دولت دوشنبه بخشنامه زد، سه شنبه لغوش کرد!

دفاع روزنامه دولت از افزایش قیمت گوجه و بادمجان و سیب زمینی و پیاز

ایران نوشت:دوشنبه هفته جاری عباس عسکرزاده، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در اقدامی عجیب با ارسال نامه‌ای به گمرک از ممنوعیت صادرات چهار محصول گوجه‌ فرنگی، سیب‌ زمینی، بادمجان و پیاز تا اطلاع ثانوی خبر داد.

در این نامه آمده بود که با توجه به تحولات بازارهای جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تقاضای جهانی برای مصرف برخی کالاهای کشاورزی، کاهش تعرفه وارداتی در کشورهای همسایه و ضرورت تنظیم قیمت و بازار داخلی کشور، صادرات سیب‌ زمینی، پیاز، گوجه‌ فرنگی و بادمجان تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام می‌شود.

دیری نپایید که این نامه با واکنش‌های زیادی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کارشناسان و کشاورزان روبه‌رو شد، به طوری که آنها این تصمیم را غیرقانونی و خلاف سیاست‌های اقتصادی کشور دانسته‌ و معتقدند، طبق قانون باید وزارت جهاد کشاورزی ۶ ماه قبل ممنوعیت این چهار محصول کشاورزی را به ذی‌نفعان و کشاورزان اعلام می‌کرد.

در همین خصوص رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بسیاری از تولیدکنندگان به سمت بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی حرکت کرده‌ و در این راستا واحدهای گلخانه، سورتینگ، بسته‌بندی و سردخانه خود را احداث کرده‌اند، عنوان کرد: در هیچ جای دنیا به صورت یکباره از صادرات محصولات کشاورزی جلوگیری نمی‌کنند.

محمدجواد عسگری با اشاره به اینکه میزان تولید پیاز، گوجه‌ فرنگی، سیب‌ زمینی و بادمجان نیاز داخلی را تأمین می‌کند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر در نحوه توزیع محصولات کشاورزی شاهد مشکلات و سوء‌مدیریت هستیم.

به همین دلیل عصر سه‌شنبه رسماً ممنوعیت صادرات ۴ محصول کشاورزی لغو شد به‌طوری که روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک، گفت: نامه وزارت جهاد کشاورزی به گمرک در خصوص ممنوعیت صادرات ۴ محصول گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی و پیاز، با پیگیری‌های صورت گرفته و نظر شفاهی وزارت جهاد کشاورزی به گمرکات اجرایی ابلاغ نشد و صادرات این محصولات در حال حاضر ممنوع نیست.

به نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی به دنبال آن است که با افزایش عوارض، بازار داخلی را کنترل کند. با این حال کارشناسان هیچ تفاوتی با ممنوعیت صادرات نمی‌بینند و معتقدند هر دو رویکرد یکسانی خواهد داشت. کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرده است حتی در برابر وضع عوارض صادراتی هم مقاومت خواهند کرد، زیرا معنی ندارد که در شرایط جنگ اقتصادی برای محصولی که کیلویی ۷ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌کنند، همین میزان هم عوارض صادراتی برایش وضع شود.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0


    افزایش قیمت گوجه و بادمجان و سیب زمینی و پیاز به خاطر ناتوانی، کوتاهی، بی مدیریتی، بی نظارتی، بی خیالی و سکوت دستگاه های نظارتی، دولت و مسئولان بوده است.

  • مدیر
    0

    سوء مدیریت برای دولت روحانی بکار برده میشد ودولت رئیسی درباتلاق سوءمدیریت گیرکرده است

  • ناشناس
    0

    به جای اجناس بی‌کیفیت چینی ..بروید از چین چند اقتصاد دان بیاورید به خدا خوب است حد اقل الفبای اقتصاد را یاد میگیرید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها