مروری بر وضعیت اقتصادی ایران در آستانه انقلاب/ افسانه سازی هایی که تمامی ندارند/ پاشنه آشیلی که طومار پهلوی را پیچید چه بود؟

علی رغم افسانه پردازی های کنونی درباره رونق اقتصادی در زمانه آخرین شاه ایران، باید گفت که اقتصاد عصر پهلوی از نوعی بیماری رنج می برد. نوعی عدم توازن که باعث افزایش تبعیض و احساس فقر و خشم شد و نهایتا انقلاب 1357 را رقم زد.

مروری بر وضعیت اقتصادی ایران در آستانه انقلاب/ افسانه سازی هایی که تمامی ندارند/ پاشنه آشیلی که طومار پهلوی را پیچید چه بود؟

حسین نیازبخش- در باب سقوط سلطنت پهلوی و وقوع انقلاب اسلامی سال 1357 بحث های بسیار زیادی شده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند «توسعه نامتوازن» علت اصلی سقوط رژیم پهلوی بوده است. توضیح آنکه، در دهه های 40 و 50  با بالا رفتن قیمت نفت، ایران با ثروت قابل اعتنایی مواجه می شود و شهرها توسعه می یابند اما همزمان با رشد اقتصادی، در زمینه سیاسی رشد و توسعه ای اتفاق نمی افتد و همین توسعه نامتوازن زمینه ساز سقوط سلسله پهلوی می شود.

با وجود درست بودن تحلیل فوق اما نباید گمان کرد که این توسعه نامتوازن فقط مربوط به دوگانه سیاست و اقتصاد می شود. در واقع، می توان چنین گفت که در داخل خود اقتصاد ایران در عصر پهوی دوم هم چنین عدم توازنی وجود داشته است. بسیاری بر این گمانند که اقتصاد ایران در زمان پهلوی دوم کاملا رو به پیشرفت بود و مردم از رفاهی نسبی برخوردار بودند. اما این امر درست نیست. کافی است به کتاب ایران میان دو انقلاب اثر یراوند آبراهامیان رجوع کنیم. آبراهامیان معتقد است اقتصاد ایران در این دوره از نوعی عدم تناسب رنج می برد و همین امر باعث شد به محض به هم خوردن اوضاع سیاسی کشور، معترضان اقتصادی نیز به صف مخالفان پیوسته و انقلاب 1357 به وقوع بپیوندد.

در این گزارش سعی داریم مروری بر این نظریه و دلایل آن داشته باشیم.

فقر چیست؟

در ابتدا باید معنای فقر را بدانیم. توضیح آنکه، واژه فقر بیش از اینکه به معنی تهیدستی و نداری باشد به معنی احساس ناتوانی و نداری است. به طور کلی فقر یا تهیدستی یا تنگدستی به معنای وضعیتی است که فرد فاقدِ میزان معینی دارایی ‌های مادی یا پول باشد. اما واژه "فقر" معنایی وسیع‌ تر را به ما عرضه می‌ کند.  فقر در لغت به معنی فرودآمدن حادثه بر کسی و شکستن مهره های پشت او است به نحوی که شخص مربوطه نتواند از جای خود تکان بخورد. در حقیقت به لحاظ لغوی، شخص فقیر قصد ایستادن و حرکت را داشته و نسبت به وضعیت خود نیز شعور دارد اما به علت مشکل کمر نمی ‌تواند حرکت کند. همچنین طبق گفته برخی لغت شناسان، فقر به معنی عمل استخوان بریدن بینی شتر بوده تا حیوان رام گردد.

عبارات شبیه به فقر نیز معنای لغوی خاصی دارند که کمتر به آن توجه شده است. بسیاری برای اشاره به فقرا از کلمه مستضغف استفاده می ‌کنند. واژه "مستضعف" از ریشۀ (ض ع ف) و در باب استفعال است و به معنای کسی است که او را به ضعف کشانده و در بند و زنجیر کرده‌اند. این شخص آگاه است؛ دیگران را می ‌بیند که آزادانه حرکت می‌ کنند اما قادر نیست اقدامی انجام دهد. طبق روایتی دیگر، مُسْتَضْعَفْ در لغت به کسی گویند که دیگران او را ضعیف می ‌شمارند. این شخص خود احساس می ‌کند قدرتمند است و می‌ تواند با قوت کارهایی را انجام دهد اما دیگران اجازه شکوفایی استعدادهای او را نمی‌دهند.

بنا به این تعریف می توان کسی را فقیر دانست که نسبت به دیگری خود را فقیر می داند. در واقع، کسی که آرزویی را بعد از ارتباط با دیگران احساس می کند اما نمی تواند آن را برآورده کند فقیر است. همانطور که یک اقتصاددان می گوید، زمانی که شخصی درآمدش 100 دلار بیشتر از باجناقش نباشد فقیر است.

فقر در عصر پسین پهلوی دوم (دهه 50)

انقلاب 2

فقر، به این معنا دقیقا در زمان پهلوی مشاهده شد. به علت توسعه اقتصادی بسیاری از روستاییان به شهر آمدند اما قدرت اقتصادی لازم را برای زندگی شهری نداشتند. آنها در روستا بدون خودرو و خانه و لوازم لوکس زندگی راحتی داشتند اما به محض مهاجرت به شهر، علی رغم افزایش دارایی به علت فقر نسبی احساس نوعی ضعف و نداری کردند.

یراوند آبراهامیان تاکید دارد که این عدم توازن بین تهران و سایر شهرها و نیز شهرهای بزرگ و کوچک هم وجود داشته است. او در صفحه 551 کتاب «ایران، میان دو انقلاب» خود می نویسد: «مناطق مرکزی به ویژه تهران بیشتر از استان های پیرامونی از این رشد (رشد اقتصادی) سود بردند. ... بررسی های سال 1338 نشان داد که 35.5 درصد از کل هزینه ها به 10 درصد از ثروتمندترین افراد و 51.7 درصد از کل هزینه ها به 20 درصد از ثرتمندترین افراد تعلق داشت.»

او در صفحه 553 نیز می افزاید: «درصد باسوادان نسبت به کل جمعیت هر استان در تهران 62، در آذربایجان شرقی 27، در سیستان و بلوچستان 26، در کردستان 25 درصد بود.... در استان تهران برای هر 974 نفر یک پزشک، برای هر 5626 نفر یک دندانپزشک و برای هر 1820 نفر یک پرستار وجود داشت. در حالی که در آذربایجان شرقی برای هر 5589 نفر یک پزشک، برای هر 66156 نفر یک دندانپزشک و برای هر 12712 نفر یک پرستار وجود داشت.»

بر اساس شواهد و اطلاعات منتشر شده، این تبعیض طبقاتی که احساس فقر را در افراد بیشتر می کند، در دهه 50 میلادی و با افزایش درآمد نفتی بیشتر هم شد. جدول زیر میانگین درآمد دهک های درآمدی در سال 1338 و 1352 را با هم مقایسه می کند:

دهک

1338

1352

یکم (فقیرترین)

1.7     +

1.3  

دوم

2.9     +

2.4

سوم

4        +

3.4

چهارم

5        +

4.7

پنجم

6.1     +

5

ششم

7.3     +

6.8

هفتم

8.9   

9.3      +

هشتم

11.8   +

11.1

نهم

16.4  

17.5    +

دهم (ثروتمندترین)

35.3  

37.9    +

 

جدول بالا به خوبی نشان می دهد که اختلاف درآمدی بین دهک های درآمدی در سال 1352 بیشتر از این اختلاف در سال 1338 بوده است. از این رو می توان گفت که احساس فقر (بر اساس تعریفی که در ابتدا ارائه دادیم) در دهه 50 بیشتر از دهه 40 و 30 احساس می شده است.

تبعیض، بیماری خاموشی که می تواند به مرگ خاموش تبدیل شود

انقلاب 3

شواهد فوق نشان می دهد بسیاری از شهروندان و ساکنان ایران در سال های دهه 50 به لحاظ اقتصادی اصلا راضی نبودند و گمان داشتند که تبعیض بسیار زیادی بین آنها و دهک های پردرآمد وجود دارد. به همین دلیل، با آماده شدن شرایط برای انقلاب همانند رودی خروشان به پا خواسته و همگی در کنار انقلابیون ایستادند.

این امر به خوبی به ما نشان می دهد که تبعیض تا چه حد می تواند برای یک جامعه و سیاستش خطرناک باشد. تبعیض مرگ خاموشی است که بی صدا و آرام آرام به قلب جامعه نفوذ کرده و باعث یک انقلاب می شود، اتفاقی که در سال 1357 در ایران افتاد و طومار شاهنشاهی پهلوی را به هم پیچید.  

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 168
  • ناشناس
    7

    50 سال پیش بی خیال شو الان بگو چه خبره

    نظرات شما -
    • پاچه لیس
      8

      بنده خدا داره پاچه خواری می کنه ، یه سهمی از سفره انقلاب بهش بدن ، خبر نداره اون گرگ هایی که سر سفره هستند ، استخوان هم بهش نمیدن .

    • ناشناس
      8

      اصلا‌هم افسانه نبود آنچه واقعیت داشت فراوانی ووفور اجناس وضروریات زندگی وقابل دسترس‌برای همگان وازهمه مهمتر ارزانی وقدرت پول ملی بود ما آن زمان را درک کردیم وانکار هم نمی کنیم چرا که فشاری برتوده واقشار مردم نبود که برای تامین مسکن ومعیشت خود دچاربحران شوندوازبن کالا وکالابرگ واین اعانه ویارانه هم خبری نبود هرچند که این حرفها برمزاق برخی ها خوش‌نیاید‌.
      رتبه ایران‌آن زمان ازنظر اقتصاد ،اشتغال،قدرت پول‌‌ملی،پاسپورت و.........قابل مقایسه نیست.

    • ناشناس
      61

      برای کوته فکران امثال تو می گوید که وقتی می نشینی به پای شبکه های لندنی و فضای مجازی وابسته تا حقایق را برایت وارونه می کنند یک کمی آگاه بشوی

    • ناشناس
      43

      حقایق را نسبت به وضعیت فلاکت بار اقتصادی سیاسی وابسته بودن به آمریکاو نوکر بودن رژیم پهلوی بیان می کند تو هم اگر انصاف داشته باشی و کوچه بازاری نباشی و اهل مطالعه تاریخ گذشته باشی می فهمی !!!!!

    • ناشناس
      9

      کوته فکر اون نادانی است که بعداز۴۳ سال هنوز نمی دونه چه خبری است یا منافعش بهش اجازه نمی ده که واقعیت ها رو ببینه .

    • ناشناس
      9

      وابسته بودن را به چین وروسیه واقتصاد فلاکت باررابیان می کند.

    • ناشناس
      35

      ببین چقدر مغلطه دارید و می‌گویید فشاری نبود اگر بنا بر پاسپورت و دلار 7 تومانی بود برای میزان سنجش باید بگوییم که ایران آن روز جز فقیر ترین مردمان بودن در قبال همسایگانش و از چیزی خبر نداری لطفا رو هوا نگویید

    • ناشناس
      19

      کوته فکرتر آن آدمی است که با وجود روشن بودن وضعیت بسیار بد اقتصادی سیاسی واجتماعی وفقر شدید مردم در زمان پهلوی وفساد بی نهایت ،اصرار بر خوب جلوه دادن رژیم منحوس می کند !!!!

    • به ناشناس
      3

      کوته فکری از این بیشتر که مردم رو دورو برت نمیبینی و نسبت به شبکه های ماهواره میدی!!! یعنی کور هم باشه آدم میبینه چه افتضاحیه کاش تو فقط کور و کوته فکر بودی!!! یه چیز دیگه ای!

    • ناشناس
      11

      باز که دوباره کوته فکریت را به رخ کشیدی کسی که می‌گوید ماهواره منظورش این است که آن زمان را برایت خوب جلو می کنند ولی معنی آن نیست که الان هم خوب هست! بفهم اگر فهمید

  • حسن
    12

    آقای پولفوسول دانشمند
    منظورت از آخرین پادشاه چیه؟!!!
    تاریخ مگه تمام شده که میگی آخرین پادشاه
    افسانه سرا تویی نادان

    نظرات شما -
    • محمد.،،
      7

      دمت گرم پشتدستی خوبی بودبرای این نادان جیره خور

  • حسن
    6

    در ضمن نادان مردم انقلاب نکردن استعمار این بساط رو درست کرد

    نظرات شما -
    • 84

      جنابعالی اگر تعصب نداشتی وانصاف داشتی میغهمیدی مردم انقلاب سال 57را پیروز کردند شاید ماموریت داری که استعمار را عامل انقلاب جلوه بدهی !!!!!

    • روشن بین
      7

      جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا ، سال ۵۷ را طراحی و اجرا کرد نه مردم . مردم سیاهی لشگر بودند

    • ناشناس
      32

      گفتم ماموریت و تعصب داری جناب تاریک بین !!!!!

    • ناشناس
      26

      ان وقت دکی جون چرا کدخدایت روزهای اول انقلاب چندین بار می خواست کودتا کند؟ خخخخه

    • محمد
      5

      در جواب دوستمون که فرمودند اگر آمریکا کمک کرده انقلاب کردن پس چرا بعدش در نظر داشت کودتا کند خوب جواب واضح و مشخصه طرفین هر معامله تعهداتی نسبت به یکدیگر دارن که باید به اون تعهدات پایبند باشن بعد از پیروزی انقلاب قرار بود انقلابیون به تعهداتشون عمل کنن نه تنها عمل نکردن بلکه به سفارت آمریکا هم حمله کردن دشمنی از اینجا شروع شد...

    • ناشناس
      19

      عجب از توهم!!! همه مشی امام را می‌دانند چی بود از قبل انقلاب آن وقت شما در توهم می گویی فلان؟ چی می گویی برای خودت

    • ناشناس
      18

      دشمنی آمریکا با ایران از کودتای دولت مصدق شروع شد و نه سفارت بالا رفتن وگرنه الان هم سفارت آمریکا در دنیا می زنند و اتفاقی نمی افتد

    • ایرانی
      1

      احسن وهزاران درود برشما حقیقت برای عده ای تلخ است چون منافعشون به خطر می افتد وجیره شون قطع میشه

    • اسماء
      6

      برای همین عاشق آمریکاهستید؟ یعنی عاشق استعمار که انقلاب۵۷ را باحضور میلیونی مردم رقم زد، درضمن نظرتون درباره دیگر گروه های مخالف چیست؟ توده ای ها،کمونیستها، مجاهدین خلق که باآمریکا وشاه میجنگیدند وخود را انقلابی می دانستند

    • متولدبعدجنگ اما باهمان روحیات انقلابی
      10

      هرکس شاخص های توسعه الان را انکارکند، هرکس فقر وتضادطبقاتی آن زمان انکارکند نبود بهداشت وبی سوادی و بی بندباری و انکارکند یا مغرض است یا نادان

  • حقگو
    3

    لعنت بر زنده و مرده دروغگو و لعنت بر خائنین به وطن و مردم

  • ناشناس
    5

    میبینم الان همه چی گل و بلبل شده. هرروزه زن و مردهایی رو میبینم تا کمر تو سطل زباله ها خم شدند چیزی برای فروش یا خوردن پیدا کنند. اینا احتمالا از زمان پهلوی دوم باقی ماندند. حالا باقی چیزا مثل دزدی ها و اختلاس هاتون به کنار. دزدی های صنعتی مثل تولید خودروی آشغال بی کیفیت و فروش به چندین برابر ارزش واقعیش و آموزش غیر رایگان برای فرزندان سرمایه داران و نو کیسه هایی که بعد از انقلاب صاحب همه چی شدند هم به کنار. از بین بردن زیرساخت های کشور هم به کنار. نابود کردن مراتع و جنگل ها جهت ساختن ویلا و ساختمان های از ما بهتران هم به کنار و دروغ گفتن های مکرر در تمامی زمینه هاتون هم به کنار و خیلی چیزای دیگه که حوصله نوشتن ندارم. لطفا زبان نگه دارید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      34

      اولش نگفتی چرا آن دودمان اولین پادشاه در ایران می شوند که توسط اجنبی سرکار می آید و توسط همان ها با لگد پدرش را پرت بیرون می کنند و پسرش را می آورند؟ یعنی خاک تو اون سری که بخواهد تاریخ هزاران ساله ایران را اینطور دست اجنبی می‌دهد طرفداری کند که نظیر نداشت
      بقیه اش هم حوصله ندارم بنویسم جواب دادی حالت را جا می اورم

    • محمد
      1

      جواب را من میدهم چرا امریکا محمد رضا و پدرش رو نخواست؟ خوب معلومه اولی در جهت منافع اونا قدم بر نداشت و بسمت المانها مایل شده بود دومی زمانی که ایران بسیار قدرتمند شده بود به مخالفت با آمریکا و دیگر متحدان در مصاحبه ها درامد و حتی امریکا را تهدید کرد. خوب نیاز به تفسیر خاصی نیست امریکا بعد از دیدن قدرت گرفتن شاه و تهدید ایشون بفکر سرنگونی شاه افتاد...(مصاحبه های تصویری بی بی سی که امریکا رو شاه تهدید میکنه موجود هست سرچ کنید ببینید)

  • اریا
    4

    عجب افسانه سرایی کردی متنی را که نوشتی دوباره بخوان

  • 10

    زمانی که کره و ژاپن و مالزی و عربستان و .... آرزوی داشتن یک کارخانه از صدها کارخانه ایران را داشتن و .... زمانی که پهلوی حکومت میکرد در کل کشورهای آسیا ایران و ایرانی مدرن ترین و بهترین زندگی را داشتن الان کره و مالزی و شترسواران عرب به کجا رسیدن و ایرانی که ارزش پول ملی اش سوم در دنیا بود به اول از آخر رسیده

    نظرات شما -
    • 53

      بعد از انقلاب در ایران کارخانه های عظیم تر صنایع پیشرفته تر آبادانی و عمرانی بی توصیف در شهرها روستاها جاده ها در زمینه های مختلف علمی پزشکی هسته ای و علوم مختلف دیگر وخارج کردن کشور از وابستگی در موضوع دفاعی و....صورت گرفته است و بسیاری از کشورهاغبطه ایران را در این موضوع ها می خورند ولی استعمارگران به بیان خودشان برای جلوگیری از این پیشرفتها با تحریم موجب پائین آمدن ارزش پول ایران شده اند

    • برخوردار
      6

      پسر جون چی میگی ژاپنی ها ارزوی کارخونه های ایرانو داشتن من خودم تو اون کارخونه پارس توشیبا کارمیکردم رادیو وکالاهایه اونا اینجا مونتاژ میشد نه کالاهایه ما تو ژاپن نمیگم الان بهتر شده اما میخای چیزی بنویسی برو تحقیق کن

    • ناشناس
      22

      آخه بی سواد نمیدونی عربستان از نظر اقتصادی آن زمان از ایران بهتر بود؟ این که کالای مونتاژ دیگر کشور ها را اینجا سرهم کنید برایتان افتخار شده؟ تازه سوادی هم نداشتید به آن صورت که بخواهید از خودتان تکنولوژی درست کنید

    • محمد
      3

      میخوام جواب آقایونی که میگن ما محصولات ژاپن رو مونتاژ میکردیم زمان شاه بدم زمان شاه تازه مردم ارزش علم رو هنوز درک نکرده بودن و دانشگاه رفته های ما تعداد محدودی بودن نه اینکه شاه نمیخواست یا نمیزاشت شما برید دانشگاه یا دانشگاه فقط برای قشر پولدار بود. با این مردم که سواد نسبی کمی داشتن نمیتوانستیم تکنولوژی جدید تولید کنیم مجبور به واردات تکنولوژی از کشورهای پیشرفته میشیدیم شاه همه مقدمات پیشرفته شدن ایرانو فراهم کرده بود مدرسه و دانشگاه و درمان رایگان و... اینکه کسی دوست نداشت بره دانشگاه و سوادش بره بالا تقصیر شاه نبود. با این اوضاع شاه به پول نفتی که ایران در می اورد رو سرمایه گذاری روی بزرگترین شرکتهای تکنولوژی جهان میکرد که در آینده تکنولوژی این شرکتها به واسطه خرید اونا مال ایران باشه نظیر شرکتهای هواپیمایی جنگنده و مسافربری آمریکا و شرکتهای هسته ای آلمان و...

    • ناشناس
      21

      این آقا آلزایمر گرفته مانند محمد رضاخان که توهم داشت ایران به دروازه تمدن بزرگ رسیده .در جشن دوهزارپانصد ساله اش که پول نفت این مردم را به آشغالدانی ریخت در حالی که در همان نزدیکی محل جشن مردم در فقر شدیدی بودند همه نیازها را من جمله غذاهایش را از خارج آوردندوبه آشپزهای ایرانی هم اعتماد نکرد!!!! اوج حقارت !!!!سرآمد صنایعش ذوب آهن بود که محصولش فقط میلگرد بود

  • خبرفوری نظرات مردم را منتشر کن
    9

    ارزش پول ملی را قیاس کنید
    ارزش و اعتبار ایران و ایرانی را قیاس کنید
    سطح زندگی و پیشرفت و رفاه در دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی در زمان پهلوی با زمان حال را قیاس کنید
    آزادی بیان و اندیشه و برابری بین زن و مرد و ... را قیاس کنید
    میزبانی از بزرگترین رویدادهای ورزشی دنیا را قیاس کنید
    اولین کشوری که به زنان حق رای اعطا کرد پهلوی اول بود حتی قبل از اینکه اروپا ارزشی برای زنان قائل باشد چرا از مخالفت آخوندها با آزادی و برابری حق رای زنان چیزی نگفتی ؟؟؟؟؟؟///

    نظرات شما -
    • 27

      عزیز جون !!!!!چرا در مورد زمان پهلوی غلو می کنی و دروغ می نویسی کسانی که در آن زمان زندگی کرده اند متوجه دروغهای شما می شوند

    • ناشناس
      27

      خخخخه اولین را خوب اومدی
      رفاه و.. که اصلا بماند غرق در بهشت بودید خخخه جمعش کن شست و شده مغزی جان

    • ناشناس
      6

      با این همه نظر و کامنت های مثبت هنوز یکسری ساندیس خور عرب پرست خودشون را بخواب زدن ای خاک مزارع کاهو بر سر تون

    • ناشناس
      18

      شعور و منطق نداری هیچ !!!!تهمت هم می زنی ای مزدور وطن فروش آمریکائی !!!پس مانده تفکرات آمریکائیها را نشخوار می کنی !!!اکثر این کامنتهای مخالف که گذاشته شده از طرف نوکران مریم قجری است نه از سوی مردم فهیم ایرانی وطن پرست!!!

  • ناشناس
    3

    پس به خاطر اقتصاد و فقر انقلاب شد نه به خاطر اسلام و حجاب و ..... ولی بعد چهل سال همه احساس فقر می کنن .

    نظرات شما -
    • یاد ایامی
      3

      سالهای 53 به بعد با مدرک دیپلم و داشتن برگ پایان خدمت اگر به ادارات آموزش و پرورش برای استخدام رجوع میکردی ظرف یک هفته بعنوان معلم استخدام میشدید.خودمن جز کسانی بودم که با قبولی در امتحانات 4 تا 5 شرکت رفتن به شرکت نفت را انتخاب کردم.امروز جوانان وطن در حسرت یک روز استخدام هستند.خجالت بکشید که نمیکشید چون بی شرم هستید.

    • ناشناس
      20

      آن زمان تقریبا همه سیکل هم نداشتند عزیز و کار می کردن و دنبال استخدام نبودن ولی الان همه دانشگاه می خواهند بروند و کار پشت میز نشینی

  • شهرام.ر
    2

    بیا و مرد باش و یک جدول هم واسه ۵۰سال اخیر ترسیم کن . تعداد خودفروشان بر اثر نداری ، نسبت ثروت مسوولان به مردم عادی، میزان ساخت و ساز و آبادانی کشور در زمان پهلوی و جمهوری اسلامی ، اعتبار پاسپورت ایرانی ، میزان نا امیدی در اثر نداری در زمان پهلوی و الان ، کارتن خواب‌ها ، اتوبوس خواب‌ها ، قبر خواب‌ها ، خودکشی ها و.......

  • مهدی
    2

    خجالت بکشید الان وضع فقر و فلاکت را براورد کنید و نیازی به مقایسه با حکومت گذشته نیست بنویسید چه بودیم اول انقلاب و چه شدیم و چه خواهیم شد . بنظر در مقایسه روند خود حکومت اسلامی بعد از انقلاب شکست ها را می بینیم ! بهتر خود شناسی حال کنید

  • عبب
    5

    خفه شو پدر من ۷ تا بچه را بزرگ کرد الان چی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      29

      الان 10 تا هم بزرگ می کنند
      حالا خفه شو

    • محمد
      2

      الان 10 تا چی بزرگ میکنن؟؟! دروغگویی به این تابلویی اگر یک مورد خانواده در کل ایران پیدا کردی مال این دوران که 10 تا بچه داشته باشه به ما هم نشون بده میخوای دروغ بگی یه چیزی بگو قابل باور باشه

    • ناشناس
      8

      برو سیستان و بلوچستان یک کمی ذهنت باز شود

    • 11

      اکنون خانواده های بسیارپر جمعیتی در ایران هستند ،یکی از دلایل کم فرزندی به دلیل تغییر فرهنگ خانواذه هاست از طریق همین شبکه های مجازی !!!حتما همه خانوادهای مرفهی را دیده اند که یک یا دو بچه بیشتر ندارند در حالی که مشکل اقتصادی ندارندا ین از تغییر سبک زندگی است

  • کلاغ پر
    3

    زمان شاه بی تدبیر ومردم بی بصیر یه عده محدودی ثروت انچنانی داشتند ولی حالا پا برهنه های به انقلاب چسبیده --نه انانی که انقلاب کردند--آقا وآقازازادها سرداروسردارزادها وچسبیده های انقلاب چنان ثروتی بهم زدند که والله سناتوروخاندان پهلوی نداشتند نمونه تو هر شهر محله وحتی روستاها هم عیان هست --افکار مردم را با قیاس مع الفارق مشوش نکنید --حداقل وجدان وانصاف داشته باشید و---------

  • ایرانی
    2

    الان اقتصاد ما خیلی بهتر شده و فقیر نداریم............و در دنیا حرف اول را می زنیم...

  • ali
    4

    خبر فوری هرچه دلت میخواهد بنویس..تاریخ را فاتحان مینویسند اما عاقلان باور نمی کنند...مردم فقر و نداری و گرانی و تورم و فساد سیستماتیک الان را با عمق جان میبینند و آرزوی برگشت به 50 سال را دارند..

    نظرات شما -
    • ناشناس
      11

      وقتی هر روز بمباران می شوید و پهلوی را تطهیر می کنند نیازی به دروغ گفتن به خودت نیست

  • ناشناس
    3

    بالاخره خبر فوری هم طرف دار می خواد.

    نظرات شما -
    • 9

      خبر فوری اگر این سری تحلیل های مستند و واقعی و مفید را منتشر کند طرفدارانش هم بیشتر می شود

  • ماستمالی
    3

    اتقاقی که درسال ۵۷ افتاد اصلا اقتصادی نبود آدرس غلط نده ! فقط بر مبنای شور و هیجان دینی و آزادی خواهی و دموکراسی بود که چندین گروه باهم شریک بودند مردم مثل الان گشنه نبودند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      11

      دلیل اصلی انقلاب قطع وابستگی بود که شد شعار اصلی آن یعنی استقلال و بعد گشنه نبودن هم از آن حرف ها بود و همه چیز مشخص است از تورم و روزنامه های آن زمان از گرانی و حلبی آباد و...

    • محمد
      1

      بله تورم بود که هویدا میگفت قیمت خودکار پس از 13 سال نخست وزیری تغییری نکرده و همه بی خردها توی دادگاه خندیدن این دادگاهو که همه دیدن تو ندیدی؟!

  • رم
    3

    اگرپادشاهان بااقتصادمردم بازی کردند انقلاب بادین عزت وشرف مردم بازیکرد ورزشگاه ازادی شهرک اکباتان دانشگاه تهران گویای همه چیز است تاریخ اختلاس ریا ودروغگویی شما نادانان رانیزقضاوت خواهد کرد لعنت خدابرخودبین نان زمان

  • مالاریا
    4

    ملت ایران تو این ۴۴سال از دنیا عقب افتاد

  • رضا
    4

    جوک گفتی با حال بود خخخخ

  • شیرتوشیر
    6

    برنج کیلو ۹۵هزار تومان! بعد از ۴۴سال

  • محمد.،،
    4

    خجالت بکشیدتاکی میخواهیدحقیت را انکارکنیدوتاریخ راتحریف فکرمیکنیدمردم مثل خودتان بیشعورند شماها اگه وجدان وشهامت داریدازروزگاری که بعد۵۷تابحال برای ایران وایرانی ساختید بگید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      شما با همان تاریخ تحریف شده خودکار 13 ساله خوش باش

  • محمد.،،
    4

    روح محمدرضاشاه ایران دوست وایرانسازقرین رحمت الهی بادولعنت ابدی بردروغگویان وخائنین به ایران وایرانی

    نظرات شما -
    • شهروند ایرانی
      9

      رضا شاه ، محمدرصاشاه روحتان شاد .

    • ناشناس
      18

      روح رضاخان و پسرش شاد نباشد که بخشی از ایران عزیزمان را به دستور انگلیس بخشیدند رضاخان کوههای آرارات را به ترکیه و منطقه نفتی خانقین را به عراق و دشت ناامید را به افغانستان داد وپسرش بحرین را از دست داد توی روحشان ....

  • ناشناس
    14

    اگر کسی شعور داشته باشد الان هم چنان فرقی نکرده است بیشتر امکانات در تهران است مردم از اقصی نقاط ایران برای درمان و کار به تهران می آیند و بین شهر تهران از نظر فرهنگ و بناها و ..... تفاوت فاحشی با اطراف و دیگر شهرهای ایران وجود دارد. اجرکم عندالله

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      آن زمان برای درمان بیماری های سخت باید می‌رفتید خارج الان تهران که هیچ جای تا جای ایران به راحتی عمل می کنند البته برخی نواحی مرزی هنوز مشکل دارند

  • ناشناس
    3

    بعضی حقایق فقر تبعیض بیچارگی وفااکت مردم عقب ماندگی شهرها و روستاها کاخ نشینی اربابان حکومت پهلوی عقب بودن کشور از پیشرفت صنعتی و علمی و......در زمان پهلوی حتی از زبان محققان خارجی بی طرف را می خواهند بازگو نگنندولی خورشید زیر ابر پنهان نیست وآمار مسنند گویا هست به این وسیله می حواهند کشورهائی را که حامی وبانی وضعیت خراب در آن زمان بودند را مبری کنند

  • ناشناس
    6

    یکی از باشکوه ترین دوران اقتصاد ایران مربوط به دهه های 40 و 50 شمسی است که اقتصاد ایران با نرخ های رشد بالای 12% رشد کرد و طبیعی بود که تورم نیز به همراه داشته باشد. کارخانه ها، ادارات و تولیدکنندگان در به در دنبال کارگر می گشتند. ولی افسوس حالا چی. اوج لذت برای مردم ایران

    نظرات شما -
    • تقی معمولی
      16

      اوج ذلت منظورته دیگه

    • حالا یکی
      13

      اولا اینطورنیست، دوم اگرهم اینگونه بود پول برای همه نبود

    • ناشناس
      10

      بعله فقط نمی‌دانیم چرا 60درصد مردم فقیر بودن!

    • به ناشناس
      2

      60 درصد مردم فقیر بودن؟؟؟!!! مثل رئیست درس خوندی که ریاضیت در حد فیثا خله است نه فیثا غورث!

  • عوام
    4

    اقای حسین نیازبخش من نمیدونم شما چند سال سن دارید ولی من حدود ۶۰ سال سن دارم من هم یکی از افراد همون جامعه گول خورده قبل انقلاب هستم جامعه ایران رو پهلوی در عین فقر و گرسنگی و تحجر تحویل گرفت فاصله تبقاتی بسیار پایین بود من پدرم کارگر بود با پسر شهردار شهر بزرگ مشهد تو یک کلاس و میز مینشستیم در ان زمان به معنی درست تحصیل رایگان بود مدریه به صورت واقعی داشتیم مدرسه پولی نداشتیم اگر سنت به ان زمان نمیرسه تحقیق کن نه از منابع حکومتی که تحریف میکنه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      هر وقت شما فهمیدی کارگر آن زمان 800 تومان که البته 630 تومان نرخ دستمزد در سال 57 می گرفت ولی کارمند از 2000 به بالا آن وقت فاصله طبقاتی را میدانی چی بود

  • 45

    خداوکیلی این پیامها را یک نفر نوشته با اسمهای مختلف !!!!مامور شماره چند آلبانیائی!!!!!!

    نظرات شما -
    • 3

      اون شمایید که لشکر سایبری ساختید نه مردم .

    • نوید قهرمان
      3

      دوست عزیز شم انگار از برادران ساندیس خور هستی

    • ناشناس
      2

      اگه تو اسم دو تا از کشورهای همسایه آلبانی و یا دو تا از شهرهای آلبانی و یا لااقل اسم شهری رو که سفیر جمهوری اسلامی توش زندگی میکنه گفتی ، منم میگم مامور شماره چندم.
      فقط اسم آلبانی رو شنیدین ولی نمیدونین میوه !! کدوم درخته .

    • شیرتوشیر
      3

      شاه هم می گفت اینها همه ضبط صوته ! مردم نیستند! بترسید از آن روزکه.........

    • .
      13

      واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم.عمله های مریم قجر چه جولانی میدهند

    • 3

      خداوکیلی بنده فقط پایتخت آلبانی را که در کتاب حغرافیا خوندیم بلدم!!!!! ولی جنابعالی یقینا در آن کشور در پادگان اشرف مستقرید و حتما اجازه می دهند از آنجا بیرون بیائید شهرهای آلبانی را می شناسید !!!! شماره کنید تا یاد بگیریم !!!!

    • به نقطه
      1

      هم من میدونم هم خودت هم خیلیهای دیگه که هرچی تو و روؤسات دارید از مریم جونتونه!!! خیلی عکسهاتون وچیزهای دیگه لو رفته!!!

  • عادل
    6

    مردم همه چیز مثل روز روشن میدانند نمیخواد مردم احمق حساب کنید ملکت نابود کردید دیگه بس کنید چپا ول کردن اخوند با این حرفها نمیشه پنهان کرد

  • محمد
    3

    من میخواستم در مورد مقایسه های این متن و یک طرفه قضاوت کردن چیزی بنویسم ولی کامنتها رو که خوندم متوجه شدم مردم دروغ ها رو متوجه میشن و نیازی به نوشتن و آگاه کردن نیست...

  • ن
    4

    واقعیت این است که در اون زمان انسان بی هنر درامد نداشت بنابراین مفتخورهایی به نام اخوند کاخ نشین نبودند و ایران عظمت داشت انگلیس و روسیه و حزب توده اومد اخوند را حمایت کرد تا ایران به جایگاه بالاتر نرسه و بتونه چپاولش کنه و اخوند بی هنر هم به کاخ برسه وگرنه الان ما چی داریم ارزوی 50 سال پیش را داریم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      راست می گویی آن زمان انسان های نوکر خارجی ها ولی با هنرمندی دم از وطن پرستی می زدن سوار کار بودن خخخخه

    • 7

      الان هم توی بعضی این کامنتها متوجه می شویم بعضی آدمهای سرتاپاعاشق وابسته آمریکا ولی خودشان را طرفدار مردم ایران و وطن دوست جا می زنند!!!!

  • حسین یوسفی
    4

    شما نمیخواد تفسیر کنی یه شهرک اکباتان و یه ورزشگاه آزادی بساز تحلیل پیشکشوتون لطفا..........

    نظرات شما -
    • یه ایرانی
      2

      رضا شاه پلاسکو رو دو ساله با امکانات اون زمان ساخت بدون کشت و کشتار...اینها 5 ساله و...!! رضا شاه روحت شاد

    • ناشناس
      9

      رضاخان هم بخشهائی از سرزمین ایران را به ترکیه و عراق و افغانستان داد به دستور انگلیس ولی جمهوری اسلامی یک وجبش را نداد روحت ناشاد رضاخان برای این خیانت!!!!

  • زمان
    17

    در سال پنجاه ودو تبليغ مي كردند دو بچه كافيه ولي مردم بطور متوسط شش بچه داشتند بطوري كه مدارس جا نداشتند بهداشت هم در حد صفر بود خيلي ها كجل بودند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      مغز فندقی.....

  • سانسورچی
    1

    کسی که خواب باشه رو میشه از خواب بیدار کرد اما کسی که خودش رو به خواب زده رو هرگز اولا همین خبر فوری دوسه روز پیش مقاله ای درباره آمار خط فقر چاپ کرده بود که همین امسال نزدیک سی درصد جمعیت زیر خط فقر بودند که این آمار در بعضی استان‌ها مثل سیستان وبلوچستان بالای پنجاه درصد بود که همین آمار هم اشتباهه که اگر بخواهیم نسبت به شاخصه های جهانی در نظر بگیریم آمار بسیار بالاتر است
    ثانیا نویسنده این مقاله ظاهرا فراموش کرده که درباره پنجاه شصت سال پیش مقاله نوشته چقدر خوب بود اون زمان را با همون زمان بقیه دنیا مقایسه می‌کرد ظاهرا نویسنده فراموش کرده ایران جز اولین کشورهای دنیا بود که راه آهن رو ساخت
    شاید نویسنده فراموش کرده که ایران اولین یا دومین کشور آسیا بود که خودروسازی داشت ولی الان خودروسازی ایران رده چندم آسیا رو داره
    شاید نویسنده یادش رفته که ایران جز اولین کشورها در حوزه تاسیسات هسته‌ای بود اما الان بعد از پنجاه سال ما چند نیروگاه هسته ای داریم ظاهرا یک نیروگاه در بوشهر داریم که آن هم اسمی فقط فعاله
    کاش نویسنده میگفت در دوران پهلوی دو جنگ جهانی را پشت سر گذاشتیم که در طی این دو جنگ میلیونها نفر علاوه بر اینکه در جنگ کشته شدندمیلیونها نفر در جهان از گرسنگی مردند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      جناب آن زمان چند کشور جلوتر از شما خودرو ساز داشتند در اسیا اولین قطار هم زمان قاجار آمده بود دوست داری چند صنعت را برایت لیست کنم که در دنیا چندتا بیشتر نیستند که دارند و الان داریم؟ نیروگاه بوشهر هم که تکمیل نشده بود و 10 سال قبل تکمیل شد در مورد فقر هم باید گفت هم آن زمان و هم الان وجود داشته و دارد
      لطفا کمتر اسیر تبلیغات بشوید

    • سانسورچی
      0

      به ناشناس ۲۲:۳۹
      اولا من نگفتم ایران جز اولین خودروسازها در جهان بود گفتم جز اولین خودروسازها در آسیا بود ثانیا سنگ بنای بوشهر در زمان پهلوی گذاشته شد ولی هنوز بعد از ۴۳ سال این نیروگاه ظاهرا راه اندازی شده ودر سال چندین ماه غیر فعال است ثالثا شما فقط یکی دو نمونه از پیشرفت‌های علمی که واقعا در ایران انجام شده باشه رو بگو ماقبول میکنیم البته چیزهای واقعی نه چیزهایی که فقط ادعای داشتنش را می‌کنیم نه مثل واکسن برکت با اون همه تبلیغات و هزینه های میلیارد دلاری که تو زرد از کار در اومد واکسنی که ادعای ساختن حداقل پنجاه میلیون دز تا شهریور را داشت بعد از گذشت پنج ماه از شهریور هنوز یک پنجم مورد ادعایی رو نتونسته تامین کنه واکسنی که حتی یک مقاله علمی در جهان بیرون نداده و هیچ کشور و نهاد بهداشتی بین الملل آن را قبول ندارند
      یا همین کارت ملی که ادعای ساختنش را داریم اما هنوز بعد از گذشت شش سال از درخواست بنده هنوزکارت ملیم صادر نشده
      ادعا کردن آسونه اما جهان جهان واقعیت نه جهان ادعا

  • محمد
    3

    مردم باید بدانند که خود کرده را تدبیر نیست .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      عزیزجون!مردم ایران آن زمان با آگاهی وشجاعت انقلاب کردند و رژیمی که سراپا ظلم موجد فقر خفقان، دیکتاتوری، تحقیر کشور در برابر استعمار ،کشور خراب بویژه روستاها و شهر های کوچک و....را سرنگون کردند اکنون می دانند کشور ایران بعد از انقلاب مستقل هست و به دلیل این استقلال و آزادی که دارد تحت فشار و تحریم همان استعمارگران حامی رژیم پهلوی قرار گرفته است ومسبب بسیاری ازاین مشکلات اقتصادی اکنون، نتیجه رأی دادن به همان تفکر غربگرای بعد از انقلاب هست

  • تقی معمولی
    3

    قابل توجه نویسنده مقاله در زمان پهلوی تیم‌های اماراتی برای پرواز به قاره آمریکا به ایران می آمدند واز طرق ایران به مسابقات اعزام می شدند ولی الان بعد از پنجاه سال این قضیه دقیقا برعکس شده و تیم های ایرانی برای اعزام به امارات می‌روند زمانی که عربها وسیله نقلیه اشان شتر بود ایران قدرتمندترین وامن ترین سفرها را داشتند در حدود پنجاه سال هواپیمایی قبل از انقلاب تنها یک سانحه هوایی داشتیم ولی الان در مدت ۴۳ سال بعد انقلاب چند سانحه هوایی داشته ایم

  • قوقولی قوقو
    3

    با هم بخوانیم این چه بلایی بود بر سرمان آمد.

  • 001
    5

    این حساب و کتاب آبگوشتی به درد خودت می خوره ، زمان شاه مرحوم در یک خانواده ۵ نفره ، یک نفر کار می کرد ، ۵ نفر می خوردند .
    در حکومت اسلامی تان هر ۵ نفر هم کار بکنه ( اگه کار باشه ) ، باز هم هشت شان گرو ۹ شان است .
    پاچه خواری حد و مرز نداره .
    فقط پول نیست ، در این ۴۳ سال اعصاب و روان ایرانی ها با جنگ و فریب و دروغ داغون شده .
    باید به اتفاقات بصورت نسبی نگاه کرد ، رضاه شاه روحت شاد ، محمدرضاشاه روحت شاد .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      آن زمان یک خانه بود و چندین خانوار زندگی می کردن و اینقدر از پولداری نمی دانستند چی کار کنند که اینطوری با هم زندگی می کردن که هر کدام در یک اتاق 3/4!!! در مورد چند نفر باید بگوییم آن زمان زنان در خانه کار می کردن و اجناس به این و آن میدادن برای فروش و اینقدر امکانات اولیه پایین بود که باز گرو آنها از به هشت هم نمی رسید ولی الان هر روز یک چیزی را می خواهید بخرید و نو کنید

  • علیرضا داودی
    4

    جناب نیاز بخش اگر می خواهی بدانی پاشنه اژیل پهلوی چه بود پاشنه اژیل پهلوی وعده رایگان کردن حاملهای انرژی مانند بنزین رایگان برق رایگان. اب رایگان. گاز رایگان. نان رایگان.. و عوامل خمینی (اخوندا) می گفتند شاه دارد نفت می دزدد و به امریکا می دهد. همین عوامل می گفتند اگر خمینی قدرت را به دست بگیرد به هر ایرانی هر روز ۷٠تومان حقوق می دهد توجه کنید به طور روزانه هر روز 70تومان... بله اقای نیازبخش این موارد پاشنه اشیل پهلوی را پیچید.. عجیب کلاه گشادی رفت سر ملت..

  • علی
    4

    معمولا رسم و سنت و یا بهتر بگوییم دلخوشی قماربازها به این هست که وقتی میبازند به جایی حواله میدهند اگر شماها گذشته را تخریب نکنید که باید شک کرد که میفهمید البته الان قماربازی بیش نیستید بهرحال ما زمان قبل را دیدیم و برایمان ملموس بوده دروعها را نمیدونم که از کحا درست میکنزد ولی ان زمان مردم داشتن بخورند همه اکثرا شماها برای ملت چه کردید توی ۴۳ سالی که ادعا دارید زمان شاه نان ۵ریال بود سنگگ ۱۰ریال بود بنزین ۸ریال بود حالا فقر داریگ که انوقت نداشتیم گدا الان بیشتر هست که قبلا نبوده بفرمایید شما که نیگویید انها پول نفت را به امریکا و دشمنان اسلام نیدادند الان ۴۳ساله پول نفت کجارفته چرا با قیمتهلی بالا پول نفت در سفره گروم کیست به چی مینازید برنج ۹۰تومان گوشت ۲۵۰ تومان نان ۱۰۰۰تومان مالیاتهایی که با پول نفت جمع بشود بلید از ترکیه امارات بهتر باشیم ولی .... بیمه مجانی خیر بادروع نمیشود واقعیت را پنهان کرد لده ای جاهل هم حرف میزنیم میگوید وابسته و هزاران حرفی که در شان خودشان هست

    نظرات شما -
    • زمتن
      12

      اكر سيستيم قبل انقلاب درست بود مردم روستاها به شهر ها مهاجرت نمي كودند حاشيه نشيني بوجود نمي امد سيسنيم نفت مي فروخت وسوبييد ميداد كار خارق العاده اي انجام نمي داد

    • ناشناس
      8

      عزیز جهت اطلاع در برخی اجناس الان گران‌تر شده و در برخی اجناس هیچ فرقی نکرده و در برخی اجناس الان ارزان تر یعنی با این که 3 سال هست پشت سر هم تورم 40 درصدی که کشور تجربه می کند تازه از عمد هم بود این 3 دوره تورم های بالا برای گروگانگیری و عصبانی کردن مردم

    • محمد
      6

      اینایی که گفتی مال زمان شاه بود یا الان؟!
      الان هم که اینا رو داریم که....

  • رضا
    4

    اگر اینها راست میگویند رفراندوم آزاد برگزار کنند و مثل سال ۵۸ جمهوری اسلامی، آری یا نه اعلام کنند.

  • خانى
    2

    ديگ به ديگ ميگه روت سياه حالا اين چهل،و چند سال چه گلى به جمال مردم زدند كه حالا پزش را ميخواهند بدهند

  • حسن قشنگه
    3

    من نمیدونم این ها چی میزنن
    آخه دیوانه ببخشید بلا نسبت دیوانه زمان پهلوی قدرت اول منطقه چه از نظر سیاسی و اقتصادی و....بودیم والان هیچی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      16

      قدرت چی؟ سیاسی که وابسته ترین و عنوان ژاندارمری به شما دادن سطح سواد هم که نصف مردم بی سواد اقتصادی هم که در رده چندم دیه چی میخوای بگم؟

    • ناشناس
      3

      نه که الان به روسیه و چین و.... وابسته نیستیم همین امارات اگه اجازه نده هیچ جنسی حتی از چین نمیتونیم وارد کنیم

    • ناشناس
      2

      وابسته تر از الان که روسیه و چین حتی تو خاک کشور خودمون هر کاری که می‌خواهند انجام میدن همین امارات اگه بخواهد میتوان نذار یک قلم جنس وارد ایران بشه

    • محمد
      4

      اینکه شاه ژاندارم منطقه بود باعث سرافکندگی هست؟! خوب ما الان چی منطقه هستیم؟! الان آمریکا هم همینو توی منطقه ما میگه و خودشو حافظ امنیت منطقه میدونه پس آمریکا هم باید خجالت بکشه که امنیت منطقه رو داره تامین میکنه؟! اینکه شاه تحصیل همه رو در تمامی مقاطع رایگان کرده بود و حتی بورسیه به آمریکا و اروپا رایگان میفرستاد اگر مردم نمیخواستن تحصیل کنن تقصیر شاه بود؟!

    • ناشناس
      12

      روسیه و چین در ایران هرکاری می خواهند می کنند؟ مثلا چی کار می کنند! کدام وزیر یا مسوولی را عزل و نصب می کنند؟ یا دستور می دهند در امور داخلی ایران؟ امارات؟!! امارات که نباشد از طریق کشورهای دیگر وارد می شود کشور بالای 15 کشور مرز آب و خشکی دارد عزیز

    • ناشناس
      11

      برای امثال شما که نوکر باشید و بزنند تو سرتان معلوم هست ژاندارمری که ارباب بگوید فلان کار بکن یا نکن برایتان خوشایند هست و حتی می شود دوستان تو برای تحریم ایران که دم تکان می‌دهند به اربابتان

    • یه ایرانی
      1

      اعراب هرجا اسم رضا شاه و محمد رضا شاه میاد چه جلز و ولزی میکنن!..کم مونده تو همین سایت خودشونو پاره پاره کنن! آخرش هم توی همین کینه جون میدید میرید به درک

    • 8

      معلوم است سواد هم نداری!!! رضاخان نوکر انگلیس و به دستور انگلیس خانقین نفت خیز را به عراق داد و محمدرضاهم در مصر پیش سادات مزدور آمریکا مرد !!!رابطه تنگاتنگی با شاه حسین اردنی داشت؟بحرین هم به دستورآمریکائیها تقدیم عربهای خلیج فارس کردو برای حفظ سلطنت در عمان هم به دستور آمریکائیها نوکری کرد جنبش ظفار را سرکوب کرد!!! پس شمابا اعراب خائن مزدوران انگلیس و آمریکا فامیل تر هستی!!بنابراین به جردادن خودت شایسته تر هستی و مرگ وننگ نصیب خودت !!!

    • 10

      افرادی که برای دفاع از پهلوی کامنت های بی ادبانه و زشت همراه بافحاشی نسبت به مخالفین می گذارند اولا به خودشان بر می گردد !!! ثانیا نشان دهنده نداشتن استدلال و منطق هست !!!

  • شهروند
    0

    ما راضیم فقط پول نفت مستقیم بدون واسطه بدید به خودمون ماشینم پرایدو هیجده هزارتومان نون بنزیک مسکنم ارزون کنید دیگه مشکلی نیست زغال ارزون بشه
    برای کباب و همه با هم مرگ بر امریکا دیگه عرضی نیست
    خداوند همه رو به راه راست هدایت کنه تف به ذات تحریم
    کننده و کاسبان تحریم

  • ناشناس
    16

    پهلوی را نمی شود تطهیر کرد خون ذاتا نجس است و پاک نمی شود بعضی افراد هم هرچند تلاش کنند پاک شدنی نیست آنهائی که از زمان پهلوی سخت دفاع می کنند حتما در آن زمان از سفره ی پهلوی برخوردار بودندو به نان ونوائی رسیدند وگرنه ما جز فقر و بیچارگی عقب ماندگی گودهای عربها در داخل تهران حلبی آبادها در اطراف تهران ندیدیم ویا الان در جائی غیر مستقیم از سفره ی پهلوی برخوردارنددرهمین تهران 14سال در نوبت تلفن بودن کارخانه پیکان مونتاژواداده انگلیس وخرابیهای روستاها نداشتن آب برق جاده در روستاها وفلاکتهای دیگر در آن زمان قابل دفاع نیست

    نظرات شما -
    • یه ایرانی
      1

      نجس مفتخورهای اجنبی هستند که پول مردم ایران رو میخورن بعد به روی مردم ایران هم اسلحه میکشند...گمشید کشور خودتون کار کنید حرامخوری بسه دیگه

    • 9

      عزیزم!! داغ کردی یک کمی آب خنک بخور حال بیائی !!!تند نرو!!! با فحش دادن فساد و نجاست رژیم پهلوی پاک نمی شود باید حقایق را بپذیریم

  • ناشناس
    1

    اینقدر خوب بودیم و در رفاه و سلامت و آخر دنیا که همه می خواستند بیایند اینجا زندگی فقط نمی دانیم چرا انقلاب کردیم
    وای چرا انقلاب شد ما که اول بودیم خخخه

  • ناشناس
    1

    امروز رفته بودم تعویض روغنی یک معلم بازنشته آنجا بود او هم همین را میگفت که تبعیض حتی بین کارمندان وحتی کارمندان خود آموزش و پرورش همه را ناراحت و اعصاب خورد و ناراضی کرده و الا اگر برای همه نباشد هیچکس معترض نیست

  • ناشناس
    0

    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم....

  • هه
    2

    فا جعه با دست خویش بابای خود در اوردیم
    من میگم غلط کردم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      من روزی هزار بار میگم غلط کردم خدای پهلوی خوب دامنمان را گرفته والحق هم حقمونه

    • ۰
      0

      کاش این کلمه آلبانی ولندن را از حافظه عده ای پاک کنند ببینی آنوقت چی برای گفتن ببخشید ماست مالی کردن این حکومت دارند با با برید دوکلمه هم بیاموزید تا فقط مجبور نباشید به هر کاربری مثل نوار کاست بگوئید آلبانی نشین لندن نشین را تکرار کنید

    • 1

      جناب!!! حقایق هیچ وقت از حاقظه هاپاک نمی شود .وجود رسانه های لندنی و آمریکا نشین جیره خوار سیا و انتلجیت سرویس ماهواره ای وحدود 2هزار نفرمزدورهمکارصدام معدوم درآلبانی واکثرا پیر و پاتا ل از رده خارج شده ی مجبور ،پشت سیستمها نشسته ، در شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی مطالب دروغ و خلاف واقع را علیه نظام نشخوار می کنند ،این حقیقتی است که بر ای همه روشن است

  • ایران من
    1

    شما نیازی نیست مقایسه بکنید
    به قول شما مردم انقلاب کردند تا اوضاع اقتصادی و سیاسی رو تغییر داده و مردم از سطح رفاهی بهتری برسند.

    خوب 43 سال گذشته....


    سطح اقتصادی،سیاسی و رفاهی الان چطوره؟
    ی گزارش ردیف کن....

    البته اینقدر بی سوادی ک دو حکومت رو با دو دوره زمانی مختلف رو با هم یکجا مقایسه کردی...

  • ناشناس
    12

    اتاق فکر آمریکا از اول انقلاب ما راتحریم کردند تا مردم را ناراضی وپشیمان از انقلاب کنند اگر حکومت محمد رضا شاه خائن رایکماه تحریم می کردند بعد از یک‌ماه نابود می شد همین طور هر کشوری دیگر شما مردم نجیب تا الان ایستادگی کردید ودرعین نداری در تجهیزات دفاعی وهسته ایی ونانو وپزشکی ودارویی وکشتی سازی وتجهیزات دریایی وغیره خود کفاومستقل شدید ودشمن شماره یک شماامریکا عصبانی از وحدت وانسجام وپیشرفت شما ما بایدبا بانی وتحریم کننده و که خواهان فلج شدن اقتصاد ماست لعنت بفرستیم وهمیشه از دشمنی آمریکا یادبکنیم نه اینکه همدیگر را سرزنش باتشکر

    نظرات شما -
    • امیررضا
      3

      ننگ تو بسیجی کاسب تحریم هستی جیره خوار

  • ایرانی
    2

    به نکته کاملا دقیقی اشاره شده کاش مسئولین تا دیر نشده از خواب بیدار میشدند. کاش نصیحت دلسوزان را میشنیدند و هوشیار میشدند نه اینکه آنها را خاموش کنند

  • ع ع
    2

    خبر فوری از دروغ گفتن کم نزار تا می تونی دروغ بگو .

  • ناشناس
    3

    سلام ازقدیم گفتن دیوارموش داره موش هم گوش داره با این حرفها خوتان را خسته نکنید توی بی عرضه که به هم وطنی خود توهین میکنی دیگر جای سوال نیست چهار دست وپا بشین سرجات کودن اقصاد پهلوی یک هویدا داشت اقصاد دان ولی الان کل کشور دچار مشکلات اقصادی هستن آقایون الان هم نوکر روسیه وچین ویا مستعمره چهل ساله برایران کبیر

  • آلن
    1

    کسانی که هیچ چیز در چنته ندارند فقط به قبل مراجعه می کنند! پهلوی هر چه بود گذشت ! شما ها چه کردید ؟ به غیر کمر بستن به نابودی ایران

    نظرات شما -
    • 8

      این که در مورد فساد پهلوی گفته می شود برای اینکه رسانه های مزدور خارجی و ایرانی به دنبال پاک جلوه دادن آن رژیم هستندو برای یاد آوری مردم و به ویژه اطلاع رسانی افرادی که آن زمان نبوده اند و یا فراموش کرده اند ،بیان می شود

  • ستمدیده
    1

    فکر میکنم الان اوضاع بدتر از اون زمانه و باید یه فکر و کار جدی کرد وگرنه ....

  • ناشناس
    0

    جوک باحالیه...خخخخخخححححححح....

  • ناشناس
    1

    ما در دنیا بهتر و داناتر وعاقلتر و عادلتر و دلسوزتر و با سیاستر ووووووووووو از محمد رضا شاه پهلوی نداشتیمو نخواهیم داشت

    نظرات شما -
    • 7

      کلی خندیدیم!!!!از این جوک باحالت!!!!

  • تورج میرآب
    2

    ما برای شکم قیام نکردیم ولی عدالت شعار اسلام است طالبانی در ایران ۴۰سال با هدف براندازی نرم دارد روی مخ مردم حرکت میکند گرگهایی لباس میش پوشیدن دارن با مردم بازی میکنن این همه دشمن خارجی چرا از داخل ...حقوق نجومی فقر هدفمند ... ستمی که ایجاد میکنن به ما هنوز من آخ نگفتم از اون ور آب مجاهدین خلق داد میزنن...

  • محمد صادقی
    2

    باعرض سلام
    من در زمان پهلوی نوجوان بودم .. پدر من 11 تا بچه داشت که باخودشان 13 نفر میشد بادرآمد کارگری یادمه هروقت بابام قند میخرید کیسه بزرگ ویاهروقت شیر خشک برای بچه کوچیک میخرید کارتنی بود از نظر خوراک وپوشاک درسطح عالی بودیم .. حالا شما بگین یک خانواده 3 نفره با حقوق کارگری میتونن زندگی کنن ؟؟؟؟؟

  • مجید
    1

    اگر شاه ۵ سال آخر حکومتش در مقابل غرب بخصوص آمریکا و انگلیس قد علم نمی‌کرد شاید الان بودش. اون موقع فقیر هم بوده ولی ارزش پول ملی ، مسافرت و رسیدن به آرزوها تا حدی ممکن بوده اما الان چی....؟

  • حسین
    6

    من متولد 34هستم یعنی در زمان انقلاب 23سالم بود شاید در سال می‌توانستیم 20وعده برنج مصرف کنیم اون هم آمریکایی یا اوروگویه ای اصلا قابل مقایسه با الان نبود روستاها همه ویران آب برق در روز 12ساعت بود گاز که نبود ایران روزی 6ملیون نفت می‌فروخت با سی پنج. ملیون جمعیت باز بنویسم

  • بی نام
    1

    زمان شاه هم فقر بود هم اختلاف طبقاتی و اختلاف شهر و روستا
    ولی راه رشد اقتصادی معلوم بود
    چه برای شهریها و چه برای روستاییها

    مسلما اگر رژیم پهلوی باقی مانده بود الان شرایط اجتماعی و اقتصادی ایران و حتی خاورمیانه خیلی بهتر از حالا بود

    نظرات شما -
    • 2

      دوست عزیزم از اینکه بر خلاف کامنتهای بعضی از موافقین رژیم پهلوی که متاسفانه طوری آن زمان را ترسیم می کنند که بسیارگل و بلبل بوده، فقر و وضعیت بد اقتصادی آن زمان را پذیرفتید، خوشوقتم . اما مطلبی که نوشتی رشد اقتصادی به سمت مثبت بوده صحیح نمی باشد زیرا با وجود حضور مستشاران اقتصادی و نظامی آمریکائی و سپردن بسیاری از مناصب تصمیم گیری به بیگانگان و گوش به فرمان دستورات سفارت آمریکابودن و اهمیت ندادن به سرمایه های توسعه در داخل و ژاندارم منافع آمریکا در منطقه بودن و از سوی دیگر دیکتاتوری شاه که باید هرچه او می گوید عمل شود وخفقان حاکم و جلوگیری از آزادیهای بیان تو سط مردم با وجود صادرات شش میلیون بشکه نفت برای جمعیت حدود 25میلیونی ،هیچ مسیر روشنی برای کشور متصور نبود

  • ناشناس
    1

    مثل اینه که بگی سال ۵۰ کل ایران ۱۰۰ کیلومتر اسفالت بود الان ۱۰هزار کیلومتر یا یا بگی زمان پهلوی ماشین سواریش کلا ۱۲۰ کیلومتر میرفت الان ما یه ماشین ساختیم ۲۰۰ کیلومتر میره .چیرو با چی مقایسه میکنید خجالت بکشید؟
    اگه اونجوری به خدا که ملاهای مست اونموقع صد برابر با شرف تر از ملاهای الانن.

  • ناشناس
    1

    امروز من در مکان زندگی ام نگاه میکنم مهدکودک مدرسه ابتدایی مدرسه راهنمایی و دو حمام عمومی ساخت دولت قبل بود حتی برق اب لوله کشی خانه بهداشت
    من در این دوران هیچ خدمتی ندیدم کار شده نگم که نیست ولی خیلی چشم گیر نیست

  • سردار
    1

    مرور نمی خواهد که ۴۰ ساله گر سنه ایم من مرغ فروشم مردم پوست مرغ میخرند برای سگ نه برای خوردن دل آدم کباب میشه آقا یان بسیجی وآقا یانی که از جمهوری اسلامی دم میزنید از این خفتر دیگه چه می خواهید

  • مردم
    1

    هر چی هم آمار و ارقام بدید فایده نداره

    مردم اسم شاه خدا بیامرز یاد میکنن

    از مردم اون زمان شاه ۱۰۰ سال جلوتر بود

    از ماست که بر ماست

  • 2

    روستای ما با فاصله 50کبلومتر تا اصغهان و نزدیک جاده اصلی، در زمان پهلوی فقط برق داشت الان آب لوله کشی دارد، گاز دارد ،تلفن دارد جاده بزرگ پهن تا جاده ی اصلی واکثرا خانه های خوب و شیک و با استحکام ساخته شده است دکترهایش هم الان ایرانی هست نه مانند زمان پهلوی هندی و پاکستانی باشد

    نظرات شما -
    • محمد
      1

      بابا شما چرا اینقدر احمقدید اون زمان روستاهای اروپا هم بهتر از شما نبودن با گذشت زمان علم پیشرفت کرده و همه نوع امکاناتی اومده زمانی که شاه حکومت رو تحویل گرفت محمد رضا شاه بیشتر مردم نظافت عمومی هم بلد نبودن آخه چرا اونو با الان مقایسه میکنی مثل اینه که بگی زمان دایناسورها هیچ امکاناتی نبوده ولی الان حکومت اسلامی همه جور امکاناتی برای ما گذاشته خوب اون زمان برای هیشکی نبوده....

    • ناشناس
      2

      شما حرف منطقی نداری بابی ادبی جواب می دهی!!!ابله زمان پهلوی که حلبی آبادها و گود عربها در تهران بود حتما اروپا هم این چیزها را داشته.مردم تو نوبت تلفن در تهران 14سال بودند ،شهرها و روستاها بماند ،در ا روپا اصلا تلفن نبود . عزیزم اون موقع که در شهر های اروپا مترو بود بودجه های مترو تهران را چندین بار بالا کشیدندولی بعد از انقلاب با وجود تحریمهای کدخداو جنگ تحمیلی که هدفشان این بود که زبان بعضی را در برابر مشکلات بوجود آمده دراز کنند ، مترو تهران را ساختند و در بعضی شهرها هم در حال کارند.نمی دانم علم اینقدر پیشرفت کرده وبعضی امکانات در ایران همینطوری ساخته شده ، چرا در افغانستان و عراق که آمریکا آمد برای امثال شماها مدینه فاضله بسازد و تو سر ایران بزند، نه تنها خود بخود پیشرفت نکرد بلکه جز ویرانه ای باقی نماند. نمی گویم الان گل وبلبل هست و به دلایلی مشکلات داریم ومردم ایران مستحق خدمات بیشتری هستند ولی در برابر این عمران و پیشرفت های زیادی که صورت گرفته انصاف هم داشته باشیم

    • محمد
      1

      جواب شما رو میدم شما ما رو با عراق جنگ زده داری مقایسه میکنی در حالی که اون زمان ما ما بیش از کره جنوبی امکانات و کارخانه جات داشتیم ولی الان ما کجا هستیم کره جنوبی کجا؟! اون به کنار امارات زمان شاه چه داشت مخروبه ای که وسیله نقلیه شون شتر بود الان بسیار بسیار پیشرفته تر و با خدمات رفاهی بیشتر از ایران هستند و مثالهای دیگر افغانستان را چرا با ایران مقایسه میکنید زمان شاه افغانستان و ایران یک پیشرفت رو کرده بودن؟! خوب باشه همه اینها رو ولش ما کارخانه جات و پیشرفت کردیم بعد از شاه چرا مردم این پیشرفت رو در زندگی خودشون احساس نمیکنن؟؟ یعنی اوضاع مالی مردم در زمان شاه چرا با وجود پیشرفت بهتر نشد که هیچ بدتر هم شده؟ جواب: پیشرفت داشتیم ولی در جهت منافع عده ای خاص که حاصل پیشرفت مملکت رو دارن به یغما میبرن و به مردم عادی چیزی نمیرسه...

  • سردار
    0

    آقای ۵۰ کیلو متر از اصفهان اونارو مرور زمان درست کرده نه ریسی ۳۰ ساله کارگر ساختمانم بیمه ندارم

    نظرات شما -
    • 2

      تو کارگر نیستی!!!جنابعالی با عنوان سردار هم مزغ فروش شدی!!هم کارگر!!!از قدیم گفتنددزوغگو کم حاقظه هست !!!دنبال چی هستی به هم می بافی مامور مریم قجری !!!

  • یاور هیچ وقت مومن
    1

    خودتون جر بدید و تاریخ رو تحریف کنید و یک تنه به قاضی برید و مهمل هم ببافید و از طرف چهره ای منفور هم بسازید اما ریشه های حقیقت رو نمیشه خشکاند و روزی درخت قطوری خواهد شد.

  • کار بر ناشناس
    2

    وقتی تمام ثروت ها مال دربار بود و همه ثروت ها را به یغما بردن تا جایی که جزیره در کشوری برای تفریحات شون خریدن که این یکی ش بود چطور می شه جمعیت ایران از وضعیت شان راضی بوده باشن؟

  • کار بر ناشناس
    2

    ای کاش بعضی ها کمی انصاف داشتن اگر اون دوران رو درک کردن واقعیت بگن .
    مردم جز تعدادمعدودی در فلاکت محض بودن. روستاها آب لوله کشی برای آشامیدن نداشتن.

  • ناشناس
    2

    روستای ما در 50کیلومتری اسفهان نزدیک جاذه اصلی زمان پهلوی فقط برق داشت و یک خیابان کوچکی آن را یه جاده اصلی وصل می کرد اما بعد از انقلاب امکانات آب،تلفن،گاز وجاده پهن برای روستا ایجاد شده است وبیشتر خانه های گلی به خانه های جدید ومستحکم تبدیل شده و دکترهای هندی و پاکستانی جایشان را به دکترهای وطنی داده اند

  • محمد.،،
    0

    آنچه تمامی ندارد خیانت ودروغ وعوامفریبی وفسادودشمنی شماهاباایرانوایرانی وتاراج ودزدی ازسفره شان .

  • محمد.،،
    0

    آنچه تمامی ندارد خیانت ودروغ وعوامفریبی وفسادودشمنی شماها بایران وایرانی وتاراج ودزدی ازوطن وسفره شان

  • ناشناس
    0

    مابرای این سخنان ظریف نهیف گل وبلبل انقلاب کردیم :برق اب گاز مجانی رسیدن به بالاترین درجه انسانیت وبه بیشترازاینهابسنده کردن والا ماکه داشتیم زندگیمونو میکردیم قول چراغ جادویی روخردیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها