ایلام غرق در «ریزگرد»، ۳۰۰ نفر روانه بیمارستان شدند

ریزگردها و گرد و غبار، هوای استان ایلام را در وضعیتی وخیم قرار داد و ۳۰۰ ایلامی را روانه بیمارستان کرد.

ایلام غرق در «ریزگرد»، ۳۰۰ نفر روانه بیمارستان شدند

بر اثر طوفان عظیم گرد وغباری که در بیابان‌های کشور عراق به پا خواست با توجه به ۴۳۰کیلومتر مرز مشترک این کشور با استان ایلام و بروز وزش باد در جهت موافق این ریز گردها به سرعت در آسمان استان ایلام پدیدار وچهره شهر را به مدت سه روز غبار آلود کرد.

غلظت گرد و غبار. به شدت بالا گرفت و دید افقی در شهر ایلام را در برخی مناطق به کمتر از ۵ متر رساند ، شهرستان مهران و دهلران به شدت در معرض حملات این ریز گردها قرار گرفتند و مشکلات عدیده ای را برای مردم به وجود آورد.

این وضعیت تاجایی نگران کننده بود که ستاد بحران استان به سرعت تشکیل جلسه داد و کلیه مدارس و دانشگاه‌های استان تعطیل اعلام شد.

تبعات ریزگردها موجب آن شد تا فرماندار مهران نیز با توجه به وضعیت نگران کننده این شهرستان ادارات مهران را با وضعیت اضطرار ، راس ساعت ۱۲ ظهر تعطیل اعلام و در ۲۴ ساعت گذشته نیز کلیه مدارس در سراسر استان تعطیل و ادارات نیز با دو ساعت تاخیر کار خود را آغاز کردند که طبق اعلام هواشناسی قرار بر کم شدن غلظت ریزگردها بود.

لغو شدن پروازهای ایلام تهران وبالعکس ، سرگردانی مسافران ،مراجعه بیماران با علایم حاد تنفسی در بیمارستان ها نیز از دیگر مشکلات پیش آمده برای مردم استان ایلام در روزهای اخیر بود .

هم اکنون نیز بدلیل خیزش گرد و خاک در استانهای میسان و دیاله عراق که منجر به تعطیلی ادارات این کشور نیز شد ،گردو غبار نرفته از ایلام دوباره برگشت و این بار شمال استان ایلام را در برگرفت.

این خیزش گرد وخاک که در طول امسال به‌صورت متعدد تکرار شده حامل بسیاری از ویروس‌ها و بیماریهای است که ممکن است در دراز مدت عواقب خطرناکی برای محیط زیست و سلامت مردم داشته باشد.

افراد مسن و کودکان در معرض آسیب

علی نیکو نهاد، اظهار داشت:  با توجه به بروز ریز گردها به‌صورت مکرر در استان ایلام بیشترین آسیب را افراد مسن و کودکان تحت تاثیر گردوغبار  می‌بینند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان ایلام  با توجه به آمار مراجعه به بیمارستان‌ها در زمان بروز پدیده گرد وغبار افزود:  میزان مراجعه بیماران به مراکز بهداشتی درمانی به غلظت ریزگردها و مدت حضور ریزگردها در آسمان استان دارد.

 ۳۰۰ نفر با  به  مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کردند

این مسئول با اشاره به آمار آخرین توفان گرد و غبار در استان ایلام خاطر نشان کرد : در زمان بروز آخرین پدیده گرد و غبار تعداد ۳۰۰ نفر با  به  مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کردند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان ایلام  گفت: اکثر افراد مراجعه کننده به بیمارستان‌ها  بیماران قلبی عروقی، بیماران تنفسی، افراد دارای بیماریهای زمینه ای، افراد دارای نقص سیستم ایمنی ، افراد مسن در معرض بیماری و کودکان هستند.

نیکو نهاد با اشاره به علایم بیمارانی که در معرض گردو غبار  قرار گرفته اند تصریح کرد :علائم بیماریهای ناشی از گرد و غبار و بروز بیماری در افراد مختلف متفاوت است ، ولی بیشتر با علایم تنگی نفس، سرفه، سوزش چشم و بینی، خارش گلو، بثورات جلدی ، عطسه، آبریزش بینی و درد قفسه سینه همراه است .

وی با اشاره به میزان درگیری افراد با ویروسهای معلق در هوا  که نشآت گرفته از گردو غبار هستند عنوان کرد: شدت ریزگردها، مدت ماندگاری و میزان رعایت مردم در درصد ابتلا به بیماریهای ناشی از این پدیده بسیار موثر می باشند.

ریز‌گردها در دراز مدت موجب ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا در دراز مدت تداوم این ریز گردها باعث بیماری‌های چون سرطان می شود یا خیر گفت:  چون شروع توفان های گردوغبار سابقه زیادی ندارد و  هنوز اطلاعات دقیقی از اثرات مزمن و ایجاد بیماری هایی مانند سرطان موجود نیست‌، نمی توان به‌‌صورت دقیق در این مورد اظهار نظر کرد، اما به احتمال زیاد تماس زیاد با ریز گردها در دراز مدت موجب ابتلا به بسیاری از بیماری ها خواهد شد.
نیکو نهاد یکی از راهکارهای مناسب برای عدم ابتلا به این بیماریها را ماندن در خانه دانست و عنوان کرد:  مردم باید در خانه بمانند و تا حد ممکن در معرض گردو خاک قرار نگیرند ، زدن ماسک به هنگام خروج از منزل نیز ضرورت دارد.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها