مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی:

خراسان جنوبی جزو استان‌ های رده اول غبارخیز در کشور است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده و تقسیم‌بندی ناشی از وضعیت گرد و غبار استان‏‌ها، خراسان جنوبی مانند استان‏‌هایی از جمله خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در رده اول غبارخیزی در کشور قرار دارد.

خراسان جنوبی جزو استان‌ های رده اول غبارخیز در کشور است

اسدالله حاتمی افزود: ریزگردها سالانه حدود ۵۰۵ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف استان خراسان جنوبی وارد می‌کند.

وی گفت: در ۲ ماه نخست امسال ۲۹ روز ناسالم و خطرناک در پنج ایستگاه سنجش کیفی هوا در شهرستان‌های بیرجند، زیرکوه، نهبندان و سرایان ثبت شده که در مقایسه مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه ۳۵ کانون گرد و غبار در این استان شناسایی شده است اضافه کرد: منشاء گرد و غبار در خراسان جنوبی بیشتر از کانون‌های داخلی استان است البته خراسان جنوبی تحت تاثیر کانون‌های فرسایش بادی استان‌های همجوار هم قرار می‌گیرد.

وی گفت: تمامی شهرستان‌های خراسان جنوبی با مساله گرد و غبار درگیر هستند و اگرچه کانون‌های گرد و غبار در سطح استان پراکنده هستند ولی شدیدترین کانون‌های شناسایی شده در مناطقی از شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه، نهبندان، قاینات، طبس، بشرویه، فردوس و سرایان وجود دارند.

حاتمی تصریح کرد: گرد و غبار می‌تواند آینده خطرناکی را برای استان رقم بزند و برداشت غیراصولی از سفره‌های آب زیرزمینی، فشار بر طبیعت اعم از چرای بی‌رویه شتر و دام‌های سبک و تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی در صورت نبود مدیریت می‌تواند آینده منطقه را با مشکلات جدی روبه‌رو کند.

وی افزود: آلودگی گرد و غبار در استان خراسان جنوبی به‌صورت محسوس در حال افزایش است و به اجرای برنامه‌های پیشگیرانه، مقابله‌ای و سازگاری با پدیده گرد و غبار نیاز جدی داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: ۱۶ میلیاد تومان از محل اعتبارات سال مالی ۱۴۰۰ در زمینه مقابله با ریزگردها در استان هزینه شد که از این مقدار ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان توسط اداره کل منابع طیبعی و آبخیزداری و یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان توسط اداره‌ کل حفاظت محیط زیست بوده و اعتبارات محیط زیست در مناطق تحت حفاظت هزینه شده است.

وی اضافه کرد: اعتبارات اختصاص یافته به استان در راستای مقابله با ریزگردها در مقایسه با حجم خسارات بسیار کم بوده و تلاش ما این است که در سال جاری از محل اعتبارات ملی، مبلغ بیشتری را برای خراسان جنوبی جذب کنیم که رایزنی‌های لازم با مرکز انجام شده است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها