آخرین ۲۰۶ در بازار جهانی شش سال قبل تولید شد

کدام خودروی شش هزار دلاری بهتر از تولید داخل است؟

در حالیکه همواره بسیاری از نمایندگان مجلس شواری اسلامی بارها از ایمنی خودروهای داخلی گله کرده اند، حال سوال اینجاست کدام خودروی شش هزار دلاری در جهان وجود دارد که می تواند ایمنی بهتر از محصولات داخلی فعلی ارایه کند؟

کدام خودروی شش هزار دلاری بهتر از تولید داخل است؟

همزمان با افزایش انتقادها از صنعت خودرو درسال‌های اخیر، گاهی از سوی بعضی افراد، ادعاهایی بیان می شود که از نگاه اهل فن نادرست است. به عنوان نمونه اخیرا یکی از نمایندگان گفته است که باید خودروهای ۶ تا ۲۵ هزار دلاری به کشور وارد شود. در این رابطه این سوال مطرح است که اساسا منظور از خودروی ۶ هزار دلاری چه نوع خودرویی است؟

پلتفرم های موجود در صنعت خودرو ایران به جز یک یا دو مورد، اغلب سن و سال بالایی دارند و به دلیل عدم همکاری شرکای خارجی ، خودروسازهای بزرگ کشور مجبور شدند با به روز رسانی این پلتفرم ها چراغ تولید در کشور را روشن نگه دارند.

این پلتفرم ها می توانند استانداردهای ۸۵ گانه را در ایران پاس کنند و حتی سدان تارا استانداردهایی فراتر از ایران  و ECE اروپا را نیز پاس کرده اند. حال سوال اینجاست که کدام خودروی شش هزار دلاری در جهان می تواند استانداردهای ۸۵ گانه داخلی را پاس کند؟

با توجه به سوالات بالا می توان به این موضوع رسید که خودروی شش یا هفت هزار دلاری که نه کیسه ایمنی هوا دارد، نه ترمز ABS+EBD و نه حتی ساده ترین امکانات رفاهی امکان پاس کردن استانداردهای داخلی را ندارد و به این ترتیب طبق قوانین فعلی نمی تواند مجوز پلاک دریافت کند.

به بیان دیگر در حالیکه همواره بسیاری از نمایندگان مجلس شواری اسلامی بارها از ایمنی خودروهای داخلی گله کرده اند، حال سوال اینجاست کدام خودروی شش هزار دلاری در جهان وجود دارد که می تواند ایمنی بهتر از محصولات داخلی فعلی ارایه کند؟

اخیرا یکی از اعضای محترم کمیسیون صنایع اعلام کرده است که پژو ۲۰۶ در جهان ۱۵۰ میلیون قیمت دارد و در ایران ۳۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد. نکته اول اینکه آخرین کشوری به غیر از ایران که پژو ۲۰۶ در آن به تولید رسید، آرژانتین بود و آخرین ۲۰۶ آرژانتین نیز در ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ از خط تولید خارج شده است.

در خصوص قیمت ۱۵۰ میلیون تومانی این خودرو در جهان نیز احتمالا این مسئول محترم درست گفته است، زیرا نمونه های تر و تمیز مدل ۲۰۱۷ ساخت آرژانتین در بازار این کشور حدود شش هزارو ۵۰۰ دلار قیمت دارند که اگر این عدد را در قیمت ارز ۲۵هزار تومانی ضرب کنیم، باید گفت پژو ۲۰۶ کارکرده مدل ۲۰۱۷ با احتساب ارز با قیمت کمتر از بازار و تخفیف های مختلف از جمله عوارض گمرکی قیمتی حدود ۱۶۲ میلیون تومان در بازار جهانی دارد.

یا در جای دیگری گفته شده است که مدیران ما (احتمالا مدیران صنعت خودرو) قیمت ۲۰۶ را ۳۰۰ میلیون تومان در نظر می‌گیرند! این جملات نیز محل بحث های بسیاری است که بارها در رسانه های مختلف بیان شده است. آخرین قیمت کارخانه ای پژو ۲۰۶ در بالاترین تیپ حدود ۱۸۱ میلیون تومان است. اما دلال ها در بازار خودرو قیمت این محصول را به بیش از ۳۰۰ میلیون تومان رسانده‌اند.

حالا سوال این است که کدام مدیر از ایران خودرو تا به امروز قیمت این خودرو را ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است؟ در شرایطی که صنعت گران کشور در شرایط سخت اقتصادی و ارتباطات بین الملل در حال فعالیت هستند تا از تولید کشور زنده بماند، بیان چنین موضوعاتی از سوی افرادی که در زمره نخبگان علمی سیای کشور دسته بندی می شوند، بسیار تعجب برانگیز است!

منبع: مشرق
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • ناشناس
    1

    فقط خفه شو،آخه صنعت رانتی خودرودرایران هم دفاع کردن داره؟ یک ذره شرف هم خوب چیزیه

  • ناشناس
    0

    اگر با قیمت کارخانه تولید را افزایش دهند و انبوه باشد مردم هم استفاده می‌کنند.
    نه دلال‌ها

  • ناشناس
    0

    خبر فوری ، از شما بعیده طرفدار و ارگان خودروسازان اختاپوس باشید ، حتما دستتون با اونا داخل یه کاسه هست که اینطور خبر زدین . متاسفم

  • بازنشسته
    0

    دهنت روببند،تا کی میخواین ازاین صنعت آشغال دفاع کنین؟مگه درآمدمامثل بقیه کشورها هست

  • ناشناس
    0

    یک سوال حال آمدیمو شرایط عوض شد( انشااله) ودلار به ۱۰هزار تومان رسید آیا آنموقع هم قیمت ماشینهای وارداتی اینگونه محاسبه خواهد شد و همچنین داخلی!!!!

  • ناشناس
    0

    دست دلال ها را قطع کنید
    بازار خودرو سروسامان میگیره
    تو کارخانه 130 میلیون
    بیرون 300میلیون
    تو جیب کی میره
    کسی که پول داره و با رانت و آشنابازی از کارخانه میگیره و چند خودرو هم تو خانه ش داره و هیچ احتیاجی به خودرو نداره
    و میاره ده روزه دوبرار قیمت خریدش میفروشه
    و اونی که محتاجه و نمی تانه و بلد نیست جچور از کارخانه بگیره
    مجبور میشه با قیمت بالاتر بخره

  • محمد
    0

    بر پدر و مادر مفتخواران غارتگر این اشغال سازهای و حامیانش لعنت خدا

  • صادق
    0

    خجالت نمیکشید؟؟!!

  • نسل سوخته
    0

    برای من نوعی فقیر، که حتی توان خرید پراید ده سال کرده ندارم، از لحاظ ظاهری فرقی نمیکند این فساد و رانت و مافیا خودرو داخلی بنجول گران بفروشند، اما نکته اینجاست من نوعی فقیر، مشاهده میکنم احساس امنیت ندارم وقتی مینشینم در تاکسب و مسافرکش، مثلا مشهد در بد بودن ترافیک و بدرانندگی در ایران ضرب المثل شده! بزرگراه صدمتری مشهد، کابوس رانندگی است!
    یا این گرانی و فساد بازار خودرو شده یکی از نمادهای بهانه گران فروشی سایر کالاها!
    اینکه عملا برجام احیا نشده و ظاهرا تحریم هست، اما شیر مرغ تا جان ادمیزاد در بازار هست، اینقدر کالا در بنادر دپو میشود می پوسد! دولت و تجار میگویند هر چه توان نفت و کالا دارند صادر میکنند و وارد!
    این وسط تحریم ظالمانه گویا فقط برای فقرا و بیکاران ایران موثر است!!!
    چه منجلاب اقتصادی برای فقرا و بیکار فقیر شده، برجام باشد و نباشد، تحریم باشد و نباشد، ثروتمدان هر روز ثروتمندتر و فقرا قیرتر،
    این منجلاب تا ما فقرا با مرگ نرساند ادامه دارد!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها