۳۵ کیلومتر از خط انتقال آب گناباد فرسوده و نیازمند اصلاح فوری است

رییس اداره امور آب و فاضلاب گناباد گفت: ۳۵ کیلومتر از خط انتقال آب این شهرستان فرسوده و نیازمند اصلاح و بازسازی فوری است.

۳۵ کیلومتر از خط انتقال آب گناباد فرسوده و نیازمند اصلاح فوری است

جواد سالاری، افزود: فرسودگی خط انتقال از مشکلات مهم آب‌رسانی در این شهرستان است به طوری که در سال گذشته ۲۹ مورد و از ابتدای امسال تاکنون ۲۵ مورد اتفاق در خط انتقال آب ۱۲۰ کیلومتری این شهرستان اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد آب شرب مصرفی شهرستان گناباد از طریق این خط انتقال تامین می شود که با توجه گذشت بیش از ۲۸ سال از شروع اجرا و ۱۹ سال از بهره‌برداری، این خط انتقال به دلیل فرسودگی زیاد و کیفیت پایین لوله ها درگیر اتفاقات متعدد می شود.

رییس امور آب و فاضلاب گناباد گفت: با توجه به تعدد اتفاقات و فرسوده بودن خط انتقال این شهرستان به طور متوسط در هر سال حدود ۳۰ مورد اتفاق در این خط انتقال روی می دهد که در هر اتفاق به طور متوسط هزار و ۲۰۰ متر مکعب آب اتلاف می شود.

سالاری با اشاره به اتصال اکثر منابع آبی گناباد به این خط انتقال افزود: با هر بار ترکیدگی لوله در این خط بیش از ۷۰ درصد توان تولید آب از مدار بهره‌برداری خارج و باعث می شود در هر اتفاق، تداوم جریان آب رسانی به گناباد مختل شود و ۱۲ ساعت زمان نیاز است تا آب دوباره به مخازن ذخیره برسد.

وی ادامه داد: همین امر باعث می‌شود که مخازن ذخیره آب شهر گناباد در پایین ‌ترین سطح و در حالت بحرانی قرار بگیرد و به تبع آن مجبوریم با مدیریت کنترل فشار شبکه از قطعی آب در سطح شهر جلوگیری کنیم که این اقدام نارضایتی مردم به دلیل کمبود فشار آب را در پی دارد.

رییس امور آب و فاضلاب گناباد گفت: با توجه به استمرار خشکسالی و بحران آب در منطقه، باید هر چه سریع‌تر با جذب اعتبارات لازم از محل اعتبارات ملی و استانی نسبت به اصلاح و بازسازی خط انتقال ۱۲۰ کیلومتری آب این شهرستان اقدام کرد.
سالاری افزود: گناباد از نظر طول مسیر انتقال آب، پس از شهرستان مشهد، در جایگاه دوم طولانی‌ترین خط انتقال آب استان خراسان رضوی قرار دارد.

وی اضافه کرد: اصلاح و ارتقای ۴.۷ کیلومتر از مسیر خط انتقال آب، بعد از ایستگاه پمپاژ روستای بیمرغ با اعتباری افزون بر ۱۳۰ میلیارد ریال در دهه فجر سال جاری شروع شده است و در حال حاضر اصلاح هر کیلومتر از این مسیر به ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که برای ادامه اصلاح نیز پیگیری هایی در دست اقدام است.

رییس امور آب و فاضلاب گناباد گفت: فرسودگی شبکه توزیع آب از دیگر مشکلات مهم این بخش است که این مسأله نقش مهمی در هدر رفت آب دارد و در طی ۱۴ کیلومتر این شبکه توسعه و اصلاح انجام شده است. 
سالاری افزود: ۲۳۲ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای ۱۵ طرح آب رسانی و اصلاح شبکه آب شهرستان گناباد در سال جاری اختصاص یافت.

وی ادامه داد: طرح توسعه جایگاه های برداشت آب کیفی در شهرهای گناباد، کاخک و بیدخت به طول ۳۰ کیلومتر شبکه توزیع از سه سال گذشته در حال اجراست و تاکنون ۳۲ جایگاه برداشت آب در قالب این طرح به بهره برداری رسیده است و پنج جایگاه دیگر در آینده نزدیک مورد بهره برداری قرار می گیرد.

آب مورد نیاز مناطق شهری از ۲۲ حلقه چاه عمیق  و آب شرب مورد نیاز ۷۵ روستای تحت پوشش نیز از ۴۲ حلقه چاه عمیق، ۱۱ مجتمع آبرسانی و ۹۹ دستگاه منبع آب زمینی و هوایی تامین می شود.

همچنین آب و فاضلاب گناباد با دارا بودن عمیق ترین چاه های آب شرب استان خراسان رضوی با عمق بیش از ۳۰۰ متر در شهر کاخک و بهره گیری از ۳۷ ایستگاه پمپاژ، وظیفه تامین و توزیع آب شرب ۴۸ هزار مشترک چهار نقطه شهری گناباد، بیدخت، کاخک و روشناوند و ۷۵ روستا با جمعیت روستایی ۳۳ هزار نفر و ۵۴ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت شهری را عهده دار است.

امور آب و فاضلاب گناباد دارای  ۶۸۹ کیلومتر شبکه توزیع و  ۵۰۸ کیلومتر نیز خط انتقال آب است.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    مثل اب تهران هر چی هدر رفت پولشا از مردم بگیرید .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها