چشمه‌ های آهکی توران‌ پشت یزد در خطر نابودی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد با ابراز نگرانی از نابودی کامل چشمه‌های آهکی توران پشت از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، پیگیری در خصوص تمدید نکردن مجوز معادن سنگ مجاور این چشمه‌ها را خواستار شد.

چشمه‌ های آهکی توران‌ پشت یزد در خطر نابودی

نیره پورملائی، در این باره افزود: چشمه‌های آهکی توران پشت خارج از مناطق تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد لیکن پیگیری موضوع جلوگیری از فعالیت‌های معدنی در این منطقه و ضرورت حفظ ارزش های اکولوژیک گنبدهای آهکی توران پشت از مدتها قبل مورد توجه محیط زیست، میراث فرهنگی و دوستداران و فعالین این حوزه بوده و بارها در جلسات و مکاتبات با مراجع ذیربط عنوان شده که با روند روزافزون تخریب های معدنی بیم آن می‌رود که این پتانسیل های طبیعی به کلی نابود شود.

محدوده چشمه‌های جوشان آهکی توران پشت در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است از این رو فعالیت‌هایی که منجر به تخریب و تغییر در اصالت اثر ملی طبیعی چشمه‌های جوشان توران پشت شود، دارای منع قانونی است لذا ضرورت دارد تمدید نشدن مجوزهای صادره مورد پیگیری و اقدام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گیرد.

توران پشت روستایی متعلق به عصر ساسانی است که نه تنها قدمت آن بلکه تاریخ و طبیعت و فرهنگ کمتر دیده شده این روستا آنچنان زیباست که محال است با معرفی بیشتر آن، مورد اقبال قرار نگیرد.

روستای توران پشت روستایی از توابع شهرستان تفت و با فاصله نسبتاً دوری از مرکز شهرستان است که توران‌دخت ساسانی دختر یزدگرد سوم بر فراز تپه‌ای با عنوان  «توران گرد» آن را بنا نهاد؛ روستایی که امروزه یکی از مهمترین و زیباترین روستاهای تاریخی یزد محسوب می‌شود.

«توران پشت» که در تلفظ عامیانه «تورون پشت» خوانده می‌شود، یکی از آبادی‌های معتبر و بسیار کهن یزد و از توابع شهرستان تفت است که قدمت آن به پیش از اسلام و دوران ساسانی بازمی‍گردد و در متون تاریخی یزد و به نقل از جامع مفیدی یکی از مورخان بزرگ تاریخ به «توران دخت ساسانی» دختر یزدگرد نسبت داده شده و نقل می‎‎شود که این بانوی پارسی، روستا را در منطقه‌ای به نام «قناتستان» ایجاد کرده است.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها