جدیدترین اظهارنظر درباره میزان افزایش مستمری بازنشستگان/ ۹ میلیون تومان کافی است؟

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان کارگری تهران می‌گوید: هزینه‌های زندگی به خصوص در بخش خوراکی‌ها هفته به هفته در حال افزایش است و نمی‌توان با استناد به آمارهای تورمی دیماه امسال، نقشه معیشت سال بعد را ترسیم کرد.

جدیدترین اظهارنظر درباره میزان افزایش مستمری بازنشستگان/ ۹ میلیون تومان کافی است؟

مهدی مجیدی در مورد انتظارات از مذاکرات مزدی ۱۴۰۱ و میزان افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گوید: سبد معیشت براساس هزینه خوراکی‌ها تعیین شده و بسیار حداقلی است اما حداقل مستمری بازنشستگان کارگری باید به گونه‌ای تعیین شود که علاوه بر خوراکی‌ها، سایر هزینه‌ها از جمله هزینه‌های سربه فلک کشیده‌ی درمان را تامین کند. ما توقع داریم فاصله مزد و مستمری و سبد معیشت مثل امسال، عمیق نباشد؛ در مذاکرات مزدی ۱۴۰۰، سبد را حدود ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کردند اما پایه مستمری بازنشستگان، کمتر از ۳ میلیون تومان شد؛ یک بازنشسته حداقل بگیر با احتساب تمام مزایا، فقط ۴ میلیون تومان دریافتی دارد. لذا ما انتظار داریم «پایه مستمری» به اندازه رقم سبد معیشت افزایش یابد.

مجیدی می‌گوید: لااقل همین نُه میلیون تومانِ ناکافی را مبنا قرار بدهند و پایه‌ی مستمری بازنشستگان را به این رقم برسانند؛ مانور روی درصدهای افزایش در شرایطی که فاصله عمیقی میان دریافتی و کمینه هزینه‌های زندگی وجود دارد، اصلاً عادلانه نیست. بیایند حساب کنند همین بیماری کرونا، ماهی چند صد هزار تومان، هزینه‌ی مازاد بابت پیشگیری و درمان به خانواده‌های بازنشسته که در معرض خطر ابتلا هستند، تحمیل کرده است.

نگاه بازنشستگان به مقوله‌ی دستمزد، نگاهی مبتنی بر واقعیت‌های زندگی‌شان است. اجاره خانه، یک معضل اساسی است، گرانی مداوم اقلامی مانند گوشت و برنج و خواربار، یک مشکل بزرگ دیگر و هزینه‌های درمان نیز در شرایط ناکافی بودن خدمات درمانی بیمه پایه و تکمیلی، یک رنج مضاعف محسوب می‌شود؛ در چنین شرایطی است که باید حداقل مستمریِ حدود ۴ میلیون بازنشسته‌ی کارگری به اندازه‌ی خط فقر یا همان سبد معیشت ارتقا یابد و این افزایشِ عادلانه که هنوز انطباق صد درصدی با هزینه‌های واقعی زندگی ندارد، همان چیزی است که «قانون» می‌گوید؛ قانون هیچ ابهام و نقطه کوری ندارد؛ بهتر است قبل از هر تصمیم‌سازی مزدی، نگاهی به متن صریح ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی بیندازند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • حداقل بگیر تامین اجتماعی
    2

    در مملکت ما اجرای قانون فقط به نفع اغنیا و اشرافیون صادق است و جائیکه به نفع عامه مردم و قشر آسیب پذیر باشد با دلایل موهوم مانند حکمت و مصلحت و برهه حساس و دشمن و غیرو.... اجرا نمیشود از جمله تعیین حقوق کارگران و حد اقل بگیران بازنشسته و جالب است که همه اینها در مملکتی انجام میشود که داعیه عدالتخواهی در دنیا را دارد البته دیگر دستها رو شده و پاسخ اینهمه بی قانونی و ظلم و تبعیض در دنیا و اخرت اینگونه مسئولین در چشم انداز کوتاه مدت قابل مشاهده است وای به حال آن حکومتی که قوانین مصوب خودش را برای حفظ منافع و دنیای اقلیتی محدود زیر پا میگذارد آمیدواریم دولت جدید چنین نکند.....

  • ناشناس
    0

    چرا با توجه به اینکه کلیه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی درکشور در بانک رفاه کارگران پرداخت می شود ، این بانک هیچ تسهیلات و وامی به بازنشستگان تامین اجتماعی در سراسر کشور پرداخت نمی کند.

  • ناشناس
    0

    نماینده کارگران در شورای عالی کار از سال 1357 تاکنون حق و حقوق کارگران را در سراسر کشور پایمال و ضایع کرده است و تاکنون هیچ کاری برای حل مشکلات کارگران نکرده است و هنوز نمی کند و حق و حقوق کارگران دفاع و حمایت نکرده ست و هنوز هم دفاع و حمایت نمی کند چرا؟

  • 2

    بعد از گذشته 43 سال از انقلاب وام قرض الحسنه بازنشستگان تامین اجتماعی مبلغ 7 میلیون تومان بوده است آن همان فقط به بازنشستگان شهر تهران می دهند شرم آور و تاسف است و بقیه بازنشستگان آدم نیستند و جزء این کشور هم نیستند.

  • 0


    قیمت سیب زمینی در انبار ۷ هزار تومان است اما در بازار ۲۰ هزار تومان می‌فروشند/ دولت به جای نظارت و حذف دلالان به دنبال واردات است!
    سیب زمینی در روز‌های اخیر رکورد زده و قیمت هر کیلوگرم از این مخصول از ۲۰ هزار تومان هم عبور کرده است. درحالی که دولت دلیل این گرانی را کمبود سیب زمینی و نیاز به واردات عنوان می‌کند، مجید سجادی، مدیر عامل کانون تولیدکنندگان سیب زمینی در گفتگو با رویداد۲۴ دلیل اصلی گرانی اخیر را عدم نظارت دولت و سوداگرای وسیع در چرخه توزیع عنوان می‌کند.

  • 1

    تا وقتی که مسئولان دزدی می‌کند از بقیه توقعی نباید داشت

  • 1

    باسلام 42سال گذشته فقر بیکاری جوانان مشکلات معیشتی و اقتصادی گرانی و تورم وبیماری روحی و معضلات اجتماعی و حوادث تلخ جامعه وتحریم و انزوا ناکارآمدی نظام ایران گرفته عده‌ای بفکر شعار دادن هستند

  • حقوق سالی یک بار اضافه می شود، ولی تورم هر روز!
    2

    حقوق سالی یک بار اضافه می شود، ولی تورم هر روز!

  • عیدی بازنشستگان بااین تورم باید معادل حقوق بازنشستگان باشد
    0

    عیدی بازنشستگان بااین تورم باید معادل حقوق بازنشستگان باشد

  • 0

    سلام واقعا متاسف شدم تورم بالا پراید ۱۹۰میلیون مخارج بالا خدا رحم کنه به همه حقوق بگیرا

  • 1

    رقم عیدی و پاداش کارگران چگونه محاسبه می‌شود؟
    شگرد برخی کارفرمایان برای نپرداختن عیدی کارگران!
    کدام کارگران منتظر عیدی ۷میلیون تومانی باشند؟

  • ناشناس
    0

    سوال اینجاست که چرا وام های مختلف بازنشستگان کشوری و لشکری در سامانه ثبت نام خدمات اینترنتی انجام می شود ولی بازنشستگان تامین اجنماعی درسراسر کشور صورت و انجام نمی شود چرا؟ به خاطر ناتوانی، کوتاهی، بی مدیریتی، بی نظمی، اهانت و خیانت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و دیگر مسئولان سازمان تامین اجتماعی بوده است.
    و فقط بازنشستگان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگی خود را از شعب بانک رفاه شهر تهران دریافت می کنند ثبت نام در سامانه ثبت نام وام قرض الحسنه انجام می دهند آیا بقیه بازنشستگان تامین اجتماعی در سراسر کشورآدم نیستند و جزء این کشور نیستند.


  • اعتراض
    0

    چرا با توجه به اینکه کلیه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی درسراسرکشور در بانک ها رفاه کارگران پرداخت می شود ، این بانک ها هیچ تسهیلات و وامی به بازنشستگان تامین اجتماعی در سراسر کشور پرداخت نمی کند.

  • 0

    سوال اینجاست چرا مبلغ وام قرض الحسنه بازنشستگان کشوری ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان است ولی اما وام بازنشستگان تامین اجتماعی مبلغ ۷ میلیون تومان بوده است.

  • رضا
    1

    از نظر تامین اجتماعی پرداخت به بازنشسته یعنی پول هدر دادن و از نظر این دزدان بیت المال هرچقدر عمر بازنشسته کمتر شود سود میبرند

  • فقیر شده
    0

    سفره انقلاب پهن شده برای اختلاس گران رانتخواران دزدان سر کرد نه پول کارگران تامین اجتماعی را
    در حال خوردن هستند و پول آنها را به آقازاده هایشان در آمریکا و ارو پا برای تحصیلات بورسشان می دهند وقتی برای دادن عیدی و افزایش حقوق می خواهند چیزی بدهند پای دولت و مجلس باز می شود طبق قانون هیچ ارتباطی به دولت ندارد تامین اجتماعی و دارایی هایش مشمول قانون خصوصی می شود و فقط دولت باید نظارت کند و این پولها برای تامین اجتماعی بعنوان نهاد خصوصی چیزی نیست اما دولت به پول آنها دیت درازی کرده و حق و حقوقشان را نمی دهد و تصمیم گیران آنها چون از افرادی تنگ نظر و بی ریشه هستند نمی توانند به نفع کارگر نظر بدهند و روزی فرا خواهد رسید که باید پاسخگو باشند

  • ناشناس
    1

    پارتی دارها که با ٣۵ سال هم بازنشست نمی‌شوند و ٢٠ میلیون می‌گیرند، باز نشسته ها هم که هچ

    نظرات شما -
    • یه بازنشسته تامین اجتماعی
      0

      فقط 35 سال نیست اینها 2 سال آخر رو با کارفرماها دست به یکی میکنن که اضافه کار زیاد بگیرند تا حقوق بازنشستگیشون که طبق 2 سال آخره بالا باشه. بیچاره بقیه که پارتی ندارن و حقوقهاشون حداقل میخوره!

  • الف
    0

    ما اینهمه سال حق بیمه دادیم که تو پیری و بازنشستگی آسایش داشته باشیم اما با این مختصر پولی که بعنوان حقوق بهمون میپم همیشه داریم شرمنده خانواده هامون میشیم.با پول حق بیمه خانواده کارگری یه عده دارن راحت زندگی میکنن ولی صاحبان اصلی این تشکیلات که کارگرا و بازنشسته ها هستن فقط گشنگی میکشن و اونم که وضع درمان تامین اجتماعیه به هیچ دردی نمیخوره.ظلم بیشتر از این؟

  • بهروز
    0

    متاسفانه تا وقتی اکثر مسئولین کارفرما هستند انتظار زیادی نمی توان داشت.

  • یه بازنشسته تامین اجتماعی
    0

    واقعا باور میکنید همچین مبلغی برای حداقل دستمزد بذارن؟! اینهاهمش برای آرام کردن بازنشسته هاست که فعلا بخاطر عیدی عصبانی هستند نه عیدی رو درست پرداخت خواهند کرد نه حداقل دستمزد بیشتز از 5 تومن میدن

  • فرشاد
    0

    بانک رفاه به اسم مال کارگران هست ولی هیچ ربطی به کارگران نداره و هیچگونه تسهیلاتی نمیده بجاش به پزشک ها و جامعه پزشکی وام سنگین میده . اینجا همش شعار میدن . هیچ مسولی دلش بحال کارگر نمیسوزه . تا حرف هم بزنی میگن هر کی نمیتونه اینجا زندگی کنه از ایران جمع کنه بره ... که ای کاش شد میشد بریم

  • فرشاد
    0

    بانک رفاه به اسم مال کارگران هست ولی هیچ ربطی به کارگران نداره و هیچگونه تسهیلاتی نمیده بجاش به پزشک ها و جامعه پزشکی وام سنگین میده . اینجا همش شعار میدن . هیچ مسولی دلش بحال کارگر نمیسوزه . تا حرف هم بزنی میگن هر کی نمیتونه اینجا زندگی کنه از ایران جمع کنه بره ... که ای کاش شد میشد بریم

  • ناشناس
    0

    میخوان ابرو بسازن چشم کور میکنن میخوان سدبسازن رودخانه روخشک میکنن ایهاالمسعولین اسوارمملکت ازدستتون خارج شده ادای ادمهای متفکر ونخبه روهم بخود نگیرید لیاقت شما برای مردم ثابت شده

  • ناشناس
    0

    سلام ای کاش یک فکری برای مستمری بگیرانی که حقوقشون نصف میشه بکنن برای اینکه اعضای خانواده میرن طلاق صوری میگیرن تا نصف حقوق رااز مادرشون یا نامادریشون دریافت کنن با این مبلغ کم چطور میشه زندگی کرد.

  • خوزستانی
    0

    خب اگه قراره مستمری بگیران تامین اجتماعی ۹ میلیون تومان بگیرن انصاف نیست حقوق کارمندان ۷میلیون تومان باشه اونا هم بایستی ۱۸ میلیون تومان بگیرن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها