کاهش ۵۸ درصدی ذخیره آب سدها در مشهد/ بیش از ۹۹ درصد شهرستان در وضعیت خشکسالی است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به اینکه در سال گذشته با کاهش بارندگی‌ها کاهش قابل توجهی در حجم سدهای مشهد ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر متوسط حجم ذخیره چهار سد تامین کننده آب شهر مشهد ۲۹ درصد است که نسبت به سال قبل ۵۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کاهش ۵۸ درصدی ذخیره آب سدها در مشهد/ بیش از ۹۹ درصد شهرستان در وضعیت خشکسالی است

حسین اسماعیلیان، در خصوص وضعیت ذخیره سدهای مشهد و برنامه‌ریزی‌ها برای تامین آب پایدار این شهرستان اظهار کرد: سال آبی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ جز سال‌های بسیار کم‌بارش طی دهه گذشته بود. در سال آبی جاری نیز هر چند که متوسط بارندگی در حوزه شهرستان مشهد کمی افزایش نشان می‌دهد اما میزان بارندگی نسبت به دوره آماری بلندمدت در استان حاکی از کاهش ۲۰ درصدی داشته و همچنین در حوزه شهرستان مشهد نشان از کاهش ۳۶.۵ بارندگی نسبت به دوره بلندمدت دارد. در مجموع وضعیت بارندگی در مشهد نسبت به استان حادتر است.

وی افزود: کل بارندگی‌ها در حوزه شهرستان مشهد ۸۱ میلیمتر است ولی باز هم ۹۹ درصد از کل استان درگیر خشکسالی است. در سال آبی جدید میانگین دما نیز نسبت به سال قبل ۰.۷ و نسبت به دوره بلندمدت ۰.۹ درجه سانتیگراد افزایش داشته است. همچنین این عدد نسبت به متوسط استان عدد بالاتری را نشان می‌دهد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد بیان کرد: آنچه در مشهد بسیار قابل توجه است، حوزه تامین آب شرب است زیرا بخش اعظمی از آب شرب این شهر یعنی بیش از ۵۰ درصد آن‌ از طریق سدها تامین می‌شود. در سال گذشته با کاهش بارندگی‌ها کاهش قابل توجهی نیز در حجم سدهای مشهد ایجاد شده است. امید است در فصل بهار ۱۴۰۱ بارندگی‌های بیشتری صورت گرفته و سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه و سدهای مشهد پر شود. با این وجود و با فرض شرایط سال آبی قبل برای تامین آب مشهد اقداماتی در ۲ بخش در نظر گرفته شده است. بخش اول پروژه‌های تامین آب است. در این زمینه چندین پروژه در دست اجرا و بخشی نیز در دست تامین اعتبار است.

طی ۱۱ ماه گذشته به طور میانگین مصرف آب در مشهد هشت درصد افزایش داشته است

اسماعیلیان با اشاره به اقدامات دیگر در حوزه مدیریت مصرف آب در مشهد تصریح کرد: طی ۱۱ ماه گذشته به طور میانگین مصرف آب در مشهد هشت درصد افزایش داشته که این مساله ۲ دلیل عمده دارد. یکی مساله کرونا و بخشی دیگر افزایش متوسط دما نسبت به سال قبل. همچنین افزایش تعداد مشترکان نیز در این ماجرا موثر است. پیش‌بینی می‌شود سال آینده با مدیریت بیماری کرونا پذیرای زائران بیشتری باشیم و بر همین اساس افزایش ۱۰ درصدی  مصرف آب نیز پیش‌بینی  می‌شود.   با توجه به این مساله و ظرفیت منابع آبی کسری آب ۲۶ درصدی در شهر مشهد خواهیم داشت. تامین کسری آب در قالب پروژه‌های تامین و مدیریت مصرف صورت خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: موضوع خشکسالی باید برای مردم به خوبی اطلاع‌رسانی شود زیرا این مساله نیازمند مشارکت مردم است. در اواخر اسفند ماه سال جاری پیک مصرفی را پشت سر خواهیم گذاشت. امیدواریم با این شرایط در سال آینده به مرز جیره‌بندی نرسیم و تابستان سال آینده را بدون هیچ تنش آبی طی کنیم.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • پژوهشگر
    0

    تعجب است چرا این همه ایت ...در مشهد و این همه خشکسالی احتمالا خدا منطقه را عوضی گرفته یا اینها عوضی هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها