همه چیز در مورد سردخانه

سردخانه یک محیط سرمایشی می باشد که می توان در آن مواد غذایی و محصولات کشاورزی فاسد شدنی را برای مدت طولانی نگهداری کرد. به طور مثال می توان میوه، گوشت، بستنی، ماهی، پیتزا، شیر و .... را در این سوله ها نگهداری کرد.

همه چیز در مورد سردخانه

این  سردخانه باید طبق استاندارد های جهانی ساخته شوند تا بتوانند به خوبی از محصولات مورد نظر نگهداری کنند. به طور مثال میزان دما، میزان رطوبت و .... در این سوله ها به خوبی کنترل می شود تا مشکلی برای محصولات مورد نظر به وجود نیاید.

مراحل ساخت سردخانه چیست؟

اگر بخواهید اطلاعاتی در مورد صفر تا صد اجرای سردخانه کسب کنید، باید در ابتدای امر با مراحل کلی آن آشنا شوید. مهم ترین و اساسی ترین مراحل ساخت سردخانه صنعتی به شکل زیر می باشد.

در مرحله ی اول باید به مکان تاسیس سردخانه توجه کنید. شما باید با توجه به ظرفیت سردخانه ی مورد نظر، مکان مناسبی را برای احداث آن انتخاب کنید. این مکان باید استاندارد های لازم را داشته باشد تا مشکلی در زمان بهره برداری برای سوله به وجود نیاید.

در مرحله ی بعدی باید عمل محوطه سازی را انجام دهید. برای این کار باید عملیات مسطح کردن زمین، خاکبرداری، دیوار کشی، خاکریزی، جدول گذاری و ... را انجام دهید. با انجام این عملیات ها، کار محوطه سازی انجام می شود.

مرحله ی سوم که مهم ترین و اصلی ترین مرحله ی ساخت می باشد، مرحله ی ساخت سوله نام دارد. در این مرحله شما باید عملیات های متنوعی را انجام دهید که از مهم ترین آن ها می توان به اجرای سازه فلزی، فونداسیون، کف سازی محیط، دیوار کشی سوله و .... اشاره کرد.

 

انواع تجهیزات

برای اجرای یک سردخانه باید از تجهیزات مختلفی استفاده کرد. این تجهیزات را می توان به دو بخش کلی تقسیم بندی کرد. بخش اول آن ها تجهیزات داینامیک و بخش دوم آن، تجهیزات استاتیک نامیده می شوند.

تجهیزات داینامیک

تجهیزات داینامیک وظیفه ی تولید برودت هوای سرد در سوله را بر عهده دارند. در واقع با استفاده از این تجهیزات می توان هوای سرد را برای مواد غذایی و محصولات مورد نظر تامین کرد. از مهم ترین قسمت های تجهیزات داینامیک می توان به کندانسور و اواپراتور اشاره کرد.

تجهیزات استاتیک

تجهیزات استاتیک وظیفه دارند که برودت تولید شده توسط تجهیزات داینامیک را در محیط مورد نظر حفظ کرده و از هدر رفتن آن ها جلوگیری کنند. برای این کار تجهیزات مختلفی به کار گرفته می شود. از مهم ترین آن ها می توان به ساندویچ پنل، قفسه بندی درست، درب سرد خانه و .... اشاره کرد. هر کدام از این موارد نقش مهمی در حفظ برودت هوا ایفا می کنند.

قفثقف

انواع سردخانه صنعتی

سردخانه های صنعتی را می توان به چهار دسته ی کلی تقسیم بندی کرد که هر کدام از آن ها ویژگی های منحصر به فردی دارند و برای عملیات های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از مهم ترین و کاربردی ترین انواع سردخانه صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

سوله ی بالای صفر

دمای مورد نیاز برای این مکان ها حدود +1 تا +4 درجه ی سانتی گراد می باشد. این سوله ها را می توان به صورت کوتاه مدت و بلند مدت طراحی کرد. اگر شما بخواهید محصولات خود را تنها برای چند روز در سوله نگهداری کنید، باید آن ها را به سوله های کوتاه مدت ببرید. حداکثر زمان برای نگهداری محصولات در سوله های کوتاه مدت، 15 روز می باشد. اما اگر شما بخواهید محصولات خود را بیشتر از 15 روز در سوله نگهداری کنید، باید آن ها را به سردخانه های عمومی یا بلند مدت ببرید. محصولاتی مانند میوه، شیر، دوغ، کره و ... را می توان در این سوله ها نگهداری کرد.

 

سردخانه ی زیر صفر

این نوع از سردخانه ها دمایی بین صفر تا 18- درجه ی سانتی گراد دارند. این سوله ها با این دمای برای برخی از محصولات و مواد غذایی مانند ماهی، مرغ، گوشت و ... مورد استفاده قرار می گیرند. در بسیاری از فروشگاه های بزرگ، کشتارگاه ها، صنایع شیلات و .... می توان این مدل از سوله را مشاهده کرد.

سوله های زیر صفر خود به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند که از مهم ترین آن ها می توان به سوله های زیر صفر کوچک، سوله های زیر صفر کانکسی، سوله های زیر صفر بزرگ و ... اشاره کرد.

تونل انجماد

یکی دیگر از انواع سردخانه، تونل انجماد نام دارد. اگر شما بخواهید محصولات خود را به سوله بفرستید، باید در ابتدای امر آن ها را با دمای طبیعی به تونل انجماد یا قسمت پیش سرد کن بفرستید. در این قسمت دمای محصولات پایین می آید و آن ها آماده ی قرارگیری در سوله ی اصلی می شوند.

اگر شما محصولات به تونل انجماد نفرستید، کیفیت و سلامت محصولات به خطر می افتد و نمی توانید به خوبی آن ها را برای مدت زمان طولانی نگهداری کنید. علاوه بر آن ممکن است مشکلات مختلفی برای محصولات به وجود آید. از مهم ترین این مشکلات می توان به تغییر رنگ، تغییر مزه، افت کیفیت، ایجاد مشکل در ظاهر محصول، یخ زدگی، کپک زدگی و .... اشاره کرد.

عفغعغ

سوله بستنی

یکی از اختصاصی ترین سردخانه ها، سوله بستنی می باشد که برای نگهداری و محافظت از انواع مختلف بستنی طراحی شده است. به دلیل استقبال زیاد مردم دنیا از این خوراکی خوشمزه، سوله های مختلفی برای نگهداری از آن تشکیل شده است.

برای تهیه ی بستنی از موادی مانند نمک، خامه، شیر و ... استفاده شده است به همین سبب برای حفظ کیفیت و قوام آن ها، باید دمای بسیار پایینی را برای بستنی ها به وجود آورد. به همین سبب سردخانه  های مخصوص  بستنی دمای بسیار پایینی دارند و می توانند به خوبی از انواع مختلف بستنی نگهداری کنند.

برای حفظ سلامت و کیفیت بستنی ها، دو مرحله به کار گرفته می شود. در مرحله ی اول، بستنی به درون تونل انجماد می رود. این کار باعث می شود که بستنی ها سریع تر منجمد شوند و مدت زمان بیشتری بتوان از آن ها نگهداری کرد. بعد از این مرحله می توان بستنی را به درون سوله های مخصوص فرستاد.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها