آزمایش رایگان تشخیص اچ‌آی‌وی در بوشهر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اجرای کارزار کشوری "من نیز آزمایش تشخیص اچ آی وی را انجام می‌دهم "، گفت: در این طرح هر کسی که تمایل دارد می‌تواند به‌صورت رایگان تحت آزمایش قرار گیرد.

آزمایش رایگان تشخیص اچ‌آی‌وی در بوشهر

هرسال اول دسامبر به نام روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده است، روز جهانی ایدز امسال نیز همانند همیشه برای پایان دادن به انگ و تبعیض، افزایش آگاهی و بهبود کیفیت زندگی افرادی که با اچ. آی. وی زندگی می‌کنند، اهمیت دارد.

شعار روز جهانی ایدز، اجازه نمی‌دهیم کرونا برنامه مراقبت اچ. آی. وی را تحت تأثیر قرار دهد، پایان ایدز با پوشش همگانی خدمات پیشگیری، تشخیص، مراقبت و درمان است.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از چالش‌های اصلی در کشور که به شدت تحت تأثیر پاندمی کووید قرار گرفته است؛ افت فعالیت‌های تشخیص و شناسایی موارد مبتلا به اچ آی وی است، برای همین به‌منظور اطلاع‌رسانی مناسب و ترغیب به انجام تست در این خصوص، کارزاری کشوری به مدت یک ماه از تاریخ ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر ۱۴۰۰ تحت عنوان "من نیز آزمایش تشخیص اچ. آی. وی را انجام می‌دهم " در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: هدف از این کارزار افزایش تشخیص موارد مثبت و ارائه خدمات بیشتر و با کیفیت‌تر به بیماران مبتلا به اچ. آی. وی و عموم مردم در شرایط اپیدمی کووید ۱۹ است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص نحوه اجرای کارزار اطلاع‌رسانی و دسترسی به تست تشخیصی اچ. آی. وی در استان بوشهر گفت: با تشکیل کمیته استانی نظارت بر اجرایی شدن برنامه کنترل اچ‌آی‌وی (Sip)، مقرر شد هر ارگان با توجه به جمعیت تحت پوشش خود در دو محور فعالیت‌های خود را در کمپین "من هم آزمایش اچ. آی. وی می‌دهم" از تاریخ ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر ۱۴۰۰ اجرا کند.

دکتر خواجه‌ئیان یکی از این محورها را بیماریابی در جمعیت‌های کلیدی عنوان کرد و افزود: بیماریابی در جمعیت‌های کلیدی در اصل تشدید برنامه‌های موجود (روتین) با افزایش ظرفیت مراکز ارائه‌دهنده خدمت تست است. انتظار می‌رود با افزایش ظرفیت مراکز ارائه‌دهنده خدمت که تست اچ. آی. وی انجام می‌دهند، تعداد تست‌های تشخیصی به دو برابر ماه قبل افزایش یابد.

وی کاهش استیگما و دسترسی همگانی به آموزش و تشخیص اچ. آی. را یکی دیگر از محورهای این کارزار دانست و اظهار کرد: دسترسی عمومی به آموزش و تشخیص اچ. آی. وی به‌صورت نمادین با همکاری سازمان‌های مردم نهاد، مطب‌های خصوصی انجام می‌شود؛ که در جلسه جداگانه‌ای که با همکاری دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان برگزار شد مقرر شد از ظرفیت بالقوه سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در عرصه آسیب‌های اجتماعی استان بهره گرفته شود.

رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر خاطرنشان کرد: اعضای فعال معرفی‌شده ضمن آموزش و توجیه علمی با حضور در پایگاه‌های موقت که در تمام شهرستان‌ها راه‌اندازی می‌شود، در کنار مراقبین سلامت اقدام به آموزش، مشاوره و انجام تست اچ. آی. وی برای جمعیت عمومی می‌کنند، در این پایگاه‌ها تمرکز اصلی بر آموزش اچ. آی. وی با روش نوین بوده و در انتها اعلامم شود هر کسی که تمایل دارد می‌تواند به‌صورت رایگان تحت آزمایش قرار گیرد و تاکید بر رعایت محرمانگی از ارکان اصلی این فعالیت است.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها