مرز باشماق مریوان به گذرگاه لجستیکی بین‌المللی تبدیل می‌شود

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری - صنعتی بانه مریوان گفت: تبدیل مرز باشماق مریوان به گذرگاه لجستیکی در مقیاس ملی و بین المللی از اهداف عالی منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان است که با تقویت زیرساخت‌های لازم در این مرز انجام می شود.

مرز باشماق مریوان به گذرگاه لجستیکی بین‌المللی تبدیل می‌شود

حمیدرضا بیتا، با اشاره به اینکه مرز باشماق یکی از بهترین مسیرهای ترانزیتی شرق به غرب است، اظهار داشت: از جمله اهداف راه اندازی منطقه آزاد بانه-مریوان تبدیل پهنه مریوان به عنوان گذرگاه صادراتی محصولات همه مناطق کشور و احداث نمایشگاه دائمی برای بازار مصرف کشور عراق است.

وی اضافه کرد: از جمله اقداماتی که در راستای اجرای این طرح انجام می شود می توان به ساماندهی بخش پایانه‌ای، فعالیت‌های کوتاه مدت، ساماندهی محدوده ترانشیپ صادراتی و شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی، ساماندهی صنوف خدماتی و هماهنگی بین دستگاهی اشاره کرد.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری-صنعتی بانه مریوان گفت: توسعه پایانه باشماق از هفت هکتار موجود به ۱۸ هکتار در قالب طرح توسعه (طرح جامع مصوب شورای عالی ساماندهی مرزهای کشور) از مهمترین برنامه‌های بلندمدت منطقه آزاد است.

 بیتا یادآور شد: احداث کمربندی مریوان به علاوه تکمیل چهار بانده شدن مسیر سنندج به مریوان، ۲ برابر شدن حجم مبادلات تجاری طی ۲ سال آتی و  سه برابر شدن در صورت افزوده شدن مرز سیرانبند،  تامین زیرساخت‌های لازم و منتظر نماندن برای طرح جامع، از اقداماتی است که برای تسریع در جذب و استقرار سرمایه‌گذاران در حال انجام است.

وی اضافه کرد: احداث مجتمع‌های خدماتی در تراز بین المللی برای پذیرایی از گردشگران خارجی و شکوفایی ظرفیت‌های گردشگری مریوان در پهنه تعریف شده از دیگر اثرات ایجاد منطقه آزاد کردستان است.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری-صنعتی بانه مریوان با اشاره به اینکه توسعه توریسم درمانی، آموزشی و گردشگری از مهمترین محورهای توسعه‌ای پهنه مریوان است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های مصرفی در اقلیم کردستان عراق، احداث سورتینگ‌های صادراتی، کشاورزی و پالایشگاه‌های دام در ایجاد و رونق تولید و اشتغال در منطقه موثر خواهد بود.

 هاب یا گذرگاه لجستیکی، مرکزی خاص است که در آن تمامی فعالیت‌های سازمان‌دهی، تفکیک، هماهنگی، توزیع و حمل‌ونقل کالا از طرف واحدهای مختلف تجاری و توسط اپراتورهای مختلف انجام می‌شود.

دفاتر منطقه آزاد تجاری - صنعتی کردستان اسفند ماه سال ۱۴۰۰ با حضور "سعید محمد" دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی در شهرهای مرزی بانه و مریوان راه اندازی شد.

مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید.

شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها