پذیرش معتادان متجاهر در مراکز خراسان شمالی سه برابر شد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: از آذرماه سالجاری ظرفیت پذیرش روزانه معتادان متجاهر در مراکز بازپروری ماده ۱۶ استان به ۳۰۰ نفر افزایش یافته است.

پذیرش معتادان متجاهر در مراکز خراسان شمالی سه برابر شد

سعید آیتی، اظهار داشت: تا پیش از این به طور میانگین روزانه ۱۰۰ معتاد متجاهر در مراکز بازپروری ماده ۱۶ و ماده ۱۵ با دستور قضایی جمع آوری و پذیرش می شدند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌ پذیرش مراکز ماده ۱۶ در استان بیش از ۱۰۰ نفر است، گفت: هم اینک ۲۳ مرکز بازپروری ماده ۱۶ و ماده ۱۵ در استان وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۳ مرکز فعال هستند و معتادین متجاهر جمع آوری شده بنابر تشخیص کارشناسان درمانی و مشاوران تا یکسال هم قابلیت نگهداری دارند.

مراکز بازپروری ماده ۱۶ برای افرادی است که به تهاجر رسیدند و فاقد سرپناه هستند و در این مراکز شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در هر استان پیگیر موضوعات نگه داری از معتادان متجاهر و ترک اعتباد آنها به صورت رایگان هستند.

مراکز ماده ۱۵ ترک اعتیاد مراکزی هستند که توسط بخش خصوصی و با پروتکل های مخصوص راه اندازی می شود و معتادان نیز به طور خود خواسته به این مراکز مراجعه می کنند تا تحت درمان قرار گیرند و مراحل ترک اعتیاد را بگذرانند

آیتی با اشاره به حرفه آموزی، اشتغال و توانمندسازی معتادان بهبودیافته استان، گفت: پس از مهارت آموزی، برای ایجاد اشتغال بهبودیافتگان اعتیاد از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر یک سری امتیازاتی به کارآفرینان تخصیص داده شد مانند حق بیمه که بخشی از حق بیمه سهم کارفرما را ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت می‌کند.

وی افزود: همچنین امسال در راستای حمایت از معتادان بهبودیافته، ۳۴ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به این افراد و خانواده آنها توسط نهادهای حمایتی پرداخت شده است.

میزان شیوع اعتیاد در خراسان شمالی نسبت به جمعیت فعال استان ۷.۲۱ درصد است که یک و نیم درصد این جمعیت فعال درگیر اعتیاد را بانوان استان تشکیل می دهند.

جمعیت این استان ۸۶۳ هزار نفر است و ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها