کشاورزی زرندیه با کمبود آب و نهاده مواجه است

سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه گفت: کمبود منابع آبی و نهاده های کشاورزی مانعی پیش روی اهداف توسعه ای و رونق در کشاورزی این شهرستان به عنوان قطب تولید انواع محصولات کشاورزی استان مرکزی است.

کشاورزی زرندیه با کمبود آب و نهاده مواجه است

رحیم محمودی اظهار کرد: سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در این شهرستان با میزان تخصیص نهاده‌های همخوانی ندارد و میزان نهاده در نظر گرفته شده برای این شهرستان جوابگوی اراضی کشاورزی نیست.

وی بیان کرد: به عنوان مثال در دیماه سطح زیر کشت ابلاغ شده برای این شهرستان ۱۲ هزار هکتار بوده و برای همین میزان ابلاغی، نهاده کشاورزی در نظر گرفته می‌شود، اما میزان کشت واقعی به حدود ۲۰ هزار هکتار می‌رسد و کمبود نهاده‌ها به خصوص اوره وجود دارد.

محمودی بیان کرد: با رفع تداخلات اراضی کشاورزی و تعیین تکلیف کشاورزان در خصوص اراضی ملی و مستثنیات با ثبت واقعی سطح زیر کشت می‌توان براساس سطح زیر کشت واقعی میزان سهمیه دریافت نهاده‌های کشاورزی را افزایش داد.

چون سطح زیرکشت واقعی نیست و کشاورزان اقدام به کشت در اراضی مختلفی می‌کنند لذا سهمیه واقعی نهاده تخصیص داده نشده و مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد می‌کند.

او بیان کرد: جهادکشاورزی و منابع طبیعی باید در اجرای برنامه رفع تداخلات اقدام به نقشه برداری از اراضی کنند که پس از تایید آن در مرکز استان، اراضی ملی و مستثنیات مشخص شده و سطح واقعی کشت در اراضی که متعلق به کشاورزان است تعیین خواهد شد.

سرپرست جهادکشاورزی زرندیه در ادامه با تاکید بر تغییر روش‌های کشت توسط کشاورزان گفت: کشاورزان نباید به مصرف بی‌رویه نهاده‌های کشاورزی روی آورند بلکه باید روش های کشت تغییر یابد.

از انجام شخم های بی رویه اجتناب کرده و سعی کنند از بقایای گیاهی سال قبل استفاده کنند چرا که بقایای گیاهی سال قبل کمک شایانی به جلوگیری از فقیر شدن خاک خواهد کرد و هر چقدر خاک غنی باشد نیازی به استفاده از نهاده‌های شیمیایی نیست. رعایت تناوب کشت و برگرداندن بقایای کشت حبوبات به خاک به عنوان کود سبز نیز عاملی در راستای جلوگیری از فقیر شدن خاک است.

وی در خصوص محدودیت منابع آبی گفت: شهرستان زرندیه جزو کم بارش‌ترین نقاط استان مرکزی است و براین اساس کشاورزان باید با تغییر سیستم‌های آبیاری از سنتی به نوین در مصرف آب صرفه جویی کرده و اجازه ندهند کمبود آب کشاورزی این منطقه را با چالش مواجه کند.

محمودی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از اراضی کشاورزی و ۶۰ درصد باغات شهرستان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده‌اند، گفت: اجرای طر سیستم آبیاری نوین در برخی اراضی کشاورزی که فاقد سند مالکیت بوده یا ملی هستند، امکان پذیر نیست و جهادکشاورزی آماده حمایت از ارائه تسهیلات اعتباری برای تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری است که با یکپارچه سازی اراضی کشاورزی اجرای این طرح تسهیل خواهد یافت.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها