تماس روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ شهروند قزوینی با پلیس ۱۱۰

معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان قزوین گفت: روزانه سه هزار و ۵۰۰ شهروند قزوینی با مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ تماس حال می‌کنند که این آمار در مناسبت‌های خاص نظیر روزهای پایانی سال به بیش از پنج هزار مورد افزایش می‌یابد.

تماس روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ شهروند قزوینی با پلیس ۱۱۰

در دنیال امروزی تامین امنیت و اجرای قانون و عدالت از ارکان مهم هر جامعه ای محسوب می شود و برای اجرای آن نیز ساز و کارهایی برای دستگاه هایی خاص نظیر قوه قضاییه در نظر گرفته شده است.

اما بدون شک، در راستای اجرای امنیت و نظم اجتماعی، پلیس در جامعه ما از جایگاه خاص و ارزنده ای برخوردار است و نقش اساسی و سازنده ای را نیز در حوزه ایجاد نظم اجتماعی برعهده دارد و عوامل اجرایی آن نیز به طور شبانه روزی برای انجام این وظیفه خطیر تلاش می کنند.

در این رابطه فرماندهی انتظامی ناجا با هدف تحقق شعار پلیس پاسخگو در جامعه اقدام به تاسیس و راه اندازی مرکزی تحت عنوان مرکز فوریت های پلیس ۱۱۰ کرده و هدف از این کار نیز تسریع در امر ارتباط مردم با پلیس و بهره مندی آنان از خدمات ناجا بوده است.

به همین مناسبت و با توجه به روزهای پایانی سال و مناسبت های پیش رو، نظیر چهارشنبه آخر سال و سفرهای نوروزی، مصاحبه ای را با سرهنگ ابوالفضل قلی پور، معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان قزوین به انجام رسانده که مشروح آن را می خوانیم.

تماس روزانه سه هزار و ۵۰۰ شهروند قزوینی با پلیس ۱۱۰ هدف ناجا از راه اندازی سامانه مرکز فوریت های پلیس ۱۱۰ چه بوده است؟

با توجه به ماموریت های پلیس در حوزه های مختلف اجرایی از جمله سرقت، تصادفات، دستگیری سارقان و خرید و فروش کنندگان مواد مخدر و همچنین کنترل و دستگیری اراذل و اوباش در جهت ایجاد نظم و امنیت عمومی، مرکز فوریت های پلیس ۱۱۰ در فرماندهی انتظامی استان های کشور برای پاسخگویی پلیس و همچنین حضور به موقع در صحنه های جرم شکل گرفت.

از آنجایی که برقرای امنیت و نظم اجتماعی از مهمترین وظایف ناجا تعریف شده، ارایه خدمات انتظامی و برقراری امنیت نیز اساس فعالیت این نیرو را تشکیل داده و انجام این مهم در اولویت ماموریت پلیس قرار داده شده است.

اینکه پلیس چگونه و در چه مدت زمانی بتواند ماموریت محوله را انجام داده و نظارتی بر عملکرد آن داشته باشد از جمله فاکتورهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در نهایت نیز بازخورد عملکرد آن از نگاه شهروندان حایز اهمیت بوده که تمامی موارد یاد شده از مهمترین دلایل راه اندازی این مرکز است.

باید توجه داشت که ماموریت پلیس در این مرکز به صورت ماموریتی و غیرماموریتی بوده تا جایی که برخی از ماموریت ها به صورت فوریتی شکل می گیرند، به عنوان مثال در صورت تماس تلفنی مبنی بر رویت سارق یا سارقان، براساس دستورالعمل ابلاغی و بنا به تشخیص مرکز فوریت های پلیس (۱۱۰) عوامل اجرایی در کمتر از ۱۰ دقیقه باید در صحنه حضور پیدا کنند.

در خصوص تماس شهروندان با مرکز فوریت های ۱۱۰ و نحوه پیگیری درخواست ها از سوی پلیس توضیحاتی ارایه دهید

در صورت تماس شهروندان با این مرکز، ظرف مدت ۲ دقیقه پرونده الکترونیکی درخواست ارایه شده در مرکز تشکیل و یک رونوشت از آن به فرماندهی شهرستان و یکی دیگر به پاسگاه و یا کلانتری مربوطه ارسال می شود و ماموران اجرایی نیز در مدت حداکثر ۱۰ دقیقه باید به محل مورد نظر خود را برسانند، اگر شهروند دوباره تماس بگیرد که ماموری مراجعه نکرده، مورد به سرتیم مرکز ابلاغ و وی نیز بلافاصله مورد را با پاسگاه یا کلانتری مورد نظر در میان گذاشته و دلیل نرفتن و نرسیدن مامور به صحنه را درخواست می کند.

در مورد ماموریت های غیرفوریتی نیز موضوع درخواستی از سوی شهروندان به صورت ارشاد قضایی پیگیری و مساله سعی می شود با همان تماس تلفنی حل و فصل شود.

از اینکه مردم روز به روز اعتمادشان به پلیس بیشتر و بیشتر می شود مایه بسی خوشحالی است تا جایی که بسیاری از تماس ها با مرکز ۱۱۰ نیز هر چند در حوزه وظایف کاری پلیس نیست اما سعی داریم تا با پیگیری های لازم نتیجه را به بهترین شکل ممکن برای شهروندان رفع کنیم.

میزان تماس روزانه شهروندان قزوینی با مرکز فوریت های ۱۱۰ چه تعداد است و چند درصد آنها منجر به عملیات می شود؟

در حال حاضر و به طور میانگین میزان تماس روزانه با این مرکز از سوی شهروندان استان در وضعیت عادی سه هزار و ۵۰۰ مورد است اما این میزان در مناسبت های مختلف از جمله نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و یا مناسبت های خاص به بیش از پنج هزار مورد افزایش می یابد.

با توجه به اینکه قزوین در یک شاهراه ارتباطی مهم کشور واقع شده و ارتباط ۱۱ استان را نیز فراهم می کند، سالانه این استان میزبان و محل تردد میلیون ها وسیله نقلیه و مسافر است تا جایی که امسال پیش بینی افزایش ۳۰ درصدی تردد در جاده های آن شده است.

این در حالی است که حدود ۲۵ درصد از تماس ها با مرکز فوریت های پلیس ۱۱۰ نیز منجر به عملیات شده و ماموران ما باید به محل مورد نظر مراجعه کرده و در صحنه حاضر باشند تا اقدامات انتظامی لازم به عمل آید و در برخی از عملیات ها نیز منجر به دستگیری فرد یا افرادی هم می شود که باید به مقرهای انتظامی منتقل شوند.

تماس روزانه سه هزار و ۵۰۰ شهروند قزوینی با پلیس ۱۱۰

بیشترین تماس ها با مرکز فوریت های پلیس ۱۱۰ مربوط به چه مواردی انتظامی است؟

متاسفانه بیشترین تماس های صورت گرفته با این مرکز مربوط به نزاع و درگیری، به خصوص نزاع و درگیری های فردی و همچنین اختلافات خانوادگی بوده که این مساله را به طور منظم در جلساتی که با دستگاه های ذیربط در خصوص آسیب های اجتماعی در سطح استان برگزار می شود عنوان می کنیم.

این در حالی است که شهروندان قزوینی طی ۲ سال گذشته همانند سایر استان های کشور درگیر ویروس کرونا بوده و مردم نیز به علت در خانه ماندن، به نوعی صبر و حوصله شان سرآمده که بخشی از این اتفاقات هم ناشی از این مساله می تواند باشد.

بدون شک، یکی از اهداف مهم پلیس با راه اندازی سامانه ۱۱۰، برخورد با چنین مسایلی همراه با سعه صدر و آرامش بوده تا جایی که پلیس همواره درصدد است تا با گفتمان خوب و ارایه راه حل های منطقی، مسایل و مشکلات شهروندان را در سر صحنه حل و فصل کند.

با توجه به هوشمندسازی که در پلیس صورت گرفته و شعار آن نیز امسال برمبنای پلیس هوشمند شکل گرفت، راه اندازی سامانه فوریت های پلیس ۱۱۰ باعث شده تا به طور چشمگیری تعداد مراجعه کنندگان به پاسگاه و کلانتری ها کاهش یابد.

در آستانه فرا رسیدن چهارشنبه آخر سال هستیم، در خصوص اقدامات پیشگیرانه پلیس در این روز توضیحاتی ارایه فرمایید؟

چهارشنبه آخر سال یکی از سنت های دیرین و کهن مردم دیار ما است که از گذشته های دور با روشن کردن آتش در کوچه و حتی منازل خود به نوعی به استقبال از بهار می روند اما باید توجه داشت که کارهای ناآگاهانه ما در این روز نباید منجر به آن شود تا خدای ناکرده سالی تلخ را برای خود و خانواده هایمان رقم بزنیم.

در نهایت اینکه شهروندان باید به نوعی الزامات و موارد ایمنی را در این روز به عمل آورده تا با یک روحیه خوب به استقبال از بهار برویم.

توصیه پلیس به شهروندان این است که در وهله نخست اینکه بزرگترها و والدین در این روز همراه کودکان و نوجوانان خود باشند و آنان را از حضور در محله های پرخطر منع کنند، در عین حال پلیس نیز در راستای تدابیر فرماندهی انتظامی استان از ۲ ماه پیش در جهت شناسایی افرادی که در تهیه، توزیع و ساخت مواد محترقه اقدام می کردند، برنامه های خوبی را با هماهنگی مقام قضایی در خصوص دستگیری به عمل آورده است.

در این رابطه حتی افرادی که در سال های گذشته مبادرت به انجام چنین کارهایی می کردند را نیز به نوعی شناسایی و احضار کرده و تذکرات لازم به آنان داده شده است.

برخی افراد هم هستند که اراذل و اوباش بوده و به نوعی درصدد ایجاد مزاحمت برای مردم هستند، برخی که سابقه دار بوده احضار و تذکرات لازم داده شده و اگر مواردی نیز مشاهده شود که اخلل در آسایش مردم باشد به شدت برخورد می شود و با اقدامات فنی و سلبی که صورت خواهد گرفت مخلان نظم و امنیت به مقام قضایی تحویل داده می شوند.

تماس روزانه سه هزار و ۵۰۰ شهروند قزوینی با پلیس ۱۱۰

 با توجه به تعطیلات نوروزی،چه اقداماتی برای این روزها برنامه ریزی شده است؟

در ایام پایانی سال، پلیس همه ساله ماموریت خاص و ویژه ای دارد و با توجه به اینکه شهروندان در این روزها بیشتر به مراکز خرید مراجعه کرده تا مایحتاج خود را تامین کنند و مجبور به ترک منازل خود هستند، حضور آنان در مراکز تجاری و نقاط مرکزی شهر باعث می شود تا پلیس از ۱۲ اسفندماه تمامی عوامل ستادی خود را آماده باش داده و برای پوشش اماکن تجاری مورد استفاده قرار می دهد.

از سوی دیگر از ۲۵ اسفندماه نیز قرارگاه نوروزی ستاد فرماندهی انتظامی استان فعال شده و در آماده باش کامل قرار گرفته و تمامی اماکن تجاری، به خصوص برخی اماکن خاص و پرخطر مانند طلافروشی و صرافی ها تحت پوشش انتظامی قرار گرفته اند.

با توجه به حضور مردم در مراکز و معابر شهری که بعضا با ترافیک نیز همراه می شود، تمهیدات ترافیکی ویژه ای را در حوزه روان سازی سطح شهر از طرف پلیس راهور به انجام می رسانیم.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها