مدیرکل امور عشایر استان بوشهر:

کمبود آب و علوفه تهدیدی جدی برای عشایر بوشهر است

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر گفت: خشکسالی‌های اخیر موجب کمبود شدید آب و علوفه در مراتع شده و تهدیدی جدی برای جامعه عشایری این استان است.

کمبود آب و علوفه تهدیدی جدی برای عشایر بوشهر است

عبدالمحمد امینی زاده اظهار کرد:بر اساس آخرین سر شماری عشایر کوچنده در سال ۱۳۹۸ استان بوشهر ۴۵۷۱ خانوار عشایری با جمعیت ۱۷هزار و ۷۰۹ نفر دارد.

وی ادامه داد: اگرچه جمعیت عشایری در سال ۱۳۹۸ به نسب سرشماری قبل در سال ۱۳۸۸ رشد جمعیتی را نشان می‌دهد اما خشکسالی‌های اخیر موجب  کمبود شدید آب و علوفه در مراتع شده و این موضوع تهدیدی جدی برای جامعه عشایری استان بوشهر است.

عبدالمحمدامینی‌زاده اظهار کرد: بر اساس آخرین سر شماری عشایر کوچنده در سال ۱۳۹۸ استان بوشهر ۴۵۷۱ خانوار عشایری با جمعیت ۱۷ هزار و ۷۰۹ نفر دارد.

وی ادامه داد: اگرچه جمعیت عشایری در سال ۱۳۹۸ به نسب سرشماری قبل در سال ۱۳۸۸ رشد جمعیتی را نشان می‌دهد اما خشکسالی‌های اخیر موجب  کمبود شدید آب و علوفه در مراتع شده و این موضوع تهدیدی جدی برای جامعه عشایری استان بوشهر است.

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر تصریح کرد: زندگی جامعه عشایری استان به ویژه به صورت مستقیم به آب و علوفه موجود در دل مراتع وابسته است. خشکسالی‌های سنواتی به ویژه خشکسالی سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ به شدت باعث تقلیل علوفه مراتع و آب موجود در چشمه‌ها و آبگیرها شده است و تأثیرات منفی شدیدی بر زندگی این جامعه داشته است.

امینی‌زاده بیان کرد: در حالت نرمال میانگین علوفه تولید از هر هکتار مرتع در استان  بین ۴۵ تا ۶۰ کیلوگرم است. اما بر اساس نظریه کارشناسان اداره کل منابع طبیعی استان اعلام شده است که خشکسالی سال آبی زراعی گذشته باعث کاهش ۵۰ درصدی علوفه در مراتع شده  و حدود ۷۰ میلیارد تومان به مراتع آسیب وارد شده است.

وی تأکید کرد: با توجه به پیگیری‌های انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون هزار و ۴۵۰ تن جو یارانه دار( ارزش یارانه پرداختی توسط دولت: ۶ میلیارد تومان) و ۳۰۰ تن از سایر علوفه‌های دامی توسط تشکل‌های عشایری استان خریداری؛ حمل و  بین دامداران عشایری استان بوشهر توزیع شده است.

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر یادآور شد: عشایر استان ۷ ماه از سال(مهر تا فروردین) در قشلاق و  در ۸ شهرستان استان بوشهر به جز کنگان و عسلویه سپری می‌کنند و عمده عشایر  در شهرستان‌های دشتستان دشتی و تنگستان مستقر هستند.

امینی‌زاده عنوان کرد: عشایر استان بوشهر همگی از ایل قشقایی و طوایف پنجگانه فارسیمدان، دره شوری، کشکولی، عمله و شش بلوکی هستند و دارای ۳۸ تیره و ۱۰۳ بنکوه هستند.

وی گفت:  دولت هر ساله اعتبارات عمرانی از منابع ارزش افزوده، استانی و ملی در اختیار امور عشایر استان قرار می‌دهد و این اعتبارات در زمینه‌های آبرسانی ثابت و سیار، احداث راه جدید و مرمت راه‌های قدیمی، احداث آب انبارها، برق‌رسانی به کانون توسعه، خرید مولدهای خورشیدی و... هزینه می‌شوند.

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر گفت: در این استان یک اتحادیه عشایری با ۸ شرکت تعاونی وابسته داریم که با هدایت و حمایت و نظارت امور عشایر استان هر سال کار خرید حمل و توزیع ماهانه ۳۰۰ تن آرد خانه پز  و نهاده‌های دامی مورد نیاز را انجام می‌دهندو در بحث‌های مثل انجام بیمه دام،  بیمه اجتماعی، صدور کارت تردد، پلاک‌گذاری و هویت‌گذاری دام  نیز مشارکت دارند.

امینی‌زاده اظهار کرد:  امسال پرداخت تسهیلات ارزان قیمت از طریق صندوق توسعه ملی بند ب ماده ۵۲ معادل دو میلیارد و ۸۵۲ میلیون تومان با سود ۱۴ و ۱۰ درصد و بازپرداخت یک ساله به ازای هر رأس دام ۵۵۰ هزار تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان  به هر دامدار واحد شرایط پرداخت می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر عملیات آبرسانی سیار به عشایر استان با ۹ دستگاه تانکر تحت مالکیت و ۴ دستگاه تانکر اجاره‌ای به صورت شبانه روزی انجام می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر با اشاره به اینکه  صادرات و خرید تضمینی دام غیر مولد و مازاد از طریق تشکل‌های عشایری و اتحادیه دامداران کشور در دستور کار قرار دارد، افزود: برای صادرات دام در کل کشور ۱۵۰ هزار رأس دام و برای خرید دام مازاد کشور یک میلیون پیش‌بینی شده اما هنوز سهمیه استان بوشهر مشخص نشده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها