دلیل افت اخیر ارزهای دیجیتالی چیست؟

عوامل تاثیرگذار بر بازار رمزارزها همیشه متعدد بوده، اما در خصوص افت اخیر، می‌توان اثرات انتظارات تورمی و سیاست‌های پولی از سوی فدرال رزرو آمریکا را نیز در نظر گرفت.

دلیل افت اخیر ارزهای دیجیتالی چیست؟

 بازار پرنوسان رمزارزها به رغم اینکه با عنوان غیرمتمرکز بودن شناخته می‌شود، اما از تحولات اقتصادی در امان نبوده و به دلیل عوامل متعدد، همواره فراز و نشیب‌هایی را تجربه کرده است. از این رو، مصاحبه‌ای با علی رضاپور، تحلیلگر بازارهای مالی، در خصوص عوامل اقتصادی دخیل در تحولات اخیر بازار رمزارزها انجام شده است.

رضاپور در مورد کارایی رمزارزهایی مانند بیت‌کوین اظهار کرد: در دنیای جدید، رمزارزها به عنوان یک دارایی دیجیتال تلقی می‌شود و بیت‌کوین از آنجا که تقریبا به عنوان یک دارایی تعریف شده و در سبد بسیاری از موسسات مالی قرار گرفته، به منظور محافظت از باقی سبد خود در برابر تورم عمل کرده است. مانند طلا در گذشته، برچسبی به بیت‌کوین زده شده که اصطلاحا محافظت‌کننده دارایی در برابر تورم نامیده می‌شود.

وی در توضیح تاثیر فدرال رزرو بر بازارهای مالی گفت: اتفاقی که در ماه اکتبر افتاد، در اصل اثرات تصمیم فدرال رزرو در جلسه تاریخ ۲۲سپتامبر بود. با توجه به اینکه تورم افزایش یافته، در این تاریخ بازارهای مالی انتظار داشتند که فدرال رزرو برای تغییر سیاست‌های پولی خود اقدام کند. اما از آنجا که فدرال رزرو در ماه سپتامبر تغییری در سیاست‌های خود اعمال نکرد و تصمیمات خود را به جلسه بعدی موکول کرد، انتظارات تورمی در بازارهای مالی افزایش یافت و باعث شد که اوراق قرضه بلندمدت به اقتصاد آمریکا فروخته شود و خرید اوراق قرضه بلندمدت محافظت شده از تورم به شدت افزایش یابد.

این کارشناس تشریح کرد: فروش اوراق قرضه بلندمدت و خرید اوراق قرضه محافظت شده از تورم باعث شد که انتظارات تورمی آمریکا در ماه اکتبر به شدت رشد کرده و از طرفی، انتظارات تورمی این کشور رکورد تاریخی را ثبت کند. در این فضا که تقریبا از ۴اکتبر آغاز شد، قیمت اکثر کامودیتی‌ها مانند نفت، مس، طلا و بیت‌کوین افزایش یافت، اما هر کدام از آنها به نسبت نوساناتی که در بازار خود استاندارد است، رشد کردند. از آنجا که نوسانات رمزارزها بالا بوده، بیت‌کوین توانست تا ۵۰درصد هم رشد کند و در تاریخ ۱۹اکتبر  به ۶۶هزار دلار برسد که سقف تاریخی جدیدی را ثبت کرد.

رضاپور در خصوص جلسه بعدی فدرال رزرو اذعان داشت: پس از آن، این تب تورم کمی کاهش پیدا کرد که باعث شد قیمت نفت و مس تا حدودی نزولی شود که پس از این اتفاقات، موعد جلسه بعدی فدرال رزرو فرا رسید. در این جلسه قرار بود در خصوص اقدام مقابله با تورم تصمیم‌گیری شود، اما بازار به این سمت رفته بود که انتظار داشت اقدامی شدیدتر صورت گیرد و بیش از ۱۵میلیارد از چاپ پول ماهانه که خرید اوراق قرضه بود را کاهش دهد. اما همان ۱۵میلیارد را از خرید اوراق خود کاهش دادند و این باعث شد که بازار این اقدام را دست کم بگیرد و از این رو، طلا دوباره صعودی شد و رشدی ۱۰۰دلاری را پس از جلسه فدرال رزرو تا هفته گذشته تجربه کرد. همچنین، رمزارزها با توجه به اینکه انتظارات تورمی دوباره در آمریکا رشد کرد، دوباره روند صعودی در پیش گرفتند و قیمت بیت‌کوین نیز تا کانال ۶۹هزار دلاری نیز افزایش یافت. اما روزی که قیمت بیت‌کوین رکورد زد، دقیقا روزی بود که داده‌های تورمی آمریکا منتشر شد و اعداد بسیار بالایی که در ۳۰سال گذشته بی‌سابقه بود، باعث شد قیمت طلا و بیت‌کوین و در مجموع، دارایی‌هایی که به عنوان محافظ در برابر تورم عمل می‌کنند، دوباره رشد کند.

وی افزود: اما پس از آن، اتفاقی که دقیقا در همان روز افتاد، حراجی اوراق قرضه ۳۰ساله آمریکا بود که خریداران تن به خرید ندادند. از این رو، قیمت بیت‌کوین تا کانال ۶۲هزار دلاری هم افت کرد. دلیل موضوع این بود که تورم بالا در ابتدا باعث رشد قیمت دارایی‌ها شد، اما بعد از آن با توجه به حراجی انجام شده، نشانه‌هایی دیده شد که فدرال رزرو پس از این، برای مقابله اقدام خواهد کرد. پس از آن انتظارات تورمی دیگر قادر به رشد نبود و این یکی از عوامل سقوط قیمت بیت‌کوین به شمار می‌رود.

این کارشناس با اشاره به افت قیمت رمزارزها اظهار کرد: در هفته گذشته نیز که قیمت بیت‌کوین روند نزولی در پیش گرفت، تا حدود ناشی از داده‌های امیدوارکننده بعدی از سوی اقتصاد آمریکا بود که نشان داد فدرال رزرو حتما اقدام خواهد کرد. در روزهای گذشته نیز صحبت اعضای فدرال رزرو مبنی بر اینکه باید بیشتر نسبت به کاهش خرید اوراق قرضه و چاپ پول اقدام کنند، باعث شد یک فشار نزولی روی اکثر دارایی‌هایی که در مقابل تورم محافظت می‌شوند ایجاد شود که در این بین، طلا هم از ۱۸۷۵دلار به ۱۸۴۵دلار رسید. از این پس نیز احتمال اینکه قیمت دارایی‌هایی که با تورم رشد می‌کنند، کاهش پیدا کند وجود دارد.

رضاپور در خصوص اثرات اخبار مربوط به کرونا روی بازار خاطرنشان کرد: نکته بعدی نیز که در هفته گذشته اتفاق افتاد، در مورد اخبار کرونا بود که در اتریش قرنطینه اعلام شد و وزیر بهداشت آلمان نیز گفت به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا ممکن است محدودیت‌هایی اعمال شود. از این رو احتمال اینکه انتظارات تورمی مجددا کاهش یابد، وجود دارد. به همین دلیل، طی یک تا دو ماه آینده سخت است که بتوان قیمت بالایی را برای بیت‌کوین و صعود مجدد آن به بالاترین سطح تاریخی متصور شد.

وی ادامه داد: از آنجا که داده‌های اقتصادی هم در آمریکا نسبت به سایر نقاط جهان بهتر است، اینکه بانک مرکزی آمریکا چه اقدامی انجام خواهد داد و فدرال رزرو با توجه به اینکه اشتغال به سطح مقبولی رسیده و تورم بالایی دارد، احتمال اینکه نسبت به تغییر سیاست‌های خود و چاپ پول کمتر اقدام کند، باعث خواهد شد که انتظارات تورمی کاهش یابد و دلار هم تقویت شود و از طرفی قیمت بیت‌کوین که هم به تورم و هم دلار آمریکا بستگی دارد، ممکن است کاهش یابد.

کارشناس حوزه رمزارزها در پاسخ به این سوال که وضع مالیات بر روی دارایی‌های رمزارز توسط آمریکا و تامین بخش قابل توجهی از بودجه بسته زیرساختی از این مالیات‌ها تامین خواهد شد، چه تاثیری روی بازار خواهد داشت؟ گفت: در آمریکا از ابتدا هم بحث مالیات مطرح بود و افرادی که در زمینه رمزارز فعالیت می‌کنند، در صرافی‌هایی این اقدام را انجام می‌دهند که گزارش‌های مالی افراد به اداره مالیات آمریکا داده می‌شود و همه، مبلغی را پرداخت می‌کنند. به نظر می‌رسد آمریکا نسبت به دریافت مالیات از بخش رمزارز، اقداماتی انجام داده و اقدامات جدیدی هم که در حال انجام است، به این دلیل بوده که بتواند کنترل بیشتری داشته باشد و مالیات این بخش را دریافت کند. هر چند در خصوص دور زدن مالیات‌ها نمی‌توان نظری داد، اما اکثر افرادی که در صرافی‌های مجوزدار آمریکا فعالیت می‌کنند، مالیات خود را در گذشته نیز پرداخت می‌کردند. از این رو، این خبر از ابتدا قابل پیش‌بینی بود و افرادی هم که سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند با این موضوع مشکلی ندارند؛ بدین معنی که حاضر هستند سود کسب کرده و مالیات نیز پرداخت کنند. با این حال، آینده را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، اما به نظر من دولت‌ها اگر نتوانند کنترل کنند، برخورد خیلی سخت‌تری انجام خواهند داد. اینکه آمریکا پذیرفته ETF یا مجوزهایی برای رمزارزها در نظر گرفته شود و مالیات آن را دریافت کند، تا حدودی اصل ماهیت غیرمتمرکز بودن رمزارزها را نیز زیر سوال می‌برد و این موضوع تناقضی است که باید ببینیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

در نمودار ارائه شده، روند تغییر انتظارات تورمی و قیمت بیت‌کوین در شش ماه اخیر را مشاهده می‌کنید؛

(خط آبی: انتظارات تورمی – خط قرمز: قیمت بیت‌کوین)

عکس متن

 

منبع: اقتصاد آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها