قاسم منصور ال کثیر:

پیرترین تعزیه گردان حسینی و پرورش دهنده‌ی اسب اصیل عرب خوزستان درگذشت

حاج ملا عزیز هلاکو (آل کثیر) از پیرغلامان حسینی شهرستان شوش و میراث‌دار و پرورش دهنده‌ی اسب‌های اصیل عرب در ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

پیرترین تعزیه گردان حسینی و پرورش دهنده‌ی اسب اصیل عرب خوزستان درگذشت

حاج عزیز کارگردانی است که نه درس تئاتر خوانده و نه در کلاس‌های بازیگری شرکت کرده. با این حال توانسته اصول تئاتر خیابانی را به صورت تجربی بیاموزد و سال‌ها در حفظ آن کوشیده است. 

او پیرترین پیرغلام حسینی استان خوزستان به حساب می‌آید. همه او را به عنوان کارگردان شبیه‌خوانی روستای «سید محمد تفاخ» می‌شناسند.

photo_2023-01-19_12-28-41

رویدادی که این پیرغلام حسینی برپا می‌کند باعث شده که هر سال نزدیک به 8 هزار نفر بازدید کننده وارد روستا شوند و روستا را به برند گردشگری مذهبی تبدیل کند. از کودکی به عنوان یکی از نقش‌های شبیه‌خوانی در منطقه بیت چریم که اکنون شهر حر نام دارد ایفای نقش می‌کرد. بعدها تصمیم گرفت در روستای محل زندگی‌اش شبیه‌خوانی را با مشارکت همه اهالی روستا راه‌اندازی کند.

این پیرغلام حسینی ساکن روستای سید محمد تفاخ معروف به «جریه سید محمد الهدامه» از توابع شهرستان شوش دانیال استان خوزستان و جنب کارخانه قند دزفول است.

مراسم تشیع پیکر ایشان جمعه صبح در روستای سید محمد تفاخ الهدامه از توابع شوش برگزار می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    شوش دانیال شبیه خوانی رو خیلی عالی ومستمر برپا میکنه از چهل و چندسال پیش یادمه از دزفول و شهرهای اطراف برای شبیه خوانی هتی تاسوعا و عاشورا به شوش می اومدن

  • TN
    0

    تو کشورهای عربی که از نوادگان امام حسین هستند فستیوال برگزار می کنن و شادی میکنن بعد تو کشور ایران برای اجداد عربها عزاداری میکنن واقعا مسخره است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها