خودروسازی میلی/ 75هزار میلیارد تومان ضرر انباشته؛ هم دولت مقصر است و هم خودروساز

صورت‌های مالی خودروسازان در سال ۱۴۰۰ به تازگی منتشر شده که نشان می‌دهد این صنعت با یک ابر زیان وحشتناک چند ۱۰هزار میلیارد تومانی مواجه شده است.

خودروسازی میلی/ 75هزار میلیارد تومان ضرر انباشته؛ هم دولت مقصر است و هم خودروساز

رضا پرستار خرمی- خودروسازی ملی، صنعتی که عملکرد آن طی دهه های گذشته به قدری ضعیف بوده است که امروز بیشتر از اینکه به ساختن خودرو شهره باشد، به یک بنگاه تبلیغاتی تبدیل شده که به مانند یک بولدوزر در حال تخریب ذهنیت جامعه نسبت به تولید ملی است. تا جایی که هر موقع صحبت از تولید ملی به میان می‌آید، جامعه آن تولید را هرچند که با کیفیت هم باشد، با خودروهای بی کیفیتی مانند پراید مقایسه می‌کند و نهایتا از خرید آن کالای با کیفیت منصرف می‌شود.

این رویکرد به حدی در قلب جامعه ریشه دوانده است که بسیاری از کالاهای با کیفیت داخلی ترجیح می‌دهند برند خود را کنار بگذارند و با برند تقلبی خارجی وارد بازار می‌شوند، تا بدین شکل از گارد منفی که نسبت به تولید داخل ایجاد شده است عبور کنند.

با اینکه صنعت خودروسازی به شدت تولید ملی را تحت الشعاع عملکرد خود قرار داده است و عده ای تصور می‌کنند خودروسازان تحت شرایط انحصاری، بسیار متمول شده اند اما بررسی وضعیت مالی آنها حاکی از نابسامانی عجیبی است. صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور در سال۱۴۰۰ که به تازگی در سامانه کدال منتشر شده است از زیان ۹هزار و ۴۵۰میلیارد تومانی این صنایع حکایت دارد. این در شرایطی است که زیان انباشته این سه خودروساز نیز قله ۷۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی را فتح کرده است.

 از طرفی با اینکه خودروسازان در این روند معیوب، متهم ردیف اول به شمار می‌روند اما نباید نقش سیاستگذار را در این اتفاق نادیده گرفت. سیاست گذاری که هم انحصار ایجاد کرده و هم به شکلی وارد شیوه قیمت گذاری شده که خودروسازان را متحمل زیان کرده است. روندی که به نظر می‌رسد هم تولید کننده یا همان خودروسازان را تحت فشار قرار داده است و هم مصرف کننده را به سمت نارضایتی سوق داده است. باید تاکید کرد، این رویکرد نه با دستور 8 ماده ای رئیس جمهور می‌تواند متحول شود و نه چماق وزارت صمت بر سر خودروسازان می‌تواند تحولی ایجاد کند، بلکه نیاز است فضا طوری مدیریت شود که هم خودروساز بداند که دیگر انحصاری در کار نیست و هم دولت این موضوع را فهم کند که پتانسیل دایه مهربان تر از مادر شدن ندارد و باید دخالت خود را در اقتصاد به حداقل ممکن برساند.

این گزارش را ببینید.

حجم ویدیو: 10.73M | مدت زمان ویدیو: 00:02:31 | دانلود ویدیو
منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    1

    چه اصراری به ساخت گاری دارن اینا.
    نسازید اقا
    نه شما ضرر کنید نه جان و مال مردم را گروگان بگیرید.

  • ایمان
    0

    ضرر دارن و این همه مقاومت و لابی برای حفظ دو شرکت خودرو سازی!!؟
    ضرر دارن و این همه مافیا پشتشه؟؟
    ابن حرفارو جایی ببرید که ملتش گاگول باشن و بی سواد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها