غربت ماه خدا در اهواز/ شهرداری وظایف خود در قبال ماه رمضان انجام نداد

امسال ماه رمضان در شهر اهواز غریبه بود و آنگونه که در شأن ماه خداست خبری از نمادهای ایام مبارک رمضان در سطح شهر دیده نشد.

غربت ماه خدا در اهواز/ شهرداری وظایف خود در قبال ماه رمضان انجام نداد

بهار طبعیت و «ربیع القلوب» که متقارن می‌شوند گویی خدا تمام خستگی‌ها و کلافه‌گی‌های یک‌سال گذشته را یکجا برای بنده‌های خود حساب کرده است، رمضان نقطه آغاز می‌شود که درآن می‌شود زندگی را از سر گرفت، برای همین هنوز از سفره هفت‌سین و دعای یا محول القلوب و الابصار فارغ نشده‌ایم که به دعوت باریتعالی بر سر خوان رمضان نشستیم.

نوای همه شهرها «رَبَّنا لا تُزِغ قُلوبَنا...» شده و مردم زندگی را نه با قرآن‌هایی در کنار آینه و شمعدانی یا برای بدرقه و استقبال بلکه  با قرآن‌هایی در دل و قرآن‌هایی که در ثانیه ثانیه‌ی وجودشان تزریق می‌شود از سر گرفتند.

آذین بندی، فضاسازی  و ساخت اِلمان‌های نوری به صورت هلال ماه، ستاره، کتاب قرآن و... در استان‌های مختلف نشان می‌دهد ماه رمضان از راه رسیده  و فقیر و غنی را بر سر سفر خود مهمان کرده، اما اهواز هنوز در اسفند ماه باقی مانده است.

 امسال ماه رمضان در شهر اهواز غریبه بود و خبری از اجرای برنامه مذهبی و نمادهای ایام مبارک رمضان در سطح شهر دیده نمی‌شود در حالی که انتظار می رفت شهرداری اهوازبه وظیفه خود در این خصوص عمل کند.

شهرِ اهواز عاری از هیچ گونه نمادِ رمضانی است

سعید طرفی فعال فرهنگی در این رابطه گفت: اصولاً  هر ماه با  آئینی در فرهنگ اسلامی و شیعی همراه است و نماد و نشانه‌هایی دارد، مثل ماه محرم که با نمادهای متنوعی ازجمله سنج، دمام، بیرق، رنگ‌های سیاه و سبز، علم و ... همراه است. .

وی افزود: ماه مبارک رمضان نیز در کل جهان اسلام نماد و نشانه‌هایی دارد و اصولا شهرهای اسلامی برای پیشوازی از این ماه مبارک شهرها را با نمادهای رمضانی آذئین بندی می‌کنند. .

این فعال فرهنگی گفت: ماه رمضان ماه نزول قرآن که چراغ و راهنمایی برای بشریت است که یک زندگیِ رستگاری را به همراه داشته باشد.

طرفی بیان کرد: فانوس نماد و نشانه‌ی نور و راهنمایِ مسیر است یکی از نمادهای رمضانی است که از شرق تا غربِ جهان اسلام از آن برای پیشوازی از رمضان استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه چراغ و چلچراغ‌های شبانه نیز از دیگر جاذبه‌های شهری در ماه مبارک رمضان است‌، عنوان کرد: متاسفانه شهر اهواز عاری از هیچ گونه نماد رمضانی است و گویی شهر به پیشوازیِ این ماه پرفیض نرفته است.

طرفی گفت: در نیمه  ماه مبارک رمضان نیز بزرگترین جشن کودکانه‌ی محبینِ کریم اهل بیت (ع) در بسیاری از شهرهای خوزستان برگزار می‌شود اما حتی یک بنر و تبلیغات محیطی برای توسعه و معرفیِ این آئین مذهبی و دینی را در سطح شهر نمی‌بینیم.

شهرداری وظایف خود در قبال ماه رمضان انجام نداد

سید محمد جواد رضوی، عضو شورای شهر اهواز با انتقاد از کم‌کاری شهرداری اهواز در استقبال از ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: شهرداری اهواز آنطور که انتظار می‌رفت فضای شهر را برای این ماه معنوی فراهم نکرده است و نمادهای که این معنویت را نشان بدهند در سطح شهر دیده نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه ما این نقص را در عملکرد شهرداری شاهد هستیم، افزود: با توجه به اینکه در آستانه نیمه ماه رمضان میلاد امام حسن مجتبی(ع) هستیم و بعد از آن مراسم لیالی القدر را در پیش داریم طبیعی است که برای برگذاری برخی سنت‌ها شهرداری باید کارهایی را انجام می‌داد اما در این زمینه کوتاهی کرد.

رضوی با تاکید بر اینکه شهرداری در قبال ماه مبارک رمضان و شهروندان مومن و متدین اهوازی که شیعه و محب امیرالمومنین هستند وظایف خودرا به درستی انجام نداده است، گفت: ما نه تنها نسبت به کارهای فرهنگی بلکه به نسبت به کارهای عمرانی، فضای سبز، مشارکت بخش خصوصی و... شهرداری عملکرد مطلوبتی ندارد.

با دیدی وسیع تر اِلمان‌های تبریک ماه رمضان را می‌بینید

اما حجت الاسلام حمید رعیتی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اهواز  نبود اِلمان‌های استقبال از ماه مبارک رمضان را به شدت رد می‌کند و معتقد است باید با دید وسیع‌تر و منصفانه‌تر در اهواز گردشی بزنیم تا اِلمان‌های تبریک سال نو و ماه رمضان را ببینیم.

وی در این رابطه اظهار کرد: تمام اِلمان‌های شهر عید نوروز و ماه مبارک رمضان را تبریک گفتند، اگر گشتی در شهر بزنید متوجه می‌شوید که در بلوار ساحلی، خیابان‌های اصلی و... این اِلمان‌ها وجود دارد.

وی افزود: اِلمان‌های نوری و سان لایت‌هایی که روی پایه‌ها نصب شدند حکایت از تبریک و استقبال از ماه رمضان است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اهواز با بیان اینکه تصاویر این اِلمان‌ها موجود است، و برای شما ارسال خواهد شد، گفت: تمام اِلمان‌ها متن ثابت دارند که حلول ماه مبارک و عید نوروز را تبریک گفتند.

شهرداری اهواز سال گذشته نیز در آذین بندی و آماده کردن فضای شهری اهواز در ایام  فاطمیه و دهه مبارک فجر عملکرد خوبی نداشت و صدای بسیاری از فعالان اجتماعی و فرهنگی را در آورد.

شهرداری موظف است فضای شهری را به تناسب مناسبت‌های مهم ملی و مذهبی  مهیا کند این در حالی است که  امسال در آستانه بهار، و حلول ماه مبارک رمضان  آذین‌‎بندی شهر و المان‌های نصب شده در میادین و معابر شهری متناسب با فرارسیدن ماه مبارک رمضان نیست.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    ماه رمضان ماه خدا است ،با اين تبليغات نه از ماه كم ميشود ونه به ان أضافه ميشود ،،،فقط ريا كاري ان كم ويا زياد ميشود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها