رسد را هم در سال 2018 تجربه کرده است.

رشد اقتصادی ونزوئلا در سال 2014 منفی 3.8 ، در سال 2015 منفی 6.2 و در سال 2016 نیز منفی 10درصد بود که درواقع خبر از رخ‌دادن یک فروپاشی اقتصادی هولناک می‌داد. از طرفی براساس اعلام بانک جهانی، در حدفاصل سال‌های 2012 تا 2020 اقتصاد ونزوئلا بیش از 75درصد کوچک شد و درآمد آن نیز بیش از 90درصد کاهش پیدا کرد. با این حال و به گزارش فرهیختگان، این روزها اقتصاد ونزوئلا شرایط آرام‌تری را سپری می‌کند و بانکی سوئیسی هم رشد اقتصادی این کشور در سال 2022 را بیش از 22درصد پیش بینی کرده است.

پذیرفتن دلار برای 70 درصد مبادلات داخلی، افزایش ارزش جهانی نفت، چراغ سبز امریکا به این کشور جهت پر کردن جای خالی روسیه در بازار نفت، حذف عوارض گمرکی و جذب سرمایه های خارجی از اقداماتی است که ونزوئلا طی این مدت انجام داده است. نکته واضح این است که کشوری که تورم چند صد هزار درصدی را تجربه کرده اکنون به وضعیت معقولی رسیده که اگر این شرایط را نشان دهنده کنترل تورم هم ندانیم اما حداقل می‌توان گفت ونزوئلا از ابر تورم خارج شده است. از سوی دیگر تورم ماهانه در ونزوئلا درحالی تک رقمی شده است که تورم ماهانه خرداد ماه در ایران 12.2 درصد اعلام شده و به نظر می‌رسد از این به بعد این سیاستمداران ونزوئلایی هستند که از ایران به عنوان ابزار تبلیغاتی خود استفاده خواهند کرد.

این گزارش را ببینید.

حجم ویدیو: 8.55M | مدت زمان ویدیو: 00:02:35 | دانلود ویدیو
منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • یکی از مردم
    1

    متاسفانه ثروت زیاد ایران هر کس و ناکسی رو به طمع انداخته و از حربه های مختلف مثل تعصبات مذهبی مردم برای چپاول این ثروت سوء استفاده کردن... ثروت زیاد ایران بیشتر از اینکه به نفع صاحبان اصلی این ثروت (مردم ایران) باشه کمرشونو شکسته!مگر مردم بیدار بشن

  • داد
    0

    علت برگشت در ونزوئلا ورق برگشته این است که مسئولین ان مملکت پس چند سال دشمنی با جهان پیشرفته را کنار گداشته و شروع به تعامل با کشور ها برای بهبود وضعیت مملکت خود کردند کاری که در ولایت اسلامی ایران کاسبان تحریم اجازه نمیدهند، صورت پذیرد .

  • عادل
    0

    خبر فوری برات متاسفم .
    چون نظر منو تایید نکردی درباره مهاجران. ده میلیون آدم اقتصاد کشور ما رو نابود میکند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها