جدال در آژانس، رکوردشنی در قیمت دلار؛ نرخ ارز تا کجا بالا می‌رود؟

نرخ فروش دلار آمریکا در بازار آزاد ارز ایران برای دومین بار در طول تاریخ از مرز ۳۲ هزارتومان گذشت، اما برخی می‌گویند این تازه آغاز ماجراست.

جدال در آژانس، رکوردشنی در قیمت دلار؛ نرخ ارز تا کجا بالا می‌رود؟

در پی تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انتقاد از ادعای عدم شفافیت برنامه هسته‌ای ایران، هر دلار آمریکا در پایان خرید و فروش‌های روز پنجشنبه با افزایشی ۴۰۰ تومانی به ۳۲ هزار و ۲۵۰ تومان رسید که نرخی بی‌سابقه محسوب می‌شود.

نرخ دلار در جریان مبادلات ۲۴ مهر ۱۳۹۹ برای نخستین بار به بیش از ۳۲ هزار تومان رسید و در پایان معاملات آن روز قیمت ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومانی برای آن رقم خورد. البته نرخ رسمی فروش دلار آمریکا طی مبادلات ۲۴ مهر ۱۳۹۹ به ۳۱هزار و ۷۰۰ تومان رسیده بود ولی بانک مرکزی این نرخ را در داد و ستدهای پنجشنبه (۱۹خرداد) ۲۶ هزار و ۸۹۲ تومان اعلام کرد که نزدیک به ۱۵۰تومان بیش از بهای روز چهارشنبه بود.

بدین ترتیب، فاصله نرخ آزاد و رسمی دلار در بازار ایران به ۵ هزار و ۳۵۸ تومان رسید.

این اولین بار نیست که دولت حاضر به قبول افزایش قیمت دلار نیست. پیش از این در جهش ارزی سال ۹۷ نیز رشد شدید از سوی دولت روحانی به رسمیت شناخته نشد و رسانه‌ها موظف شدند نرخ رسمی دلار را ۴۲۰۰تومان اعلام کنند! عددی که بعدها گفته‌ شد سبب‌ساز فساد بوده است.

هر یورو نیز در مبادلات روز پنجشنبه ۳۴ هزار و ۵۰۰ فروش رفت که ۵ هزار و ۸۰۲ تومان بالاتر از نرخ رسمی آن بود. البته به دلیل کاهش نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا طی یک سال گذشته، بهای فروش روز پنجشنبه آن در بازار آزاد تهران با رکورد تاریخی آن هنوز فاصله قابل توجهی دارد. 

هر یورو در جریان معاملات ۲۴ مهر ۱۳۹۹ تا ۳۷هزار و ۷۰۰ تومان فروش رفته بود. جنگ اوکراین ازجمله دلایلی است که اسکناس اروپایی دیگر ارزش قبل را ندارد.

همچنین هر قطعه تمام سکه طلا نیز روز پنجشنبه ۱۴ میلیون و ۹۴۵ هزار تومان قیمت خورد که به دلیل کاهش ۱۲ دلاری قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی از مرز ۱۵ میلیون تومان عقب‌نشینی کرد. 

البته سکه طلای موسوم به طرح امامی نیز در روز ۲۴ مهر ۱۳۹۹ در قیمت‌های بالای ۱۶ میلیون تومان نیز خرید و فروش شده بود که این نشان می‌دهد هنوز برخی رکوردها در اختیار دولت روحانی باقی مانده؛ به جز رکورد دلار!

اگر دیپلماتهای کشورمان موفق شوند گفتگوهای برجامی را احیا کرده یا دستکم بر سر رفع تحریم نفتی به دلیل بحران انرژی ناشی از جنگ‌ اوکراین به نتیجه برسند، احتمال کاهش نرخ ارز وجود دارد. در غیر اینصورت دلار شاید با سرعت بیشتری افزایش یافته و بسیاری از کالاها را نیز همراه خود گران کند

 

برخی کارشناسان با اشاره به قطعنانه ضدایرانی شورای حکام آژانس و پاسخ ایران به این قطعنامه در قالب کاهش سطح بازرسی‌ها، بر این باورند که جنگ اقتصادی تازه‌ای میان ایران و غرب آغاز شده و با شکست کامل مذاکرات احیای برجام، امیدها به تغییر سیاست آمریکا نسبت به فشار حداکثری علیه کشورمان بر باد رفته است.

اگر اروپایی‌ها در دور تازه فشارها، دولت بایدن را همراهی کنند، احتمال می‌رود ارزش ریال همچنان کاهش یافته و دلار رکوردهای تازه‌ای را ثبت کند؛ به‌ویژه آنکه گفته می‌شود جنگ اوکراین و تخفیف‌های نفتی روسها، مشتری‌های شرقی طلای سیاه ایران را از بازار نفت ما دور کرده است.

دولت رئیسی برای جبران کسری ارز، احتمالا سیاست‌های انقباضی بیشتری را در پیش خواهد گرفت که معلوم نیست چقدر از سوی افکارعمومی تاب آورده شود.

پیش از این در اسفند ۱۴۰۰ امیدها به موفقیت مذاکرات وین و آزادسازی میلیون‌ها دلار پول بلوکه شده ایران، قیمت ارز را تا ۲۵هزار تومان کاهش داده بود اما حالا فقط به فاصله چند ماه، دلار دوباره رکوردشکنی کرده و این به معنای فشار اقتصادی بیشتر بر سفره‌های مردم است. به ویژه آنکه دولت رئیسی حمایت ارزی خود از برخی اقلام غذایی مردم را حذف کرده است.

اگر دیپلماتهای کشورمان موفق شوند گفتگوهای برجامی را احیا کرده یا دستکم بر سر رفع تحریم نفتی به دلیل بحران انرژی ناشی از جنگ‌ اوکراین به نتیجه برسند، احتمال کاهش نرخ ارز وجود دارد. در غیر اینصورت دلار شاید با سرعت بیشتری افزایش یافته و بسیاری از کالاها را نیز همراه خود گران کند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 37
  • مری
    11

    برجام کلاه بزرگ برسر ایرانه چه برجام چه بی برجام تحریمها هستند و ما مردم بدبخت میشیم...کلا ما بازیچه دست ابرقدرتها شدیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کسانی که در کشور ما در قدرت هستند، گفتار تئوری بازیها شده اند و آگاه یا ناخودآگاه پیوسته گل به خودی میزنند.

  • فتاحی
    4

    خدا خونه دلال رو خراب کنه ، مردم عادی رو میترسونه جیبشونا می زنه

  • ناشناس
    1

    ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران، نا جایی که می توانید سکه و دلار بخرید اوضاع اقتصادی ایران خیلی خراب خواهد شد احرکم عندالله

  • ایرانی
    4

    رئیس به امر ... دلار را روی 50هزار تومان تثبیت می کند.بزودی

  • ناشناس
    10

    بزودی فقر شدید شدید درایران .بشود از برکت این نظام بظاهر اسلامی نان خالی هم نتوانیم بخوریم .مردم سکوت را بشکنید

    نظرات شما -
    • 1

      چرا به ظاهر اسلامی؟
      آنچه که امروز در ایران میگذرد به گفته آخوندها خود اسلام است.

  • ناشناس
    3

    به قول آقای زاکانی سلطان پررویی در زمان انتخابات تحریم ها ۲۰ درصد در مشکلات کشور دخیل بوده ۸۰ درصد به خاطر بی غیرتی مدیران هست، این جناب بفرماید حالا کی بی غیرته انتخابات هم که دیگه تموم شده؟؟؟

  • علیرضا
    8

    تازه اولشه
    صبر کنید یه مدت دیگه دلار نزدیک 40 تومن شد میفهمید کیا تو مملکت از تحریم سود میبرن
    همین دولت عملا دلار رو 40 تومن به خلق خدا میفروشه
    بعد یه مدت با یه خبر دروغین دلار رو میرسونه به 25 تومن و این وسط 15 تومن رو هر دلار فروخته شده سود میکنه
    نیروهای دفاعی بجز ارتش که تو کار واردات غیر قانونی هستن با احتساب دلار 40 تومنی جنس رو به خلق خدا میفروشند و اخرشم دلار رو میفرستن برای نصراله و بشار و ....
    یعنی عملا هم خود دلار دستشون مونده هم سودش رو که مستقیما از مردم گرفتن رو میفرستن اونا گردنشون کلفت ترشه

    نظرات شما -
    • م
      4

      یعنی‌کاسبان‌تحریم‌اخر‌کار‌خودشان‌را‌کردند‌تا‌قطعنانه‌
      صادر‌بشه‌!!!!!!

  • ناشناس
    27

    تا وقتی امریکا نابود بشه .

  • شهروند
    2

    جالبه که اینا میگن اونا بلد نبودند و اونا میگن اینا بلد نیستند !!!!

  • پایداری
    34

    قطعنامه کاغذ پاره ای بیش نیست و در سرنوشت ایران مقاوم تاثیری ندارد.

    نظرات شما -
    • سوزنچی
      4

      از جای گرم و جیب پر صدات بلند میشه ؛ آق...............ا!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • عدالت
    2

    بالاخره این ۵نفر۲۳ تحویل گرفتند به امیدخدا باتلاششون ۵۰هزارتومان بعداز۴سال تحویل دولت بعدی میدن

  • ناشناس
    14

    کشورها اطراف مثل عربستان وامارات نرخشون تقریبا ثابته چون رهبرشون ثابته ومملکتشون صاحب داره. ولی ما هرچندوقت یک انتخابات می زاریم گروهی میان که فکرشون فقط منافعشونه چون توی انتخابات بعدی باید برن. اگر کلا انتخاب حذف بشه و جانم فدای رهبر صاحب مادام العمر مملکت بشن نرخ دلار هم ثابت می مونه.

  • جدی
    4

    بابا صد رحمت به دولت روحانی که همه ناسزا بهش می گفتن!!!
    این یکی با ادعای مردمی بودن و نجومی کردن روزمره ی همه قیمتها دانسته یا ندانسته دست همه ی ستم پیشگان زور گو را از پشت بسته است؟؟؟!!!

    نظرات شما -
    • ایمان
      14

      اینم از حافظه تلخ تاریخی ملت!!
      عمو جون دلار۳تومن بود دولت قبل کرد۲۶تومن
      چرا اینقدر یاوه گویی میکنی اخه؟
      خیلیا میگفت روحانی چرا محاکمه نمیشه حالا سنگشو باز به سینه میزنی؟ادم اینقدررر دم دمی مزاج

  • ایمان
    23

    چقدر ایه یاس هستن بعضیا
    توی مملکتی که این همه دلال دلار واقلام وکالا هست چرا فکرمیکنین همه چی رو باید دولت درست کنه؟
    درو و برتون زو نگاه کنین هیچکی به هیچکی رحم نداره دلال های دلار هم یکیش

    نظرات شما -
    • بنده خدا
      0

      حکومت دلال اصلی

  • بازنشسته
    1

    گول این حرفهارونخورید،من بازنشسته درسال۹۷گول خوردم وپولهای پاداش بازنشستگی رو دربانک سپرده گذاشتم وحالابدبخت شدم ونمیتونم جهیزیه فرزندم روتهیه کنم وبخداشرمنده خانواده هستم،اصلاًکاهش قیمتی درکارنیست

  • ناشناس
    2

    تبریک به فرمانده.

  • دکتر
    2

    مگه از یه آدم با شش کلاس سواد بیشتر از این توقع دارید

  • ناشناس
    0

    برای چندمین بار اعلام خطر دو بلای خانمانسوز فساد آموزشی ( مدرک گرایی و مدرک فروشی) که نتیجه نفوذ عوامل مستعد فساد و خائن و نالایق است، افساد اقتصادی و مافیا و در نهایت/
    صرفا جهت یادآوری؛ آزمونهای مفسدانه مهارت مراکز کذایی مهارت آموزی خصوصی تحت مجوز ارشاد شروع شد( تست آنلاین متقلبانه، نمره فروشی، کلاسهای صوری بدون بار علمی و مهارت= مدرک فروشی با ظاهر قانونی)/
    تنها راه حل، برکناری مسئولان خاطی و برگماردن مسئولان سالم، برچیدن آزمونهای تست آنلاین و کرفتن امتیاز برگزاری آزمون از این مزاکز و در عوض برگزاری آزمون عملی و تستی حضوری با نظارت عوامل ناظر و آزمونگر مستقل سالم بصورت مجمتع خارج مدارس و مراکز خصوصی است/

  • ناشناس
    3

    به حول و قوه الهی دلار تا شصت هزار تومان هم میرسد . خوشا به حال دلال و آقازاده و پول دار ‌ . بالاخره حکومت به آرزوی دیرینه اش یعنی مرگ تدریجی و ناامیدی مطلق قشر ضعیف و جوانان دست یافت . چه حالی میکنند وزیر و وکیل .

  • 2

    تا وقتی الگوهایی انقلابی همچون چرخنده ها داریم دلار اگر دویست هزار تومان هم بشود ما ایستاده ایم .

  • 1

    برادران داشتم به این فکر میکنم که هیچکس چون مموتی نمیتونه از این بحران سربلند بیرون بیاد . اما یهو یاد سردار برنده توبل اقتصاد افتادم که کره ای ها پایان نامه اش رو نصب العین استراتژی اقتصادیشون قرار دادن . سردار بسم الله همه منتظرن .

  • ناشناس
    13

    اقتصاد ایران وقتی رو به ویرانی رفت که همین اصطلاح طلب ها درآمد ارزی کشور را به دلار گره زدن، هر کشوری این کا را کرد ضرر کرد و اقتصادش از بین می ره، نمونه اش ترکیه و آرژانتین، تحریم نیستند و الان در حال عشق ورزی با اسرائیل هستند اما هر روز ارزش پولشون در حال سقوطه، اما روسیه محکم ایستاد و از پول ملی خودش دفاع کرد و در داد و ستدها دلار را کنار گذاشت کمترین ضربه را از دلار خورد، باید دلار را در داد و ستد خارجی به حداقل رساند. واقعا چه جای توجیه است در حالی که کمترین داد و ستد را با غرب داریم باید از دلار استفاده بشه، الان بیشترین خرید و فروش از چین و کشورهای عربی درایم و با همون ارزها داد و ستد می کنیم، چرا باید برای سفر به ترکیه دلار پرداخت بشه، خوب با توجه به معاملات با این کشور مردم می خوان برن اونجا لیر بگیرن، یا برای زیارت می رن عراق از دینار استفاده کنند واقعا چه اصراری در این نوع کشورها حتما دلار پرداخت بشه، بعد این دلار را شما می برید انور برای خرش باید ببری صرافی تا تبدیلش کنند به لیر یا دینار.
    تا در آمد و خرج کشور به دلار وابسته باشد آش همین آشه و کاسه همین کاسه.

  • ناشناس
    0

    تا وقتی که ما به مقام انسانیت برسیم...و البته اقتصاد هم مال خر است و بقیه موارد...

  • ناشناس
    1

    از این به بعد بازارسیاه ارز و سکه بدجوری رونق میگیره . مردم فرش زیرپاشون رو هم میفروشن و دلار و سکه میخرن . بعدش هم دلار تا هفتاد هشتاد میکشه بالا . فقط اونایی که چیزی ندترن خیلی بدبخت میشن . این هم خوب از نظر ملت دلسوز همیشه در صحنه و صفوف یه چیز کاملا معمولیه

  • ایرانی
    0

    وقتی گروهی خود را خدا میدانند و از دیروز خود فرار میکنند اگر سنگ بگرید عجب نیست.

  • کبلاق حکیمی بورا
    0

    بیایید دزدان غارتگر حل کنید

  • ناشناس
    0

    رئیسی یه حرف رو راست گفته که مشکل مملکت مدیریتیه نه تحریمها
    هرچی پخمه اومدن تو دولت و تو راس امور . بخدا که شاهکار کردن که دلار ۳۲ تمنه نه صد تمن

  • ناشناس
    0

    سلام / انشاالله قدرت و ثروت چشم روحانیون و روحانیت را پر نکرده باشد حب الدنیا راس کل خطائه قدرت و ثروت دنیا بزرگترین خطاها را برای بشر به بار میاره گویی این مملکت قرار نیست یک شب با آرامش برای ملتش باشد کشوری که ملتش ناراضی و تورمی سرسام آور دارد حکایت از یک چیز دارد دنیا پرستی مسئولین قرره شدن به ثروت و قدرت کشوری که ملتش می بایست حداقل در آسیا با رفاه ترین بیشترین ارزش پول ملی داشته باشد در کمال تعجب فقیرترین و بی ارزش ترین کشور آسیایی است که دنیا روش یه حساب جدا باز کرده بود تمام تلاش کشورداری در تمام مملکت ها و کشورها خروجی رضایت ملت است اگر نبود یعنی سوءاستفاده از قدرت و ثروت آن مملکت اگر مردم یک بلاد از حکمانشان ناراضی بودند یعنی عزیزم این ره که تو میروی ره به ناکجا آباد است و تمام چرا انقدر اسرار داریم قریب دویست کشور راهی می روند ما خلاف آن راه و بعد به حقه بازی و سیاسیکاری 200 کشور را محکم می کنیم راه خود را عالی و درست راه تمامی کشورها را نادرست / کی قرار مردم هر روز نگن خدایا کاری کن امروز بتونم شکم زن و بچه هایم را سیر کنم / شاهان همه رفتن کاخ ها بحا مانده / چرا رئیسی از ملت نمی ترسد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    الکی فقط حرف می زنند
    ۷۵درصد مشکلات کشور فقط سیاست های داخلی
    ۲۵ درصد مشکلات فقط سیاست های خارجی
    اگر راست می گید چرا نمیاید
    به مردم بگید این موضوعات رو

  • فرهاد
    0

    تا یکصدهزار تومان.....

  • محمد اسلامی
    4

    مشکل ما طمع یک عده پولدار تو این مملکته که فقط فکر سودن وگرنه همه چیز هست
    وغالب این سرمایه دارها لیبرال و بی دین تشریف دارن. و ما انتظاری جز دشمنی اونا با مردم مسلمان نداریم و تنها راه باقیمانده براشون فشار به مردم و ایجاد شورش وفتنه هست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها