مقایسه آماری افزایش حقوق کارگران از سال ۱۳۷۰ تا کنون

مقایسه وضعیت دستمزد کارگران از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۴۰۱ نشان می دهد که افزایش دستمزد کارگران بعد از سال ها به سود سفره کارگران و در راستای ایجاد عدالت اجتماعی در دولت سیزدهم صورت گرفت.

مقایسه آماری افزایش حقوق کارگران از سال ۱۳۷۰ تا کنون

افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ با ۵۷.۴ درصد در آخرین جلسه شورای عالی کار با توافق سه‌جانبه شرکای جامعه کارگران، کارفرمایان و نماینده دولت به تصویب رسید، رشدی که از سال ۱۳۷۰ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

مقایسه وضعیت دستمزد کارگران از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۴۰۱ نشان می دهد که افزایش دستمزد کارگران بعد از سال ها به سود سفره کارگران و در راستای ایجاد عدالت اجتماعی در دولت سیزدهم صورت گرفت.

هر ساله در روزهای پایانی اسفندماه دستمزد سال آینده کارگران مشخص می شوداماامسال برای اولین بار در نوزدهمین روز از ماه اسفند پس از یک ماراتنی نفس گیر حداقل دستمزد کارگران با توافق سه ضلع میان دولت، جامعه کارفرمایی و جامعه کارگری به نفع کارگران در دولت مردمی سیزدهم تعیین شد.

امسال تعیین دستمزد ۵۷.۴ درصدی دور از انتظار کارگران و با تفاوتی آشکار نسبت به سال های قبل، کام کارگران را در آستانه عید نوروز شیرین کرد.

داستان عقب ماندگی فاصله بین دستمزد کارگران و سبد معیشت طی سالیان گذشته ایجاد شده است، امسال با این تدبیر در تعیین دستمزد و با پیش گرفتن از نرخ تورم، نوید بخش کاهش فاصله است. فاصله ای که به یک باره از بین نخواهد رفت و نیاز به مدت زمان دارد تا قدرت خرید جامعه کارگران افزایش یابد.

با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل دستمزد پایه حقوق کارگران از دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسید و با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد به بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.به این ترتیب حداقل دستمزد روزانه، ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان و پایه مزد ماهانه کارگران به چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و۷۵۰ تومان رسید.در عین حال، بن کارگری به ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافت. پایه سنوات روزانه نیز به هفت هزار تومان رسید.

با این حساب، دریافتی کارگر حداقل بگیر بدون سابقه و بدون اولاد، با مجموع پایه مزد ماهانهٔ چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و۷۵۰ تومان، بن ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن ۶۵۰ هزار تومان برابر با ۵ میلیون و۶۷۹ هزار و۷۵۰ ریال می‌شود.

همچنین حداقل دریافتی ماهانه کارگران با دو فرزند به ۶ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۷۰۰ و حداقل دریافتی ماهانه کارگران با یک فرزند به ۶ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۷۲۵ تومان است.برای کارگران سایر سطوح، افزایش به این ترتیب است: ۳۸ درصد به اضافهٔ مبلغ ثابت ۱۷ هزار و ۱۷۲ تومان روزانه که برابر است با ۳۸ درصد افزایش مزد پایه به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ ماهانه.

با این حساب، در سال آینده، هیچ کارگر مشمول قانون کاری کمتر از پنج میلیون و ۶۷۹ هزار تومان دریافتی نخواهد داشت.

 

 

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    میشه مرحمت بفرمایید دلاری از سال57 تا حالا را مقایسه فرمایید .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها