مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲:

تعلل در سرمایه گذاری مسیرهای ترانزیتی ریلی «ایران» را از گردونه رقابت حذف می کند

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ با اشاره به سرمایه گذاری گسترده کشورهای همسایه در حوزه یلی گفت: تعلل در سرمایه گذاری مسیرهای ترانزیتی ایران را از گردونه رقابت با سایر کریدورها حذف می کند.

تعلل در سرمایه گذاری مسیرهای ترانزیتی ریلی «ایران» را از گردونه رقابت حذف می کند

محسن اعتماد در گفتگو با خبرنگار خبر فوری اظهارکرد: علاوه بر کشورهای حاشیه خلیج فارس که در صدد اتصال ریلی ممالک خود با احداث خط آهن هستند؛ شاهد سرمایه‌گذاری گسترده پاکستان و افغانستان در صنعت راه آهن هستیم.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ ادامه داد: وضعیت فعلی زیرساخت‌های ریلی درخط شمال با وضع مطلوب فاصله زیادی دارد و در حداکثر ظرفیت فقط می تواند یک میلیون تن کالا جابجا کند.

‌اعتماد گفت: هنگامی که خط آهن قزاقستان، ترکمنستان و اینچه برون در سال ۱۳۹۳ افتتاح شد؛ براساس پیش بینی ها قرار بود در سال ۱۴۰۴ به سقف ترانزیت هفت میلیون تن کالا برسیم که در بهترین عملکرد به جابجایی ۴۰۰ هزارتن کالا دست یافته ایم.

وی افزود: طی سالیان اخیر فرصت های زیادی در حوزه سرمایه گذاری در بخش راه آهن را از دست داده ایم و بسیاری از کشورهای پیرامونی در حال ساخت و گشایش گذرها و کریدورهای ترانزیتی جدید هستند.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ بیان کرد: تعلل در سرمایه گذاری مسیرهای ترانزیتی ایران را از گردونه رقابت با سایر کریدورهای ترانزیتی حذف خواهد کرد.

اعتماد با بیان این که کم رغبتی به گره گشایی از مشکلات راه آهن صنعت ترانزیت گلستان را از بین می برد، ادامه داد: در بخش ریلی برنامه قابل دفاعی برای توسعه ترانزیت در بخش راه آهن نداریم که اثرات این موضوع در سال های آینده مشهود تر و اقتصاد ریلی ضعیف تر خواهد شد.

وی گفت: حداکثر ترانزیت کالا از مسیرهای ریلی کشور در سال گذشته دو میلیون تن بوده که عملکرد غیر قابل دفاعی است.

به گزارش خبر فوری، طول راه آهن گرگان - اینچه برون - اترک - برکت در سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران حدود ۹۰۸ کیلومتر و در شرق دریای خزر ساخته شد که ۱۲۰ کیلومتر آن در قزاقستان، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و ۸۸ کیلومتر در ایران قرار دارد و این خط ریلی کشورهای مستقل همسود (CIS) را به خلیج فارس و کشورهای جنوب شرق آسیا متصل می‌کند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها