امکان سنجی تاسیس دیوان داوری کانون سردفتران و دفتر یاران و آموزش و جذب داوران از بین سردفتران و دفتریاران شاغل و بازنشسته

در راستای مقررات بند الف ماده 116 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه افتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ناظر به فصل دوم سند تحول قضایی و آیین نامه میانجی گری در امور کیفری مصوب سال 1395 هیات وزیران در مصاحبه با دکتر محمد امین سالاریان استاد دانشگاه و سردفتر اسناد رسمی به حوزه حقوق داوری نقش پر رنگ و موثر آن در بهداشت قضایی و ایجاد ارامش در جامعه اشاره شد.

امکان سنجی تاسیس دیوان داوری کانون سردفتران و دفتر یاران و آموزش و جذب داوران از بین سردفتران و دفتریاران شاغل و بازنشسته

به گزارش گروه اجتماعی سایت خبر فوری در راستای مقررات بند الف ماده 116 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه افتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ناظر به فصل دوم سند تحول قضایی و آیین نامه میانجی گری در امور کیفری مصوب سال 1395 هیات وزیران در مصاحبه با دکتر محمد امین سالاریان استاد دانشگاه و سردفتر اسناد رسمی به حوزه حقوق داوری نقش پر رنگ و موثر آن در بهداشت قضایی و ایجاد ارامش در جامعه اشاره شد.

وی تایید کرد : علیرغم وجود سابقه تقنینی و فقهی و رویه قضایی و وجود 47 ماده از مواده 454 لغایت 501 در قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 1379 در خصوص داوری و نیز وجود قانون داوری تجاری بین المللی مصوب 1376 مربوط به داوری تجاری ؛ دیری نیست که به دلیل شکسته شدن انحصار دادگستری در حل و فصل دعاوی، و تراکم مخاصمات و اطاله رسیدگی و هزینه های بالای دادرسی و نداشتن آزادی عمل در ارتباط لازم با دادرس جهت بیان دقیق موضوعات طرفین اختلاف و غیره توجه و اقبال به حقوق داوری و داور در حل و فصل اختلافات در بین مردم و حقوقدانان قوت گرفت .

دکتر سالاریان افزود: به دلیل نو پا بودن ؛ سیستم حل و فصل اختلافات از طریق دادرسی  در نظام حقوقی ایران با موضوعات و چالشهایی روبرو هستیم ، یکی از این معضلات حضور داوران غیر متخصص است که بجای برداشتن باری از دوش نظام قضایی کشور  با صدور آرایی نسنجیده ، دعاوی متعددی را به نظام قضایی تحمیل نمودند.  در ادامه ایشان خاطر نشان کرد : مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در جهت تخصصی شدن امر داوری و ارائه خدمات مطلوب تر و از بین وکلای دادگستری و قضات بازنشسته و اعضای هیات علمی دانشگاهها و برخی اعضاء شوراهای حل اختلاف مبادرت به جذب داور نمود .

این مدرس دانشگاه و سردفتر اسناد رسمی گفت: اهتمام به تخصصی شدن و آموزش داوران امری ممدوح و قابل ستایش است گرچه  ذکر نام برخی مشاغل در فراخوان مذکور جنبه حصری نداشته و ندارد و صرفا تمثیلی است. لیکن ایشان اظهار امیدواری کرد نظام قضایی کشور با بهره گیری از توانمندی جامعه سردفتران و دفتر یاران می تواند گام مثبتی در جهت ایجاد اعتماد و گسترش فرهنگ مراجعه به داوری را در جامعه ایجاد نمایند. ایشان اظهار امیدواری کرد تا مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه شرایطی جهت جذب و همکاری با کانون سردفتران و دفتریاران فراهم آورد تا مردم از خدمات و تخصص دیر پاترین نهاد کشور در حل و فصل اختلافات خویش بهره مند گردند.

در پایان وی خاطر نشان کرد: شخصا پیش نویس اساسنامه مرکز داوری سازمانی کانون سردفتران و دفتریاران را با بهره بردن از تجارب تدریس در حوزه حقوق داوری و همکاری با مراکز داوری تدوین نموده و امیدوار است با تعامل و همکاری سردفتران و دفتر یاران شاغل و پیشکسوت و اخذ مجوزات لازمه ؛ بزرگترین مرکز داوری سازمانی را  جهت حل و فصل اختلافات در محل کانون سردفتران و دفتریاران تاسیس نماید.

پایان پیام/

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رضا اسحاقی
    0

    اشاره به حضور داور متخصص بسیار مهم بوده و از استاد گرامی جناب آقای دکتر سالریان بخاطر تمرکز بر موضوع فوق
    بسیار متشکرم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها