رکوردزنی نرخ تورم در دهک های بالاتر

تورم اردیبهشت 1401 در خانه پردرآمد ها رشد بیشتری داشته است. بررسی رشد تورم در این ماه نشان می دهد رشد قیمت ها به اوج هفت ماهه رسیده و رشد بیشتر تورم در سبد غیرخوراکی ها سبب شده تا تورم دهک دهم به بیشترین سطح خود برسد.

رکوردزنی نرخ تورم در دهک های بالاتر

 روند تورم در ماه دوم امسال مسیری صعودی داشته و به رکورد هفت ماهه خود رسیده است.

رشد تورم ماهانه در اردیبهشت ماه موجب شد تا تورم نقطه ای ایران نیز با افزایش 3.7 واحد درصدی به 39.3 درصد رسیده که بیشترین میزان این شاخص از آبان 1400 تاکنون بوده است.

اکوایران در این باره نوشت: بررسی تفکیکی تورم به گروه های خوراکی و غیرخوراکی اما نشان می دهد رشد ماهانه قیمت ها در سبد غیرخوراکی ها بیشتر بوده که منجر به رکوردزنی تورم در دهک های بالاتر شده است.

تورم

تورم ماهانه بالا در دهک های بالاتر

براساس گزارش مرکز آمار تورم ماهانه کالاها در اردیبهشت ماه برابر با 3.5 درصد بوده است. در این میان تورم خوراکی ها برابر با 3.5 درصد و تورم غیرخوراکی معادل با 3.7 درصد به ثبت رسیده است.

به عبارت دیگر رشد قیمت کالاهای غیرخوراکی در این ماه سرعت بیشتری را در قیاس با کالاهای خوراکی داشته است.

این رویداد موجب شد تا تورم تجربه شده دهک های بالاتر در این ماه رشد بیشتری را در مقایسه با دهک های پایین تر به ثبت برسانند.

تورم بالای دهک های بالاتر جامعه

به طور کلی از لحاظ درآمد و هزینه جامعه را می توان به ده گروه تقسیم بندی کرد. دهک های اول در وضعیت درآمدی کم و دهک های بالاتر در شرایط درآمدی بالاتری قرار دارند.

بررسی مرکز آمار از روند تورم دهک ها نشان می دهد تورم کل دهک اول در اردیبهشت ماه  برابر با 3.4 درصد بوده و این رقم در دهک های بالاتر رشد بیشتری را ثبت کرده است.

در همین رابطه تورم دهک دهم در اردیبهشت ماه معادل با 4 درصد ثبت شده که بالاترین میزان این شاخص در میان سایر دهک ها بوده است.

درتفکیک روند خوراکی و غیر خوراکی در این ماه مشاهده می شود تورم ماهانه غیر خوراکی دهک دهم برابر با 4.3 درصد بوده و از سایر ارقام این ماه بالاتر بوده است.

این در حالی است که روند تورم کالاهای خوراکی در دهک ها مسیر معکوس را پیموده است.

تورم ماهانه دهک اول در بخش خوراکی ها برابر با 3.7 درصد بوده که بیشترین میزان رشد قیمت را در سبد خوراکی های این ماه  داشته است.
دهک دهم نیز در این رده بندی کمترین میزان رشد قیمت ها را در این ماه به ثبت رسانده که برابر با 3 درصد بوده است.

در نهایت با این که افزایش قیمت کالاهای خوراکی در دهک های پایین تر رشد بیشتری داشته اما رشد قیمت غیرخوراکی ها سهم بیشتری در افزیش تورم دهک ها داشته و این شاخص را در دهک دهم به اوج خود رساند.

تورم

 

منبع: اقتصاد نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • امید
    0

    افزایش 10 درصدی حقوق به تمسخر گرفتن کارمندان دولت است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها