نقشه فقر مطلق در ایران

آمارهای رسمی از گرفتاری 22.8درصد از خانوارهای کشور در فقر مطلق حکایت دارد.

نقشه فقر مطلق در ایران

توزیع جغرافیایی این شاخص در پهنه سرزمینی به‌گونه‌ای است که تفاوت میان استان‌های دارای بیشترین و کمترین میزان فقر مطلق، از اختلال 4.6برابر نسبت خانوارهای گرفتار حکایت دارد.
به گزارش همشهری، در نمای فقر مطلق کشور ، همچنان استان محروم و کم‌برخوردار سیستان و بلوچستان در بدترین شرایط قرار دارد و به‌طور میانگین 51.4درصد از کل خانوارهای این استان گرفتار فقر مطلق هستند. در مقابل، در استان یزد در مرکز ایران، خفیف‌ترین وضعیت گرفتاری خانوارها در تله فقر مطلق تجربه شده و فقط 11.1درصد از خانوارهای این استان را در برگرفته است.
برآوردهای متکی به اطلاعات پایگاه ملی رفاه ایرانیان نشان می‌دهد که به‌طور میانگین 22.8درصد از جمعیت کشور گرفتار فقر قطعی هستند اما نکته مهم اینجاست که از مجموع 31استان، 14استان وضعیت بهتری از منظر فقر مطلق نسبت به میانگین کشوری دارند و در 17استان شرایط وخیم‌تر است. این اختلاف در سنجش استانی شدت فقر، به‌واسطه پایین بودن شدت فقر مطلق در پایتخت است که به‌تنهایی 15درصد از کل خانوارهای کشور را اسکان داده و ضریب فقر مطلق آن 12.6درصد است. 
بررسی داده‌ها نشان می‌دهد در شهرهایی مانند اهواز و مشهد، جمعیت فقیر متمرکزتر است و شاهد تشکیل کلونی فقر هستیم؛ اما در شهرهایی مانند اصفهان و تبریز جمعیت فقیر دارای پراکندگی بیشتری است. از سویی دیگر جمعیت غالب شهر تهران در 4دهک بالای درآمدی کشور قرار دارند، در حالی که در شهرهای بسیاری همچون ایرانشهر، غالب جمعیت در 4دهک پایین درآمدی قرار می‌گیرند. نکته دیگر اینکه در برخی از شهرهای کشور مانند ارومیه، خمینی‌شهر، ایلام و مشهد، شهر به دو بخش ثروتمندنشین و فقیرنشین تقسیم شده است؛ مثلاً خانوارهای ثروتمند ارومیه در جنوب این شهر و خانوارهای دهک‌های پایینی در شمال این شهر سکونت دارند، اما در خمینی‌شهر و ایلام این وضعیت معکوس است و همچنین در مشهد دهک‌های بالایی در غرب شهر و دهک‌های پایینی در شرق متمرکز هستند. 
از طرف دیگر، در شهرهایی همچون اهواز، فارس، قم و کرمانشاه محلات فقیر و ثروتمند به‌صورت شطرنجی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. بررسی وضعیت رفاهی خانوارها براساس سایر شاخص‌ها نیز اطلاعات جالبی به‌دست می‌دهد؛ به‌عنوان‌مثال در شهرهای با نرخ فقر مطلق بالایی همچون سرباز، سراوان و تربت‌جام (با نرخ فقر قطعی 67.6، 55.1 و 47.6) جمعیت خانوارهایی که فاقد عضو دارای درآمد ثابت بسیار بالاست و به‌ترتیب 88.8، 78.3 و 67.2 است اما در شهرهای با وضعیت مطلوب‌تر نظیر سمنان، بهبهان و شهرکرد با نرخ فقر 8.7، 15.2 و 12.8، نرخ خانوارهای فاقد عضو دارای درآمد ثابت، پایین‌تر بوده و به‌ترتیب بالغ ‌بر 22.8، 32.9 و 30.7 است.

 

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • داد
    0

    نقشه ثروت ملیارد دلاری مسئولین که از رانت و اختلاس بدست اورده اند هم ترسیم کنید

  • علی علوی
    19

    فقط یک نکته عرض کنم
    اصلاح طلب های گرامی از جمله خبر فوری اصلا حق ندارند از فقر مردم صحبت کنند
    زمان روحانی زبان باز نکرده بودید و سکوت کردید ومردم ایران را همان روحانی به فقر کشید و قبل تر هاشمی رفسنجانی و خاتمی
    الان بدتان نیامده که در ایام دهه فجر و دقیقا روز اول آن یاد فقر ایران بیفتید تا تسویه حساب های سیاسی خود را با مردم ایران و رئیسی انجام دهید!!!!!
    شما فقط فقر مردم را بازیچه کردید!!!!

    نظرات شما -
    • سلام
      2

      شما که اسمت و فامیلت اقتباس از حضرت علی ،،ع،،و رفتار ایشان است ،جواب بده بجز سیل و زلزله های فراوان و طبیعی ،چه کسانی چوب لای چرخ روحانی گذاشتند ،تا ایشان نتوانند کار کند؟؟بمحض تصویب برجام ،کی موشک پراند؟؟جلوی کارهای عمرانی و بودجه های سالیانه را کی گرفت ،واردات اجناس خوب و معتبر امریکایی و اروپایی را (مانندهواپیما و ماشین)را کی گرفت ،،؟؟ جلوی واکسنهای غربی را چه کسانی گرفتند ؟؟چه کسانی باعث شدند تا ترامپ(فقط اقتصاد برایش مهم بود ) از برجام خارج شود ،؟؟چرا انهایی که در ان زمان برجام را اتش زدند الان با گروه 50//60 نفره رفته اند اتریش و جا خوش کرده اند تا برجام را مجدد اجرا کنند ؟؟!!،،
      ای بابا،!!امان از باند بازی ، اصول گدا و افساد طلب

    • محمد.،،
      0

      مردم ازفقروبدبختی بواسطه ی فسادوبیکفایتی وتوهم سیستم درعذاب و مصیبتن حالا رسانه ها بگویند همه چیزگل وبلبل است تا بمجازامثال توخوش بیادولی مردم نه کورندونه بیدرک وفهم.

    • ناشناس
      0

      انقلاب بی ثمری که نه فقر را توانست ریشه کن کند بلکه هزار برابر بیشتر شد و نتوانست فساد را ازبین ببرند که آن هم هزاران برابر شد به چه چیز دهه ی فجرتان مینازید که باید از خجالت بمیرید خبر فوری اگه این متن رو نذاری خیلی پستی

  • ناشناس
    0

    مهم حاکمان و مسولین هستند که همه ی امکانات را دارن
    گور پدر مردم بزار همه بمیرن

  • ناشناس
    0

    خلایق هر چه لایق

  • ناشناس
    0

    کی گفته خبر فوری اصلاح طلبه دوست عزیز با این تحریمها ی فلج کننده هر کس دیگر هم که جای روحانی بود همین وضع بود لطفا برو تحقیق کن ببین در آمد نفتی کشور در سال گذشته چقدر بوده آقای رئیسی هم منتظر احیای برجامه تا دارا یه ای بلوک شده ایران آزاد بشه پولهایی که طی سه سال گذشته مسدود شده رئیسی بدتر از روحانی

  • ناشناس
    0

    اینهم از برکات است!

  • ناشناس
    0

    برای سرکوب فقرا صلوات عامه وخاص واصل کنید ماکه پیش بینیمون بیشترازاینها بود برای دفعشون بمب اتم باید بسازیم تا۷۵ میلیون فقرای ایرانی روبه خاک سیاه نکشانیم ول کن نیستیم مردم برای ازبین رفتن نسلمون دعا کنید انشالاه شماعاقبت بخیر وپیروزید ماشرمنده شماهستیم

  • ناشناس
    0

    پول نفت و گاز و درامد های ملی ایران صرف عیش و نوش مسولان و مفت خورها و شکم کشورهای مفت خور عربی گدا گشنه میشه،فقر و بدبختیش هم گیر مردم ایران میاد.خاک بر سرتون

  • ناشناس
    0

    انهایی که می ایند پشت تریبون و میگن همه چی آ رومه ما چقدر خوشحالیم خودشان را به بیخبری زدن و سرپوش میزارن به همه اینها ماچه بکنیم؟

  • 0

    اقای علی علوی جوگیر نشو ، چشم باز کن زندگی مردم راببین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها