چه‌کسانی عامل نارضایتی مردم از صنعت خودرو هستند؟/ ویدئو

به دنبال انتقادات اخیر رهبر انقلاب از کیفیت پایین خودروهای داخلی، موجی از گلایه‌ها از صنعت خودروسازی به راه افتاد. اما به‌راستی چه‌کسانی این میراث را برای رئیسی برجای گذاشتند؟

چه‌کسانی عامل نارضایتی مردم از صنعت خودرو هستند؟/ ویدئو

در گذشته، دولتمردان حتی انتقادات درباره کیفیت خودروی داخلی را برنتابیده و منتقدان را به تیغ نقد و اتهام می‌نواختند. اما اکنون مسئولان صنعتی، خودشان با مطالبه مردمی همراهند و کمر به اصلاح این وضعیت بسته‌اند.

به دنبال انتقادات اخیر رهبر انقلاب از کیفیت پایین خودروهای داخلی، موجی از گلایه‌ها از صنعت خودروسازی به راه افتاد. اما به‌راستی چه‌کسانی این میراث را برای رئیسی برجای گذاشتند؟

پس از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، وزیر صمت و دیگر دولتمردان، آمادگی خود را برای اصلاح روند موجود خودروسازی اعلام کردند. این اعلام آمادگی، نشان از آن می‌داد که مقامات مسئول با رهبر انقلاب در موضوع مشکلات صنعت خودرو هم نظر هستند.

اما در همین حال، اصلاح طلبان و صاحبان دولت قبلی که هیچگاه در زمان مدیریت خود، انتقادات در حوزه خودرو و نیز سایر بخش های مدیریتی را برنمی تابیدند، شروع کردند به هجمه آفرینی علیه رهبری و دولت رئیسی. 

ادعاهای اصلاح طلبان در حالی بود،  که خودشان بیش از هر دسته و گروهی در پدیدار شدن وضعیت موجود مقصر هستند و تمام مطالبات رهبری در گذشته، در خصوص وضعیت زندگی و معیشتی مردم را با طفره رفتن و بی خیالی می گذراندند. 

از یاد نباید برد که در گذشته، دولتمردان حتی انتقادات درباره کیفیت خودروی داخلی را برنتابیده و منتقدان را به تیغ نقد و اتهام می‌نواختند. اما اکنون مسئولان صنعتی، خودشان با مطالبه مردمی همراهند و کمر به اصلاح این وضعیت بسته‌اند.

موضوع مشکلات صنعت خودرو تازه نیست. پیش از این بارها موضوع کیفیت پایین خودروها مطرح شده و کار به تحقیق و تفحص و عزل و استعفا و حتی بازداشت کشیده بود.

با این همه، دولتهای وقت، حاضر نشدند کاری موثر در بهبود کیفیت خودرو انجام دهند و حتی این کیفیت، روز به روز بدتر شد، تا جایی که در جریان تصادفات اخیر بهبهان، گفته شد ایربگ هیچ‌یک از خودروهای داخلی عمل نکرده و خودروسازان هیچ اقدامی در جهت جبران این فاجعه نکردند.

به عقیده کارشناسان، انحصار فروش خودرو در دست دو خودروساز داخلی، ریشه اصلی بحران کیفیت است. خودروسازانی که رقیبی جدی ندارند، قیمت تولید خودرو را به اندازه نرخ محصولات روز تویوتا و هیوندا بالا برده و چنان برای تعرفه‌گذاری گمرکی و ممنوعیت واردات خودرو فشار می‌آورند که مشتری داخلی نتواند به سمت رقبا حرکت کند.

برخی دیگر از صاحبنظران اما لابی‌گری، فساد، سیاسی کاری و گران تمام شدن نرخ تولید داخلی را دلیل اصلی کیفیت پایین خودرو ارزیابی می‌کنند. به نظر این دسته از کارشناسان، بخش مهمی از بدنه نیروهای خودروسازان داخلی با سفارش چهره‌های سیاسی و اقتصادی استخدام شده و کارآیی کافی را ندارند. در واقع خودروسازان برای آنکه قدرت لابی‌گری خود در نهادهای تصمیم‌ساز را بالا ببرند، عملا به چهره‌های سیاسی و اقتصادی باج داده و همین امر، صنعت خودروسازی را دچار فساد پنهان و ناکارآمدی آشکار کرده است.

در کنار اینها، باید نقش دولت های سابق در مدیریت خودروسازها را هم در نظر گرفت؛ دولت هایی که به خودروسازان به عنوان حیاط خلوت نگریسته و هرگز نگذاشتند مسیری حرفه‌ای و تخصصی در مدیریت و نظارت بر این شرکت ها طی شود.

حالا اما دولت رئیسی به‌عنوان میراث‌بر وضع موجود، آماده است تا در پاسخ به ندای رهبری درباره اصلاح وضع موجود آستین بالا بزند و با کمک مجلس انقلابی، مطالبات انباشته شده از گذشته را مدیریت کند. قانونگذاری مجلس در این بین، نقش مهمی دارد و شاید تشکیل یک کارگروه بین دولت و مجلس بتواند یکبار برای همیشه، ریشه فساد و ناکارآمدی در خودروسازی داخلی را بخشکاند.

حجم ویدیو: 5.62M | مدت زمان ویدیو: 00:03:38 | دانلود ویدیو
منبع: خبر24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • ناشناس
    1

    مقصر امریکا اسراییل مردم نمک نشناسند .

  • ناشناس
    1

    کدام کثافت از افزایش قیمت ماشین سود میبره
    غیر از اینکه ماشین وارداتی است
    چه کسی وارد می‌کندبه خدا آخرش همه ضرر میکنید

  • ناشناس
    2

    فقط آزاد کردن واردات خودرو با تعرفه عاقلانه موجب میشود که خودرسازان یا کیفیت خودرو را بالا می برند یا بند و بساط تولید جمع می کنند چون دولتها مقصرند برای اینکه این خودرو سازان یکه تازی مکنندو میگویند بخوری و نخوری اینه ملت بیچاره هم چارهای ندارند

  • جج
    3

    واردات خودرو به داخل کشور خوب نیست این مدیریت غلط این دو شرکت خودرو سازی است که فقط دنبال پول چاپیدن هستند اگر مسوولان دل سوز در این مدیریت قرار بگیرند و نظارت درست به عمل آید مطمئنن خودروهای باکیفیت تحویل جامعه خواهد شد . واردات خودرو راه حل نیست چون با این گرانی خودروهای خارجی اقشار ثروتمند می‌توانند خرید نمایند

  • واردات خودرو باید آزاد شود به نفع مردم است.
    1

    واردات خودرو باید آزاد شود به نفع مردم است.

  • 1


    شرکت های خودرو سازی داخلی سوء استفاده کردند و سوء استفاده می کنند
    واردات خودرو باید آزاد شود به نفع مردم است.

  • جهان
    1

    چاره کار فقط کندن ریشه مدیریت فساد هزار هزار فامیل در مجموعه صنعت خودرو و واردات محدود تا بازیابی همه خواسته های مردم

  • هستی
    0

    همه بالا نشین هامقصرند به رئیسی چیزی به ارث نرسیده چون ایشون قبلا هم در مسند قدرت بودن وبه راحتی میتونستن کسانی که با فروش خودردهای بی کیفیت باعث اینهمه تصادف واز دست رفتن جون هزاران انسان شدن رو به دادگاه بکشن سالهاست مردم از بی کیفیتی ناراضین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها