شلیک نخاله‌های ساختمانی به قلب سیمای شهری/ اهواز اسیر نخاله‌ها

وجود نخاله‌های ساختمانی بسیار در کلانشهر اهواز صدای شهروندان را درآورده و متأسفانه سیمای شهری را نیز خدشه‌دار کرده است.

شلیک نخاله‌های ساختمانی به قلب سیمای شهری/ اهواز اسیر نخاله‌ها

کلانشهر اهواز در جنوب غرب ایران و به عنوان مرکز استان خوزستان دارای جمعیتی بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر است، بر اساس آمار اهواز هشتمین شهر پرجمعیت ایران و سی و چهارمین کلانشهر پرجمعیت خاورمیانه شناخته شده و به دلیل وجود پل‌های متعددی که بر رودخانه کارون احداث شده به شهر پل‌ها شهرت دارد. 

هرچند کلانشهر اهواز به عنوان پنجمین شهر بزرگ ایران از نظر مساحت ظرفیت‌های بسیاری از جمله استقرار شرکت‌های مادرتخصصی و صنایع بزرگ، منابع آبی، آثار تاریخی و باستانی و حتی سومین میدان بزرگ نفتی جهان را در دل خود جای داده ولی متأسفانه از فقر توسعه شهری در بخش‌های مختلف رنج می‌برد؛ شهروندان این کلانشهر با نارسایی‌های متعددی در حوزه‌های مختلف از جمله سرانه فضای سبز و حمل و نقل عمومی ضعیف دست و پنجه نرم می‌کنند. 

یکی از معضلات قدیمی کلانشهر اهواز تخلیه نخاله‌های ساختمانی بی شمار در مناطق مختلف شهر است؛ هرچند این معضل داد بسیاری از شهروندان را درآورده و اعضای مختلف شورای شهر را در سنوات مختلف به واکنش وادار کرده ولی متأسفانه تاکنون هیچ راهکار عاجلی برای حل این معضل ارائه نشده و همچنان سیمای شهری از این نارسایی در رنج به سر می‌برد. 

تبدیل کلانشهر به کلان زباله‌های ساختمانی 

شهروندان اهوازی در پیچ میدان و پیچ کارون در مسیر به سمت پمپ بنزین زیباشهر، مسیر کندرو به سمت پمپ بنزین سه راه باهنر، میدان اصلی بانگاه آهن، صنایع فولاد و بنکداران، مسیر سیصد دستگاه به صنایع فولاد و همچنین دیگر نقاط شهری در محلات مختلف شاهد پدیده تخلیه نخاله‌های ساختمانی هستند. 

فردین پورنصیری یکی از شهروندان و فعالان اجتماعی کلانشهر اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار خبر فوری عنوان کرد: مناطق مختلف شهر اهواز مملو از نخاله‌های ساختمانی شده و شهرداری باید به صورت ضرب‌الاجلی شر این معضل را از سر شهروندان کم کند. 

او با اشاره به اینکه چهره شهر با این نخاله‌های ساختمانی بسیار زشت شده افزود: مثلاً در منطقه پیج میدان که دو سازمان شهرداری اهواز، شرکت نفت کارون، یکی از واحدهای شرکت توزیع برق و حتی چندین مدرسه وجود دارد، اصلاً برای یک کلانشهر زیبنده نیست که این حجم از نخاله‌های ساختمانی در این منطقه دپو شود.

تشریح اقدامات شهرداری اهواز برای مدیریت این معضل 

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار خبر فوری در خصوص مدیریت نخاله‌های ساختمانی با اشاره به انجام آسیب‌شناسی در این زمینه بیان کرد: وجود یک سری زیرساخت‌ها از جمله دستگاه تبدیل نخاله و بازیافت آن برای هر کلانشهری ضروری به نظر می‌رسد، بنابراین دستگاه فوق برای کلانشهر اهواز خریداری و بعد از مدت‌ها کار خود را شروع کرده است؛ البته با توجه به گرد و غبار حاصل از کارکرد این دستگاه برنامه‌ریزی و هماهنگی برای انتقال آن به خارج از شهر صورت گرفته است. 

علی شمسی با اشاره به اعتبار 200 میلیارد ریالی برای خرید این دستگاه ادامه داد: دستگاه توانایی بازیافت روزانه 700 تُن نخاله ساختمانی را دارد. 

وی تصریح کرد: چهار نقطه در سطح شهر برای تخلیه نخاله ساختمانی در اهواز تعیین کردیم تا نخاله‌ها از آنجا با ماشین آلات خود شهرداری به محل بازیافت منتقل شود. 

هزینه‌های هنگفت جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی 

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز تشریح کرد: نخاله‌های با تناژ بالا نباید در این نقاط تخلیه شود چون هزینه هنگفتی به شهرداری تحمیل می‌کند؛ تعیین این نقاط برای رفاه حال خانواده‌هایی است که نخاله کمتر از 500 کیلوگرم داشته باشند. 

شمسی با اشاره به اینکه نخاله‌های با تناژ بالای 500 کیلوگرم باید به سمت رهگشا و میدان پلیس اهواز به عنوان محل استقرار دستگاه بازیافت برده شود، عنوان کرد: در میدان پلیس رهگشا، نزدیک ملاشیه، مسیر به سمت مهدیس و مسیر به سمت میدان تپه اراضی با تابلوی مشخص برای تخلیه زباله‌های کمتر از 500 کیلوگرم شهروندان پیش‌بینی شده است. 

وی از میدان راهور و صفیره به عنوان دو نقطه اصلی تخلیه نخاله‌های ساختمانی در اهواز که برای شهروندان پیش‌بینی شده نام برد و یادآور شد: این هزینه‌هایی که انجام شده از جیب خود مردم است؛ می‌توان هزینه‌های هنگفت جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی رها شده در سطح شهر را به ساخت پارک و فضای شهری بهتری صرف کرد. 

پاکسازی ماهانه 6 هزار تُن نخاله ساختمانی از اهواز

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز بیان کرد: همکاری مردم، راهور و نهادهای دولتی مثل بنیاد مستضعفان، راه و شهرسازی و نفت که زمین‌های بایر بسیار دارند، برای حل این معضل لازم است؛ این نهادها باید اراضی رها شده خود در شهر را ساماندهی کنند چون مستعد تخلیه نخاله و بروز تخلفات این چنینی هست. 

شمسی با اشاره به اینکه شهرداری درآمد آن چنانی ندارد که همان را هم به دیوارکشی این اراضی اختصاص دهد، اظهار کرد: انتظار داریم راهور از تردد یک سری خودروها و کامیون‌های فاقد پلاک در ساعات مختلف در سطح شهر جلوگیری کند؛ خودروهای عادی بدون پلاک پنج دقیقه امکان تردد ندارند ولی خودروهای حمل نخاله در سطح شهر در حال تردد هستند. 

وی با اشاره به اینکه امیدوارم با همکاری همه‌جانبه شهروندان و دیگر نهادهای متولی نظم شهری ایجاد و شهری زیبا و مطلوب‌تر در اختیار شهروندان همدل قرار گیرد، خبر داد: ماهانه پنج تا 6 هزار تُن پاکسازی و جمع‌آوری نخاله ساختمانی از سطح شهر اهواز انجام می‌شود؛ میلیاردها تومان هزینه برای این کار صرف می‌کنیم.

عدم پاسخگویی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز! 

به گزارش خبرنگار خبر فوری، با وجود اینکه اعضای مختلف شورای شهر اهواز در سنوات گذشته بارها در خصوص این معضل مصاحبه و واکنش نشان داده‌اند ولی متأسفانه یونس اسفندیاری نژاد رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اهواز از مصاحبه در این خصوص امتناع کرد؛ معمولاً یکی از دلایل امتناع از انجام مصاحبه برنامه نداشتن و عملکرد ضعیف در حوزه کاری افرادی است که در رده‌های مختلف سمت دارند. 

سلطان‌محمد رضوانی معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری اهواز نیز در گفت‌وگو با ایرنا ضمن گله‌مندی از افزایش تخلیه و تجمع نخاله‌های ساختمانی در شهرستان اهواز بیان کرد: متأسفانه خودروهایی شبانه و به صورت غیرقانونی کار حمل و تخلیه نخاله‌های ساختمانی را در نقاط مختلف اهواز انجام می‌دهند که باعث نازیبا شدن شهر و به خطر انداختن سلامت مردم شده است. 

او همچنین از نصب ۱۸۰ دوربین نظارتی در اهواز تا پایان امسال با هدف تسهیل شناسایی خودروهای متخلف خبر داد و گفت: شهرداری اهواز به دنبال کدگذاری این خودروها و ساماندهی تخلیه نخاله‌های ساختمانی است؛ خودروهای دارای کد مجاز به جمع‌آوری و تخلیه نخاله هستند. 

احمد سراج رئیس قبلی کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اهواز نیز در مصاحبه‌ای با اشاره به وجود حدود ۲۳ هزار سرویس نخاله در اقصی نقاط شهر عنوان کرد: از شهروندان می‌خواهیم نسبت به این موضوع حساس و در صورت مشاهده تخلیه نخاله در محیط شهری این مورد را مستند و در اختیار سامانه ۱۳۷ شهرداری اهواز قرار دهند تا شهرداری بتواند نسبت به متخلفان اقامه دعوی کند. 

بنا به این گزارش، افزایش تخلیه نخاله‌های ساختمانی در شهر اهواز به عنوان یکی از معضلات قدیمی در این عامل انتشار بیماری‌ و به خطر انداختن سلامتی شهروندان است؛ شهرداری اهواز باید با جدیت و البته همکاری شهروندان و نهادهای متولی این معضل را رفع کرده و در راستای حفظ سلامت عمومی جامعه گام بردارد. 

البته در این میان نباید از نقش شهروندان و فرهنگ شهروندی برای رفع این معضل غافل شد؛ اگر شهروندان نخاله‌های ساختمانی را در شهر رها نکرده و به نقاط اعلامی از سوی شهرداری منتقل کنند تا بعد از آن فرآیند بازیافت آن از سوی شهرداری صورت بگیرد، به تدریج شاهد برچیده شدن این معضل از دامن کلانشهر اهواز خواهیم بود.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها